تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
پرهیز از بزرگ‌نمایی

«ایران نمی‌تواند حیات آمریکا را به خطر بیندازد»

کاوه اسفندیاری

مرکز کنترل تسلیحات و منع گسترش جنگ‌افزارهای هسته‌ای در تحلیلی تازه به مقایسه توان نظامی متعارف ایران و آمریکا پرداخته و نتیجه گرفته که در مورد تهدید کنونی ایران، گزافه‌گویی شده است.

کارشناسان این مرکز می‌گویند کاخ سفید با بزرگ‌نمایی خطر بالقوه دستیابی ایران به سلاح اتمی، بر تنش موجود در روابط دو کشور می‌افزایند.

کارا اونگ، تحلیل‌گر امور ایران در مرکز کنترل تسلیحات و منع گسترش جنگ‌افزارهای هسته‌ای می‌گوید: «کار خطرناکی است که بگذاریم گمانه‌زنی درباره این که ایران در آینده ممکن است به چه توانی دست یابد، مباحثه در مورد تهدید امروز ایران را تحت‌الشعاع قرار دهد. آمیختن تهدیدهای آینده و امروز، حسی تصنعی از فوریت پدید می‌آورد که آمریکا باید برای دفاع از خود چه کار کند.»


هواپیماهایی مانند اف-۲۲ راپتور آمریکا به مراتب از هواپیماهای فرسوده ایرانی برتر است.

با این حال این تحلیل‌گر، این نکته را خاطرنشان می‌کند که ایران در حال حاضر آمریکا را با چند تهدید روبه‌رو کرده است. ایران می‌تواند به نیروهای آمریکایی در عراق حمله کند و از مجاورت حماس و حزب‌الله برای ضربه زدن به اسراییل بهره بگیرد. اما تقریباً بر اساس هر مقیاس کمّی، ایران در حال حاضر با زرادخانه تسلیحات متعارف خود، تهدیدی متوجه حیات آمریکا نمی‌کند.

یکی از دلایل این استدلال این است که آمریکا در سال مالی آتی، ۹۹ برابر ایران صرف دفاع خود می‌کند. به عبارت دیگر، در حالی که بودجه دفاعی ایالات متحده ۷۱۱ میلیارد دلار است، ایران تنها هفت میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار برای امور نظامی هزینه می‌کند.

در کل، بودجه دفاعی ایران، تنها نیم درصد هزینه‌های دفاعی دنیا را تشکیل می‌دهد و حال آن که آمریکا به تنهایی تقریبا نیمی از هزینه‌های نظامی جهان را به خود اختصاص داده است.

افزون بر این، آمریکا به ازای هر هواپیمای جنگنده ایران، حدود ۱۲.۵ جت تهاجمی دارد و هواپیماهایی مانند اف-۲۲ راپتور آمریکا به مراتب از هواپیماهای فرسوده ایرانی برتر است.

در حقیقت از بین ۲۴ مقوله قابل قیاس، برتری ایران تنها در دو مورد به آمریکا می‌چربد: واحدهای توپخانه (۱۵۰ واحد) و شناورهای گشتی و ساحلی رزمی، موسوم به قایق‌های تندرو (دو برابر)

با این حال، کارشناسان مرکز کنترل تسلیحات و منع گسترش جنگ‌افزارهای هسته‌ای پیش‌بینی می‌کنند این دو برتری در هیچ رویارویی نظامی قابل تصوری، مایه برتری ایران نخواهد شد. تعداد زیردریایی‌های آمریکا ۱۲ برابر ایران است و نسبت تعداد هواپیماهای تجسسی و مخصوص جنگ الکترونیک آمریکا به ایران، ۵۰ به یک است.


بُرد موشک شهاب ۳ ایران (منبع)

جان ایساکس، مدیر اجرایی این مرکز، می‌گوید: «مقایسه توانمندی‌های متعارف نظامی ایران و آمریکا، برتری محرز ایالات متحده را نشان می‌دهد. بهتر است مردم به جای دامن زدن به رجزخوانی دو رهبر نامحبوب (ایران و آمریکا) وقت بیشتری را صرف ارزیابی‌های واقع‌بینانه کنند تا بتوان سیاست‌های هوشمندانه‌ای تدوین کرد.»

مرکز کنترل تسلیحات و منع گسترش جنگ‌افزارهای هسته‌ای هشدار می‌دهد که افتادن سلاحی اتمی به دست ایران، خطرناک خواهد بود و آمریکا باید مانع از چنین تحولی شود؛ ولی توصیه می‌کند که مذاکره مستقیم با ایران بر سر مسأله ایران، آن هم بدون پیش‌شرط، شیوه‌ای است که دولت جورج بوش هنوز محک نزده است.

