تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

رؤیای مارتین لوترکینگ به واقعیت پیوست

از وبلاگ‌ها:

پرزیدنت اوباما- نویسنده بلاگ‌نوشت با مطرح کردن پیش‌بینی چندی قبل محمود احمدی‌نژاد که گفته بود نخواهند گذاشت در آمریکا یک سیاه‌پوست رییس‌جمهور شود چرا که رأی‌گیری در امریکا عادلانه نیست، سؤال کرده بود که چطور در امریکا یک کنیایی‌الاصل سیاه‌پوست می‌تواند رییس‌جمهور شود؟

نویسنده وبلاگ تنهایی پرهیاهو هم مانند بسیاری دیگر از ایرانیان «دوم خرداد دیده» نتوانسته منکر شباهت‌های این دو انتخابات شود. وی می‌نویسد:

از هیجان تو خونه بند نشدم و زدم بیرون و برای ماشین‌هایی که بوق می زدن و اوباما اوباما می‌گفتن دست تکون دادم. نمی‌دونم چرا یاد وقتی که خاتمی در سال 76 به دانشگاه تهران اومد و هیجان اون موقعا افتادم. هی ... امیدکی پیدا کردم ...

«آن‌ها توانستند» عنوان مطلبی از نویسنده وبلاگ حاجی واشنگتن است که از قضا در گرنت پارک شیکاگو حضور داشته است. وی می‌نویسد:

«هیچ طور نمی‌تونم شور و شعف دیشب در پارک گرنت در شیکاگو رو به تصویر بکشم. اشک‌های مردم دیدنی بود؛ شادیشون دیدنی بود. دیدن ده‌ها هزار آدم شاد و سرزنده پس از سخنرانی اوباما که در مسیر خیابان میشیگان در پوستشون نمی‌گنجیدن، دیدنی بود.»

بحث داغ انتخابات را بالاترین دنبال کنید.


انتخابات محلی

هم‌زمان با رأی‌گیری برای انتخابات ریاست جمهوری، ایالت‌های مختلف رأی‌گیری‌هایی را در موارد مختلف در سطح محلی نیز انجام دادند.

انتخاب شهردار، رییس آموزش و پرورش منطقه و همین طور رفراندوم درباره برخی قوانین ایالتی نمونه‌هایی از این مواردند.

یکی از بحث‌انگیزترین این قوانین ایالتی پیشنهاد ماده قانونی شماره هشت در کالیفرنیا بود که ازدواج همجنسگراها را، که از تابستان امسال در این ایالت قانونی شدهاست، غیرقانونی اعلام می‌کند.

تا این لحظه (شش و نیم صبح به وقت محلی کالیفرنیا) ۹۲ درصد آرا شمارش شده است که حاکی از پیروزی ۵۲٪ به ۴۸٪ مخالفان ازدواج همجنسگرایان است.
لازم به ذکر است که نتایج این انتخابات، ازدواج‌های منعقد شده را باطل نمی‌کند.


اوباما و خانواده‌اش در اولین سخنرانی رسمی وی پس از انتخاب شدن، منبع سی‌ان‌ان

جورج بوش به اوباما: «چه شب فوق‌العاده‌ای»

سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که پرزیدنت جورج بوش در تماسی تلفنی موفقیت اوباما در انتخابات را به وی و خانواده‌اش تبریک گفت و از سوی خود و لورا بوش برایشان آرزوی موفقیت و انتقالی همراه با آرامش به کاخ سفید کرد.


اوباما: بله ما می‌توانیم

تنها یک ساعت پس از انتخاب به عنوان رییس‌جمهور آمریکا، باراک اوباما در جمع هوادارانش در شهر شیکاگو ایالت ایلینویز حاضر شد و نخستین سخنرانی‌اش به عنوان رییس‌جمهور آمریکا را انجام داد. جمعیتی بالغ بر ۲۰۰ هزار نفر در «گرنت پارک» شیکاگور گرد هم آمده بودند تا شاهد اولین سخنرانی رسمی باراک اوباما پس از قطعی شدن پیروزی‌‌اش در انتخابات باشند.

اوباما در این سخنرانی گفت: «راه طولانی در پیش داریم و صعودمان دشوار است. ما شاید در یک سال حتی در یک دوره - ریاست جمهوری - به قله نرسیم. اما من هرگز به اندازه امشب امیدوار نبود‌ه‌ام که ما به مقصد خواهیم رسید.»

یکی از نکات جالب این سخنرانی، تکرار عبارت «بله ما می‌توانیم» (Yes, we can) در سخنرانی اوباما و تکرار آن از سوی جمعیت بود.

اوپرا وینفری مجری مشهور تلویزیونی، براد پیت، اسپایک لی، هاوارد دین و بسیاری از چهره‌های سیاسی و هنری معروف دیگر در بین جمعیت، به این سخنرانی گوش می‌دادند.


حقارت‌های فانی انسانی

آرش نویسنده وبلاگ کمانگیر در مطلبی به این موضوع پرداخته است که «چرا رییس‌جمهوری اوباما مهم است؟» او نوشته است: «من هم مثل حاجی کنزینگتون این انتخاب را یک نماد می‌دانم. شهادت دیگری بر این‌که حقارت‌های انسانی دائمی نیستند. که رنگ ِ پوست تو، فرم ِ بینی ِ من، و اسم و فامیل ِ معبود ِ دیگری نیست که ما را می سازد.»


