تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

«اسکان مجدد مهاجرین افغان، بخشی از انکشاف ملی»

لینا آریا

پاکستان تا پنج سال دیگر، مهاجران افغان را از کشورش اخراج نمی‌کند. کشور پاکستان در کنفرانس بازگشت و اسکان مجدد پناهندگان با حضور ۳۰ کشور و نمایندگان نهادهای کمک‌کننده به افغانستان در کابل تعهد نمود تا پنج سال دیگر، مهاجران افغان را از کشورش اخراج نمی‌کند.

Download it Here!

دولت افغانستان برای اسکان مجدد بازگشت‌کنندگان افغان به کشور، خواستار ۵۰۹ میلیون دلار از جامعه‌ی جهانی شده است.

دکتر رنگین دادفر اسپنتا، وزیر خارجه‌ی کشور و آقای گوترس‌، کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، طی کنفرانسی اعلام کردند کشورهای کمک کننده به افغانستان متعهد به حمایت از برنامه‌های دولت افغانستان برای اسکان مجدد بازگشت‌کنندگان شده‌اند.

وی می‌گوید: «استراتژی بازگشت اسکان مجدد مهاجرین افغان، بخشی از استراتژی انکشاف ملی است که خوشحال هستیم مجموعه‌ی سخنرانان، از این طرح حمایت و ابراز آمادگی کردند که در زمینه‌ی پرداخت پول برای اجرای پروژه‌های در نظر گرفته شده برای افغانستان کمک کنند».


آقای اسپنتا گفت: «در کنفرانس بازگشت و اسکان مجدد پناهندگان، تعدادی از وزارتخانه‌ها طرح‌های خود را برای اسکان مجدد بازگشت‌کنندگان مطرح کردند».

پاکستان در این کنفرانس تعهد کرده است تا پنج سال دیگر مهاجران را از کشورش اخراج نکند. آقای اسپنتا گفت: «افغانستان برای ایجاد زمینه‌های اسکان مجدد بازگشت کنندگان از ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیون دلار نیاز دارد و پروسه‌ی بازگشت آنان هم نیازمند بهبود امنیت در افغانستان است».

آقای گوترس‌، کمیسر عالی ملل متحد در امور پناهندگان گفت: «همه‌ی شرکت‌کنندگان شامل ایران و پاکستان تعهد نمودند تا بازگشت مهاجران افغان با توجه به مشکلات امنیتی و محدودیت ظرفیت در افغانستان صورت گیرد».

گوترس در مورد اخراج اجباری همراه با آزار و اذیت مهاجرین از کشورهای همسایه گفت: «تنها آنانی که ثبت‌نام شدند و به صورت قانونی در کشورهای همسایه زندگی می‌کنند از قوانین پناهندگی بهره‌مند می‌شوند».

او افزود: «رفت و آمد از کشور افغانستان به کشورهای همسایه بعضاً به صورت نامنظم صورت می‌گیرد و کسانی که تاکنون ثبت‌نام نشده‌اند، شامل امتیاز مهاجرین نمی‌گردند».

کمیسر عالی ملل متحد در امور پناهندگان گفت: «همه‌ی کشورها و نهادهای شرکت‌کننده در کنفرانس در این امر که باید در بخش‌هایی که به اسکان مجدد بازگشت کنندگان موثر است کمک شود، هم‌عقیده بودند».

این مقام ملل متحد از کشورهای همسایه تقاضا کرد تا در بازگردانیدن داوطلبان مهاجرین کمک کنند. او از دولت افغانستان نیز خواست تا تلاش‌های بیشتری برای استقرار و فراهم‌آوری زمینه‌های مسکن‌‌گزینی بازگشت‌کنندگان به خرج دهد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

با سلام
اگر فایل صوتی را بشنوید این اتحاد ملی نیست استراتیژی انکشاف ملی است...
تشکر
مریم
...........
زمانه: ممنون از تذکر شما. تصحیح شد.

-- مریم ، Nov 26, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)