تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

واکنش‌ها به مرگِ خبرنگار بی‌بی‌سی در افغانستان

لینا آریا

با گذشت دو روز از کشته شدن صمد روحانی، خبرنگار بی‌بی‌سی، ‌برخی از نهادهای خبرنگاری با برگزاری گردهمایی، کشته شدن این خبرنگار را محکوم کرده و ازدولت خواهان تحقیقات جدی در این باره شده‌اند.

Download it Here!

عبدالصمد روحانی، خبرنگار بی‌بی‌سی‌ در استان هلمند افغانستان بود، که دو روز پیش از سوی افراد مسلح ناشناس به ضرب گلوله به قتل رسید.

صمد روحانی از طریق رادیوی ‌بی‌بی‌سی‌ به بیان حقایق می‌پرداخت.

مشکل اینجاست که در افغانستان بعد از وقوع یک حادثه، اقدام و عکس‌العمل صورت می‌گیرد. گرچه از چند سال به این سو، خشونت‌ها از سوی نهادهای مختلف بر خبرنگاران افزایش یافته؛ اما در این اواخر این خشونت‌ها، به ‌گروگان‌گیری و حتی کشتن خبرنگاران تبدیل شده است.

‌سال گذشته اجمل نقش‌بندی، پس از گروگان‌گیری از سوی طالبان سربریده شد، همچنین زکیه ذکی، مدیر مسوول رادیو صلح و شکیبا آماج سانگه نیز در حوادث جداگانه‌ای به قتل رسیدند.

و در این اواخر در استان هرات نیز برخی از خبرنگاران، به ویژه زنان از سوی افراد ناشناس تهدید به مرگ شده‌اند.

این خشونت‌ها، مانع پیشرفت رسانه‌ها در افغانستان شده و دولت هنوز نتوانسته است برای حل این مشکل، راه بیرون‌رفت پیدا کند.


صمد روحانی، خبرنگار بی‌بی‌سی که در افغانستان به قتل رسید

رحیم الله سمندر، مسوول انجمن آزاد خبرنگاران‌ می‌گوید: «اگر دولت، درباره‌ی قتل روحانی، تحقیقات سریع را انجام ندهد، آن‌ها با جمعی از نهادهای ملی و بین المللی به دولت‌ فشار وارد خواهند کرد.

‌ما در نظر داریم که با تمام رسانه‌ها، اتحادیه‌های صنفی و رسانه‌های بزرگ مشورت کنیم، و پس از این مشورت‌ها، تصمیم می‌گیریم که اگر دولت واقعاً تحقیقات درستی انجام نداد‌، نتایج تحقیقات باز هم مثل تحقیقات گذشته ناقص و غیر‌واضح بود؛ فشار بیشتری خواهسم آورد. چه از طریق راهپیمایی‌، نشست‌ها، نوشته‌های ‌‌و برنامه‌های بیشتر. ‌‌همچنین از رسانه‌ها خواستیم به این نکته‌ی مهم توجه کنند که با تمام مردم افغانستان و با تمام رسانه‌ها همراه باشند.»

با آن که وزارت اطلاعات و فرهنگ، حمایت از رسانه‌ها را‌ وظیفه‌ی خود می‌داند؛ اما بی‌توجهی دولت را، دلیل افزایش خشونت ها، می‌خواند.

دین‌محمد مبارز راشدی،‌ معاون نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ می‌گوید:

«یکی از مشکلاتی که حلش برای ما مهم است، امنیت ژورنالیست‌های ما‌‌ست و در این مورد شدیداً خواستیم که امنیتِ ژورنالیست‌های ما تضمین شود. با توجه به وضعیتی که افغانستان دارد شما می‌فهمید بعید نیست که ژورنالیست‌های ما تهدید شوند و یا خسارت‌های ‌سنگینی را متحمل شوند و یا حتی مرگ، نصیب‌شان شود.


جسد صمد روحانی توسط چند افغانی حمل می‌شود

بدون شک یکی از مشکلاتِ افغانستان، مشکل امنیت است. ولی این به معنای این نیست که ما این را بهانه قرار بدهیم و در واقع به همین اندازه‌ای که ژورنالیست‌های ما امنیت دارند، اکتفا بکنیم و بگوییم همین خوب است. ما همواره از این شرایط گله کرده‌ایم.»

هرچند تا به حال، مقامات دولتی در ولایت هلمند، کسی را به اتهام قتل روحانی، شناسایی نکرده‌اند، اما عزیز شفیع، تصویر‌بردار تلویزیون بی‌بی‌سی در هلمند می‌گوید که قاتلان روحانی، از طریق تلفن با وی، تماس گرفته‌اند و نشانی محل جسد روحانی را به او داده‌اند.

من در دفتر جنایی نشسته بودم و تحقیقات ادامه داشت که کسی به موبایل من زنگ زد و پرسید که شما آقای شفیع، خبرنگار بی‌‌بی‌سی هستید؟ و من گفتم بله، شما کی هستید؟

وی گفت که جسد روحانی در منطقه بولان است و شما آن‌جا بروید و جسد را بگیرید، من با پلیس و مسوولین جنایی به طرف آن‌جا حرکت کردم، و در مسیر راه باز هم زنگ زدند که جسد پیدا کرده‌اید یا نه؟ و وقتی که به آن‌جا رسیدیم، جسد او را دیدیم که سه گلوله به سرش زده بودند.

در همین حال، شماری از شهروندان کابل نیز، تهدید و قتل خبرنگاران را محکوم کرده و از دولت می‌خواهند تا با رسانه‌ها‌، همکاری داشته باشند.

به گفته‌ی آن‌ها، این خبرنگاران هستند که همه‌ی واقعیت‌ها را انعکاس می‌دهند.

نظر به تحقیقات انجمن خبرنگاران آزاد افغانستان، در سال گذشته‌ی میلادی، نزدیک به ۷۰ اتفاق بد، برای خبرنگاران اتفاق افتاده و از آغازسال جاری میلادی تا‌کنون، خبرنگاران در افغانستان، با ۲۰ اتفاق بد جدی از جمله، قتل، بازداشت، تهدید، ضرب و شتم و مجروحیت، روبرو شده‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

In crisis area ,like where Mr. Samad Rohani was lived the government must direct the reporters ,especail if the reporters threatened with death . The government must advise the reporters about the risk of them work. The young reporters do not think that the enemy will kill them so easy, they want to save them life ,but they do not know. The government is responsible for the death of Mr. Samad Rohani. The life of reporters are not important for the government. If the young people find other job in this situation ,certainly they will not work as reporters

-- Kawah ، Jun 11, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)