مک‌کین به اوباما تبریک گفت

مک‌کین گفت مردم آمریکا حرف خود را بسیار واضح زده‌اند. جان مک‌کین این حرف را در میان طرفدارانش در آریزونا زد.

مک‌کین در ابتدا اعلام کرد که لحظاتی پیش با باراک اوباما تماس گرفته و این پیروزی را به وی تبریک گفته است.

این سخنان مک‌کین با ابراز نارضایتی تعدادی از طرفداران دوآتشه‌اش در گوشه و کنار روبه‌رو شد.

مک‌کین اضافه کرد که کسانی به اوباما رأی دادند که امید کمتری به پیروزی داشتند.

مک‌کین انتخاب یک سیاهپوست به ریاست جمهوری را نشانه تغییرات وسیع در طول یک قرن اخیر دانست.

مک‌کین با تأکید بر اختلاف نظرش با اوباما تأکید کرد که تمام تلاشش را برای کمک به اوباما «در این اوقات سخت» به کار خواهد بست.

در پایان مک‌کین از زحمات و حمایت‌های طرفدارانش، خانواده‌اش و دوستانش که در زیر و بم این مبارزه همراهش بوده‌اند، تشکر کرد.

مک‌کین از سارا پیلین هم به خاطر تلاشش در مبارزات تشکر کرد.

با شکست جان مک‌کین، امید اهالی ایالت آریزونا برای فرستادن نامزدی از این ایالت به کاخ سفید باز هم ناکام ماند. در دهه ۶۰، سناتور باری گلدواتر نیز مقابل لیندون جانسون شکست خورد


اوباما ۳۳۸ - مک‌کین ۱۵۵

بنا بر تازه‌ترین آمار اعلام‌شده از سوی سی‌ان‌ان، نامزد حزب دموکرات با کسب ۳۲۴ رأی از جان مک‌کین که ۱۲۴ رأی به دست آورده، پیش است. برای انتخاب شدن، کسب ۲۷۰ رأی الکتورال کافی است.

در آرای کلی نیز مطابق آمار آسوشیتدپرس، باراک اوباما با کسب ۴۶ میلیون و ۱۶۰ هزار رأی (۵۱ درصد) از رقیب جمهوری‌خواه خود که ۴۳ میلیون و ۲۴ هزار رأی (۴۸ درصد) به دست آورده، پیش است.


باراک اوباما، رییس‌جمهور تازه آمریکا

پس از سال‌ها، ایالت ویرجینیا به دموکرات‌ها رسید و باراک اوباما با اختلافی کم، جان مک‌کین را شکست داد. اوباما با کسب ۵۱ درصد آرا، برنده این ایالت شد.

با این پیروزی، سی‌ان‌ان باراک اوباما را رییس‌جمهوری جدید آمریکا خواند.

باراک اوباما نخستین رییس‌جمهور رنگین‌پوست تاریخ آمریکاست.

امشب دموکرات‌ها در سنا و کنگره به اکثریت رسیده‌اند که با این ترتیب، کابوس جان مک‌کین و جمهوری‌خواهان به حقیقت پیوسته است.

جان مک‌کین رأی‌دهندگان را از اتحاد سه‌گانه کنگره دموکرات، سنای دموکرات و کاخ سفید دموکرات ترسانده بود.

باراک اوباما چهل و چهارمین رییس‌جمهوری آمریکا خواهد بود و در ماه ژانویه به کاخ سفید خواهد رفت.

باراک اوباما امیدوار بود جلوی مادربزرگ ۸۶ ساله‌اش قسم بخورد و سمت ریاست جمهوری را بپذیرد؛ اما مدلین دانهام دو شب پیش از این پیروزی بزرگ درگذشت.

اسلیت نخستین قاصد پیروزی

مجله اینترنتی معروف اسلیت اولین رسانه‌ای است که اوباما را برنده انتخابات امشب خواند. با برد اوباما در اوهایو،‌ اسلیت اوباما را رییس‌جمهور آینده ایالات متحده خواند.

اوباما ۲۲۰ - مک‌کین ۱۱۴

بنا بر تازه‌ترین آمار اعلام‌شده از سوی آسوشیتدپرس، باراک اوباما با کسب ۳۴ میلیون و ۶۴۴ هزار رأی (۵۱ درصد) از رقیب جمهوری‌خواه خود که ۳۲ میلیون و ۹۱۷ هزار رأی (۴۸ درصد) به دست آورده، پیش است.

در آرای الکتورال نیز نامزد حزب دموکرات با کسب ۲۲۰ رأی از جان مک‌کین که ۱۱۴ رأی به دست آورده، پیش است.

اوپرا وینفری: چنین اتحادی ندیده بودم

اوپرا وینفری، مجری مشهور تلویزیونی آمریکا گفت: این چنین اتحادی میان مردم آمریکا را از زمان فاجعه یازده سپتامبر تا کنون ندیده بودم.

اوپرا با ذکر این نکته که هفته پیش رأی داده است، گفت شهر او و اوباما،‌ شیکاگو، امروز پر از شور و شوق انتخاباتی و اتحاد برای ایجاد تغییر بود. او گفت: این تمرین دموکراسی در بهترین حالت خودش است.

