تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

سونامی احمدی‏نژاد، حربه‌ی حامیانش یا اصلاح‌طلب‌ها؟

مریم محمدی
mmohammadi@radiozama­neh.com

در فضای انتخابات ایران چه می‏گذرد؟ آمارهای متفاوتی حاکی از صعود یا نزول موقعیت نامزدهای انتخابات منتشر می‏شود که شاید هیچ‏کدام را نتوان به تأکید، به نهادهای مستقل منتسب دانست.

در روند شتابان تبلیغات نامزدهای انتخاباتی، موجی از ضد تبلیغات را نیز علیه نامزدهای مختلف می‏توان مشاهده کرد. از جمله شایعه‏ی بروز «سونامی احمدی‏نژاد» که در اس‏ام‏‏اس‏‏ها، فعال‏ترین بخش تبلیغاتی میان ایرانیان، انعکاس پیدا کرده بود، یکی از این ضد تبلیغات را بیان یا افشا می‏کرد.

«سونامی احمدی‏نژاد» صرف‏نظر از این‌که واقعیت داشته باشد یا نه، چیست؟ در ارتباط با این حرکت و پیام جدید، با آقای عیسی سحرخیز، روزنامه‏نگار و تحلیل‏گر سیاسی در تهران؛ شهاب طباطبایی، عضو شورای مرکزی حزب مشارکت و رییس ستاد ۸۸، حامیان محمد خاتمی که اینک از میرحسین موسوی حمایت می‏کند و همین‏طور سه از تن از شهروندان در تهران و شهرستان‏ها، گفت‏ و گو‏ کرده‌ام.

Download it Here!

آقای سحرخیز در‌باره‏ی این خبر می‏گویند:

شاید بشود گفت در عمر چند ساله‏‏ای که اس‏ام‏اس مطرح شده، من این حجم اس‏ام‏اس نگرفته بودم. این اس‏ام‏اس‏ها حاوی این پیام بودند: «احمدی‏نژاد می‏خواهد با سونامی که ایجاد می‏کند، موج سبز آقای موسوی را کنار بگذارد.»

سایت‏های شناخته‏ای شده‏ای مانند «فارس» سردمدار این مسأله بودند و سایت‏های خبری‏ای هم که این روزها مثل قارچ سربر می‏آورند، به عنوان منابع این خبر ذکر می‏شدند. در اس‏ام‏اس‏ها مطرح می‏شد که «می‏خواهند از عکس‏های خانوادگی آقای موسوی منتشر کنند» که طبیعتاً، اشاره به عکس‏های دوره‏ی دانشجویی خانم زهرا رهنورد است…

که بی‏حجاب بودند…


بله، پیش از این‌که ایشان حجاب را انتخاب کند و خود مبلغی برای حجاب شود. همان عکس‏هایی که در ابتدای انقلاب هم وقتی آقای موسوی نخست‏وزیر شد (حداقل یک مورد را به خاطر دارم) از آن استفاده شد. این عکس‏ها را می‏خواهند منتشر کنند.

البته، به موازات آن‏، این بحث را هم مطرح کرده‏اند که این حرکت از طریق فضاسازی خود اصلاح‏‏طلب‏ها و کمیته‏ی معروف «ایکس» می‏خواهد صورت بگیرد.

اصول‏گراها این بحث را مطرح کرده‏اند؟

بله، از یک طرف خودشان مطرح کرده‏اند که این عکس‏ها منتشر خواهد شد و از سوی دیگر، طرح می‏کنند که این حربه از سوی خود اصلاح‏طلب‏ها به کار گرفته شده است.


عیسی سحرخیز، روزنامه‏نگار

اصطلاحی که اصول‏گرایان قبل از این به آن «خودزنی» گفتند؟

بله، همین‏طور است و کمیته‏ی معروف ایکس را هم که معلوم نیست چیست و اسم آن معمولاً در این فضاها به میان می‏آید، طرح کردند که این‏ها (اصلاح‏طلب‏ها) می‏خواهند یک جنگ روانی راه بیاندازند.

