تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

«مبارزه با فساد را از دفتر ریاست جمهوری آغاز کنید»

لینا آریا

حامد کرزی، رییس جمهوری افغانستان می‌گوید فساد اداری در افغانستان، ریشه داخلی و خارجی دارد. آقای کرزی این سخنان را در مراسم روز جهانی مبارزه با فساد اداری بیان کرد.

Download it Here!

رییس جمهوری افغانستان، تأکید کرد که حکومت، پارلمان، قضا، احزاب سیاسی و مطبوعات همه آلوده به فساد هستند. در این مراسم، شماری از مقامات دولتی و سفیران کشورهای خارجی نیز شرکت داشتند.

آقای کرزی در سخنان خود، از نمایندگان کشور‌های کمک کننده و برخی از وزرا، به دلیل عدم حضور‌شان در مراسم و بی‌‌توجهی به کاهش فساد اداری، انتقاد کرد.

کرزی گفت‌: «سیاست‌مداران و تاجران به صورت مساوی با دولت در فساد شریک هستند. وابستگی‌های خارجی ما در اقتصاد، تجارت، سیاست، احزاب سیاسیون و رسانه‌ها و مطبوعات کشنده است‌، پس این مشکل همگانی کشور ماست.»


حامد کرزی، رییس جمهوری افغانستان

آقای کرزی، مطبوعات و رسانه‌های کشور را به دلیل وجود دست‌های خارجی در فساد دخیل دانست، اما وی افزود: «به احترام آزادی بیان، تا به حال این رسانه‌ها را تحمل کرده است.»

براساس اظهارات آقای کرزی، آن‌هایی که در مقام‌های بالای حکومتی، حقوق دلاری می‌گیرند، آلوده به فساد هستند و باید به مطبوعات کشانده و افشا شوند.

او گفت تلاش‌های هفت سال گذشته، برای مبارزه با فساد، این پدیده را در ادارات دولتی کاهش نداده است. رییس جمهور گفت برخی از افراد مجرم، تروریست و فساد‌پیشه‌ای که بازداشت می‌شوند، با وساطت برخی از بزرگان و متنفذین از زندان آزاد می‌شوند.

آقای کرزی گفت تا کنون، چهار مورد بزرگ فساد در حکومت را کشف و عاملان آن را از وظایفشان برکنار نموده است. «چهار مورد بزرگ فساد در دو ماه گذشته افشا شده است، و آن‌هایی که مرتکب فساد شده بودند برکنار شده‌اند. در مقامات بسیار بلند دولتی بوده‌اند، وزیر، معین، والی و رییس بوده‌اند.»

رییس جمهور تأکید کرد آنانی که در فساد دست دارند، باید به ارگان‌های عدلی و قضایی معرفی شوند. آقای کرزی گفت تا زمانی که بروکراسی و سیستم کار در ادارات دولتی اصلاح نشود مبارزه با فساد، کاری دشوار خواهد بود.

دولت افغانستان، اداره‌ی جدیدی را با نام اداره عالی نظارت از فساد اداری ایجاد نموده و آقای کرزی از این اداره خواست تا مبارزه با فساد را از دفتر ریاست جمهوری آغاز نماید.

آقای کرزی از رییس این اداره و قوه قضاییه افغانستان خواست تا مبارزه جدی را با فساد آغاز نماید. پیش از این نیز حکومت افغانستان چندین اداره را برای مبارزه با فساد اداری ایجاد کرده بود، اما براساس اظهارات شماری از صاحب‌نظران این ادارات در کاهش فساد موثریت خاصی نداشته‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)