تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گفت و گو با دکتر حسین عبده تبریزی، پیرامون خبر استعفای محمود بهمنی، سومین رییس کل بانک مرکزی

«برداشت‏های غیرقانونی، از دلایل استعفای بهمنی است»

مریم محمدی
mmohammadi@radiozamaneh.com

خبری که روز سه‏شنبه، بیست و دوم اردیبهشت‌ماه، ساعت پانزده و سی و پنج دقیقه، روی سایت خبرگزاری کار ایران «ایلنا»، انتشار پیدا کرد، با حیرت و ناباوری روبه‌رو شد.

خبر استعفای محمود بهمنی، سومین رییس کل بانک مرکزی ایران، در کم‏تر از چهار سال از عمر دولت نهم، فقط به دلیل این که دولت نهم در آستانه‏ی انتخابات قرار دارد، عجیب نبود. بلکه اخبار سایت‏های داخلی مبنی بر حضور محمود بهمنی در دو همایش بزرگ «مدیران برتر صنایع و معادن» و «تأمین مالی مسکن کشور» به این حیرت دامن می‏زد.

زیرا رییس کل بانک مرکزی در هر دوی این همایش‏ها، از پیشرفت سیاست‏های پولی و بانکی اظهار خوشوقتی کرده، از کاهش نرخ تورم خبر داده و برخی اخبار را در‌باره‏ی منفی شدن حساب ذخیره‏ی ارزی تکذیب کرده بود.

خبر ایلنا بیش از دو ساعت با سکوت سایت‏ها و خبرگزاری‏های داخل مواجه شد و بعد از آن، در ساعت شانزده و پنجاه و چهار دقیقه، خبرگزاری «مهر» خبر مبهمی را تحت عنوان : «زمزمه‏ی استعفای بهمنی، موبایل‏های خاموش» منتشر کرد و در آن با طرح این شایعه، از خاموشی تلفن‏های همراه رییس کل بانک مرکزی و قائم مقام وی خبر داد.

این در حالی است که دقایقی بعد خبری در «ایسنا» منتشر شد، مبنی بر این‌که وزیر اقتصاد و بازرگانی‏، استعفای آقای بهمنی را تکذیب کرده است و غلامحسین الهام، سخن‏گوی دولت، گفته است که نمی‏داند این خبرها از کجا درمی‏آیند.

این مسأله را در ساعاتی که هنوز در ایران، خبر رسماً تایید یا تکذیب نشده است، با آقای دکتر حسین عبده تبریزی، اقتصاددان، دبیرکل سابق سازمان بورس و اوراق بهادار ایران، در میان گذاشتم:

Download it Here!

آن‌چه در خبرگزاری ایلنا آمده، این است که چون آقای رییس جمهور شورای پول و اعتبار را تشکیل نداده است، آقای بهمنی دارد استعفا می‏دهد، چون از حساب ذخیره‏ی ارزی برداشت‏های غیرقانونی می‏شود و چون ایشان با بعضی از وزرای کابینه درگیر است، استعفا می‏دهد.

این‏ها به عنوان دلایل استعفا ذکر شده که به نظر من، هریک از این دلایل کافی است برای این‌که مسئولی از مقام خود استعفا بدهد. در همه‏ جای دنیا معمول است که وقتی مدیری با نظر مدیر ارشدش مخالفت دارد، قاعدتاً، باید استعفا بدهد.


دکتر حسین عبده تبریزی، اقتصاددان

یعنی‏، شما چنین انتظاری را داشتید؟

با توجه به روحیه‏ی آقای بهمنی‏ که روحیه‏ای بسیار سازگار و ملایم است، اتفاق خاصی باید افتاده باشد یا فشار خاصی آمده باشد که آدمی که سابقه‏ی کار سی ساله در یک سازمان را دارد هم به ستوه آمده باشد، خسته شده باشد و استعفا بدهد.

ولی آقای بهمنی در دو همایشی که در روزهای دوشنبه و سه‏شنبه شرکت داشت، به گزارش خبرگزاری‏ها، خیلی مثبت در مورد نتایج سیاست‏های پولی و مالی صحبت کرد و می‏توان گفت، افق روشنی را ترسیم کرده بود.

آقای بهمنی سه‏شنبه در جلسه‏ای هم که در مورد مسکن بوده، مثبت صحبت کرده و این جای تعجب است. ولی من از دوستان ایلنا که پرسیدم، گفتند خبرشان قطعی است. همکاران ما در «سرمایه» هم گفته‏اند که ظاهراً خبر درست است و آقای عرب مازار هم فعال شده‏ و یا این‌که حتا حکم‏شان‏ زده شده است.

پس می‏تواند، مساله‏ی استعفا نبوده باشد. چون امروز در چند جا، همان‏طور که شما هم اشاره کردید، ایشان در دفاع از سیاست‏های جدید اقتصادی و نتیجه‏ی مثبت این سیاست‏ها صحبت کرده است. چگونه می‏شود که همین امروز استعفا نیز داده باشد؟

بله، به هر حال، معلمان اخلاق می‏گویند: «یکی از اخلاق حسنه این است که افراد قابل پیش‏بینی باشند.» معنای دیگر آن، این است که بی‏اخلاقی به معنای غیرقابل پیش‏بینی بودن است. به نظر می‏رسد، این وضعیت الان هست و متأسفانه، دولت نهم غیرقابل پیش‏بینی است و اتفاقاتی که در آن می‏افتد، به‌هیچ‏وجه قابل پیش‏بینی نیست.