با توجه به این‌که خانم رهنورد بارها در مورد زندگی خصوصی‏شان صحبت کرده‏اند و این مسایل را جامعه می‏داند، فکر می‏کنید این حرکت منجر به کاهش آرای آقای موسوی می‏شود و یا تأثیر منفی بر موقعیت ایشان می‏گذارد؟

پیش از آن، مسأله این است که آیا این فضاسازی می‏تواند ایشان را از صحنه‏ی انتخابات کنار بگذارد یا نه.

سوال من هم همین است…

این‌که آیا در آرا تأثیر می‏گذارد یا نه، بحث دوم است. الان مسأله این است که می‏توان حدس زد به دلیل این‌که موجی ایجاد شده و استقبال از آقای موسوی بالا رفته است، طرف مقابل می‏خواهد از این حربه‏ی غیراسلامی و غیرانسانی استفاده کند که شاید آقای موسوی کنار برود.

منظورتان از طرف مقابل چه کسی یا چه نیرویی است؟

هم‏اکنون در مجموع چهار نامزد، هر دو نامزد اصلاح‏طلب با موج فزاینده‏ی افزایش طرف‏دار مواجه هستند. از یک سو، وضعیت این دو نفر دارد خوب می‏شود و از سوی دیگر وضعیت آقای احمدی‏نژاد دارد بد می‏شود.

پس بحث بر سر رقابت بین اصلاح‏طلبان نیست، بلکه آقای احمدی‏نژاد شکست را در چشم‏انداز خود می‏بیند و حامیان وی می‏خواهند به هر تخته‏پاره‏ای متوصل شوند تا شاید از این وضعیت نجات پیدا کنند.

آیا چنین حرکتی به این دلیل نیست که اصول‏گرایان فکر می‏کنند طیف‏هایی از اصول‏گراها ممکن است به آقای موسوی رأی بدهند و در صورت نبود آقای موسوی در صحنه، رأی آنان متوجه آقای کروبی نخواهد شد بلکه به سوی اصول‏گراها و طبعاً، آقای احمدی‏نژاد برمی‏گردد؟

مسلماً، این‏طور است. در حال حاضر نه تنها بحث آقای موسوی مطرح است، بلکه در فضایی که خود آقای احمدی‏نژاد شروع کرده است، حمله به آقای هاشمی هم در این اس‏ام‏اس‏ها مطرح می‏شود و به این عنوان که آقای هاشمی دارد از آقای موسوی حمایت می‏کند، دارند موجی را ایجاد می‏کنند.

در اس‏ام‏اس‏های جدید این موارد هم آمده بود که: «می‏خواهند به تشخیص مصلحت نظام بروند و در آن‏جا اعتراض کنند» یا «تجمع بسیجی‏ها در حمایت از آقای احمدی‏نژاد را می‏خواهند برگزار کنند.»

احتمالی را که می‏گویید اصول‏گرایان در پی آن هستند (کنار رفتن آقای موسوی در اثر فشارهای روانی)، تا چه حد ممکن می‏بینید؟

باور من این است که این بار آقای موسوی کنار نمی‏رود. چرا که اگر برود مورد این اتهام قرار می‏گیرد که ایشان آمده، عاملی برای کنار رفتن آقای خاتمی‏ بوده و الان هم خودش کنار می‏رود و فضای اصلاح‏طلب‏ها را واگذار می‏کند. پس آقای موسوی می‏ماند.

در جامعه‏ای مثل ایران وقتی کسی مورد ظلم قرار می‏گیرد و مظلوم می‏شود، از حمایت مردم برخوردار خواهد شد. بر اساس این فرهنگ موج دیگر تبلیغاتی اصول‏گراها این است که این حرکت را «کمیته‏ی ایکس» دارد انجام می‏دهد که آقای موسوی مظلوم جلوه کند و آرای او بالا برود. در حقیقت اصول‏گراها دارند از یک شمشیر دولبه استفاده می‏کنند.


شهاب‏الدین طباطبایی، رییس ستاد ۸۸

آقای شهاب طباطبایی، مسئول ستاد ۸۸، از اعضای شورای مرکزی حزب مشارکت می‌گوید:

«سونامی احمدی‏نژاد» یک بار اتفاق افتاد و آن هم به این خاطر بود که مردم سابقه‏ی روشنی از آقای احمدی‏نژاد نداشتند. تکرار چنین اتفاقی بعید است. در حال حاضر، رأی آقای مهندس موسوی در تهران و اکثر مراکز استان‏ها، از آقای احمدی‏نژاد جلو افتاده است. همه‏ی این حرکات هم نتیجه‏ی عکس خواهد داد.

