تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

آرشیو اسناد اپوزسیون ایران در اینترنت

اختر قاسمی
akhtar.ghasemi@gmail.com

دانستن تاریخ، بررسی گذشته و به چالش کشیدن آن همیشه برای مردم جهان یکی از مهم‌ترین راه‌هایی بوده که از اشتباه گذشته خود درس بگیرند تا از تکرار آن جلوگیری کنند.

مردم ما از جمله ملتی هستند که عدم دسترسی درست به تاریخ خود باعث تکرار اشتباهات گذشته‌شان شده است. از این‌رو جمع‌آوری اسناد تاریخی ـ سیاسی جامعه برای بررسی عمل و عکس‌العمل احزاب سیاسی اپوزسیون در قبال مردم و حاکمیت، شناخت علل اشتباهات و ضعف‌ها می‌تواند خدمت بزرگی به مردم جامعه ما باشد.

کاری که در جوامع آزاد، نهادها و موسسات علمی و تاریخی بدون دخالت نیروهای دولتی وظیفه آن را به عهده می‌گیرند. در جامعه ما نبود چنین ارگان‌هایی که به جمع‌آوری اسناد و تاریخ احزاب اپوزسیون بپردازند و آن‌ها را در اختیار مردم بگذارد، باعث شده تا افرادی که احساس مسوولیت در قبال جامعه و نسل آینده دارند، با هزینه شخصی خود اقدام به چنین کارهایی کنند.

به‌عنوان نمونه مدت کوتاهی‌ست که وب‌سایتی با نام «آرشیو اسناد اپوزسیون ایران» توسط یکی از همین علاقه‌مندان به نام «بهنام اژدر» آغاز به کار کرده است. در مورد چگونگی شکل‌گیری این سایت با بهنام گفت و گو کردم.

هدف شما از راه‌اندازی چنین سایتی چه بوده‌ است؟ چه انگیزه‌ای باعث شد که شما چنین کاری را انجام دهید؟

من از سال‌ها پیش تصمیم داشتم، گذشته خود و سازمان فداییان خلق ایران را که زمانی عضو آن بودم بازخوانی کنم، ولی هرچه دنبال مدارک و اسناد می‌گشتم نمی‌توانستم پیدا کنم.

زمانی هم که به کتاب‌های تاریخ نوین ایران یا خاطرات این و آن مراجعه می‌کردم، می‌دیدم همه جا از کمبود مدارک و اسناد سخن رفته و بیشتر به خاطرات شفاهی این و آن متکی هستند.

این مسایل مرا به فکر تهیه و انتشار آن‌ها در اینترنت انداخت که به این وسیله اسناد و نشریات می‌توانند در دسترس همه علاقه‌مندان و تاریخ‌نویسان و خاطره‌نویسان قرار گیرند و از این طریق به تدوین تاریخ معاصر ایران یاری شود.

آیا سایت مشابه‌ای تا حال وجود داشته است؟

تا آنجایی که می‌دانم و در اینترنت گشته‌ام، سایت مشابهی لااقل در آن زمان وجود نداشت. البته سایت‌هایی وجود داشتند و دارند که کتاب‌ها و برخی نشریات پراکنده را در خود جای داده‌اند.

همچنین برخی سازمان‌های سیاسی (به‌ندرت) وجود دارند که نشریات قدیم خود را در سایت‌شان منتشر کرده‌اند (خوشبختانه تعداد این سازمان‌ها اخیراً افزایش یافته و امیدوارم گسترش بیشتری پیدا کند). ولی من سایتی که نشریات تمام گروه‌ها و سازمان‌ها و احزاب سیاسی را شامل شود، سراغ ندارم.

آیا سازمان یا ارگانی هم در این کار به شما کمک کرده است؟

کارم را به تنهایی و بدون کمک هیچ سازمان یا ارگان سیاسی یا غیرسیاسی شروع کرده‌ام و هنوز هم آن را به تنهایی پیش می‌برم. تمام کارهای سایت، از تهیه اسناد تا اسکن و آماده‌سازی و بارگزاری آن‌ها در سایت را به تنهایی انجام می‌دهم.