امیدوارم که خبر صحیح نباشد. چرا که این همه تغییر در مدیریت بانک مرکزی، قطعاً برای کشور آثار سوء دارد و صدمه‏زننده است.

از اظهارات آقای بهمنی، این برداشت هم می‏شد که سیاست‏های مورد اختلاف آقای مظاهری با رییس جمهور را ایشان تغییر داده است. از جمله این که گفتند: «قفل‏ها را از صندوق بانک مرکزی برداشتیم.» گویا اعتبار‏بخشی به شکلی که دولت نهم می‏خواست و مورد توافق آقای مظاهری نبود هم انجام شده است. آیا همین‏طور است؟

این‌که: «قفل‏ها را برداشتیم»، به این معنا است که اگر حساب بانک‏های تجاری پیش ما قرمز شود و بدهکار شوند، ما کماکان چک‏های‏شان را پاس می‏کنیم. یعنی‏، یک سیاست انبساطی نداریم ولی در عین حال، سیاست انقباضی و بسته هم نداریم.

بالاخره، هر مدیر بانک مرکزی، باید بین تورم و رکود، نوعی تعادل برقرار کند. اگر در سیاست‏های پولی بسیار سخت بگیرد، رکود را بر جامعه حاکم می‏کند. اگر بسیار آسان بگیرد و روادار باشد، تورم به همراه می‏آید.

بنابراین، آقای بهمنی هم مثل هر مدیر بانک مرکزی دیگری، مجبور است تصمیم بگیرد که آیا سیاست‏های پولی‏اش انقباضی باشد یا انبساطی و در چه حدی. الان اقتصاددان‏هایی که معتقد هستند باید کم‏تر نگران تورم باشیم بلکه باید بیشتر نگران رکود باشیم و بنابراین باید سیاست‏های‏مان را مقداری باز کنیم، کم نیستند.

یکی از اظهارات ایشان هم به شکلی با همین نکته ارتباط دارد. ایشان اشاره کرده بود که نرخ تورم را به میزان قابل توجهی پایین آورده‏‏اند، در حالی که بعضی از اقتصاددانان معتقد هستند این نشانه‏ها‏ی رکود در کشور است…

در طول زمان حضور آقای مظاهری در بانک مرکزی، سیاست‏‏های کنترلی برای کنترل تورم در این بانک اعمال شد و آقای دکتر بهمنی هم به سیاست‏های بسیار باز دوره‏ی آخر آقای دکتر نوربخش، بازنگشت.

بنابراین، در عین حال که آن نوع سفت و سختی وجود نداشت، نمی‏توان گفت که ایشان سیاست‏های انبساطی را داشت. چون ارقام تورم در یکی دو ماه آرام گرفت، حتا بانک مرکزی به استقبال این موضوع رفت که نرخ تورم ممکن است در شهریور‌ماه به پانزده درصد برسد.

در چند نوشته‏ای که من مطالعه کردم، اقتصاددان‏های ایران چندان خوش‏بین نبودند. می‏گفتند که آثار سیاست‏های انقباضی، به سرعت حاصل نمی‏شود و تورم می‏تواند برای مدتی هم ادامه پیدا کند.

اعتقاد من هم این است که به نرخ پانزده درصد آقای دکتر بهمنی نخواهیم رسید و آثار تورم همین‏طور ادامه پیدا می‏کند. بنابراین، آقای دکتر بهمنی می‏گوید که: «من آن سفتی و سختی دوران آقای مظاهری را رها کرده‏ام، اما کماکان می‏خواهم تورم را کنترل کنم.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

فقط حاج محمود!

-- بدون نام ، May 13, 2009

payin avardan nerkhe soode seporde tavassote Bahmani be in dalil ke tavarrom payin amade,ajib bood;dar hali ke keshvar be moshkel naghdinegi baraye tarhaye bozorg ehtiaj darad,payin boodan nerkhe sood sepordegozar ra tashvigh be sepordegozari nemikonad.hadghal nerkhe soode seporde baraye sepordegozariye panj sale bayad si darsad bashad;be in dalil ke tavarrom balaye 25 darsad ast.dar hali ke bahmani on ra az 19 darsad be 17.5 payin avard;be har hal in tasmomate zedd o naghiz be sarmayedar o seporde gozar etminan nemidahad.mamoolan dar donya bank markazi az basobattari nahadha ast.dar iran ba enhelal shoraye pool o etebar tavassot Ahmadineja amighan negarani be vojood amade.dar in 4 sal se reis bank markazi dashtim ke dar in si sal bisabeghe ast;adam hess mikonad ke in dolat mikhahad dast bar rooye pool mardom benahad,yani hatta sepordehaye mellat ra be gerogan gerefte.bogzarim ke manabeye keshvar ra moft miforooshad.inha haman siasate ghajar o pahlavi ast.oza bayad aram girad.baraye shoroo bayad sistem banki sobata yabad;yani shoraye pool kar konad;tavarrom payin ayad,tolid bala ravad,bikari kahesh yabad;soode seporde bala ravad.yani koll siasat pooli o mali keshvar bazbini shavad.

-- بدون نام ، May 14, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)