تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گزارشی از سقوط هواپیمای ترکیش ایر در آمستردام

«ده ثانیه بعد، سقوط کردیم»

لیدا حسینی‌نژاد
lida@radiozamaneh.com

امروز چهارشنبه حدود ساعت ۱۰.۳۰صبح به وقت آمستردام، یک هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مسافربری شرکت «ترکیش ایر» در نزدیکی فرودگاه آمستردام (اسخیپل) سقوط کرد. به گزارش خبرنگار خبرگزاری هلند (NOS) که در صحنه وقوع حادثه حاضر بود، این هواپیما تقریباً به مقصد رسیده بود.

Download it Here!

این گزارشگر می‌گوید: «این هواپیما تقریباً سه کیلومتر دیگر باید پرواز می‌کرد تا به باند فرود برسد. این در حالی است که اگر یک کیلومتر دورتر سقوط کرده بود، روی خط اتوبان A9فرود می‌آمد و اگر زودتر سقوط می‌کرد داخل آب می‌افتاد. در واقع بهترین محل برای فرود یا سقوط انتخاب شده بود که منطقه باز و هموار کشاورزی بود.»

در کنفرانس خبری که در ساعت ۱۳.۳۰به وقت آمستردام با حضور شهردار هارلمرمیر و مدیر فرودگاه اسخیپل برگزار شد، میخل بزاوین (Michel Bezuijen) شهردار هارلم عنوان کرد که ۱۳۵ نفر سرنشین و خدمه هواپیما بودند که تا به الان ۹ نفر از آن‌ها جان خود را از دست دادند و بیش از ۵۰ نفر زخمی شدند که بیش از ۲۵ نفر آن‌ها در شرایط وخیمی به سر می‌برند.

نیروهای امداد با تلاش فروان و به سرعت در محل حادثه حاضر شدند و کمکهای مختلفی ارائه دادند. بلافاصله پس از سانحه یعنی ساعت ۱۰.۳۰ کلیه پروازها متوقف شدند و باندهای فرودگاه بسته شدند و سپس بخشی از باندهای پرواز باز شدند، به دلیل این‌که بسیاری از هواپیماها باید فرود وی آمدند یا پرواز می کردند.

شهردار هارلم از دلیل وقوع سانحه چیزی ذکر نکرد و گفت:

«ارجحیت ما در حال حاضر کمک به صدمه‌دیدگان این حادثه است. برای مسافرانی که جان سالم به در برده‌اند، مراقبت‌های ویژه در نظر گرفته شده و آن‌ها به محل‌های مناسبی انتقال یافته‌اند.»


هواپیمای ترکیش ایر در ۵۰۰ متری فرودگاه آمستردام سقوط کرد/ عکس از AFP

یکی از احتمالاتی که به عنوان دلیل سقوط هواپیما از آن ذکر می‌شود، نبود سوخت کافی هواپیماست که باعث از کار افتادن موتور هواپیما شده است. گزارشگر خبرگزاری هلند عنوان می‌کند که به احتمال زیاد موتورها از کار افتاده‌اند‌. به این دلیل که هواپیما به یک‌باره با یک ضربه شدید در نزدیکی فرودگاه آمستردام سقوط کرده و به سه تکه شده است. احتمالاً به دلیل این‌که هواپیما از سوخت کافی برخوردار نبوده، دچار حریق نشده است. این احتمال در کنفرانس خبری ساعت ۱۳.۳۰ توسط بزاوین، شهردار هارلمرمیر تایید نشد. تا به این لحظه هویت و ملیت مسافران درحال بررسی است.

به گزارش خبرگزاری هلند هواپیمایی «ترکیش ایر» در سال‌های اخیر مشکل خاصی نداشته است. این شرکت هواپیمایی در سال گذشته از رشد بیش از ۱۷% برخوردار بوده است. این شرکت در لیست سیاه اروپا یا از شرکت‌های هواپیمایی پر‌خطر نیست. هواپیمایی ملی ترکیه از نظر فرودگاه اسخیپل از سابقه و نام خوبی برخوردار است.

البته «ترکیش ایر» شرکت هواپیمایی ملی ترکیه، به دلیل تعداد زیاد سوانح هوایی در گذشته در یک سایت اینترنتی در مقایسه با شرکت‌های دیگر‌ به عنوان شرکت هواپیمایی نا‌امن نام برده شده است.
در سال ۱۹۹۴ یک هواپیمای این شرکت در ترکیه در مه غلیظ بعد از چهار بار تلاش برای فرود سقوط کرد.