به گفته این تحلیل‌گران، همان گونه که مقایسه توان نظامی دو کشور نشان می‌دهد، آمریکا می‌تواند از موضع قدرت به مذاکره با ایران بپردازد. آن‌ها به نتایج یک نظرخواهی تازه مؤسسه گالوپ استناد می‌کنند که نشان می‌دهد ۵۹ درصد آمریکایی‌ها معتقدند دیدار رییس‌جمهور آمریکا با ایران، ایده پسندیده‌ای است.

کارا اونگ، کارشناس امور ایران در مرکز کنترل تسلیحات و منع گسترش جنگ‌افزارهای هسته‌ای چنین نتیجه‌گیری می‌کند: «برخورد دیپلماتیک با ایران آسان نخواهد بود و تمام مسائل مورد اختلاف را یک‌شبه رفع نخواهد کرد. ولی رویکردی است که به امتحانش می‌ارزد؛ مخصوصاً با توجه به نتایج مصیبت‌باری که رویارویی نظامی بین آمریکا و ایران به بار می‌آورد.»

جدول مقایسه توان نظامی آمریکا و ایران، را در این‌جا ببینید.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

همين تحليلها را براي جنگ 33 روزه حزب الله واسراييل مطرح كرديد ونتيجه عكس گرفته شد ساده انگاري تا كي گفتگو بهترين روش وكمترين هزينه را داردبابا اين را ديگر دانشجويان سال اول روابط بين الملل هم مي فهمند

-- elham ، Jul 9, 2008


همین تحلیل ها و مقا یسه ها هم در مورد جنگ
امریکا با عراق – افغانستان و ویتنا م کردند اما تاریخ
چیز دیگری را نشان داد

-- امیر ، Jul 11, 2008

آمریکادرویتنام شکست خوردشوروی درافغانستان چرا؟چون این کشورها صنعت نداشتن بمباران زندگی آنها رامختل نمیکرد یک خانواده افغانی با یک بز می تواند 30سال زندگی کند ولی یک آلمانی نمی تواندکافی است 5سد5نیروگاه را بزنند ببین مردم همدیگر راپاره میکنند

-- کچل ، Jul 11, 2008

سلام
یادتون باشه آمریکا دشمنانش هم 1000 برابر ایران هست
اگر آمریکا جنگی شروع کنه که 40% از نیروهاش رو از دست بده مطمئنا دشمنان دیگه از ضعفش استفاده میکنن و بهش حمله میکنن و از آمریکا چیزی نمی مونه
شما در محاسباتتون این نکته رو فکر کنم عمدا ندید گرفتید

-- بدون نام ، Jul 11, 2008

mer300000000000000000000000

-- بدون نام ، Jul 11, 2008

ايران نه ميتواند و نه ميخواهد حيات آمريكا را به خطر بيندازد. بله توان نظامي آمريكا با ايران قابل مقايسه نيست. آما اگر به ايران حمله كنند قرار نيست با آمريكا جنگ كلاسيك انجام شود. مطمئن باش توان ضربه كاري زدن به منافع آمريكا را در خاور ميانه داريم.

-- حميد ، Jul 11, 2008

قبل از حمله به عراق هم رجز خوانی بین مقامات عراقی زیاد بود و دیدیم که نتیجه چه بود در صورت حمله سپاه ایران قادر به کنترل شورشهای داخلی هم نیست .من در سپاه خدمت کرده ام و با بی نظمی آنها آگاهم .قدرت تحلیل در هیچکدام از مقامات عالیرتبه سپاه وجود ندارد و از درک واقعیت عاجزندو فکر میکنند با چند موشک میتوان کاری کرد

-- ali ، Jul 11, 2008

behtar nist benewisid:Gomhooriye eslami?

-- omid ، Jul 11, 2008

yaade joke fil va gonjishk oftadam ke tasmim migiran ba ham sex dashte bashan nobate gongishk ke mishe naargili be sare fil miofthe va akhesh dar miyad va gongisk be hesabe khodesh mizare, hala shoma usa ra ba iran moghayese mikonin ba tafakkori gongishki

-- ali ، Jul 11, 2008

عراق یادتون هست قبل از جنگ چه رجز خوانی می کرد برای آمریکا. دید که چی شد یک روز هم نتونست مقاومت کنه. دیگه زمان الله اکبر گفتن و با کلاشینکوف جنگ کردن گذشته

-- ایران ، Jul 12, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)