اوپرا که با القابی نظیر «ملکه گفتگوهای تلویزیونی» نیز خوانده می‌شود، از جمله اولین و مشهورترین حامیان باراک اوباما به شمار می‌رود.

اوباما در ویرجینیا پیش افتاد

باراک اوباما در ویرجینیا از مک‌کین پیش افتاد. تا ساعاتی پیش، مک‌کین با اختلافی زیاد از اوباما جلوتر بود، اما الان در حالی که ۳۰ هزار رأی بیشتر در کیسه دارد، با ۵۰ درصد به ۴۹ درصد از رقیب سبقت گرفته است.

در فلوریدا نیز اوباما سه درصد از مک‌کین جلوتر است. با شمارش اولیه آرا در آریزونا، مک‌کین در ایالت خودش از اوباما عقب افتاده است. اگر اوباما آریزونا را ببرد، بزرگ‌ترین ضربه را به سناتور ۷۲ ساله زده است.

در ایالت‌های فلوریدا و آریزونا، اقلیت اسپانیولی‌زبان بر خلاف انتظار اولیه به اوباما رأی داده‌اند.

رأی سراسری: اوباما %۵۰ - مک‌کین %۴۹

در مجموع آرای شمرده شده تا این لحظه، باراک اوباما با کسب ۲۴ میلیون و ۱۴۳ هزار رأی از جان مک‌کین که ۲۳ میلیون و ۴۵۸ هزار رأی کسب کرده است، پیش است.

البته در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، مجموع آرا تأثیری ندارد. چنان‌که جورج بوش نیز در انتخابات سال ۲۰۰۰ آرای کمتری نسبت به رقیب دموکرات خود، ال گور کسب کرده بود؛ اما با کسب آرای الکتورال لازم به کاخ سفید راه یافت.

جمهوری‌خواهان: بازی تمام شده است

سی‌ان‌ان اعلام کرد یک عضو ستاد انتخاباتی جان مک‌کین گفته که بازی تمام شده است.

اوباما تا این لحظه با کسب ۲۰۹ رأی الکتورال از مک‌کین که فقط ۸۹ رأی الکتورال تا این لحظه به دست آورده است، پیش است.

اوباما برای پیروزی در انتخابات تنها به ۶۱ رأی دیگر نیاز دارد که می‌شود پیش‌بینی کرد ۵۵ تای آن‌ها از ایالت دموکرات کالیفرنیا کسب خواهد کرد.

پیش‌بینی می‌شود باراک اوباما امشب بالاتر از ۳۰۰ رأی الکتورال کالج را ببرد که برای دموکرات‌ها موفقیتی بسیار بزرگ به حساب خواهد آمد. بر پایه نظرسنجی‌ها و محاسبات انجام شده، ایالت‌های کالیفرنیا، اورگن، واشینگتن و هاوایی به اوباما خواهد رسید.

با این حساب نامزد دموکرات‌ها در همین مرحله هم انتخابات را برده است.

مک‌کین در فلوریدا به اوباما نزدیک می‌شود

فاصله مک‌کین در فلوریدا به اوباما کمتر شد؛ اما اوباما هنوز با ۵۱ درصد جلوتر است. جبران ۱۴۰ هزار رای برای جان مک‌کین در ایالت اندکی مشکل است.

در کنار این، پیش‌بینی می‌شود که حتی اگر باراک اوباما در دو ایالت فلوریدا و ویرجینیا نیز شکست بخورد، با کسب ۲۹۱ رأی الکتورال کالج، رییس‌جمهور خواهد شد و در صورت پیروزی در این ایالت و کسب آرای آن‌ها، تعداد آرای الکتورال وی به ۳۳۱ رأی می‌رسد.

جنوبی‌ها برای مک‌کین

با پیروزی مک‌کین در ایالت‌های جنوبی آلاباما، لوئیزیانا، می‌سی‌سی‌پی و آرکانزاس، همان طور که انتظار می‌رفت، نامزد جمهوری‌خواهان همان نتیجه سال ۲۰۰۴ را تکرار کرد؛ اما با فاصله‌ای کمتر نسبت به آن سال. باراک اوباما نسبت بیشتری از آرا را در این ایالت‌ها نسبت به جان کری نصیب خود کرده است.


نگاه کریستین امانپور به جو انتخاباتی

آرش کمانگیر در مطلبی با عنوان «دوم خرداد، نسخه‌ی آمریکایی» به نقل از کریستین امانپور، خبرنگار مشهور شبکه سی‌ان‌ان نوشته است: «در روز انتخابات، و در نیویورک، صحنه‌هایی می‌دیدم که مرا به یاد اولین انتخابات دموکراتیک در افغانستان در سال ۲۰۰۴، و عراق ۲۰۰۵ می‌انداخت. صحنه‌هایی که می‌دیدم، شبیه انتخابات ۱۹۹۴ آفریقای جنوبی بود که در آن نلسون ماندلای سیاه‌پوست به سیطره‌ی سفیدها پایان داد. یا ایران ِ ۱۹۹۸ که زنان و جوانان با شرکت انبوه در انتخابات، اولین رییس‌جمهور اصلاح‌طلب، خاتمی، را انتخاب کردند»


رأی غیر منتظره اوباما در تگزاس

ABC پیش‌بینی کرد که جان مک‌کین تگزاس را خواهد برد. با این همه رأی ۴۶ درصدی اوباما در این ایالت «قرمز» بسیار بالاتر از حد انتظار بود. اما با پیروزی باراک اوباما در ایالت نیومکزیکو، فشار ستاد مک‌کین برای حفظ این ایالت در سبد جمهوری‌خواهان، شکست خورد.


