تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

واکنش‌ها نسبت به انصراف خاتمی

مریم محمدی
mmohammadi@radiozamaneh.com

گویا حوادث و اخبار مربوط به انتخابات، تا بیست و دوم خردادماه آینده، هم‌چنان بیشترین سهم از اخبار و برنامه‌‏‏های سیاسی رسانه‌‏ها را به ‏خود اختصاص خواهد داد.

با حضور سه نامزد در جبهه‌‏ی اصلاح‏‏‌طلبان و در حالی که در میان اصول‌‏گرایان هیچ نشانه‌ای از برنامه‌‏ی انتخاباتی و یا نامزد مشخصی برای انتخابات موجود نیست، بیشترین نگاه‏‌ها متوجه جبهه‌‏ی اصلاح‏‌طلبان است و این سوال که آرایش نهایی آن‌‏ها در مقابل صندوق‏‌های رأی چه خواهد بود؟ حضوری چندگانه یا اجماع بر سر یکی از کاندیداها؟

یکشنبه، بیست و پنجم اسفند‌ماه، تقریباً در تمام رسانه‌‏های خبری ایران، خبر ملاقات خاتمی و موسوی برای تعیین حضور قطعی یکی از این دو نفر، در صدر اخبار جای داشت.

به نوعی که خبر ملاقاتی را که قبل از این ملاقات صورت گرفته بود، یعنی دیدار موسوی و مهدی کروبی، نامزد دیگر اصلاح‌‏طلبان، را نیز در سایه قرار داده بود. گزارش روی خط زمانه را به این ملاقات و نتایج احتمالی مترتب بر آن، اختصاص داده‌‏ام.

Download it Here!

اولین کسی که موفق به تماس با او می‏شوم، خانم آذر منصوری، معاون سیاسی حزب مشارکت است که از جدی‏ترین حامیان آقای خاتمی محسوب می‏‌شود:

خیلی خبر ندارم. ما همه نگرانیم.

احتمالی که می‏‌دهید، چیست؟

آقای خاتمی تصمیم خود را گرفته است.

منظورتان کدام تصمیم است؟

آقای خاتمی چون قبلاً اعلام کرده، اخلاقاً کار دیگری نمی‏‌تواند بکند. مگر این‌که اتفاق دیگری بیفتد.

تصمیمی که ایشان بعد از آمدن اعلام کرد، این بود که آمده‏ است بماند.

بله، ایشان مطمئن بود که آقای موسوی نمی‌‏آید. اما حالا آقای موسوی آمده است.


عکس‌ها: خبرگزاری فارس

خانم منصوری معتقد است که تا پایان وقت این ملاقات، هنوز نمی‌‏توان نتیجه‌‏ی قطعی را پیش‌‏بینی کرد.

آقای شهاب‌‏الدین طباطبایی، از مسئولین ستاد جوانان حامی آقای خاتمی می‌گوید:

احتمالاً، بعد از این ملاقات نهایی شود که چه اتفاقی قرار است بیفتد، چه کسی می‌‏ماند و چه کسی انصراف می‏‌دهد.

در میان جوانان ستاد آقای خاتمی، گویا این پیشنهاد هم بود که این ملاقات و این تصمیم دیرتر اتخاذ بشود.

توصیه‏‌ی همه این بود که دیرتر انجام بگیرد و دوستان مقداری شرایط آن سوی سال را ببینند و سفرهایشان را هم بروند. البته، این گزینه هم‏‌چنان منتفی نشده است.

ممکن است بعد از این صحبت‌‏ها، به این نتیجه برسند که تصمیم را برای بعد از عید بگذراند. اما، احتمال این‌که این طرف سال نتیجه قطعی شود، بیشتر است.

آقای علی مزروعی، از اعضای شورای مرکزی حزب مشارکت، مطمئن است که نتیجه هرچه باشد، به سود اصلاح‏‌طلبان است:

فکر می‌‏کنم، نتیجه هر چه باشد، به نفع جریان اصلاحات است.

