خانه > گزارش ويژه > ایران > «اعدام متهم، ظرف سه روز، ایراد حقوقی دارد» | |||
«اعدام متهم، ظرف سه روز، ایراد حقوقی دارد»مریم محمدیmmohammadi@radiozamaneh.comدر پی انفجار بمبی در مسجد امیرالمومنین در شهر زاهدان که منجر به کشته و زخمی شدن بیش از ۱۵۰ نفر از شیعیانی که در مسجد این شهر در حال نماز بودند، شد، بخشی از اخبار روزنامهها و رسانههای گروهی در ایران، تحت تأثیر این حادثه قرار گرفت. گمانهزنیها در مورد علت، عاملان و آمران این حادثه نیز بیش از همه متوجه فضای خاص سیاسی کشور در رابطه با انتخابات شد و از جمله این تحلیل که گروههایی مانند جندالله که پیش از این نیز در درگیریهای این منطقه نقش داشتهاند و حتا طالبان در خارج از کشور که خواهان دامن زدن به اختلافات میان شیعه و سنی در کشور است، میتوانند موجبات این حادثه را فراهم کرده باشند. این البته، مستقل از اظهارنظرهای مقامات دولتی و سیاسی کشور است که این حادثه را در ارتباط با سیاستهای آمریکا و اسرائیل ارزیابی کردهاند. اما خبر اعدام سه تن از دستگیرشدگان در رابطه با این حادثه، بحثهای جدیدی را ایجاد کرد؛ از جمله اینکه رسیدگی به جرم متهمانی در ارتباط با چنین حادثهی سنگینی، چگونه به این سرعت صورت گرفته است. در پی بررسی چنین پرسشی، گزارشی تهیه کردهام و با یکی از هموطنان اهل سنت در زاهدان که مایل نبود نام برده شود، گفت و گو کردهام. همچنین با آقای نعمت احمدی، وکیل دادگستری در تهران و خانم مینا مجدزداد، وکیل دادگستری درجنوب کشور، گفت و گوهایی انجام دادهام.
از آقای احمدی میپرسم که این حادثه از چه جنبههایی مورد توجه ایشان قرار دارد؟ مسألهی انفجار در زاهدان را باید به دو بخش تقسیم کرد؛ یک بخش واقعهای که اتفاق افتاده که عمل خلافی است و نه فقط در زاهدان، در هرکجا کشتن بیست و چند نفر محکوم است و مدتها بود که از این مسایل در ایران نداشتیم. این بخش از واقعه جا و مبحث خود را دارد. آنچه من میتوانم بگویم، راجع به کیفیت محاکمه، محکومیت و اعدام افرادی است که آنها را به این اتهام دستگیر کردند و ظرف سه روز، به سرعت در ملاء عام اعدام شدند. ما مایل هستیم به طرف یک جامعهی قانونگرا برویم و در یک جامعهی قانونمند زندگی کنیم. جامعهی قانونمند، جامعهای است که به قوانینی که خود نوشته است، اعتبار بدهد. برابر قانون اساسی، هر متهمی باید وکیلی داشته باشد، رأی هیأت دیوان عالی کشور را داریم مبنی بر اینکه احکام افرادی که به اعدام محکوم میشوند، زمانی اعتبار دارد که در محکمهای صادر شده باشد که وکیل حضور داشته است. بعد از آن، محکوم باید کیفرخواستی داشته باشد و کیفرخواستش مشخصاً همین موضوع را شامل شود. حق اعتراض به کیفرخواست و موضوعات آن را دارد. بعد در دادگاه بدوی رسیدگی میشود، حق اعتراض دارد، باید دیوان عالی کشور به آن اعتراض رسیدگی کند که آیا رأی درست است یا خیر. بعد از آن، اجازهی اجرای احکام اعدام، در هر شرایط، با رییس قوهی قضاییه است که ما از نظر حقوقی به آن «اذن اجرا» میگوییم. یعنی اذن اجازهای که رییس قوهی قضاییه باید نسبت به سیر یک پرونده، با توجه به محتویات آن بدهد. اینکه ظرف سه روز این افراد را اعدام کنیم، از نظر حقوقی، از باب شکلی، محل ایراد و اعتراض است، نه از باب ماهوی. چون من پرونده را از باب ماهوی در اختیار ندارم و نخواندهام که ببینم این افراد چه گفتهاند و آیا حضور داشتهاند یا نه. به هر کیفیت، اگر حضور داشته باشند، محارباند. مجازات محارب را هم قانونگزار تعیین کرده است. افرادی هم کشته شدهاند، قصاص هم در ادامهی این مطلب هست. لذا، برابر قوانین ایران، مجازاتشان همین مجازاتی است که اجرا شد. اما اینکه چرا با این سرعت، از نظر حقوقی، محل اشکال و ایراد است.
