تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
انتخابات ریاست جمهوری در ایران

«مخالفت‌های مدنی و قانونی خود را ادامه دهید»

میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو تن از کاندیداهای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، با صدور بیانیه‌های جداگانه‌ای خواستار ابطال انتخابات شدند. با مسدود شدن راه های ارتباطی جریان های اصلاح طلب رادیو زمانه در راستای انجام وظیفه خبررسانی بیانیه گروه های سیاسی درگیر در انتخابات را منتشر می کند:

▪ ▪ ▪

بیانیه میرحسین موسوی


بسم الله الرحمن الرحیم

هموطنان عزیز

از سراسر کشور اخبار بسیاری در مورد وقوع اعتراض نسبت به نتایج اعلام شده برای انتخابات اخیر به اینجانب می‌رسد.

اطمینان دارم که این واکنش‌ها، نه به خاطر شخص من، بلکه اثر نگرانی نسبت به روش جدیدی از زندگی سیاسی که دارد بر کشور ما تحمیل می‌شود. اقداماتی که در طی این چند روز شاهد آن بوده‌ایم تا کنون در جمهوری اسلامی سابقه نداشته است.

اگر مردم با اضطراب تحولات فعلی را دنبال می‌کنند به خاطر نگرانی‌های شدیدی است که به خاطر در خطر گرفتن دستاورد‌های عظیم انقلاب خود دارند.

کسانی که با تخلفات بسیار نتایج غیر قابل باوری را برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرده‌اند اینک در صدد تثبیت آن نتایج و شروع دوره جدید از تاریخ کشور ما هستند.
اینجانب در طول انتخابات به کرات از خطرات قانون‌گریزی سخن گفته‌ام و تاکید کرده‌ام که چنین شیوه‌ای ممکن است به استبداد و دیکتاتوری بیانجامد و امروز ملت ما در نقطه‌ای قرار گرفته است که این دور نما را لمس می‌کند ما به عنوان کسانی که به نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی آن پایبند هستیم، اصل ولایت فقیه یکی از ارکان این نظام می‌دانیم و حرکات سیاسی را در چارچوب‌های قانونی دنبال می‌کنیم، امیدواریم روند آتی حوادث نادرست بودن این برداشت را نشان دهد در عین حال هشدار می‌دهیم که هیچ یک از کسانی که انقلاب اسلامی علاقه دارند چنین روندی را نخواهند پذیرفت.

این چیزی است که خون صدها هزار شهید ما را به مسئولیت پذیری در قبال آن قرا می‌خواند.

مردم عزیز

اینجانب امروز طی نامه‌ای تقاضای خود را مبنی بر ابطال نتایج انتخابات اخیر به شواری نگهبان ارائه کردم و این کار را تنها راه حل برای بازگشت اعتماد عمومی و حمایت مردم از دولت می‌دانم.

توصیه مکرر و و مجدد این خدمتگذار شما آن است که به صورت مسالمت آمیز و با رعایت اصل عدم برخورد؛ مخالفت‌های مدنی و قانونی خود را در سراسر کشور ادامه دهید.
ما از مسئولان درخواست کرده‌ایم که مجوز برگزاری یک راهپیمایی بزرگ در تمامی شهرهای کشور به ما داده شود تا در طی آن مردم فرصتی برای نمایش مخالفت خود با شیوه برگزاری انتخابات و نتایج آن پیدا کنند. موافقت مسئولان با این امر می‌تواند بهترین راه حل برای مهارهیجانات فعلی باشد.

از رنگ سبز که نماد معنویت و آزادی و عقلانیت دینی و مداراست و شعار الله اکبر که حاکی از ریشه‌های انقلابی ماست دست برنداریم. این رنگ و شعاری است که همچنان وحدت بخش صفوف ملت ما و بهترین وسیله ارتباط دل‌ها و خواسته‌های ما با هم خواهد بود.