اوباما در اوهایو پیش است

با شمارش حدود ۱۶ درصد آرا در ایالت اوهایو، باراک اوباما با کسب ۵۵ درصد از جان مک‌کین که ۴۴ درصد آرا را به خود اختصاص داده است، پیش افتاده است.

تا کنون هیچ جمهوری‌خواهی بدون پیروزی در ایالت اوهایو نتوانسته به کاخ سفید راه یابد.

«اوهایو» ایالت «جو لوله‌کش» شخصیت معروف آخرین مناظره مک‌کین و اوباما نیز هست. اما به ظاهر تلاش‌های جمهوری‌خواهان برای پیروزی در این ایالت ناکام مانده است.

مک‌کین تلاش زیادی برای جلب آرای الکتورال اوهایو و پنسیلوانیا کرده بود و با حمله به سیاست‌های مالیاتی اوباما، امیدوار بود دموکرات‌ها را در این ایالت‌ها شکست بدهد.

با پیروزی باراک اوباما در اوهایو و پنسیلوانیا، تقریباً باید پیروزی وی را قطعی قلمداد کرد.

ویرجینیای غربی به مک‌کین رسید

مک‌کین پنج رأی الکتورال ایالت ویرجینیای غربی را برد. تا این لحظه اوباما تقریباً با مک‌کین در ایالت ویرجینیا سر به سر است و ممکن است این ایالت که به طور سنتی جمهوری‌خواه بوده است، این بار به دموکرات‌ها برسد.

اوباما در فلوریدا پیش است

در ایالت فلوریدا، باراک اوباما ۲۰۰ هزار رأی از جان مک‌کین پیش است و ۵۲ درصد آرا را برده است؛ اما هنوز نمی‌توان او را برنده نهایی این ایالت محسوب کرد. ۲۷ رأی الکتورال کالج ایالت فلوریدا برای هر دو نامزد ریاست جمهوری اهمیت زیادی دارد. جورج بوش در سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۴ آرای این ایالت را نصیب خود کرد.

«جورجیا به مک‌کین خواهد رسید»

سی‌ان‌ان پیش‌بینی کرد که ۱۵رأی الکتورال ایالت جورجیا به جان مک‌کین خواهد رسید.

اکثریت دموکرات‌ها در سنا تثبیت شد

تام یودال دموکرات از ایالت نیومکزیکو و جین شاهین دموکرات از ایالت نیوهمشایر به مجلس سنا راه یافتند. تا این لحظه دموکرات‌ها با کسب ۵۱ کرسی در سنا، اکثریت خود در این مجلس را تثبیت کرده‌اند.

اوباما ۱۷۴ - مک‌کین ۴۹

باراک اوباما ایالت‌های رود آیلاند، میشیگان، ویسکانسین، مینه‌سوتا و نیویورک را هم نصیب خود کرد. مک‌کین داکوتای شمالی و وایومینگ را برد. تا این لحظه اوباما ۱۷۴ رأی التورال کالج را نصیب خود کرده است.

نامزد «بی‌دین و بی‌خدا»ی دموکرات‌ها، سناتور کارولینا شد

«کی هیگن» دموکرات در رقابت‌های سنا، «الیزابت دل» را در ایالت کارولینای شمالی شکست داد. الیزابت دل جمهوری‌خواه، رقیب خود را بی‌دین و بی‌خدا خوانده بود. امشب دموکرات‌ها امیدوارند کرسی‌های بیشتری را در سنا نصیب خود کنند.

تحصیل‌کردگان، عامل پیروزی اوباما

سی‌ان‌ان اعلام کرد که آمار زیاد افراد تحصیل کرده در ایالت نیوهمشایر عامل پیروزی اوباما بر جان مک‌کین بوده است. حتی مستقل‌های این ایالت اکثراً به اوباما رأی داده‌اند


من می‌دانم چه کسی رییس‌جمهور بعدی آمریکاست!

نویسنده وبلاگ «اشی مشی» با یک حساب و کتاب عجیب و غریب حساب کرده که رییس‌جمهور بعدی آمریکا ...

اوباما جلو است

بهمن کورونی هم از ینگه دنیا انتخابات را بلاگ می‌کند. در تازه‌ترین پست او که دقایقی قبل منتشر شد، می‌خوانیم: باراک اوباما پنسیلوانیا و شش ایالت دیگر را تا کنون برده است و مک‌کین نیز در اوکلاهاما، تنسی و کارولینای جنوبی پیروز شده است.

اگر رأی ندهید ...

فانوس آزاد به تبلیغاتی اشاره می‌کند که در روزهای پایانی انتخابات از مردم برای رأی دادن دعوت می‌کردند. پوسترهایی که می‌گویند اگر رأی ندهید، چه اتفاقی می‌افتد.

افسانه انتخابات آمریکا

«افسانه انتخابات آمریکا» پستی با طنز تلخ از نویسنده وبلاگ کافه نادری است که به مقایسه انتخابات با رنگ مذهبی در ایران و انتخابات آمریکا می‌پردازد.

