تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

بایدن، راه حل بی‌تجربگی اوباما

نیک‌آهنگ کوثر
nikahang@radiozamaneh.com

Download it Here!

بعد از ماه‌ها کشمکش بر سر انتخاب نامزد معاون اولی حزب دموکرات، ستاد باراک اوباما شب گذشته سناتور جوزف بایدن را به‌عنوان شریک انتخاباتی اوباما اعلام کرد.

این انتخاب درست سه روز پیش از آغاز همایش بزرگ دموکرات‌ها در دنور‌ است که باراک اوباما رسماً نامزدی حزب را می‌پذیرد.

سناتور جوزف رابینت بایدن، متولد ۱۹۴۲ در شهر سکرنتون ایالت پنسیلوانیای آمریکا است. بایدن از خانواده‌ای کاتولیک و ایرلندی است.

بایدن در سی سالگی، با شکست دادن سناتور باگز جمهوری‌خواه، از ایالت دلاور آمریکا وارد سنا شد و پنجمین سناتور جوان تاریخ آمریکا لقب گرفت.

او از آن زمان، شش دوره در انتخابات با رأی بالایی از ایالت دلاور برنده شده است.

بایدن سال‌ها رییس کمیته‌های قضایی و روابط خارجی سنای آمریکا بوده و از قدرتمندترین شخصیت‌های تاثیر‌گذار حزب دموکرات در روابط خارجی به حساب می‌آید.


اوباما، سناتور بایدن را به‌عنوان شریک انتخاباتی خود معرفی کرد (عکس: رویترز)

جوزف بایدن، دو بار در دوره‌های مقدماتی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نامزد شده که هر دو بار از گردونه رقابت‌ها خارج شد.

بار اول در سال ۱۹۸۸، به‌خاطر لو رفتن جعل و تقلب سند دانشگاهی و نیز کپی‌برداری از سخنرانی رهبر حزب کارگر انگلستان مجبور به کناره‌گیری شد، و بار دوم در انتخابات اخیر، رقیب سناتورها کلینتون و اوباما بود.

تا پیش از این بایدن یکی از نامزدهای پست وزارت خارجه آمریکا در صورت پیروزی دموکرات‌ها محسوب می‌شد؛ اما او اعلام کرده بود که حاضر به پذیرش این سمت نیست.

اعلام نام بایدن در حالی صورت می‌گیرد که طرفداران هیلاری کلینتون و تا حدی خود او امیدوار بودند اوباما مجبور شود هیلاری را به‌عنوان شریک انتخاباتی خود برگزیند.

ولی عملاً با لو رفتن مدارک و ایمیل‌های ستاد کلینتون و روش‌های منفی تبلیغاتی این گروه علیه سناتور باراک اوباما، هرگونه احتمال همراهی این دو از بین رفت.

سناتور بایدن در مناظره‌های اولیه انتخاباتی، چند بار اوباما را جوان و خام و بی‌تجربه خواند که ستاد جان مک‌کین، رقیب جمهوری‌خواه اوباما از همین صحبت‌ها در تبلیغات اخیرشان استفاده کرده‌اند.

معروف است بایدن حرف دلش را می‌زند ولی گاف هم زیاد می دهد. در یکی از مناظره‌های سال گذشته از او در همین باره پرسیده شد و او قول داد که به‌عنوان رییس‌جمهور گاف ندهد!


بایدن از شخصیت‌های تاثیر‌گذار حزب دموکرات در روابط خارجی است (عکس: رویترز)

انتخاب بایدن از سوی اوباما برای ایران نیز اهمیت زیادی دارد. بایدن در دوره‌های مختلف خواستار گفت و گو با ایران بوده است و سال گذشته نیز تهدید کرده بود که اگر بوش به ایران حمله کند، حتماً برای استیضاح او تلاش خواهد کرد.

بایدن معتقد است که سیاست‌های اخیر دولت آمریکا در ارتباط با ایران که شهروندانش بعد از اسراییل بزرگ‌ترین هم‌دلان با آمریکا هستند کاملاً اشتباه بوده است.

سال پیش نیز او مخالف تصویب لایحه‌ای در سنای آمریکا در تروریستی خواندن سپاه پاسداران بود، و معتقد بود سنا امکان جنگ جدیدی به جورج بوش داده است.


او همچنین منتقد سیاست خارجی آمریکا در مقابل جهان اسلام بوده است و بارها گفته بود که سیاست‌های ما علیه جهان اسلام به ضرر منافع آمریکا است.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه
بایدن، به‌عنوان معاون اوباما معرفی شد

نظرهای خوانندگان

Biden voted for the criminal war on Iraq in 2003. In the 1990's he voted for the criminal war on Yugoslavia! ... He is a very dangerous imperialist!

-- بدون نام ، Aug 24, 2008

جوزف بایدن توسط صیهونیست ها برای گرفتن
رای یهودیان به این سمت انتخاب شده است.
علت اینست که جوزف بایدن در سراسر دنیا
اعلام کرد: " حمایت از اسراییل وظیفه ماست.
من یک صیهونیستم. برای صیهونیست بودن لازم نیست که حتما" یهودی باشی.من یک صیهونیستم." انتخابات آمریکا حول محور چه کسی بهتر میتواند منافع اسراییل را حمایت کند میگردد و منافع آمریکا در درجه دوم قرار می گیرد. جوزف بایدن دررقابتهای مقدماتی رأی بیسیار کمی بدست آورد. چرا ریچاردسون
که اجداش مکزیکی اند و اوباما به رأی گروه
آمریکای لاتینی احتیاج شدید دارد و تعداد این
گروه بمراتب چند برابر گروه یهودیان آمریکاست
انتخاب نشده است؟

-- بدون نام ، Aug 25, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)