تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

حملات انتحاری در قلب کابل

لینا آریا

در اثر حمله طالبان به سه ارگان دولتی در کابل حداقل ٢٠ تن کشته و ٥٧ تن دیگر زخمی شدند. به گفته‌ی مقام‌های امنیتی حداقل هشت حمله‌کننده‌ی انتحاری در حملات روز چهارشنبه کابل دست داشته‌اند.

Download it Here!

در حمله‌ی اول بر ریاست محابس (زندان‌ها) دو حمله‌کننده‌ی انتحاری موفق به انفجار خود شدند که در نتیجه ٧ تن کشته و ١٥ تن زخمی شدند.

ژنرال محمد عارف، رئیس زندان‌های افغانستان، گفت: «این دو انتحارکننده بعد از درگیری با پلیس خود را ١٥ ثانیه بعد از یک دیگر انفجار دادند.»

به گفته‌ی مقام‌های امنیتی، تقریباً همزمان با این حمله، ١٥انتحارکننده‌ی دیگر که مسلح نیز بودند، موفق به ورود به ساختمان وزارت دادگستری (عدلیه) نزدیک ارگ ریاست جمهوری شدند. درگیری بین نیروهای امنیتی و حمله‌کننده‌های انتحاری نزدیک به سه ساعت به طول انجامید و تمام این ساحات از سوی نیروهای امنیتی محاصره شده بودند. کارمندان وزارت‌ها در داخل ساختمان به سر می‌بردند و کودکان نیز در کودکستان این وزارت خانه‌ها بودند.

محمد حنیف اتمر، وزیر کشور (داخله)، در نشست خبری گفت: انتحارکننده‌ها بعد از سه ساعت درگیری از سوی نیروهای امنیتی کشته شدند. اتمر اضافه نمود: «این اشخاص جلیقه‌های انتحاری به تن داشتند اما موفق به انفجار آن نشدند.»


عکس از AFP

«سه حمله که هر سه هماهنگ شده بود، امروز ساعت ١٠ صبح (چهارشنبه) علیه سه ارگان دولتی کشور به راه انداخته شده، بنابر آخرین ارقام ما ٢٠ نفر شهید و ٥٧ نفر زخمی شدید و سطحی هر دو شامل این رقم می‌شوند.» آقای اتمر گفت: «در نتیجه‌ی این درگیری ١٠ تن از کارمندان وزارت دادگستری کشته شدند.»

محمد سرور، دانش وزیر دادگستری در جریان این درگیری در دفتر کارش بود اما بعداً از سوی نیروهای امنیتی به خانه‌اش انتقال داده شد. با آغاز درگیری در وزارت دادگستری، هرج ومرج زیادی در منطقه به وجود آمد، مغازه‌ها بسته شد و مردم با ترس و وحشت به سوی خانه‌های خود فرار می‌کردند.

عبدالجلیل آخند‌زاده، مدیر امنیت وزارت دادگستری جریان وقوع این حادثه را چنین بازگو می‌کند:

«من دفترم در طبقه اول است. وقتی صدای شلیک آمد من آمدم ببینم که چه خبر است، دو نفر کارمندان زن به دفتر آمدند و گفتند انتحاری است و من پشت در دفتر دو تن مسلح را دیدم که احتمال می‌رود همان انتحاری‌ها بودند، وحشتزده بودند و لباس ملکی به تن داشتند. سه نفر پیاده (خدمتکار دفتر) در پشت دفتر افتاده بودند معلوم نیست که زخمی بودند و یا کشته شده‌اند. ١٦ نفر زخمی و کشته از داخل وزارت به بیرون انتقال داده شد.»

هم چنان یک حمله کننده‌ی انتحاری دیگرقبل از داخل شدن به وزارت آموزش و پرورش (معارف) از سوی نیروهای امنیتی کشته شد.

امرالله صالح، رئیس عمومی امنیت ملی افغانستان گفت: «چند تن را در ارتباط به حملات روز چهارشنبه بازداشت نموده‌اند.»

«کار بالای شبکه‌ای که اینها را سازماندهی کرده بود ادامه دارد و ما فعلا مرتبط به حادثه امروزی ٢١ نفررا تحت پیگرد داریم.»

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان در تماس با رسانه‌ها مسؤولیت این حملات را به عهده گرفت و گفت: «این حملات در جواب به بدرفتاری با زندانیان طالبان در زندان‌های افغانستان صورت گرفته است.»

حملات روز چهارشنبه یکی از حملات گروه طالبان در مرکز شهر کابل بود که با وجود تدابیر شدید امنیتی صورت گرفت و شباهت زیادی به حمله‌ی سال گذشته هتل سرینا داشت.

بیش از سه ماه قبل یک حمله‌کننده‌ی انتحاری خود را در داخل ساختمان وزارت اطلاعات و فرهنگ منفجر ساخت که بعد از آن اطراف دفاتر دولتی با حفاظ‌های سیمانی پوشانیده شد، اما باز هم این حفاظ نتوانست مانع ورود حمله‌کننده‌ها به داخل دفاتر دولتی شود.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

عقب افتادگی مردم افقانستان سبب و علت این حرکات وحشیانه میباشد و عده ای هم از این ملت عقب افتاده جهت رسیدن باهداف پلید خودشان سوئ استفاده میکنند

-- حسن ، Feb 13, 2009

حسن جان خیلی با عدم آگاهی بالا حرف می زنی. مردم افغانستان، عقب مانده نیستند مردمی هستند که سال ها برای دفاع از کشورشان جنگیده اند اما در این بین تعدادی از سردمداران عزیز هستند که نمی خواهند این کشور اباد شود و با خارجی ها همدست شده و طالبان را از بین افغان ها و خارجی های دیگر به میان آوردند. پس هیچ وقت سعی نکن تمام یک ملت را به باد توهین بگیری. مردم افغانستان عقب مانده نیستند.

-- مریم ، Feb 14, 2009

حمله انتحاري ؟ اگر واقعاً حكومت ودولت افغانستان خواسته باشد كه حملات انتحاري صورت نگيرد امكان دارد اما نداشتن توسعه سياسي وهويت ملي باعث اين عمل ميشود . فرض كنيد هرگاه در مناطق پشتون نشين حمله صورت ميگيرد تاجك واوزبك خودرا آرام ميگيرده و هرگاه درمناطق اوزبك نشين صورت بگيرد پشتون ها ما ضرورت به هويت ملي و توسعه ملي داريم

-- ملك فيصل منزجر ، Jun 5, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)