معنی این حرف می‌‏تواند این باشد که آقای خاتمی ممکن است انصراف بدهد؟

خیلی نمی‌‏شود این بحث را داشت. به هر حال باید دید که ملاقات چه می‏‌شود.

یعنی، به نظر شما، انصراف آقای موسوی هم در پایان این ملاقات محتمل است؟

در حال حاضر هر دو احتمال وجود دارد. چون مجموعه بحث‌‏هایی که انجام شده، منجر به این شده که ماندن این دو تا آخر، قطعاً به سود اصلاح‏‌طلبان نخواهد بود.

حالا این‌که این دو نفر اگر هم قرار است با هم بمانند، چه قرار و مدار روشنی بگذارند یا این‌که یکی از آن‏‌ها کنار برود، تکلیف این بحث احتمالاً روشن می‌‏شود.

با دو نفر از اعضای ستاد آقای موسوی تماس گرفتم که هر دو معتقد بودند، هنوز روز مصاحبه نیست. آقای فرشاد مؤمنی، یکی دیگر از اعضای ستاد آقای موسوی معتقد است:

هنوز چیزی از این ملاقات منتشر نشده است. گویا حدود یکی دو ساعت دیگر روی سایت‏‏‌های مرتبط با آقای موسوی و خاتمی اعلام می‏‌شود.

یکی از دوستان شما در ستاد آقای موسوی، معتقد بود که خبر را باید سایت‏‏‌های منسوب به آقای خاتمی منتشر کنند. چون مسأله‏ی انصراف آقای خاتمی است، نه آقای موسوی.

بله، آقای موسوی که به صورت جدی حضور خواهد داشت. ولی جناب آقای خاتمی یا سایر دوستان، هنوز قطعی نیست. شاید این دوستان باشند، شاید هم نباشند.


بیش از دو ساعتی که آقای مؤمنی می‏‌گویند، می‌گذرد و در ساعت هشت شب، به وقت تهران، هنوز نتیجه‏‌ی این ملاقات معین نیست. حتا آقای محمد عطریانفر، مسئول ستاد تبلیغات آقای خاتمی هم نمی‌‏‌تواند اطلاعات موثقی در اختیار ما بگذارد:

در چنین وضعیتی، آقای خاتمی نمی‌‏تواند بپذیرد که هم خود ایشان در صحنه باشد و هم آقای میرحسین موسوی. ما به عنوان دوستان آقای خاتمی و هم‌‏چنین دوستان آقای مهندس موسوی، بر اساس برنامه‏‌ریزی‏هایی که در ستاد انتخاباتی ایشان داشتیم، پیشنهاد کردیم، در اسرع وقت ملاقاتی بین ایشان و آقای موسوی برقرار شود و بر اساس تفاهم‏‌هایی که با هم خواهند داشت، یکی از این دو شخصیت در صحنه‏‌ی رقابت‌‏ها حضور پیدا کنند.

منتظر نتیجه‌‏ی این جلسه هستیم و امیدواریم که انشاالله، بر اساس تمایلاتی که مجموعه‏ی نیروهای اصلاح‌‏طلب دارند و به‏خصوص بعد از حضوری که آقای خاتمی در جنوب کشور (شیراز، یاسوج و بوشهر) داشت که اقبال نیرومندی از سوی مردم برای ایشان ابراز شد، در این جمع‌‏بندی، حضور آقای خاتمی را داشته باشیم و آقای موسوی از ایشان حمایت کند.