متاسفانه تلاش گسترده‌ای برای قطع تمامی امکاناتی ارتباطی ما با هم صورت می‌گیرد و به این نکته توجه نمی‌شود که قطع این مجاری تنها منجر به آن خواهد شد که واکنش‌های موجود از شکلی هدفمند و مهار شده تغییر ماهیت پیدا کند و خدای ناکرده به حرکات کور تبدیل شود.

اطمینان دارم که خلاقیت شما راه حل‌های ارتباطی جدید و موثری را پایه ریزی خواهد کرد تا بتوانیم از اقدامات خود نتایجی مفید به حال کشور و نظام و انقلاب بگیریم.
به عنوان یک علاقمند، به نیروی انتظامی توصیه می‌کنم از برخورد خشن با حرکت‌های خود جوش مردم خودداری کند و اجازه ندهد که اعتماد مردم نسبت به این نهاد ارزشمند خدشه دار شود.

این مردم برای احقاق حقوق خود و حقوق شما در صحنه حاضر شده‌اند و برادران و خواهران شما هستند. قدرت نیروهای نظامی و انتظامی کشور ما همواره در وحدت آنها با مردم بوده است و در آینده نیز چنین خواهد بود.

به امید روزهای بهتر

میرحسین موسوی

▪ ▪ ▪

بیانیه مهدی کروبی


بسم الله الرحمن الرحیم

ملت بزرگ ایران

واکنش‌های خود جوش شما به اعلام نتایج دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نشان دهنده آگاهی و تعهد شما نسبت به ایران اسلامی و عدم مشروعیت نتیجه اعلام شده برای انتخابات ۲۲ خرداد ۱۳۸۸ است.

گرچه می‌دانید و می‌دانیم که اگر امکان داشت این واکنش‌ها از راه‌های قانونی و در چارچوب‌های مدنی انجام می‌شد، از مطلوبیت بیشتری برخوردار بود.

اما در حال با توجه به حضور آگاهانه شما مطمئن باشید نامزدهای مورد علاقه شما در این دوره انتخابات از حق خود و شما کوتاه نخواهند آمد. نتیجه اعلام شده انتخابات برآمده از دو انحراف اساسی در مسیر تاریخ انقلاب است .

اول: انحراف از جمهوریت نظام که نقطه شروع آن برگزاری دومین انتخابات مجلس خبرگان رهبری در سال ۱۳۶۹ و رد صلاحیت گسترده یاران امام (ره) پس از رحلت بنیان گذار جمهوری اسلامی بود و این انحراف سبب شد جمهوری مورد نظر امام مخدوش شود و امروزه حتی افرادی که در این انحراف مقصر بودند از آن آسیب می‌بینند و کار به جایی رسیده که از کلیت جمهوری اسلامی، هر دو رکن جمهوریت واسلامیت با این انتخابات و اعلام نتایج مخدوش آن زیر سوال رفته است .

دوم: انحراف از اصلاحات که با فرصت سوزی و از دست دادن خودخواهانه موقعیت‌های بی‌نظیری که ملت ایران در حوادث پس از دوم خرداد ۱۳۷۶ در اختیار ما قرار داده بود شروع شد، با سوء مدیریت و اجازه مصادره آن توسط نااهلان و سودجویان منتهی به انتخابات مجلس هفتم و سپس تشکیل دولت نهم که مهم‌ترین مخالف اصلاحات در سال ۱۳۸۴ و تثبیت او در سال ۱۳۸۸ گردید.

