تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
مدیران مسوول مطبوعات توقیف شده را از رأی دادن محروم کردند

دولتی‌ها، برنده انتخابات مدیران مسوول مطبوعات

مریم محمدی
mmohammadi@radiozamaneh.com

دیروز در تهران انتخابات مدیران مسوول مطبوعات برگزار شد تا نماینده‏ی ایشان برای عضویت در «هیات نظارت بر مطبوعات» برگزیده شود.

هفته‏ی گذشته، این انتخابات به علت نرسیدن به حدنصاب رأی‌دهندگان، برگزار نشده بود.

مشخص است که عضویت در هیات نظارت بر مطبوعات، به علت اختیارات معینی که این هیات دارد، نظیر صدور مجوز برای انتشار مطبوعات ولغو مجوز نشریات و معرفی آنان به دادگاه، از اهمیت ویژه‏ای برخوردار است.

انتخابات دیروز، با حضور بیش از ۴۰۰ نفر از مدیران مسوول مطبوعات از مجموع ۲۰۸۰ مدیر، برگزار شد.

تلاش ما این بود که از اولین ساعات برگزاری این انتخابات، با شرکت‌کنندگان در تماس باشیم تا مسایلی را که در متن و حاشیه و سرانجام، نتیجه‏ی این ‌انتخابات است، با شما در میان بگذاریم.

برای به دست آوردن یک بررسی کلی از مجموعه‏ی مسایل این جلسه، با آقای عیسی سحرخیز، مدیر مسوول چندین نشریه‏ی توقیف شده، گفت و گو کردم:

Download it Here!

اساساً شرایط انتخاب مدیران مسوول چیست؟

اصولاً شرایط سختی نیست. مدیران مسوول اگر متهم نشوند به مخالفت علیه نظام و این‏گونه موارد که معمولاً به دلیل این که پروسه‏ای را طی کرده‏اند تا مجوز بگیرند، به جز استثناهایی؛ معمولاً این مشکل‏ها برای‏شان فراهم‌ نمی‏‏آید. طبیعتاً همه می‏توانستند نامزد شوند.

از آقای سحرخیز سوال می‏کنم شش عضو دیگر هیات نظارت بر مطبوعات، از کجا و چگونه انتخاب می‏شوند؟

از ۶ نامزد دیگر، یکی وزیر ارشاد یا نماینده‏ی او است. فردی هم از دولت، به عنوان نماینده‏ی وزارت علوم می‏آید. همین‏طور نمایند‏گانی از مجلس و قوه‏ی قضاییه شرکت خواهند کرد.

در کنار این افراد، حوزه‏ی علمیه‏ی قم و شورای انقلاب فرهنگی هم دو نامزد دارند. در نتیجه، طیف دولتی و حکومتی در این‏جا غالب است.

به این ترتیب، شما اگر نامزد مورد علاقه‏ی خودتان را هم بفرسیتد، چه میزان می‏توانید از ایشان انتظار داشته باشید؟

نامزد مطبوعات و مدیران مطبوعات در فضای کنونی که دولت در اختیار آقای احمدی‏نژاد و حاکمیت به گونه‏ای در جریان مخالف مطبوعات است، شش به یک است.


عیسی سحرخیز، روزنامه‌نگار

ولی آن چه که در دو سال گذشته اتفاق افتاد، این بود که کسی نماینده‏ی مدیران مسوول شده بود که در یک مقطعی در جایگاه شورای عالی امنیت ملی بود؛ همان فرد امروز هم یکی از نامزدها است و ‏طبیعتاً امروز هم وقتی صحبت می‏کرد، اعلام می‏کرد: « همان سیاست‏های گذشته را می‏توانم عمل کنم و کاری از دستم برنمی‏آید».

در این فضا، مدیران مسوول کار چندانی نمی‏توانند بکنند، اما حداقلش این است که این‏ها بتوانند مطبوعات را در جریان بگذارند که در هیات نظارت چه چیزی می‏گذرد.

حادثه‏ای که الان اتفاق افتاده، کسی نمی‏داند اصلاً در پشت درهای بسته‏ی وزارت ارشاد که هیات نظارت در آن‏جا تشکیل می‏شود، چه اتفاقی دارد می‏افتد.

ترکیب کاندیداها و چشم‏انداز نتیجه‏ی انتخابات را چطور می‏بینید؟

اکثر این‏ها افرادی هستند که خطوط سیاسی مشخصی را دنبال نمی‏کنند. اما همان‏گونه که در جامعه هم دو گرایش اصلی وجود دارد، در حدود ۷ یا ۸ نفر از این افراد ـ به هر حال کمتر از ۱۰ نفرشان ‏ـ به عنوان چهره‏های اصلی مطرح بودند که از این میان دو نامزد اصلاح‏طلب، آقایان حضرتی و کواکبیان، یک فرد به عنوان مستقل منتقد به دولت، آقای خزعلی حضور داشت و چهار نامزد اصلی هم متعلق بود به جریان محافظه‏کار و اقتدارگرا که طیف‏های مختلفی را بیان می‏کرد.