البته، اگر غیر از این هم اتفاق افتاد و آقای خاتمی منصرف شد، طبیعتاً آقای موسوی، با توجه به این‌که تجربه‏‌ی نسبتاً موفقی در دوران دفاع مقدس داشته و هم اکنون نیز دیدگاه‌‏های‏ ایشان نسبت به شرایط فعلی، متفاوت از گذشته است، شاید بتوانیم با تکیه بر حضور ایشان در عرصه‌‏ی رقابت‌‏ها، شرایط را به وضع بهتری تبدیل کنیم و وضعیت آینده‌‏ی کشور از چهار سال گذشته‌‏ی دولت آقای احمدی‌‏نژاد بهتر بشود.

آقای عطریانفر در مورد این انتقاد برخی دیگر از حامیان آقای خاتمی که معتقد بودند، ایشان این ملاقات و تصمیم‌‏گیری را باید بیشتر به عقب می‏‌انداخت، پاسخ داد که این نظر در ستاد آقای خاتمی مطرح و رد شد، به این دلیل که:

در عرصه‏ی سیاست دو جنبه را نباید از نظر دور نگاه داشت، یکی این‌که واقع‏‏‌بین باشیم و دیگر این‌که امور را نسبی نگاه کنیم. می‏توانستیم به آقای خاتمی پیشنهاد بدهیم که هم‏‌چنان در صحنه‏‌ی رقابت‏‌ها بماند.

اما چنان‌‏چه در این وضعیت آقای مهندس موسوی هم در صحنه می‌‏بود، به طور طبیعی آرای اصلاح‌‏طلبی دوپاره می‌‏شد و احتمال پیروزی و شانس آقای خاتمی را کاهش می‌‏داد.

در میان چهره‌‏های حامی آقای خاتمی، آقای عیسی سحرخیز هنوز به باقی ماندن ایشان، امیدواری بیشتری دارد:

آقای خاتمی با همان مشکلی که در مورد آمدن و نیامدن خود مواجه بود، روبه‌رو خواهد شد. به این معنا که در آن زمان، میل باطنی آقای خاتمی بر آمدن نبود. ولی چون به خرد جمعی اعتقاد دارد، وقتی که جمع وسیعی از همین گروه‌‏ها به ایشان اصرار کردند و وقتی در همان جلسه‏‏‌ی مجمع روحانیون مبارز، اصرار جریان حزبی نزدیک به خود و یا روحانیون نزدیک خود را دید، تصمیم به آمدن گرفت.

در این ماجرا هم میل باطنی آقای خاتمی این است که وقتی اعلام کرده: «یا من یا موسوی»، به این گفته‏ پای‏‌بند باشد. اما مسأله این است که جمع‏‌های سیاسی و مذهبی چه می‌‏گویند و باور من این است که اکثریت قریب به اتفاق، با این تصمیم شخصی آقای خاتمی مخالفت خواهند کرد و به همین دلیل، احتمال اندکی می‌‏دانم که بحث استعفای آقای خاتمی بتواند به مقطع نهایی خود برسد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