«رؤیابینان» نسخه ۲۰۰۸

بهرنگ تاج‌دین در مطلبی با عنوان «رؤیاپردازان قرن ۲۱» در صفحه گفتگوی خودمونی رادیو زمانه، نوشته است: وقتی یک سیاه‌پوست، چهار یا هشت سال بر مسند ریاست جمهوری آمریکا تکیه بزند یا تنها فاصله یک زن با این سمت، تپش یک قلب باشد، شاید بخشی از نگاه‌های تبعیض‌آمیز نژادی و جنسیتی در بخشی از این دهکده جهانی، تخفیف یابد یا اصلاح شود. این رؤیای ما «رؤیابینان قرن بیست و یکم» است.

> متن کامل این نوشته را بخوانید


رقابت تنگاتنگ در ایندیانا، فلوریدا و ویرجینا

این سه ایالت در سال ۲۰۰۴ به جورج بوش رأی دادند؛ ولی ممکن است امسال اوباما در این ایالت‌ها پیروز شود.

ایندیانا:
با وجود شمارش حدود ۱۲ درصد از آرای ایالت ایندیانا، مک‌کین سه درصد از اوباما جلوتر افتاده است

فلوریدا:
از حدود ۱۳۰ هزار رأی شمرده شده در فلوریدا، مک‌کین ۵۴ درصد آرا را به دست آورده است.

ویرجینیا:
در ویرجینیا بعد از شمارش دو درصد آرا، مک‌کین با ۵۳ درصد پیش است.

ساعت ۷:۲۵ به وقت شرق آمریکا است و هنوز زمان زیادی تا بسته شدن بقیه حوزه‌های رأی‌گیری و شمارش نهایی آرا باقی مانده ‌است.


امروز باراک اوباما بعد از رأی دادن همراه با دوستانش چند دقیقه‌ای بسکتبال بازی کرد. این عادت روزهای رأی‌گیری باراک اوباما است.

منبع: CNN


قرار بود در بعضی حوزه‌ها رأی‌گیری به پایان برسد؛ اما در بعضی نقاط مسؤولان برگزاری انتخابات به خاطر استقبال بیش از حد رأی‌دهندگان خواستار تداوم رأی‌گیری شده‌اند.


کنتاکی قرمز می‌شود و ایندیانا آبی

تا ساعت ۶:۳۰ به وقت شرقی آمریکا، کنتاکی که انتظار می‌رفت به طور کامل به مک‌کین برسد، تا این لحظه به نامزد جمهوری‌خواهان رأی داده است؛ ولی ایندیانا ممکن است به دموکرات‌ها برسد. در شمارش‌های اولیه، اوباما ۵۵ درصد آرای ایندیانا را برده است. اما با افزایش شمار آرا، ممکن است نتیجه عوض شود.

جمعیت برای جشن بزرگ در شیکاگو جمع می‌شود

هزاران نفر در مرکز شیکاگو برای شرکت در جشن پیروزی اوباما در سف ایستاده‌اند. امکان توقف هیچ خودرویی تا کیلومترها نزدیک به پارک محل تجمع وجود ندارد و نیروهای امنیتی همه جا مستقر شده‌اند.

منبع:CBS- Chicago

حمایت مجدد هیلاری کلینتون از باراک اوباما

امروز هیلاری کلینتون در نیویورک به یکی از حوزه‌های رأی‌گیری رفت و بعد از رأی دادن، در گفتگو با خبرنگاران بر حمایت از اوباما تأکید کرد.

قربانی کردن یک گاو برای اوباما

سی‌ان‌ان نوشت: اهالی روستای اجدادی باراک اوباما در کنیا، در صورت پیروزی اوباما یک گاو نر را قربانی خواهند کرد. پیروزی احتمالی باراک اوباما برای اهالی این روستا مهم‌ترین و تاریخی‌ترین اتفاقی است که ممکن است بیفتد.

منبع: سی‌ان‌ان


جان مک‌کین رأی خود را به صندوق می‌اندازد (عکس: AP)

نامزدهای جمهوری‌خواه رأی دادند

جان مک‌کین امروز سبح ساعت ۹ به وقت محلی آریزونا همراه با همسرش سیندی در یک کلیسا در شهر فینیکس که حوزه رأی‌گیری بود، حاضر شد و رأی خود را درون صندوق انداخت. نامزد جمهوری‌خواهان امروز به ایالت‌های نیومکزیکو و کلرادو نیز سر خواهد زد و امیدوار است بر خلاف انتظار آمارگیران و تحلیلگران، در این دو ایالت پیروز شود.


شرکت سارا پیلین در رأی‌گیری (عکس: سی‌ان‌ان)

صبح امروز، سارا پیلین در ساعت هفت به وقت محلی در شهر واسیلای ایالت آلاسکا رأی داد. پیلین سال‌ها شهردار این شهر بود و دو سال پیش به فرمانداری ایالت آلاسکا رسید.

منبع: سی‌ان‌ان

جورج بوش کجاست؟

جند روزی است که جورج بوش صحبتی نمی‌کند و به نظر می‌رسد به خاطر عدم محبوبیت رییس‌جمهوری، بوش به نفع جان مک‌کین از نظرها دور شده است.

