تاریخ انتشار: ۴ خرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گفت و گوی مهدی کروبی با هفته‌نامه اشپیگل

کروبی: نباید احمدی‌نژاد دوباره انتخاب شود

برگردان: مجید روشن‌زاده

مهدی کروبی، نامزد ریاست جمهوری و دبیر کل حزب اعتماد ملی، در گفت و گو با هفته‌نامه آلمانی اشپیگل تأکید کرد که یکی از اهداف کاندیدا شدن وی جلوگیری از انتخاب مجدد احمدی‌نژاد است.

آقای کروبی معتقد است که احمدی‌نژاد به کشور زیان‌های جدی وارد کرده است، از این رو باید مانع انتخاب مجدد وی شد. او به صراحت می‌گوید که درصورت انتخاب شدن با همه کشورها به‌جز اسرائیل تماس خواهد گرفت.

شما از جمله چهار کاندیدای ریاست جمهوری هستید که از میان ۴۷۵ داوطلب، مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفتید. در انتخابات چهار سال گذشته باوجود آن‌که سال‌ها ریاست پارلمان را به عهده داشتید و چهره‌ای شناخته شده به حساب می‌آمدید، اما در مرحله اول انتخابات حذف شدید. چرا این بار خود را دوباره کاندیدا کردید؟

این بار بیش از هر زمان دیگر آینده ایران مطرح است. از آن جایی که نسبت به سرنوشت ایران بی‌تفاوت نیستم، چیزی شبیه یک حزب تشکیل دادم و از این طریق در انتخابات گذشته مجلس فعالانه دخالت کردم. این تشکل و این کار مورد استقبال و تشویق مردم قرار گرفت.


مهدی کروبی، نامزد ریاست جمهوری و دبیر کل حزب اعتماد ملی

فکر می‌کنید که این بار انتخاب خواهید شد؟

در هرصورت احمدی‌نژاد نمی‌تواند کاملاً مطمئن شود که مانند رییس جمهور قبلی در دور دوم به ساد‌گی انتخاب خواهد شد. حتی اگر من هم انتخاب نشوم ولی تردیدی نیست که احمدی‌نژاد انتخاب نخواهد شد.

بعد از شکست در انتخابات قبلی، شما با لحنی غیر عادی به «تخلف» اعتراض کردید. آیا فکر می‌کنید که این بار روند برگزاری انتخابات سالم‌تر خواهد بود؟

در این مورد نمی‌توان کاملاً مطمئن بود و جواب کاملاً روشن داد. در دوره قبل، شورای نگهبان تقاضای بعضی کاندید‌اها را رد کرد و ما هم وظیفه نظارت بر انتخابات را به خوبی انجام ندادیم. این بار اما خود را آماده کرده‌ایم که در روز رأی‌گیری پای صندوق‌های رأی بایستیم و روند برگزاری انتخابات را به دقت دنبال کنیم و هرگونه تخلف را گزارش دهیم.

در انتخابات امسال، شما و میرحسین موسوی برسر کسب آراء طرفداران اصلاحات رقابت می‌کنید. این رقابت شما به سود رقییب مشترک تمام نخواهد شد؟

برای من مهم این است که احمدی‌نژاد که به کشور آسیب جدی رسانده است، دوباره انتخاب نشود. من در صورت انتخاب شدن با کشورهای اروپایی رابطه برقرار خواهم کرد و با همه کشورها به جز اسرائیل تماس خواهم گرفت.

آیا اوباما را به ایران دعوت خواهید کرد؟

هر دو طرف، هم ما و هم آمریکا باید دست‌های خود را به طرف یکدیگر دراز کنیم.

آیا این امر در مورد مناقشه اتمی هم صدق می‌کند؟

در مورد سیاست‌های هسته‌ای، رییس جمهور به تنهایی تصمیم نمی‌گیرد. این‌گونه تصمیم‌های اساسی تنها در حوزه اختیارات آیت‌الله خامنه‌ای است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)