بعد از انقلاب در ایران مردم در انتخابات اول ریاست جمهوری با دست خالی و بدون کمترین بودجهٌ انتخاباتی در مقابل رقیب موردحمایت حزب جمهوری
اسلامی و نهضت آزادی( آقای حبیبی) که بودجهٌ زیاد انتخاباتی داشت، در تنها انتخابات بدون نظارت ولی فقیه و یا شورای نگهبان،رئیس جمهور
مورد علاقه خود را با بیش از ٧٧ در صد آرا انتخاب کردند. پس از آن تمام تعیین رئیس جمهوری ها، انتخابات نبود، بلکه انتصابات بود. باوجود بر این چون
در دو تعیین رئیس جمهوری هفتم و هشتم ،آقای خاتمی خود را طوری معرفی کرد که می خواهد همان برنامه های رئیس جمهور اول را که با کودتای
خرداد شصت و دریافت حکم هفت بار اعدام و با آوردن سپاه پاسداران از جبهه ها به تهران برای اجرای کودتا، برکنار زده شده بود،و توانست اعتماد مردم را به خود پس از محکومیت سران رژیم در دادگاه میکونوس و رفتن تمام سفرای اروپایی از ایران، بدست آورد و باز مردم با دست خالی او را رئیس جمهورکردند. اما در عمل آقای خاتمی دو اصلاح( تغییر ساختاری) مورد نظر خود را که اصلاح قانون انتخابات و مطبوعات بود، نتوانست به تصویب مجلس شورا و شورای نگهبان برساند و در عوض به نفع ولی مطلقه فقیه، اصلاحات متعددی را مجلس اصلاحات به تصویب رساند( از جمله رسمیت یافتن دادگاه ویژه روحانیت، افزایش بودجهٌ شوراهای مصلحت نظام و نگهبان). آقای خاتمی از جلاد اوین لاجوردی بعنوان شهید انقلاب یاد کرد یعنی اعتراف کرد که اعدام ها بدرستی انجام گرفته بود. از شخصیتهای منفور مثل خلخالی تجلیل کرد و خائنان تاریخی ای چون بهزاد نبوی را در بین اصلاح طلبان راه داد( بهزاد نبوی قرار داد الجزایر را بصورت غیر قانونی از طرف رئیس جمهور و مخفیانه به ضرر ایران و بنفع آمریکا امضاء کرد که چند سال پیش نشریهٌ یاس آن را دوباره افشا کرد). با رجوع به نشریهٌ امروز می بینیم که{پویش حمایت از خاتمی} که طرفداران او باشند، به شیوهٌ آقای اوباما، از مردم می خواهندکه به حمایت از خاتمی برخیزند، آنهم با استفاده از تبلیغاتی چون، ایرانیان ایراندوست طرفدار خاتمی، با آمدنش نشان داد که سیاستمداری مسئول واخلاقیست و خرد جمعی نخبگان را و صد ها هزار نفر را بر مصلحت( کلمه ای که غیر قابل تعریف دقیق است و می توان حتی در خارج حق تعریف کرد)خود مقدم می دارد، اکنون نیز به مصلحت اصلاحات می اندیشد، کنار رفتنش به زیان ایران و ایرانی است. در واقع این جماعت
هنوز متوجه نیست، که مردم از هر گونه قیومیت از جمله نخبه گرایی خسته شده اند، از کلمهٌ مصلحت که در خارج از حق مرتباٌ استفاده شده است
متنفرند و آقای خاتمی را از مسئولین بدبختی ها از جمله بدبختی اقتصادی با پذیرش برنامهٌ اقتصادی ایران برباددهٌ آقایان رفسنجانی و شاه و سیستم اقتصادی زیر سلطه و در ارتباط ارگانیک با اقتصاد سلطه می دانند.

محمدرضاراعی

-- Mohamed Réza ، Mar 16, 2009

خاتمی آنقدر "بزرگ" است که به خاطر "حضور پرشکوه تو" از "حضور خود" می گذرد. من و تو نباید از "حق خود" برای "تغییر وضع موجود" بگذریم.

-- احسان.ح ، Mar 17, 2009

موسوي از خاتمي بزرگتر است خاتمي وزير موسوي بوده آنهم وزير ارشاد

-- بدون نام ، Mar 18, 2009

ما میر حسین موسوی را اصلا اصلا ح طلب نمیدانم واولین نقش تخریبی اش را(کنار رفتن خاتمی) بوضوح مشاهده کردیم

-- علی ، Mar 18, 2009

از پس پرده نگا كن
مثه شطرنجه زمونه
هركسي مثل يه مهره
توي اين بازي ميمونه

يكي مثل ما پياده
يكي صدساله سواره
يه نفر خونه به دوشُ
يكي دوتا قلعه داره

يه طرف همه سياهُ
يه طرف همه سفيدن
روبه روي هم يه عمره
مارُ دارن بازي ميدن

مارُ دارن بازي ميدن !!

-- x ، Mar 19, 2009

فقط موسوی

-- ادی ، Apr 12, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)