اما اساساً، چرا این حوادث روی میدهند؟ هموطن بلوچ ما در زاهدان میگوید: تا جایی که من مطالعه کردهام، این خشونتها نه فقط از زمان شاه، بلکه از زمان قاجارها هم بوده است. همیشه به بلوچستان حمله میکردند، کشتار و غارت بوده، به زنان تجاور میکردند حتا در این حد که مردان را میکشتند، زنان و کودکان را به اصفهان، تبریز و شهرهای دیگر میبردند و به عنوان برده میفروختند. نویسندهای که اسمش دقیقا به خاطرم نیست، نوشته است: «زمانی که به ایرانشهر رفتم، دو گروه از مردم را دیدم، گروهی با لباس محلی بلوچی و گروه دیگر با لباس فارسی که هر کدام از یک طرف خیابان رد میشدند و هیچکدام به هم نگاه نمیکردند. انگار که با هم قهر بودند. معلوم بود که اینجا خودی و غیرخودی هست و با هم رابطهای ندارند.» گفته میشود که عوامل اصلی این خشونتها، بهخصوص انفجارها، در خارج از کشور است، شما ارتباطی میان این حوادث و خارج از کشور میبینید؟ هر زمانی که مسألهای پیش میآید، جمهوری اسلامی بلافاصله، یقهی آمریکا، انگلیس، پاکستان، افغانستان و… را میگیرد. چون نمیتواند جوابگوی ملتش، مردمی که در ایران زندگی میکنند، باشد و ضعف خود را هم قبول ندارد. به همین دلیل، تلاش میکند، یقهی آمریکا یا انگلیس را بگیرد. اگر اینطور نباشد، شما خودتان به عنوان یک شهروند ایرانی، چنین حرکتی را که عدهای در مسجد در حال نماز خواندن، بچه و پیر و جوان کشته شوند، به کجا ارتباط میدهید و علت آن را در چه میبینید؟ فکر میکنم، نتیجهی خشونتهای خود جمهوری اسلامی است. نمیدانم تا چه حد از وضعیت بلوچستان خبر دارید. اما اگر به عنوان یک بیطرف، به بلوچستان نگاه کنید، میبینید که روزانه در مرزها، کوچهها و خیابانها، انسانها را مثل گوسفند (حتا ارزش گوسفند بیشتر است، چون گوشتش را میخورند) بدتر از گوسفند، بلوچها را میکشند. به خاطر یک بشکه گازوییل، یک بچه بلوچ را میزنند، میکشند. به خاطر یک بشکه گازوییل! گذشته از اینها، چند ماه پیش یکی از مدارس اهل تسنن را در زابل تخریب کردند، همینطور مسجد شیخ فیض مشهد و جاهای دیگر را به همین شکل خراب کردند. به هرحال تضییقات مذهبی هست. جوانهایی هستند که میبینند در روز روشن، به مذهب، ملیت و شخصیت ما توهین میشود. از نظر من، ترور هر کسی و در هر شرایطی محکوم است، اما در همین مسجد، اهل تشیع در روز روشن به حضرت عایشه تهمت میزنند و توهین میکنند. اینجا هم مردم مذهبی هستند. جوانهایی هستند که نمیتوانند این مسایل را تحمل کنند و دست به چنین کارهایی میزنند.