پس شما چنین حرکتی را در جهت تخریب آقای موسوی موثر نمی‏دانید. همین‏طور است؟

تخریب‏های متعددی شروع شده است. به نظر من، هرچه این تخریب‏ها شدت می‏گیرد و بیشتر می‏شود، نشانه‏ی ضعف و وقوف این دوستان به شکست محتملی است که ده روز دیگر می‏خورند. بحث جدیدی را شروع کرده‏اند که: «قرار است آقای موسوی از مناظره کنار بکشد و مناظره نکند.» اتفاقاً، این موضوعی است که از آن طرف، ما شنیده‏ایم که آقای احمدی‏نژاد و تیمش، می‏خواهند به هر نحو ممکن این مناظره را برهم بزنند.

به هرحال، نعل وارونه زدن در این کشور یک سنت دیرینه است که این دوستان هم به این سنت دیرینه روی آورده‏اند. هر آن‏چه خودشان می‏خواهند انجام بدهند، با شایعات به رقیب‏شان منتسب می‏کنند.

آقای سحرخیز نیز می‏گفتند که در نظر دارند همین اقدام انتشار عکس‏ها را به حامیان خود آقای موسوی نسبت بدهند تا این‌که مظلوم‏نمایی شود و آرای ایشان بالاتر برود. نظر شما چیست؟

همیشه همین‏طور بوده است. یعنی اقتدارگرایان هرکاری که انجام می‏دادند و هر تنش و درگیری که در جامعه به‏وجود می‏آوردند، به حامیان آقای خاتمی و آقای خاتمی و دور و بری‏های او منتسب می‏کردند. حتا شاهد بودیم که قتل‏های زنجیره‏ای و حادثه‏ی کوی دانشگاه را هم که مسببین آن‏ بخشی از اقتدارگرایان بودند، در مصاحبه‏های‏ مختلف منتسب کردند.

اما مردم تفاوت‏هایی قایل هستند؛ کسانی را که عقل و منطق بر رفتار و گفتارشان حاکم است، می‏بینند و با دیگرانی که عقل و منطق را کنار گذاشته‏اند، مقایسه می‏کنند.

یکی از شهروندان تهرانی که این اس‏ام‏اس‏ها را دریافت کرده، معتقد است که این روش همه‏ی اصول‏گرایان نیست. وی‏ می‏گوید:

آقای شریعتمداری چند روز پیش در سرمقاله‏ی کیهان، موج سبز موسوی، پارچه و روسری سبز سر کردن خانم‏ها و نوار سبز بستن جوان‏ها را با جنگ «نهروا» مقایسه کرد که در آن دشمنان علی، قرآن را بر سر نیزه کردند و گفته بود که اینان نیز مانند دشمنان علی معدوم می‏شوند، از ریشه کنده می‏شوند و…

آقای توکلی این حرف‏های آقای شریعتمداری را محکوم کرده و جواب تندی به وی داده است، با این مضمون که: «بی‏فایده بودن این حرف‏ها قبلاً هم ثابت شده و همین حرف‏ها باعث شد که خاتمی به جای ناطق نوری روی کار بیاید. زمانی که در دفاع از ناطق نوری این‏ کارها را کردید، باعث شد اصلا‏ح‏طلب‏ها هشت سال روی کار بیایند.» به هر حال آقای توکلی این گونه برخوردها را به شدت رد کرد. الان هم بعید است چنین چیزی، نتیجه‏ی مثبت داشته باشد.

یعنی معتقد هستید که اگر واقعیت هم داشته باشد، در موقعیت آقای موسوی تأثیری نخواهد گذاشت؟

این تبلیغات به هر شکلی که انجام شود، نمی‏تواند به ضرر موسوی باشد. چون طیفی که الان دارد به شدت برای آقای موسوی تبلیغ می‏کند و می‏خواهد رأی بدهد، طیفی است که دوره‏ی قبل رأی نداده است. یعنی، تیپ‏هایی هستند که عمدتاً، این مسایل برای‏شان مهم نیست و به خاطر این‌که احمدی‏نژاد روی کار نیاید، می‏خواهند رأی بدهند. مسأله‏شان فقط این است که احمدی‏نژاد این بار روی کار نیاید.