من بار دیگر اعلام می‌کنم انتخاباتی که با حضور پرشور ملت ایران برگزار شد نباید وسیله سوء استفاده قرار گیرد و نتایح اعلام شده بر این انتخابات نامشروع و دولت برآمده از آن فاقد وجاهت ملی و صلاحیت اجتماعی است و از این‌رو آقای محمود احمدی نژاد را رییس جمهور ایران نمی‌دانم.
اما از آن جایی که به اصل نظام جمهوری اسلامی باور راسخ دارم و این نوع انتخابات را تعریض به میراث و راه امام می‌دانم و از آن جایی که هنوزم به ظرفیت نهادهای قانونی در جمهوری اسلامی باور دارم، از شورای نگهبان می‌خواهم با ابطال انتخابات و در راستای خواست به حق ملت واکثریت مردم بار دیگر این انتخابات را تجدید نماید و این بار به حق، از آرای مردم پاسداری کند.

بدیهی است این راه حل برای برون رفت از وضع موجود و اتمام حجتی با نهادهای حقوقی و قانونی می باشد.

فارغ از قضاوت من درباره برخی از اعضای تاثیرگذار شواری نگهبان و عوامل تاثیرگذار پشت صحنه آن به ملت عزیز ایران عرض می‌کنم که ضمن اعلام نظرات صریح خود درباره عدم مشروعیت نتایج انتخابات از ظرفیت‌های قانونی موجود بهره ببرند و از نیروی انتظامی و امنیتی می‌خواهم حقوق شهروندی منتقدان و معترضان را رعایت نمایند و نگذارند با انتشار تصاویر موحش و موهن در رسانه‌های خارجی موجبات وهن نظام جمهوری اسلامی فراهم آید و بدانند که شکرانه بیرون آوردن آقای محمود احمدی نژاد از صندوق‌های رای، ضرب و شتم مردم، دستگیری و تهدید امنیتی فعالان سیاسی واجتماعی و ایجاد جو امنیتی در کشور نیست.
همچنین به دولت و دست اندرکاران هم یادآوری می‌نمایم که قطع وسایل ارتباط جمعی، سایت‌ها، موبایل‌ها، پیامک‌ها و تلویزیون‌ها در شان جمهوری اسلامی که همواره مورد تایید حضرت امام (ره) بوده است نمی‌باشد.

کار به جایی رسیده است که حتی از انتشار اطلاعیه‌ها و بیانیه‌های اینجانب در روزنامه‌ها و حتی روزنامه اینجانب خودداری می‌شود و مطبوعات مورد تهدید قرار می‌گیرد .
اینجانب با تاکید بر هویت مستقل و اصلاح طلبانه خود درخواست ابطال این انتخابات منحرف شده را به نام صیانت از ارای شما پیگیری نموده و در صورتی که دولت و شورای نگهبان بر آن اصرار داشته باشد، تصمیمات خود را در اطلاعیه های بعدی به اطلاع ملت بزرگ ایران خواهم رسانید.

نمایش غیر قانونی امروز از سوی آقای احمدی نژاد که خود را قبل از تایید انتخابات و رسیدگی به شکایات، رییس جمهور منتخب نامیده است نیز پرده دیگری از این نمایش مضحک است.
در پایان ضمن تشکر مجدد از حضور آگاهانه شما در صحنه، به ملت شریف و جوانان غیور این سرزمین توصیه می‌نمایم که با حضور خود در صحنه و مراقبت از تحولات جاری آرامش را حفظ نمایند تا بهانه به دست غوغا سالاران، انحصارطلبان و سرکوب‌گران ندهند .