آخرین سانحه در سال ۲۰۰۳ در دیاباکر اتفاق افتاد که چهار نفر جان خود را از دست دادند.

در کل این شرکت در ۲۵ سال گذشته، ۱۰ هواپیمای خود را در سوانح مختلف از دست داده است.

بزرگ‌ترین سانحه در سال ۱۹۷۴ در فرانسه رخ داد که در آن سانحه که هنگام بلند شدن هواپیما اتفاق افتاد، همه ۳۳۳ مسافر و ۱۲ خدمه هواپیما جان خود را از دست دادند. این شرکت هواپیمایی به کل اروپا و خاور‌میانه پرواز دارد.


در این حادثه ۹ نفر کشته و بیش از ۵۰ نفر مجروح شدند/ عکس از رویترز

مصطفی، یکی از مسافرانی است که امروز صبح داخل هواپیما بوده و از این سانحه جان سالم به در برده است. او به خبرگزاری NOS ‌می‌گوید:

«‌ما امروز ۷.۵۵ صبح از استانبول حرکت کردیم و تا نزدیکی‌های زمان فرود من خوابیده بودم که به‌خاطر تکان شدیدی از خواب بیدار شدم و حدوداً ۱۰ ثانیه بعد سقوط کردیم. قبل از آن متوجه هیچ چیز نشده بودیم.

من بعدش فقط فریاد می‌زدم. بعد از درهای خروج به بیرون رفتیم. هنوز زن‌ها و بچه‌ها داخل هواپیما مانده بودند. در قسمت جلو و عقب هواپیما مردم بین تکه‌های آهن هواپیما گیر کرده بودند و بعد خیلی سریع پلیس و آتش‌نشانی و آمبولانس‌ها رسیدند که کمک می‌کردند مردم را بیرون بیاورند.

من دیدم که چند نفر هم کشته شدند و تعداد زیادی زخمی شدند.

وقتی مردم را می‌بینی که همه فریاد می‌زنند، خونین و زخمی هستند و به خودت نگاه می‌کنی می بینی هیچ صدمه‌ای ندیدی و سالمی؛ در آن لحظه فکر می‌کنی باید از کسی تشکر کنی، اما نمی‌دانی چه کسی.

من اولین کاری که کردم به مادرم و خانمم تلفن کردم و گفتم شما به زودی خبر سقوط هواپیما را می‌شنوید ولی نترسید، من سالم هستم.

الان به بیمارستان هارلم منتقل می شویم. بعد از این‌که تمام کنترل‌ها انجام شد، می‌توانیم به خانه برویم.»

یکی دیگر از مسافران می‌گوید:

«‌تو فکر می‌کنی که الان هواپیما قرار است بنشیند اما می‌بینی به یک‌باره دور می‌زند و سعی می‌کند بلند شود، ولی موفق نمی‌شود و با ضربه محکمی یه زمین می‌خورد. ده ثانیه اول داخل هواپیما سکوت کامل بود. همه از ترس داشتند می‌مردند. سکوت مرگباری بود. بعد صدای فریاد مردم را می‌شنوی و بعد دقت می‌کنی که آیا طوریت شده است یا نه؟ آیا جاییت شکسته‌ یا نه؟»

و مسافر دیگری که از این سانحه جان سالم به در برده است می‌گوید:

«‌ما داشتیم فرود می‌آمدیم. خوشبختانه در ارتفاع کمی بودیم. و بعد مثل سقوط آزاد بود. در آن لحظه فکر کردم یک جای کار ایراد دارد. اول گویا اتفاقی نیفتاده، ولی بعد آن ضربه شدید.

عکس‌العمل سریع بعد از آن، باز کردن سریع کمربندها و رفتن به سمت درهای خروج اضطراری بود. ما از طریق بال‌ها به بیرون پریدیم. از خطر آتش‌سوزی می‌ترسیدیم، و‌لی خوشبختانه حریقی اتفاق نیفتاد. و بعد اولین چیزی که به آن فکر می‌کنی این است که به داخل بروی و هر کس را می‌توانی نجات بدهی و بچه‌ها را به بیرون بیاوری. سه نفر گیر کرده بودند و ما با تمام قدرت سعی کردیم آن‌ها را بیرون بکشیم.»

Share/Save/Bookmark

مطالب مرتبط:
سقوط یک هواپیما با ۱۳۵ سرنشین در هلند
هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ در نزدیکی فرودگاه آمستردام سقوط کرد

نظرهای خوانندگان

خدا رحم کرده فقط کار خداست که تلفات کم بوده ! امیدوارم خلبان شجاع سالم باشد !

-- بدون نام ، Apr 17, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)