گزارش فاکس‌‌نیوز از مشکلات ایجاد شده برای ناظران جان مک‌کین

فاکس‌نیوز گزارش داد که مسؤولان برگزاری انتخابات مانع نظارت و ‌حضور ناظران جمهوری‌خواه در محل رأی‌گیری در یکی از حوزه‌های پنسیلوینیا برای شمارش آرا شده‌اند.

پرهزینه‌ترین انتخابات تاریخ آمریکا

از اولین مرحله مقدماتی تا امروز نزدیک به دو سال گذشته است و انتخابات امسال از نظر هزینه‌های صرف شده، گران‌ترین رقابت تاریخ آمریکا محسوب می‌شود.

بنا به گزارش‌های مختلف، ستاد باراک اوباما موفق شده نزدیک به ۶۴۰ میلیون دلار جذب کند که تقریباً دو برابر کمک‌های انجام شده به جان مک‌کین است.

منبع: OpenSecrets.org

اهمیت پنسیلوینیا و اوهایو برای جان مک‌کین

جان مک‌کین برای پیروزی در انتخابات نیاز به ۲۷۰ رأی الکتورال کالج دارد و ایالت‌هایی با جمعیت‌های کارگری مثل پنسیلوینا و اوهایو اهمیت زیادی برای او دارند.

در نظرسنجی‌های انجام شده تا این لحظه، باراک اوباما در این دو ایالت از جان مک‌کین پیش است؛ اما ممکن است رأی‌دهندگانی که هنوز تصمیم خودشان را در مورد نامزدها نگرفته‌اند، بازیگران اصلی انتخابات باشند.

اعضای ستاد مک‌کین امیدوارند بخت جان مک‌کین بیشترباشد؛ چون اکثریت این گروه سفیدپوستانی هستند که هنوز تصمیم به انتخاب باراک اوباما نگرفته‌اند و در عین حال از سیاست‌های مالیاتی دموکرات‌ها هم دل خوشی ندارند.

اما تحلیل‌گرانی نیز معتقدند که درصد رأی‌دهندگانی که تصمیمشان را تا روز آخر نگرفته‌اند، آن قدر نیست که بتواند در ایالتی مثل پنسیلوینیا نتیجه را برگرداند.

با این همه طرفداران مک‌کین همه تلاش خود را به کار خواهند گرفت که این دو ایالت نهایتا به رنگ قرمز، رنگ جمهوری‌خواهان درآیند.

منابع: پالیتیکو و سالون

رأی مادربزرگ اوباما به حساب خواهد آمد

«ABC» گزارش داد که مقام‌های برگزارکننده انتخابات در ایالت هاوایی، رأی مادربزرگ اوباما را که دو روز پیش در سن ۸۶ سالگی درگذشت، باطل نخواهند کرد. مدلین دانهام رأی غیابی خود را در ۲۷ اکتبر داده بود.


حضور باراک اوباما در حوزه رأی‌گیری (عکس: AP)

اوباما و بایدن رأی دادند

به گزارش سی‌ان‌ان، ساعت هشت و نیم صبح به وقت محلی، سناتور باراک اوباما همراه با خانواده‌اش در یک مدرسه ابتدایی در شهر شیکاگو که حوزه رأی‌گیری بود، حاضر شد و رأی داد.

سناتور جوزف بایدن همراه با مادر و همسرش در حدود ۸:۴۰ صبح به وقت محلی به یک حوزه رأی‌گیری در شهر ویلمینگتن ایالت دلاور رفت و رأی داد.

بارندگی شدید در شرق آمریکا

با وجود بارندگی شدید در ایالت‌های شرقی آمریکا، انتظار می‌رود تعداد رای دهندگان انتخابات ریاست جمهوری امسال بیشتر از سال ۲۰۰۴ باشد.

ممکن است بارندگی در سراسر کشور اندکی مزاحم رای دهندگان شود. اما با توجه به فضای سیاسی، نمی‌تواند مانع حضور خیلی از رأی‌دهندگان در صف‌های طولانی پشت حوزه‌های رأی‌گیری باشد.

بعضی از روزنامه‌ها و شبکه‌های تلویزیونی به مردم توصیه می‌کنند که حتماً چتر همراه داشته باشند.

بارندگی در کارولاینای شمالی

بارندگی در ساحل غربی


در حالی که ۱۱ ساعت به پایان رأی‌گیری در ساحل شرقی آمریکا باقی مانده، آگهی‌های تند و تیز انتخاباتی از شبکه‌های تلویزیونی پخش می‌شود.

رأی‌گیری سنتی با برگ رأی

سی‌ان‌ان در ساعت ۷:۴۰ دقیقه صبح به وقت شرق آمریکا گزارش داد که در یکی از حوزه‌های اخذ رأی در ایالت ویرجینیا، با خراب شدن اکثر دستگاه‌های رأی‌گیری، مسؤولان حوزه مجبور شدند روش سنتی رأی‌گیری با برگ کاغذ را جانشین روش‌های خودکار جدید کنند.

آغاز رقابت در ایالت‌های شرقی

به گزارش سی‌ان‌ان، رأی‌گیری در ۱۳ ایالت شرقی آغاز شده است. از جمله در نیویورک که دستگاه‌های رأی‌گیری هنوز به همان سیستم قدیمی کار می‌کنند و صف‌ها طولانی است و در نیوجرسی که تعدادی از دستگاه‌ها خراب شده‌اند.


