تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
نظرسنجی یک رادیوی خصوصی در کابل نشان می‌دهد:

رضایت مردم افغانستان از حکومت کمونیستی نجیب‌الله

بکتاش سیاووش

نظرخواهی ایستگاه رادیو خصوصی وطندار در کابل نشان می‌دهد که دکتر نجیب‌الله، آخرین رییس جمهوری حکومت کمونیستی در افغانستان، کماکان از حمایت شماری از شهروندان این کشور برخوردار است.

Download it Here!

نتايج يک نظرخواهی ایستگاه رادیوی خصوصی از شهروندان پایتخت و شماری از ولایت‌های همجوار نشان می‌دهد که افکار عمومی افغان‌ها از کار‌کرد‌های آخرین حکومت کمونیستی افغانستان به رهبری دکتر نجیب‌الله طرفداری می‌کند.

نتايج اين نظرخواهی نشان می‌هد که ۹۳/۲ در‌صد از شهروندان پایتخت افغانستان معتقد‌ند که حکومت به رهبری دکتر نجیب‌الله، حاکمیت مطلوب برای افغانستان بوده است. درحالی که فقط ۶/۲ در ‌صد ازین شهروندان معتقدند که دکتر نجیب، رهبری مناسبی برای این کشور نبوده است‌. اين در حالی است که یک درصد از شرکت‌کنند‌گان در این نظر‌خواهی گمان می‌کنند این حکومت نه مطلوب و نه نا‌مطلوب این کشور بوده است.

نظرخواهی از ۶۰۰ نفر در شهر کابل و ولایات همجوار توسط یکی از شرکت‌های مخابراتی افغان (‌روشن) انجام شد. این نظر‌سنجی به مدت دو روز صورت گرفت و روزهای ۲۰ و ۲۱ اردیبهشت سال ۸۷ برای رای‌گیری مشخص شده بودند.


دکتر نجیب‌الله، رییس جمهور حکومت کمونیستی افغانستان

یما پرویز‌، مدير این برنامه در رادیو وطن‌دار درباره اهداف این اداره از به راه‌اندازی این نظر‌سنجی می‌گويد: «هدف این برنامه در قدم نخست، شریک ساختن دیدگاه‌های شهروندان در رابطه به حکومت‌ها‌ی گذشته در این کشور است‌، من فکر می‌کنم یک زمان بسیار مناسب و خوبی است تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری که در ماه جوزا سال آینده برگزار می‌شود، یک شور شوق و ذوقی را در میان شهروندان ایجاد کنیم تا اینها در باره مسال ملی و کشوری خود تصمیم بگیرند و زمینه بحث و نظر باز شود.»

یما پرویز می‌افزايد: «مشکلاتی هم در راه‌اندازی این نظر سنجی وجود داشته ازجمله اینکه این نظرسنجی محدود به یک کمپنی مخابراتی بوده که از آن استفاده شده‌، محدود به ساحه پوشش رادیو بوده که در کابل مرکز افغانستان و ولایات همجوار محدود بوده و هم هزینه را که در فرستادن رای در نظر گرفته شده‌، ده افغانی این‌ها همه از مشکلاتی بود که درین نظر سنجی دامنگیر ما بود.»


در کل این نخستین بار است که کار کرد حکومت‌های گذشته در افغانستان به نظر‌خواهی گذاشته می‌شود.
این نظرخواهی پيش از آن‌که پرسش‌های خاص مربوط به این حکومت‌ها را مطرح کند، نظر مردم را توسط گیرنده‌های تلفن روی خط مستقیم قرار داد و شرکت‌کنندگان بی‌هیچ سانسوری به ابراز نظر پرداختند.

به دو استدلال از موافقان و محالفین حکومت دکتر نجیب‌الله که در جریان رای‌گیری به روی خطر مستقیم نشرات رادیو آمدند گوش می‌دهیم.

یکی از شرکت‌کنندگان می‌گوید: «نظرم درباره حکومت همین است که دولت بسیار خوب بود دولت وقت نجیب از این حالا که هیچ دولت نیست‌، خود حامد کرزی نه در فکر مردم است ببینید قیمتی را یک بوری آرد به پنج هزار افغانی رسیده‌.»

یکی دیگر از شرکت کنندگان می‌گوید: «این‌ها به تاریخ مراجعه بکنند، فیلم‌ها را مشاهده بکنند که نجیب چگونه در مقابل لنینی‌ها و مجسمه لینن سر تعظیم خم کرد. برخلاف دین ما شعار می‌داد، که نجیب را به سزای‌ اعمالش رساند. و این کمونیست‌ها فکر نکنند که مورد عفو قرار گرفته‌اند و زیر سایه بی 52 (هواپیمای جنگی آمریکایی) مردم چشم‌شان نمی‌بیند.»

این نظر‌خواهی درباره‌ی چهار حکومت گذشته بعد از حاکمیتِ دکتر نجیب‌الله در افغانستان تا آخر ماه اردیبهشت سال ۸۷ خورشیدی‌ ادامه داشته و در شهر کابل، پایتخت و ولایت‌های همجوار ‌محدود است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

میدانید زمانی مجاهدین قرار بود کابل را فتح کنند چنان شور شو قی برای پذیرایی از آنها وجود داشت که شاید بی سابقه بوده است اما تنها موردی که رقیبان مجاهدان افغان را در مقام برتر قرار می دهد مثاله جنگ های تنظمی گروه های مجاهدین می باشد بدون شک نجیب رهبر خوبی بوده است اما دلیل این نیست که مردم از حزب کمونیست خاطره خوش دارند

-- کمونی ، May 15, 2008

محترم داکتر نجیب یک رئیس جمهوری فامیده و وطن پرست ترین رئیس جمهور افغانستان بشمار می رفت و مردم افغانستان هم یک محبوبیت خاص در باره کارنامه های محترم داکتر نجیب دارند
تشکرار

-- احمد سهراب تاکی ، Oct 19, 2008

به نظر بنده حکومت داکتر نجیب الله دارایی یک پلان منظم بوده ومیتوان گفت که آن دولت برای ملت ساخته شده بود نه برای پر کردن جیب های خالی که از سوی غرب به طرف این کشور خراب در حرکت میشوند.
البته حکومت مجاهدین واقعاً یک حکومت اسلامی بود اما کشور های منطقه به خاطر رسیدن به اهداف خود تمام نظم ها را بین خود چنگانیده اند.
مردان سابق گفته اند که گذشته پس نمیآید.

-- فواد ، May 23, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)