در میان ۶۰ نامزدی که ذکر کردید، ظاهراً فقط یک کاندیدای خانم وجود دارد. علت این عدم استقبال خانم‏ها، از نظر شما چیست؟

تعدادی از خانم‏ها نامزد شدند. ولی به عنوان چهره‏ی شاخصی که بتوانند شانسی برای ورود داشته باشند، کسی حضور ندارد.


بدرالسادات مفیدی، دبیر انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران

در مورد این سوال، به نظر می‏آید بهتر است با خانم‏های دست‏اندرکار صحبت کنم. خانم بدرالسادات مفیدی، دبیر انجمن صنفی روزنامه‏نگاران می‌گوید:

در میان روزنامه‏ها و مطبوعات کثیرالانتشاری که فعال باشند و تیراژهای شاخص داشته باشند، مدیر مسوول زن نداریم. مهم‏ترین‏شان در مجلات و نشریات هستند، نه در روزنامه‏ها.

به‌ناچار سراغ مدیران مسوول نشریات توقیف شده و خانم شهلا شرکت می‌روم که مجله‏ی تحت مسوولیت ایشان، بهمن ماه سال گذشته، پس از ۱۶ سال فعالیت، توقیف شد.

این دوازدهمین دوره‏ی انتخابات مدیران مسوول است و اولین سوالم از خانم شرکت این است که در دورانی که مسوولیت داشتند، آیا هرگز کاندیدای این مقام بودند؟

در دوره‏های قبل، یک یا دو دوره، تا آن‏جایی که یادم هست، کاندیدای نمایندگی مدیران مسوول در هیات نظارت بر مطبوعات شدم.

به نظر شما، فضای این انتخابات چرا این‏قدر مردانه است؟

این‌که فضا چرا مردانه است، به نظر من، این‏جا به مردها یا فضا خیلی مربوط نمی‏شود. مساله خود خانم‏ها هستند که چرا نمی‏آیند و چرا خودشان را برای کاندیداتوری نمایندگان مدیران مسوول، معرفی نمی‏کنند.


شهلا شرکت، مدیرمسوول ماهنامه‌ی توقیف شده‌ی زنان

یک بخش از آن برمی‏گردد به ریشه‏های قدیمی این قضیه که چرا اساساً زنان در مسایل اجتماعی و به‌طور طبیعی در مشاعل مختلف، کم‏تر حضور دارند.

ولی به دلیل این‌که این مقام مدیر مسوولی، یک مقام انتصابی نیست و حق انتخاب به خود افراد مربوط می‏شود؛ بیشتر می‏توانم این را متوجه خود زنان بدانم که چرا برای گرفتن امتیاز برای نشریات پیش‏قدم نمی‏شوند، البته نشریات خصوصی.

چرا در نشریات دولتی، نه؟

نشریات دولتی یا روزنامه‏ها، همیشه البته مورد انتقاد ما بوده‏اند که چرا یک سقف شیشه‏ای وجود دارد که زنان نمی‏توانند در آن‌ها به بخش سردبیری و مدیر مسوولی راه پیدا کنند.

این‏طور که در خبرها هست در ۲۰۸۰ مدیر مسوول مطبوعات وجود دارد. آیا می‏شود به طور تقریبی فهمید که الان چه نسبتی از خانم‏ها در میان این ۲۰۸۰ مدیر مسوول در ایران، هستند؟

متاسفانه آمار دقیقی در این زمینه ندارم. ولی آن‏چه که ما به شکل مشاهده‏ی عمومی می‏بینیم، این است که تعداد زنان سردبیر و مدیر مسوول شاید از انگشتان ۲ دست، تجاوز نمی‏کند.

سعی می‏کنم با برخی کاندیداهای نمایندگی، مصطفی کواکبیان، مدیر مسوول روزنامه‏ی «مردم سالاری» تماس بگیرم. از آقای کواکبیان می‌پرسم چرا انتخابات در دوره‏ی گذشته برگزار نشد؟ چرا به حد نصاب نرسید؟

قاعدتاً دفعه‏ی اول هیچ‏وقت به حد نصاب نمی‏رسد. ولی این دفعه به حد‏ نصاب رسیده و استقبال هم خوب بوده. انشاالله ببینیم نتایج آن چه‏جور می‏شود، ما هم در خدمت هستیم.


مصطفی کواکبیان، مدیرمسوول روزنامه مردم‌سالاری

انتظار شما از نتیجه‏ی انتخابات چیست‌؟

منتظر هستم. ببینیم این رأی خرد جمعی چه‏کار می‏کند. هرچه مدیر‌مسوولان تشخیص بدهند، ما هم در خدمتشان هستیم.