مدارک را از کجا به دست می‌آورید؟

در اوایل کار برای به دست آوردن اسناد و مدارک و نشریه‌ها‌ به دوستان و آشنایانی که داشتم مراجعه کردم و توانستم تعدای نشریه را به دست آورم.

با راه‌اندازی سایت به اکثر سازمان‌ها و احزاب سیاسی نامه نوشتم و خواستار نشریات‌شان، چه به صورت اسکن شده و چه به صورت اسکن نشده، شدم. متاسفانه پاسخی از آن‌ها دریافت نکردم.

چندی پیش «سازمان فداییان خلق ایران» (سازمان مربوط به مهدی سامع) نشریه خود با نام «نبرد خلق» را به صورت اسکن شده در اختیارم قرار دادند. و اخیراً سایت «راه توده» هم تعدادی از شماره‌های اسکن شده نشریه «راه توده» را برای‌ام فرستاده‌اند. متاسفانه تا به حال سازمان یا حزب دیگری این کار را نکرده است.

همچنین کتابخانه «گارتن هاوس هانوفر» آرشیو نشریات خود را (که معمولاً کسی اجازه خارج کردن آن‌ها را از کتابخانه ندارد) برای اسکن در اختیار من گذاشته است که بخشی از آن‌ها را اسکن کرده و در سایت گذاشته‌ام و باقی را هم در حال اسکن و آماده‌سازی هستم.

همچنین به‌تازگی‌ برخی سایت‌ها و کتابخانه‌های اینترنتی هم اجازه استفاده از کتاب‌ها و نشریات‌شان را به من داده‌اند. خوشبختانه اخیراً تعداد افراد و سایت‌های اینترنتی که اسناد و نشریاتی را در اختیارم قرار می‌دهند، افزایش یافته است و این خود کمک ارزشمندی است که این دوستان به من می‌کنند.

آیا خواننده سایت شما می‌تواند به سندیت صددرصدی این اسناد اعتماد کند؟

بله، همه اسنادی که در سایت می‌گذارم، از روی نشریه اصلی اسکن شده‌اند. بنابراین اسناد و نشریات موجود در سایت، در حقیقت عکسی از اصل اسناد هستند.

مسلم است که بسیاری از سازمان‌ها و احزابی که نشریات‌شان در سایت موجود است، هنوز وجود دارند و فعال هستند و خوشبختانه اعضای سابق آن‌ها هنوز زنده‌اند و اگر اسناد و نشریات منتشره در سایت من اشکالی داشته باشند، بلافاصله عکس‌العمل آن‌ها را به دنبال خواهد داشت.

Share/Save/Bookmark

وب‌سایت «آرشیو اسناد اپوزسیون ایران»

نظرهای خوانندگان

كار بسيار حوبي است كه توسط ايشان انجام شده و اين اسناد بسيار براي تحليل كروهها براي من كه قابل استفاده بودند و به همه هم توسيه ميكنم كه اين اسناد را مطالعه كنند زيرا هم وفاداران و هم خائنين به مردم در اين اسناد وجود دارند و تاريخ مي تواند قضاوت كند

-- فرهاد-فرياد ، Sep 18, 2008

kary besyar sazande va khub ta nasle javan irany ba vagiyat chap ashana shavad va gule in modeiane rangarang ra ke joz nagshe mokhareb kary baray keshvareshan nakardand ra neshan dahad

-- nilufar ، Sep 19, 2008

ما ملتی هستیم بدون حافظه. مردم همین چند سال پیش را به راحتی از یاد می برند. گرو ها هم که به دلخواه خود تاریخ را روایت می کنند. این نوع کارها بسیار ارزشمند و خوب هستند.

-- محمد ، Sep 20, 2008

معرفی جالبی بود. بدیهی است که برای یافتن حقیقت هر موضوعی پرداختن بدان از دو نگاه موافق و مخالف بسیار موثر خواهد بود و این سایت با تمام کاستی هایش خصوصا برای پژوهش در تاریخ معاصر ایران بسیار مفید خواهد بود.
با سپاس از بانو قاسمی

-- farshid khodadadian ، Sep 20, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)