تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
واکنش وزیر امور خارجه روسیه به آزمایش موشکی ایران

روسیه: برنامه موشکی ایران، تهدیدی برای اروپا نیست

رسول شادان
مسکو

Download it Here!

روسیه خطر برنامه موشکی ایران را جز یک خطر ساختگی، چیز دیگری نمی‌داند. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه اخیراً اعلام کرد که نتایج آزمایش موشکی در ایران حاکی از آن است که استقرار سیستم ضد موشکی آمریکا در اروپا پایه و اساسی ندارد. سرگئی لاوروف گفت که ایران در حال حاضر، موشک بالستیک دوربرد ندارد.

آقای لاوروف می‌گوید آزمایش‌های اخیر در ایران نشان داد که برد موشک‌های این کشور از ۲۰۰۰ کیلومتر بیشتر نیست و این بار دیگر سخنان قبلی ما را ثابت می‌کند که برنامه موشکی ایران، آمریکا و اروپا را تهدید نمی‌کند. به این دلیل، خطر موشکی از سوی ایران را دلیلی برای استقرار سامانه ضد موشکی آمریکا در اروپا نمی‌بیند.

وزیر امور خارجه روسیه می‌گوید: ما مطمئن هستیم که خطر موشکی ایران جدی نیست و کشورهای اروپایی می‌توانند در حل این مسأله با ایران به گفت و گو دست بزنند.


سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه

این در حالی است که جمهوری چک درباره استقرار رادارهای پراقتدار آمریکا در قلمرو این جمهوری موافقتنامه امضا کرده است. لهستان به آمریکا گفته است در صورتی که آمریکا در نوسازی ارتش این کشور سرمایه‌گذاری کند، در آن صورت لهستان نیز با آمریکا چنین موافقتنامه‌ای را امضاء خواهد کرد.

روسیه شدیداً مخالف استقرار سامانه ضد موشکی آمریکا در این منطقه است؛ چرا که روسیه مطمئن است که این سیستم، تنها امنیت این کشور را تهدید می‌کند و توسط این سامانه، آمریکا می‌تواند نیروهای استراتژیک روسیه را مستقر تا کوه‌های اورال را کنترل کند.

مقامات ارشد نظامی روسیه بر همین نظر هستند و اخیراً مقامات روسی اعلام کرده‌اند که در برابر این گام آمریکا، اقدام متقابلی خواهند کرد. از جمله به اعتقاد کارشناسان روسیه این کشور می‌تواند موشک‌های میان‌برد خود را به سوی اروپا گرداند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)