زهرا رهنورد / عکس: قلم

اوژان، دانشجوی رشته‏ی عمران در قزوین می‌گوید:

شاید پخش تصویر بی‏حجاب مثلاً، همسر آقای احمدی‏نژاد تأثیری روی این قضیه بگذارد، چون طرف‏دارها و موج رأی‏دهندگان آقای احمدی‏نژاد کسانی هستند که خیلی روی این مسایل حساس هستند. ولی فکر نمی‏کنم در مورد موسوی این‏طور باشد.

طرف‏داران میرحسین موسوی قشر روشن جامعه هستند و پخش کردن تصویر بی‏‏حجاب یکی از اعضای خانواده‏ی وی نمی‏تواند تأثیر خیلی زیادی در میزان رأی او داشته باشد.

بالای شصت درصد دخترهای جوانی که دست‏بند سبز بسته‏اند و طرف‏دار موسوی هستند، اول به خاطر گیر دادن به حجاب‏شان و گشت ارشاد و دوم به خاطر مسایل اجتماعی دیگر است که به طرف آقای موسوی رفته‏اند. حداقل در مورد خانم‏ها می‏توان این را گفت، حتا اگر در مورد خیلی از آقایان این‏طور نباشد.

سحر، دانشجوی دانشگاه تهران معتقد است:

چون اکثر طرف‏دارهای آقای موسوی اقشار جوان و قشر تحصیل‏کرده و روشن جامعه هستند و با افکار آقای احمدی‏نژاد هم مخالف‏اند، فکر نمی‏کنم روی این مسایل تعصبی داشته باشند. با این کار، بیشتر دارند خودشان را خراب می‏کنند. اگر آقای احمدی‏نژاد بخواهد این کار را بکند، ضعف خود را در مقابل آقای موسوی نشان می‏دهد.

آقای احمدی‏نژاد با افکاری که دارد و گشت ارشاد و مسایل دیگری که پیش آورده، باعث شده که جوان‏ها نسبت به او خیلی بدبین باشند. خیلی از موقعیت‏های اجتماعی‏اش را هم به همین دلیل از دست داده است.

پس شما هم معتقدید که اگر این کار هم صورت بگیرد، تأثیری در میزان محبوبیت آقای موسوی نخواهد داشت؟

به نظر من، اگر این عکس‏ها پخش شود، شاید محبوبیت وی بیشتر هم بشود. خیلی از خانواده‏ها که سال‏های قبل هم پای صندوق‏ها نمی‏رفتند و طالب آزادی‏ هستند، ممکن است با دیدن این عکس‏ها، پای صندوق‏های رأی بیایند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

آقای احمدی نژاد را دست کم نگیریم. ایشان میدونند که تنخا راه برنده شدن در این انتخابات شرکت حداقلی مردم یعنی باید مردم دلسرد بشند و الان هم استراتژی ایشون همینه ایشون با به لجن کشیدن همه نظام میخواهند در حقیقت نشون بدهند که این نظام شدیدا فاسد و اصلاح شدنی نیست . من فکر کنم تمام سعیش در مناظره دیشب همین بود و تا حدودی هم موفق شد. این ادم تشنه قدرته و مطما باشید هر کاری میکنه که سر کا بمونه ما ایرانیها برای اینکه دوباره چهار تحقیر و ذلت تحمل نکنیم چاره ای جز جلوگیری از انتخاب مجدد آقای احمدی نژاد نداریم

-- ارمان ، Jun 4, 2009

تمام این خیمه شب بازیها برای حفظ نظام است و موسوی و احمدی و غیره وغیره برای یاجوج و ماجوج نظام (رفسنجانی و خامنه ای) اسامی و مهره های بازی بیش نیستند. در این اظهار نظر داد نها و سرد وگرم شدنها چهار سال دیگر خواهد گذشت چه با سو نامی و چه یا هر نامی. دریغا از جهلی که همانا خطرناک تر از ویروس خوکی در جامعه مان شیوع پیدا کرده است.

