تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

مسافران قایق‌های صلح غزه به مرگ تهدید شدند

پرویز جاهد
jahed@radiozamaneh.com

لورن بوث، روزنامه‌نگار انگلیسی و از سرنشینان قایق‌های حمایت از شکستن محاصره غزه که از یونان به سمت آب‌های غزه پیش می‌رود، اعلام کرد که افراد ناشناسی او و خانواده‌اش را تهدید به مرگ کرده‌اند.


بوث که خواهرزن تونی بلر، نخست‌وزیر سابق بریتانیا و فرستاده بین‌المللی در خاورمیانه است، در وب‌سایت «غزه آزاد» (Free Gaza) که متعلق به جنبش آزادسازی غزه است، از پیام‌های تهدیدآمیزی که او و دیگر مسافران این کشتی‌ها از سوی عوامل ناشناس دریافت کرده‌اند، خبر داده است.

به نوشته لورن بوث، عوامل ناشناس، تلفنی او و خانواده‌اش را تهدید کرده‌اند که جانشان در خطر است و این قایق‌ها به زودی منفجر خواهند شد.

قایق‌های «آزادی» (Liberty) و «غزه آزاد» (Free Gaza) در حمایت از مبارزه فلسطینی‌ها برای شکستن محاصره اقتصادی غزه که از سوی دولت اسراییل اعمال می‌شود، از بندر لارناکا در قبرس به طرف جنوب غزه حرکت کرده‌اند.

هدف سرنشینان این قایق‌ها این است که از راه آب‌های بین‌المللی و بدون اجازه دولت اسراییل وارد غزه شوند و از این طریق خواهان به رسمیت شناختن حق فلسطینی‌ها بر کنترل مرزهای خود شوند.

سرنشینان این قایق‌ها ۴۰ نفر و از ملیت‌های مختلف‌اند و در میان آن‌ها افرادی از آمریکا، اسراییل و فلسطین حضور دارند.

آن‌ها با خود بسته‌هایی شامل صدها سمعک برای کودکان غزه که شنوایی‌شان به خاطر شدت انفجارها و بمب‌های صوتی آسیب دیده، سازهای موسیقی و بادکنک حمل می‌کنند.


بر اساس گزارش لورن بوث، از مدت‌ها قبل از حرکت این قایق‌ها، عوامل ناشناس با ارسال اس‌ام‌اس و پیام‌های تلفنی تهدیدآمیز، سعی کردند مسافران این قایق‌ها را بترسانند و از تصمیم خود منصرف کنند.

بوث که گزارش‌های روزانه خود از این سفر را در وب‌سایت «غزه آزاد» می‌نویسد، در یادداشتی با عنوان تروریسم روانی درباره این پیام‌های تهدیدآمیز نوشته است:

«در طول ۷۲ ساعت گذشته، مسافران قایق‌ها و دوستانمان در قبرس، پیام‌های تند و ستیزه‌جویانه‌ای دریافت کرده‌اند. در نیکوزیا هنگامی که ۲۰ نفر از فعالان این جنبش از جمله هدی استین (از بازماندگان هولوکاست) منتظر بودند تا سوار کشتی «آزادی» و «غزه آزاد» شوند، پیام‌های تهدیدآمیزی دریافت کردند.»

جنبش آزادسازی غزه که برای شکستن محاصره اقتصادی غزه از سوی دولت اسراییل تلاش می‌کند و این سفر دریایی را برنامه‌ریزی کرده، احتمال هر گونه خطر را برای این قایق‌ها پیش‌بینی می‌کرده است.

خانم گرتا برلین رهبر این جنبش در این باره می‌گوید: «اگر یکی از قایق‌ها متوقف شود یا از طرف نیروهای اسراییلی به آن حمله شود، مسافران دست به مقاومت غیر خشونت‌آمیز خواهند زد و قایق دوم بدون توجه به این مسائل به راهش ادامه خواهد داد.»


بر اساس گزارش لورن بوث، خانواده مسافران نیز هدف تهدیدهای عوامل ناشناس بوده‌اند. وی در گزارش خود می‌نویسد:

«اینک نوبت من است. دیروز بعدازظهر یک مرد جوان ناشناس به خانه‌ام در فرانسه زنگ زد و زمانی که دخترهایم در باغچه سرگرم قایم باشک بازی بودند، این مرد غریبه با شوهرم حرف زد و به او هشدار داد که جان همسرت در خطر است و این قایق‌ها منفجر خواهند شد.

شوهرم از او پرسید که تلفن خانه ما را از کجا آورده اما هیچ جوابی نشنید و این تهدید‌ها همچنان ادامه داشت.»

لورن بوث در پایان گزارش خود می‌پرسد: «چه کسی پشت این تلفن‌های تهدیدآمیز است؟ چه کسی با ترساندن خانواده‌های مسافران این کشتی‌ها سود می‌برد؟ چه کسی می‌خواهد این روزنامه‌نگاران را که با کشتی‌های غیر مسلح به طرف آب‌های غزه حرکت می‌کنند و احتمالاً با ممانعت اسراییل مواجه خواهند شد، بیازارد؟ پاسخ روشن است.»

از سوی دیگر دولت اسراییل در یک موضع‌گیری، این اقدام طرفداران صلح و آزادسازی غزه را شبیه عملیات دزدان دریایی خواند و نزدیک شدن این قایق‌ها به کرانه آب‌های غزه را «حمایت از یک رژیم تروریستی» خواند.


به نوشته روزنامه تلگراف لندن، دولت اسراییل این تلاش معترضان را خطرناک دانسته و وزارت خارجه اسراییل در نامه‌ای هشداردهنده به برنامه‌ریزان این سفر اعلام کرده که آب‌های ساحلی غزه، از سوی نیروی دریایی اسراییل منطقه غیر ترددی اعلام شده و هر گونه تلاش برای نزدیک شدن به این منطقه، همدستی با یک رژیم تروریستی تعبیر می‌شود.

دولت اسراییل هم‌چنین پیشنهاد کرده که آن‌ها حاضرند کمک‌های اهدایی این مسافران را از طریق زمینی به ساکنان غزه برسانند.

شلومو درور، سخنگوی وزارت دفاع اسراییل به خبرنگار تلگراف گفته است: «از نظر من این قایق‌ها یک نوع قایق‌های دزدان دریایی است. شما می‌توانید دست به تظاهرات بزنید که از نظر ما ایرادی ندارد؛ اما نمی‌توانید قوانین بین‌المللی را بشکنید.»

اما برنامه‌ریزان این سفر معتقدند که اسراییل حق ندارد جلوی این قایق‌ها را بگیرد. با این حال ناظران بین‌المللی اعتقاد دارند که ممکن است اسراییل مانع از ورود این قایق‌ها به آب‌های غزه شده و مسافران آن‌ها را بازداشت نماید.

قایق‌های «آزادی» و «غزه آزاد» از بندر کرت در یونان حرکت کرده و پس از عبور از آب‌های قبرس، به سمت آب‌های غزه پیش می‌روند.

پیش‌بینی می‌شود که این قایق‌ها، اوایل هفته آینده به آب‌های غزه برسند.

Share/Save/Bookmark

منابع و برای مطالعه بیشتر:
وب‌سایت جنبش آزادسازی غزه
گزارش روزنامه تلگراف لندن در همین باره
مصاحبه ویدیویی لورن بوث در یوتیوب
مصاحبه مطبوعاتی مسئولان جنبش آژادسازی غزه در یوتیوب

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)