تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گزارش چهارمین کنفرانس بین‌المللی ایرانیان خارج‌نشین

«سرمایه‌گذاری روی جوانان، هدف ایرانیان خارج‌نشین»

کیوان ایزدمهر

چهارمین دوره کنفرانس ایرانیان خارج‌نشین (The Fourth International Conference On Iranian Diaspora) به همت سازمان همبستگی ایرانیان خارج از مرز (IAAB) در روزهای چهارم و پنج آوریل در دانشگاه برکلی کالیفرنیا برگزار شد.

Download it Here!

این سازمان بنا بر تعریف خودشان «یک سازمان غیر حزبی ـ غیر انتفاعی داوطلبانه با اعضای جوان است که در سراسر آمریکا ـ اروپا و ایران پخش شده‌اند. هدف این سازمان نزدیکی ایرانیان و ایرانی زادگان در سراسر دنیا و آشنایی هر چه بیشتر آن‌ها با یکدیگر است.»

و این نوبت چهارمین دوره برگزاری آن بود. تعداد ایرانیان خارج از مرزهای جغرافیایی ایران در دهه‌های اخیر به طرز چشمگیری زیاد شده و فرزندان این مهاجرین و همچنین نیمه ایرانی‌ها را هم باید به این جماعت بزرگ اضافه کرد.

کنفرانس در دو روز متمادی برگزار شد و طی آن سخنرانی‌های مختلفی درباره امور فرهنگی ـ هنری ـ اجتماعی ـ سیاسی و نقش جامعه ایرانی خارج از کشور در داشتن سهم مهم‌تری در کشورهای محل سکونت و ارتباط نزدیک‌تر با هم انجام شد و چندین جلسه پرسش و پاسخ هم برگزار شد.

چهره‌های مشهور زیادی در این کنفرانس دیده می‌‌شدند. رودی بختیار، مجری شبکه سی‌ان‌ان، راس میر کریمی یکی از اعضای شورای عالی شهرداری سانفرانسیسکو، بنفشه اخلاقی، مدیر سازمان عفو بین‌الملل در منطقه غرب آمریکا، هومن خلیلی، گوینده رادیو، احمد کیارستمی، فیلمساز‌، منصور تایید، کارگردان و بازیگر تئاتر و بسیاری دیگر.


راس میر کریمی از اعضای شورای عالی شهرداری سانفرانسیسکو

راس میرکریمی یکی از اعضای شورای عالی شهرداری سانفرانسیسکو یکی از سخنرانان بود. از او در مورد این کنفرانس می‌پرسم: «باعث افتخار من است که در این مراسم شرکت می‌کنم و من واقعاً به آی‌ای‌ای‌بی و سایر دست‌اندرکاران برای برگزاری این گردهمایی تبریک می‌گویم. این‌گونه مراسم نشانگر افزایش توجه ایرانیان برای نفوذ بیشتر و داشتن تأثیر مثبت در جامعه این کشور است و من افتخار دارم که قسمتی از آن باشم.»


رودی بختیار

یکی دیگر از چهره‌های مشهور که در این کنفرانس سخنرانی کرد، رودی بختیار، مجری اخبار، چهره آشنای شبکه‌های فاکس‌نیوز و سی‌ان‌‌ان بود که اکنون مسئول امور روابط عمومی انجمن همبستگی ایرانیان آمریکایی است. از او درباره این کنفرانس می‌پرسم:

او برگزاری این‌گونه سمینارها و مراسم را خیلی مهم می‌داند و پلی بین نسل جوان ایرانی و ایرانیان موفق می‌داند تا این جوان‌ها قدردان استفاده از تجربیات آن‌ها باشند. او می‌گوید این‌گونه مراسم تا قبل از این خیلی کم برگزار شده و الان این جوانان و دانشجویان هستند که به تازگی این گردهمایی‌ها را برگزار می‌کنند.

می‌پرسم به نظر او هدف این‌گونه کنفرانس‌ها بیشتر گردهم آوردن ایرانیان نسل دوم است یا نسل اول‌؟ «البته هر دو نسل مهم هستند ولی بیشتر نسل دوم و جوانان مد نظر هستند که باید روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کرد و آن‌ها را راهنمایی کرد که به مراتب بالاتری از نسل قبل خود دست پیدا کنند.»