پیش‌بینی کارل روو از نقشه نهایی انتخابات آمریکا (نسخه بزرگ‌تر)

پیشبینی کارل روو

به گزارش هافینگتن‌پست، پیشبینی انتخاباتی امسال کارل روو، مشاور ارشد بوش جالب توجه است.

کارل روو، طراح بزرگ پیروزی‌های جرج بوش در سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۴ بود و یکی از باهوش‌ترین استراتژیست‌های جمهوری‌خواه در دوران معاصر محسوب می‌شود.

پیش‌بینی او می‌گوید باراک اوباما با ۳۳۸ رای الکتورال کالج بر جان مک‌کین با ۲۰۰ رای الکتورال کالج پیروز خواهد شد.

سایت‌ کارل‌روو


با نزدیک شدن به ساعت شش صبح، زمان بازگشایی حوزه‌های رأی‌گیری، خبرگزاری‌ها خبر از صف‌های طویلی می‌دهند که از ساعت چهار صبح در این حوزه‌ها می‌دهند. خبرنگار سی‌ان‌ان که از یکی از دبستان‌های ایالت ویرجینیا گزارش می‌داد، با اشاره به مردمی که در زیر باران و از ساعت چهار صبح پشت درهای این مدرسه صف بسته‌اند،‌ آن را صحنه‌ای توصیف کرد که باید در تاریخ انتخابات آمریکا ثبت شود.


چند خبر از معاون جمهوری‌‌خواهان، سارا پیلین

سارا پیلین در حالی که در شهر رینو در ایالت نوادا سخن می‌گفت از بی‌تجربگی اوباما و همین طور ریسکی بودن انتخاب وی به عنوان رییس‌جمهور آینده آمریکا سخن گفت. وی با تکرار سخنان مک‌کین خاطر نشان کرد که سیاست‌های مالیاتی و اقتصادی اوباما به معنای کم شدن بیشتر کار برای طبقه متوسط است.

این در حالی است که وی روز دوشنبه از اتهام سوء استفاده از قدرت برای برکناری شوهر سابق خواهرش از سمت اداری‌اش مبرا اعلام شده بود.

سابقه پزشکی و سلامتی سارا پیلین هم امروز توسط دکتر خانوادگی وی منتشر شد. به گفته دکتر سلامت وی در شرایط «عالی» قرار دارد. پیلین ۴۴ ساله سال گذشته برای بار پنجم مادر شده بود.

منبع: نیویورک تایمز

نتایج شمارش آرا در اولین مرکز رأی‌گیری

روستای دیکس‌ویل ناچ در ایالت نیوهمشایر تنها ۲۱ رأی‌دهنده - ثبت‌نام کرده - داشت که آن‌ها هم دقایقی پس از شروع روز چهارم نوامبر رأی خود را به صندوق ریختند و شمردن این ۲۱ رأی زمان زیادی را نمی‌طلبید.

به این ترتیب در اولین مرکز رأی‌گیری که نتایج آن اعلام شد باراک اوباما ۱۵ رأی و جان مک‌کین شش رأی به خود اختصاص دادند. این اولین بار پس از سال ۱۹۶۸ است که اهالی این روستا به دموکرات‌ها رأی می‌دهند.

منبع: سی‌ان‌ان


از حواشی روز انتخابات

طبق نتایج یک تحقیق که رفتار رأی‌دهندگان را در دوره‌های قبلی انتخابات آمریکا بررسی می‌کند، باران در روز‌های رأی‌گیری به نفع جمهوری‌خواهان است.

بر اساس این تحقیق یک اینج (۲.۵۴ سانتی‌متر) باران امکان رأی دادن مردم را یک درصد کم می‌کند و با احتساب تعداد رأی‌دهندگان دموکرات و جمهوری‌خواه در انتخابات امروز، این به معنی کم شدن ۲.۵ درصدی رأی‌ دموکرات‌هاست که در برخی ایالت‌ها حیاتی است.

این تحقیق می‌گوید که جوان‌ترها - که امکان دموکرات‌ بودنشان بیشتر است - کمتر از میانسالان امکان دارد در روزهای بارانی به مراکز رأی دادن بروند.

حال سؤال این است که آیا جمهوری‌خواهان در این روز آخر چشم به آسمان و انتظار معجزه‌اند یا نه.

آخرین توقف دموکرات‌ها در پنسیلوانیا

جو بایدن، معاون اوباما، آخرین سخنرانی شب قبل از انتخابات را در جنوب فیلادلفیا، مرکز ایالت پنسیلوانیا که یکی از ایالت‌های «میدان جنگ» به حساب می‌آید، لحظاتی قبل به پایان برد.

وی با اشاره به تبلیغات منفی کمپین مک‌کین علیه اوباما گفت: «در طی روزهای گذشته، آن‌ها هر لقبی را که می‌توانستند به اوباما دادند؛ اما فردا شب فقط یک لقب برای وی باقی می‌ماند و آن هم «چهل و چهارمین رییس‌جمهور ایالات متحده آمریکا» است.

بایدن به اهمیت متحد شدن کشور بعد از این انتخابات اشاره کرد و گفت که تنها راه نجات مردم از وضعیت بغرنج اقتصادی، اتحاد است و تغییری که اوباما به واشنگتن خواهد آورد.