والسلام علیکم

مهدی کروبی – ۲۴ /۳ /۸۸

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

خوابتان را از دست ندهید ما همه اخته شدگان تاریخیم

-- جلیل ، Jun 14, 2009

نتیجه چه شد ؟؟؟ حیف و هزاران افسوس بر صدها هزار جوان که جان خود را برای این انقلاب از دست دادند چه در هنگام انجام و پیروزی این انقلاب و چه در جنگ تحمیلی که نتیجه مستقیم و یا غیر مستقیم این انقلاب بود. آیت الله منتظری از تئوریسینهای .حکومت ولایت فقیه بود البته توجه باید کرد که اکثر مراجع شیعه با این تئوری که اختیارات تامه به ولی فقیه میداد مخالفند. پس پیروزی انقلاب و هنگامیکه این تئوری در عمل پیاده شد وشخص آیت الله منتظری قائم مقام ولی فقیه شد به مشکلات عملی اجرای این تئوری پی بردند خصوصا هنگامیکه افرادی ولی فقهیه آن زمان یعنی امام خمینی را با در محاصره قراردادن ذهنی وی و دادن اطاعات گمراه کننده از وی فتوای قتل عام زندانیانی که مثلا بجرم توزیع روزنامه بازداشت شده و یا مثلا قبلا بجرم هواداری از گروهی به چند ماه زندان محکوم شده بودند از وی گرفتند و خود آیت الله منتظری بعلت اعتراض به این اعمال از مقام خود عزل شدند . در این سی سال گذشته خیلی هارا مانند من و امثال قانع کرده بودند که هم میشود نظام و دولت اسلامی داشته باشیم و هم ملت دولت دلخواه خود را انتخاب کند . اما مخالفین این نظریه به ما میگفتند خیر یا این و یا آن یا حکومت دینی و اجرای احکام و مقررات حقوقی آن و یا حکومت منتخب مردم که نمایندگان مردم مقررات لازم را برای اداره جامعه به تصویب برسانند و این بحث در این سی سال همچنان ادامه داشت که آیا جمهوری اسلامی است یا حکومت اسلامی است . اکنون خدای را شکر که آیت الله خامنه ولی فقیه زمان خیال همه را راحت کردند و با نادیده گرفتن آراء واقعی مردم وتائید آن همه جعل و تزویر که مطمئنا بدستور وی صورت گرفته آقای احمدی نژاد را بعنوان رئیس جمهور و منصوب و تائید کردند که نظام حکومت اسلامی است و نه جمهوری اسلامی و بکار گرفتن اصطلاح اخیر هیچ معنای سیاسی و حقوقی بجز گول زدن و باصطلاح شیره بر سر مردم مالیدن ندارد پس حیف و هزاران حیف برخون آن شهدا.برادر دو شهید در جنگ تحمیلی : علی

-- علی ، Jun 15, 2009

علی جان کجا روحانیون با ولایت فقیه مخالفند!! کو، کجا فتوا دادند که مخالفند، زمان شاه اگر یکی از این ظلمها می شد فغان همه بهشان به هوا می رفت، کو برادر، کجا برادر! روحانیت فقط خون می شناسد و خون و خون و شهادت همین. اینا مردم ایران را وادار به پذیرش دخالت خارجی خواهند کرد! همین!

-- بدون نام ، Jun 15, 2009

http://www.youtube.com/watch?v=0N1vsm1GCro

آیه 11 سوره رعد است که می فرماید «ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا بانفسهم»، (خدا وضع و حال هیچ قومی را عوض نخواهد کرد مگر آنکه انسانها به خودشان وضع و حال خودشان را تغییر دهند.)
حضرت امام خميني مي‌فرمايد: «ولايت فقيه امتدادي است از حاكميت معصومان و عبارت است از حاكميت فقيه عادل كه صفات علم و فقاهت و تقوا و زهد و كارداني و مهارت در وجود او محقق گرديده است كه همه اين ويژگيها او را از استبداد و ديكتاتوري بازمي‌دارد.» ايشان اين معنا را با سخن خود چنين مورد تأكيد قرار مي‌دهد: «اسلام ديكتاتوري را محكوم و رد مي‌كند و ولايت را از حاكمي كه مي‌خواهد با ديكتاتوري حكومت كند، ساقط مي‌سازد حتي اگر آن حاكم فقيه باشد. اگر فقيه و حاكم از چهارچوب صفات علم و عدالت و گرفتن حق مظلوم از ظالم خارج شود، ولايت او خود به خود ساقط مي‌گردد.» حضرت امام (ره) فرمود : «جانم فدای تک تک این ملت».

-- ندای انقلاب ، Aug 25, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)