هومن خلیلی از مجریان برنامه صبحگاهی رادیو آلیس سانفرانسیسکو

هومن خلیلی یکی از مجریان موفق برنامه صبحگاهی رادیو آلیس سانفرانسیسکو است که در کارتون «ماشین‌ها» و همچنین فیلم «کلاور فیلد» هم صحبت کرده و یکی از اعضای پنل در این کنفرانس بود. هومن فارسی را خوب بلد نیست ولی مشتاقانه در این برنامه شرکت کرده است. از او درباره اهمیت این کنفرانس می‌پرسم‌.

او می‌گوید‌: «این‌گونه برنامه‌‌ها خیلی مهم هستند برای این‌که نسل‌های مختلفی از ما را گرد هم آورده‌. این نسل‌ها سوالات و ابهامات زیادی درباره فرهنگ خودشان و جایی که به آن تعلق دارند در ذهن دارند که می‌توانند جواب آن‌ها را اینجا پیدا کنند.»


احمد کیارستمی، فیلمساز‌

احمد کیارستمی یکی دیگر از شرکت کنندگان بود که با نمایش دو ویدیو کلیپ جدید از کارهایش در این کنفرانس شرکت کرده بود‌. گپ کوتاهی هم با او می‌زنم. او می‌گوید‌:

«من برای بار دوم است در این کنفرانس شرکت می‌کنم و به نظرم خیلی خوب است که نسل جوانان ایرانی ـ آمریکایی با آدم‌های قدیمی‌تر آشنا می‌کند و یکی از بهترین حسن‌هایش این است که دست‌اندرکارانش همگی از میان جوان‌ها هستند و وقتی مسئولان قدیمی‌تر به بیست و چهار ـ پنج سالگی رسیدند خودشان را بازنشسته کردند و نسل بعدی جایگزین آن‌ها شدند و من کنفرانس دو سال پیش را خیلی دوست داشتم و امیدوارم این هم به آن خوبی باشد.»

نظر سینا یکی از شرکت‌کنندگان کنفرانس را می‌پرسم. می‌گوید: «سخنرانی‌های تخصصی خوبی داشت به نظر من این سخنرانی‌ها برای هر کسی که در جامعه ایرانی‌ها فعال است هم از نظر تخصصی و هم اطلاعات عمومی خیلی مفید خواهد بود البته به نظر من مخاطب سخنرانی‌ها بیشتر افراد خاص بودند تا عموم جامعه ایرانی و مردم عادی‌.»


بنفشه اخلاقی، مدیر سازمان عفو بین‌الملل در منطقه غرب آمریکا

شراره حکیمی، مسئول روابط عمومی آی‌ای‌ای‌بی است، از شراره در مورد هدف این کنفرانس می‌پرسم. او می‌گوید: «هدف اصلی موسسه ما نزدیک کردن ایرانی‌های سراسر دنیا و ایجاد ارتباط بین آن‌هاست و ما افتخار برگزاری این‌گونه برنامه را داریم. تا آن‌ها را دور هم جمع کنیم‌.»

از شراره می‌پرسم هدف سازمان شما فقط ایرانیان نسل دوم و ایرانی زاده هستند یا همه ایرانی‌ها‌. او این را برای همه ایرانی‌ها اعم از نسل اول و یا نسل دومی می‌داند و گردهمایی ایرانی‌ها چه در آمریکا چه در کانادا و یا اروپا خواهد بود. از او در مورد برنامه آینده می‌پرسم‌. می‌گوید:

«کمپی خواهد بود از بیست و هشتم ژوئن تا پنجم جولای در ماساچوست و مخصوص بچه‌های دبیرستانی خواهد بود‌. که ما سعی می‌کنیم آن‌ها را گرد هم بیاوریم تا با دوستان خود در سرتاسر دنیا آشنا بشوند.»

برنامه دو روز ادامه پیدا کرد. از برنامه‌های جنبی این کنفرانس می‌شود به کنسرت‌های مختلف از جمله کنسرت فرید شفیع نوری، خواننده جوان و با استعداد سبک فیوژن اشاره کرد که قسمت‌هایی از کنسرت او را در خلال این برنامه می‌شنوید.

Share/Save/Bookmark

سایت سازمان همبستگی ایرانیان در خارج مرزها

نظرهای خوانندگان

چه گزارش خوبی نوشتید

-- ارش ، Apr 12, 2009

سلام
ای کاش یه جایی یه جوری بشه به ایرانی های داخل که واسه درس ,تجارت و ... میخوان برن خارج کمک های معنوی ,هم فکری و ... بشه

-- حسام ، Apr 13, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)