تاریخ انتشار: ۶ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

۲۰۰ سال تایمز در اینترنت

احمد سمایی

روزنامه انگلیسی تایمز (The Times)، نشریه‌ای با نام و آوازه‌ی بین‌المللی، اخیراً کل آرشیو دیجیتالی خود را در اینترنت قرار داده است. کاربران اینترنت اینک می‌توانند روایت نویسندگان تایمز از رویدادهای دو قرن گذشته را به طور مجانی در آرشیو اینترنتی این روزنامه مرور کنند. تنها شرط، ثبت‌نام رایگان در جمع استفاده‌کنندگان و خوانندگان تایمز است. استفاده‌ی بی‌هزینه‌ از این آرشیو ظاهراً تا مدتی ادامه خواهد یافت، اما بعدتر رجوع به آن از حالت رایگان خارج خواهد شد.

قرار است ظرف ماه‌های آینده، آرشیو سایر نشریاتی نیز که در مؤسسه‌ی تایمز منتشر می‌شوند، به اینترنت وارد شود. هفته‌نامه‌ی «ساندی تایمز» که کم‌کم به ۵۰ سالگی نزدیک می‌شود، از جمله‌ی این نشریات است.


تغییر شکل لوگوی روزنامه تایمز، منبع

خود آرشیو فعلی روزنامه‌ی تایمز در اینترنت نیز تنها ۲۰۰ سال، یعنی فاصله‌ی زمانی میان ۱۷۸۵ تا ۱۹۸۵ را در برمی‌گیرد. تکمیل این آرشیو تا سال‌های اخیر نیز بخش دیگری از برنامه‌های آتی مؤسسه‌ی تایمز است.

کار دیجیتالی‌کردن آرشیو ۲۰۰ ساله‌ی تایمز در سال ۲۰۰۳ به پایان رسید. بخش‌ عمده‌ی مقالات و گزارش‌های این دو قرن با فناوری OPical Charecter Recognition از روی میکروفیلم اسکن شده‌‌اند و به صورت فرمت‌های قابل استفاده در کامپیوتر درآمده‌اند. به این ترتیب، برای کاربر این امکان فراهم است که هم مطالب را در شکل اصلی آن‌ها و اورجینال آن‌ها ببیند و هم آن‌ها را به شکل متن‌های مدرن کامپیوتری رویت کند.

۲۰ میلیون مقاله‌ و گزارش آرشیو تایمز در هفت گروه اصلی و ۲۶ گروه فرعی دسته‌بندی شده‌اند تا خواننده در جستجو و یافتن آن‌ها با دشواری چندانی روبه‌رو نباشد.

مسئولان تایمز تا کنون درباره‌ی هزینه‌‌ی دیجیتالی کردن آرشیو این روزنامه‌ سکوت اختیار کرده‌اند. اما سردبیر صفحه‌ی اینترنتی تایمز، خانم آنه اسپیک‌مان به خبرگزاری رویترز گفته که برای یک نشریه‌ی باسابقه حائز اهمیت است که نوعی الگو و روش استاندارد برای آرشیوسازی ارائه کند.

او می‌گوید: ‌«البته راه‌های ارزان زیادی برای این کار وجود دارد. ولی ما نشریه‌ای هستیم با سابقه‌ای دور و دراز؛ سابقه‌ای که برای ما واجد اهمیت بسیار است. از همین رو تلاش ما این بوده که کل این پیشینه در کار آرشیوی ما برجسته باشد.»

سردبیر تایمز اینترنتی می‌افزاید:‌ «هنوز در این باره تصمیم قطعی نگرفته‌ایم که آیا آرشیو را در درازمدت از حالت رایگان خارج کنیم یا نه.»

می‌توان گفت که تایمز با گرایش‌های محافظه‌کارانه‌اش، از معروف‌ترین و پراستنادترین روزنامه‌های‌ دنیاست. این نشریه‌ از سال ۱۹۸۱ در تملک گروه رسانه‌ای «News Corporation» است. این گروه که به روبرت مردوک،‌ یهودی استرالیایی‌الاصل تعلق دارد، ‌اخیراً روزنامه‌ی پرسابقه‌ی وال استریت‌ ژورنال آمریکا را نیز خرید.

روزنامه‌ی تایمز در تاریخ ۲۲۳ ساله‌ی خود به غیر از فاصله‌ی میان دسامبر ۱۹۷۸ تا نوامبر ۱۹۷۹ تقریباً منظم و بی‌وقفه انتشار یافته و از همین رو در شمار قدیمی‌ترین و پابرجاترین نشریات جهان به شمار می‌رود.

گاه‌شمار روزنامه تایمز

روزنامه‌ای که از اول ژانویه‌ی ۱۷۸۵ به نام «The Daily Universal Register» آغاز به کار کرد، سه سال بعد،‌ یعنی در ۱۸ ماه مه ۱۷۸۸ به روزنامه‌ی «تایمز» تغییر نام یافت.

در سال ۱۸۱۴ تایمز به عنوان اولین روزنامه‌ی جهان برای چاپ خود از دستگاه‌هایی استفاده کرد که با نیروی بخار کار می‌کردند.


۳۶ سال بعد، ‌یعنی در سال ۱۸۸۰، تایمز به عنوان اولین روزنامه‌ی جهان از هر دو روی کاغذ برای چاپ استفاده کرد.

سال ۱۹۳۲، تایمز باز هم به عنوان اولین روزنامه‌ی جهان، برای خود صاحب فونت مخصوصی شد، همان فونت رایجی که امروز به نام «Times New Roman» شناخته می‌شود.

از نوامبر ۲۰۰۴ به این سو، تایمز نه در قطع بزرگ سنتی که در فرم کوچک عمودی (تابلویید) انتشار می‌یابد تا در اتوبوس و مترو و ... نیز به راحتی قابل خواندن باشد.

Share/Save/Bookmark

نمونه‌ای از آرشیو اینترنتی تایمز را این‌جا ببینید.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)