فکر می‏کنید شما یا یکی از نامزدهای اصلاح‏طبان ممکن است انتخاب شود؟

فکر می‏کنم، جو خوب است، استقبال خیلی خوب است. منتظر نتایج هستیم. دستتان درد نکند. متشکرم.

موفق می‏شوم با آقای الیاس حضرتی، مدیر مسوول روزنامه‏ی «اعتماد»، صحبت کنم. آقای حضرتی، ظاهراً شما کاندیدای نمایندگی اصلاح‏طلبان هستید.

بله.

چند نفر نامزد اصلاح‏طلبان…

به غیر از من، آقای کواکبیان هم هست. دو نفر هستیم. داریم با هم صحبت می‏کنیم، شاید به یک تفاهمی رسیدیم و نهایتاً یکی شدیم.

یکی از شما باشد؟

بله. انشاالله به توافق می‏رسیم.


الیاس حضرتی، مدیرمسوول روزنامه اعتماد

از میان اصول‏گرایان چه کسانی شانس دارند؟

آقای بیژن مقدم، آقای انتظامی، آقای جمالی، آن‏ها هم سه نفر هستند. من و آقای کواکبیان به توافق می‏رسیم و یک نفر می‏شویم، انشاالله.

پیش‏بینی شما از نتیجه‏ی انتخابات چیست؟

داریم صحبت می‏کنیم، ببینیم اوضاع و احوال چه‏طوری است. فعلاً خیلی نمی‏شود پیش‏بینی کرد که وضعیت چطور است. رقابت خیلی فشرده است. چیز خاصی اگر پیش نیاید، دوستان ما باید برنده شوند دیگر.

با آقای مهدی خزعلی، کاندیدای مستقل، صحبت می‏کنم. آقای خزعلی، پیش‏بینی شما از نتیجه‏ی انتخابات چیست؟

هنوز دارند شمارش می‏کند، ولی من در نطقم هم گفتم، فکر می‏کنم طبق روال، با فراخوانی که دولت می‏کند و رأی‏هایی که آقایان دولتی‏ها، دسته‏ای جمع می‏کنند، همیشه بایستی دولتی‏ها بیایند. این سابقه‏ی گذشته و حال هم هست. نماینده‏ی حکومت همیشه می‏آید.

شما هم کاندیدا بودید؟

بله، من کاندید بودم، ولی مصلحت نمی‏دانستم آرای غیردولتی‏ها را بشکنم. نهایتاً به نفع یکی از کاندیداهای غیردولتی کنار رفتم. به نفع آقای الیاس حضرتی.

شما ظاهراً به نتیجه‏ی انتخابات امیدوار نیستید.

در صحبتم هم گفتم، می‏دانم که آقایان فراخوان کرده‏اند. از شهرستان‏ها با هزینه‏ی دولت این‏ها را آورده‏اند. حتی در روزنامه‏های دولتی کاندیدای خودشان را معرفی کرده‏اند. امیدی ندارم که کاندیدای غیردولتی بیاید.

و سرانجام، نتیجه‏ی انتخابات:

همان‏طور که از جمعیت می‏شد برآورد کرد، تعداد زیادی از نمایندگان مدیران مسوول در انتخابات امروز شرکت کرده بودند.

به جز ۳ رأی باطله، ۴۱۸ رأی را که شمردند، آقای حسین انتظامی که نماینده‏ی فعلی مدیران مسوول است، با ۱۷۱ رأی بالاترین رأی را آورد.

نماینده‏ای که از سوی اصلاح‏طلب‏ها شرکت کرده بود، آقای حضرتی، بیش از ۳۵ رأی نیاورد.

دلیلش هم ظاهراً این بود که در زمان انتخابات، مدیران مسوول با مساله‏ی جدیدی مواجه شدند. تمام کسانی که نشریات‌شان توقیف شده بود، به آن‏ها برگ شرکت در انتخابات را ندادند و استدلال‏شان این بود که شما نمی‏توانید شرکت کنید.

یعنی شما در جلسه‏ متوجه شدید که حق رأی ندارید؟

بله، خیلی‏ها حضور پیدا کردند٬ برگه‏ی شرکت در انتخابات و رأی‏گیری را که رفتند بگیرند٬ دیدند که اسم‏شان در لیست نیست. سووال کردند که چرا؟ گفتند: « به دلیل این که نشریه‏ی شما منتشر نمی‏شود».

گفته شد که: «خُب ما نمی‏توانیم نشریه‏مان را منتشر کنیم٬ چون‏که حکم توقیف موقت داشته و یا دادگاه حکم نهایی‏اش را نداده است».

گفتند: «به هر حال تصمیم این دوره، این گونه است».‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)