-- بدون نام ، Jun 4, 2009

فیلم انتخابات احمدی نژاد را که امشب پخش شد دیدم به بهترین شیوه با مخاطبان کم فقیر ومحروم و متوسط جامعه ارتباط برقرار می کرد.
شکی نیست که احمدی نژاد از شیوه های انتخاباتی غربی به بهترین وجهی استفاده می کند.
بر خلاف انان که معتقدند وی در مورد نام بردن افراد در مناظره با موسوی ، کار درستی نکرد.
اتفاقا در غرب در مناظره برگهایی از نقاظ ضعف حریف را رو می کنند که اثرات مخربی در بین کسانی که هنوز مردد هستند دارد. مناظره شب قبل به ضرر اردوی موسوی تمام شده است .
احمدی نژاد حتما به دوردوم خواهد رفت .
حضور زهرا رهنورد به عنوان ریاست دانشگاه الزهرا درحالیکه فاقد مدارک علمی و سابقه بوده است یک شکست برای موسوی تلقی می شود.


احمدی نژاد بخوبی و سازماندهی شده در این مدت کار کرده و می کند.
احمدی نژاد در دوره قبل در ضدیت مردم با رفسنجانی به ریاست جمهوری رسید و شرایط سیاسی ایران و منطقه راتا حدود زیادی تحت تاثیر قرار داد.

این بار 3 نفر رقیب با سابقه و سران جمهوری اسلامی علیه وی ائتلاف کرده اند .
و تبلیغ منفی احمدی نژاد نشان از جدی بودن عزم برای عدم رای احمدی نژاد هست.
حمله به هاشمی که عقبه ستاد مخالفت با احمدی نژاد هست که پا روی شاهرگ حیاتی رفسنجان یعنی بخشی از قراردادهای نفتی هست ، گذاشته است . اختلافات را جدی تر کرده است .
من فکر می کنم بسیاری از اقشار از نام بردن اقا زاده ها خوشحال شوند و بطور حسی در کنار احمدی نژاد قرار بگیرند.
بنظر می اید جناح مخالف نتوانسته اند در مناظرات احمدی نژاد را مغلوب کنند .
مطبوعات و سازمانهای آمار گیری هم به طور مستقل در ایران وجود ندارند که مانند کاناداو آمریکا ، نتیجه مناطره را اعلام کنند.

روزنا مه نگار
کانادا
سعید سلطانپور

-- سعید سلطانپور ، Jun 5, 2009

هموطن بدون نام!
برای پاسخ به شما باید اول ببینیم از کدام دسته یا گروه هستید. از دو حال خارج نیست. یا مخالف رژیم هستید (که خود اینگونه ادعا می کنید) یا خیر. اگر مخالف رژیم هستید پیشنهاد می کنم نظر بزرگانی چون فرخ نگهدار، مسعود بهنود، ابراهیم یزدی، عباس میلانی، عزت الله سحابی، و حتی علیرضا نوریزاده را بخوانید. مطمئنا" آنها هم بیشتر از شما مخالفند و هم بیشتر از شما تحقیق کرده اند. اگر شک دارید بروید ببینید اینها که گفتم که بودند و که هستند.
اگر مخالف رژیم نیستید هم که معلوم است دارید در جهت مشارکت حداقلی مردم تلاش می کنید تا احمدی نژاد به پیروزی برسد. 
برای اینکه کار شما و دوستان دیگر آسان شود به وبلاگ ما سر بزنید. سخن بزرگان داخل و خارج از کشور را جمع آوری کرده ایم: khordad1388.wordpress.com

-- خرداد هزار و سیصد هشتاد و هشت ، Jun 5, 2009

سلام .به گمانم مهمترین مورد در این مناظره افشا نام اقای هاشمی رفسنجانی و پسرانش بود اگر احمدی نژاد راست بگوید اقای هاشمی و پسران باید بازداشت و محاکمه شوند و باید به شجاعت اقای احمدی نژاد تبریک گفت واگر این سخنان کذب باشد در اینصوت این اقای احمدی نژاد است که باید مورد پیگرد قرار گیرد و محاکمه و رسوا شود.

-- ساسان ، Jun 5, 2009

هر رای یی که به احمدی نژاد ندهیم یک سیلی به گوش حسین شریعتمداری است و هر رای یی که به موسوی بدهیم 2 سیلی به گوش او. درست است که قیافه ی شریعت مداری و احمدی نژاد به ابن ملجم می ماند ولی مغزشان مثل امرعاص فکر می کند.

-- علی ، Jun 5, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)