با خانم مینا مجدزاده، وکیل دادگستری گفت و گو میکنم: مسألهی بمبگذاری که بسیار عمل شنیع، زشت و غیرقابل توجیهی است. اما در مورد این مسأله، من اطلاع زیادی ندارم. به این دلیل که فقط اخبار کوتاهی از رادیو و تلویزیون شنیدهام. به نظر شما، فاصلهی این بمبگذاری با اعدام متهمان، ایراد حقوقی ندارد؟ البته، نمیدانم افرادی که اعدام شدهاند، سر صحنهی جرم دستگیر شدهاند یا اینکه از قبل در جریان توطئه بودهاند. ولی در هر حال، طبق قوانین ایران، حق هر مجرمی است که از یک محاکمهی عادلانه برخوردار باشد و بتواند در محکمهی صالحه از خودش دفاع کند. وکیل داشته باشد، مراحل مختلف دادرسی را طی کند و بعد به مجازات برسد. آیا استثنایی در قانون نیست؟ در مورد کسانی که… بههیچوجه! من تا به حال، به این شکل هیچ استثنایی ندیدهام. گاه پیش آمده است که رییس قوهی قضاییه اختیار ویژهای را به بعضی از قضات داده است، اما بازهم به منزلهی این نیست که تشریفات دادرسی را حذف کنند. چون این تشریفات جزو لوازم اساسی کار است. البته، همانطور که گفتم، اطلاع خاصی ندارم که متهمینی که اعدام شدهاند، چه کسانی بودند و جرمشان تا چه حد اثبات شده بوده است. از هموطن زاهدانی میپرسم که در مورد سه نفر اعدام شده، چه میداند؟ من آنها را نمیشناسم. اسمشان را برای اولین بار شنیدم (حاجی نوتی زهی، غلامرسول شاهوزهی و ذبیحالله نارویی). طبق اعلامیهی گروه جندالله، آنها قبل از این جریان دستگیر شده بودند. یکی از آنان را که میشناختند و از خود جنداللهیها بوده، اما به گفتهی جندالهیها در قسمت فرهنگی کار میکرده است. در زاهدان سیدی جندالله را پخش میکرده و توسط جمهوری اسلامی دستگیر و اعدام شد. کی دستگیر شده بود؟ دقیقاً تاریخش را نمیدانم.
آقای نعمت احمدی در این باره میگوید: اگر فرد قبل از حادثه دستگیر شده باشد و به اتهام این بمبگذاری بخواهیم اعدام یا محکومش کنیم، نه، در قانون نداریم. مگر اینکه ایشان جنبهی معاونت داشته باشد که قبلاً مواردی را تسهیل کرده باشد، مثلاً، تسلیحات یا بمبی را در گذشته آماده کرده باشد. وقتی میگوییم ایشان به عنوان یک فعال فرهنگی گروهی کار میکرده است، در چهارچوب قانون مجازات اسلامی، محارب است. اما اینکه او را به همین حادثه منتسب کنیم، باز هم از نظر شکلی ایراد دارد. از خانم مجدزاده میپرسم که گاهی گفته میشود اعدام سریع این متهمان برای آرام کردن جامعه و یا بستگان قربانیان ضرورت دارد و موجب آرامش در جامعه میشود. با توجه به تجربیات شغلی خود و به عنوان یک زن حقوقدان تا چه حد با این نظر موافق یا مخالف هستند؟ در این مورد ابعاد جنایت از لحاظ اجتماعی، خیلی وسیع است و طبیعتاً، خانوادههای داغدار، عصبانی و ناراحت بسیار زیاد هستند و حق هم دارند. اما این تصمیم شتابزده به این شکل، ممکن است در کوتاهمدت مسکنی باشد، ولی در هر حال، باز هم از ابعاد خشونت کم نمیکند. خشونت را با خشونت جواب دادن، آنهم به این سرعت، بدون فاش شدن ابعاد قضیه و محاکمهی قانونی، فکر نمیکنم زیاد در جهت حل مساله و آرام کردن جامعه، مفید باشد. در همین رابطه: • اعدام سه متهم انفجار زاهدان در ملاءعام • آمریکا به دخالت در انفجار زاهدان متهم شد • «دستگیری عوامل بمبگذاری زاهدان» |
لینکدونی
آخرین مطالب
موضوعات
آرشیو ماهانه
|
نظرهای خوانندگان
یادتان نرفته که وبلاگ نویس جوان بلوچ /مهرنهاد رابدون هیچ گناهی بدار کشیدند. این حکومت بنیادش بر ترس افرینی وزندان وشکنجه است وبس.چه سنی چه غیر خودی یا بزبان اخوندی /الرعب بالنصر /اینهمه بسیجی ولباس شخصی مفتخور و اطلاعاتی ستمکار برای که و چرا درست کرده اند?????
-- behnam ، Jun 1, 2009