جان مک‌کین ساعات پایانی آخرین روز قبل از انتخابات را در ایالت آریزونا سپری می‌کند. وی در سخنرانی که لحظاتی قبل در شهر هندرسن این ایالت به پایان رسید، با تکرار حملات روزهای گذشته به اوباما، انتخاب شدن وی را مساوی با افزایش مالیات و خرج‌های بیشتر نهادهای دولتی دانست.

در حالی که طبق نتایج آخرین نظرسنجی سی‌ان‌ان، اوباما با پنج درصد پیشتاز این رقابت است، مک‌کین از داوطلبان کمپینش تقاضا کرد که با رفتن خانه به خانه، همسایگان خود را تشویق به رأی دادن کنند.


باراک اوباما (عکس: هافینگتن پست)

اشاره اوباما به مادربزرگش

باراک اوباما دوشنبه شب مقابل هزاران طرفدارش در کارولینای جنوبی ظاهر شد و به مرگ مادربزرگش اشاره کرد. در لحظاتی چشمان اوباما پر از اشک شد؛ اما تلاش کرد بدون وقفه سخن بگوید.

آخرین محل سخنرانی اوباما در ساعات پایان دوشنبه در ایالت ویرجینیا بود.

حضور سیندی مک‌کین در برنامه لری کینگ

سیندی مک‌کین، همسر جان مک‌کین نامزد جمهوری‌خواهان امشب در برنامه لری کینگ ظاهر شد و درباره صلاحیت‌های همسرش و تجربه مبارزه انتخاباتی اخیر صحبت کرد.

> گفت و گوی لری کینگ با سیندی مک‌کین را می‌توانید این‌جا ببینید

سیندی مک‌کین هم‌چنین گفت که مطبوعات با سارا پیلین منصفانه برخورد نکرده‌اند.

ویدیوی CNN

آخرین خبر:
مادر بزرگ اوباما در گذشت

مادربزرگ مادری باراک اوباما که در چند هفته اخیر حالش رو به وخامت گذاشته بود، در سن ۸۶ سالگی درگذشت.

مدلین دانهام مبتلا به سرطان بود و چندی پیش نامزد دموکرات‌ها دو روز از سخنرانی‌ها و فعالیت‌های روزانه‌اش دست کشید و به دیدنش در هاوایی رفت.

مادربزرگ و پدربزرگ اوباما عملاً او را در سال‌های نوجوانی‌اش بزرگ کردند.


بر اساس آخرین نظرسنجی‌ها، هنوز باراک اوباما، نامزد دموکرات‌ها پیشتاز است و مک‌کین امیدوار است معجزه‌ای رخ دهد و تا فردا بر خلاف انتظار عمومی، اوباما شکست بخورد.

جان مک‌کین که انتظار داشت صبح امروز با استقبال زیاد طرفدارانش در یکی از همین تجمعات در شهر تامپای فلوریدا روبه‌رو شود، با یک گروه هزار نفری مواجه شد. حتی فاکس نیوز هم به این نکته اشاره کرد.

با آن که وقتی تا پایان انتخابات نمانده، بخشی از رأی‌دهندگان هنوز مردد هستند به کدام نامزد رأی بدهند. ممکن است بعضی از رأی‌دهندگان هم در آخرین لحظات نظرشان تغییر کند و به طرف مقابل رأی بدهند.


به گزارش آسوشیتدپرس، ۳۸ درصد رأی‌دهندگان ایالت فلوریدا رأی خود را داده‌اند.

باراک اوباما در ساعت‌های آخر تلاش می‌کند موقعیت خودش را مستحکم‌تر کند و آخرین حرف‌ها را با طرفدارانش می‌زند. ناظران معتقدند که تجربه مبارزه با هیلاری کلینتون، از اوباما یک نامزد سرسخت و هدفمند ساخته است.

اوباما سعی کرده در این لحظات آخر، نظر مرددها را به خود برگرداند؛ که بیشتر از میان سیاه‌پوستان هستند.

Share/Save/Bookmark

ویژه‌نامه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۰۸ آمریکا

نظرهای خوانندگان

قطعاَّ پیروزی اوباما اتفاق فرخنده‌ای است، اما «رویای مارتین لوتر کینگ» صرفاَّ این نبود که یک سیاه پوست رئیس جمهور آمریکا شود که به این ترتیب به تحقق پیوسته باشد. اصولا در آن سخنرانی معروف با ترجیع بند رویایی دارم .... در هیچ کدام از بندها صحبت از ریاست جمهوری نیست.
رویای جامعه‌ایست که عاری از نژادپرستی است و در آن ارزش انسانها را نه با رنگ پوستشان یا نوع دینشان بلکه با شخصیت و عملکردشان می‌سنجند. قطعاَّ این که آمریکا فردی سیاه پوست را به ریاست جمهوری انتخاب می‌کند نشان از آن دارد که این کشور راه درازی را در جهت تحقق بخشیدن به آن رویا طی کرده‌است. اما سخت بتوان گفت که هم اکنون و با این انتخاب آن رویا تحقق یافته است!

-- یاشار ، Nov 5, 2008

doktor King zedde amperialist bood! obama amperialist ast!!! Z

-- بدون نام ، Nov 6, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)