تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گزارشی درباره‌ی افزایش قیمت مواد غذایی در افغانستان:

واردات برای کاهش قیمت مواد‌ غذایی در افغانستان

لینا آریا

خریداری مواد‌ غذایی مورد نیاز افغانستان، به زودی از پاکستان آغاز خواهد شد.

پس از افزایش بهای مواد غذایی چون آرد و گندم در بازارهای افغانستان، نگرانی شهروندان این کشور افزایش یافت و‌ آن‌ها دولت را به بی‌کفایتی متهم کردند.

Download it Here!

رنگین دادفر سپنتا، وزیر خارجه افغانستان پس از بازگشت از پاکستان در یک نشست خبری از توافق‌ با این کشور در بخش خرید مواد غذایی خبر داد.

وی گفت که این مژده خوبی برای مردم افغانستان است و به زودی وزیر تجارت و صنایع افغانستان برای عقد قرارداد انتقال این مواد، به پاکستان سفر خواهد کرد.

«افزون بر مسایل یاد شده در مورد خرید گندم از پاکستان، در پرنسیب توافق صورت گرفت، آقای وزیر تجارت به زودی به پاکستان سفر خواهد کرد که چگونگی خرید مواد غذایی به خصوص گندم را با مقامات پاکستانی مشخص ‌سازد.»

به گفته‌ی وزیر خارجه ی افغانستان، دلیل عدم فروش مواد غذایی از سوی پاکستان، سوء‌استفاده تاجران هر دو کشور از این تجارت بوده، که اکنون پاکستان به شیوه‌ای دیگر با افغانستان به توافق رسیده است.


رنگین دادفر سپنتا، وزیر امور خارجه افغانستان

آقای اسپنتا گفت که این‌بار این قرارداد بین دولت‌های دو کشور صورت می‌گیرد:

«شما می‌دانید که قیمت مواد غذایی در سراسر جهان به طرز باور نکردنی بالا رفته است دلایل بالا رفتن قیمت مواد غذایی در کشورهای گوناگون البته متنوع است که جانب پاکستان به ما گفت که ما به این باور هستیم که بخش‌هایی از بخش خصوصی افغانستان و یا خود پاکستان، آرد و گندم را خریداری می‌کنند و بعداً با قیمت‌های گزافی در کشورهای مجاور افغانستان به فروش می‌رسانند.

آن‌ها گفتند برای جلوگیری از این مطلب ما حاضر هستیم که گندم و آرد را به حکومت افغانستان به فروش برسانیم، حکومت افغانستان هم همان‌طوری که در جریان هستید، تصمیم گرفته است در آغاز برای کاهش مشکلات در زمینه‌ی تهیه‌ی گندم و آرد، پنجاه میلیون دلار گندم از بازار بین‌المللی خریداری کند این خریداری از پاکستان هم توسط حکومت افغانستان صورت خواهد گرفت.»

وزیر خارجه همچنین از توافق عبور کامیون‌های باربری افغانستان از خاک پاکستان خبر داد:

«در مساله‌ی اجازه حرکت کامیون‌های باربری افغانستان تا بنادر پاکستان هم گفتگو صورت گرفت که در این مورد هم، وزارت‌های مربوطه، مساله را به زودی مشخص خواهند ساخت.

مساله‌ی انتقال گندم خریداری شده و یا احتمالاً اهدا‌ شده از جانب هندوستان از طریق بنادر پاکستان مورد بحث قرار گرفت که دراین مساله هم در پرنسیب توافق به عمل آمد.

افزون بر آن، مساله ماشین‌آلات ساختمانی که شرکت‌های هندی جهت راه‌سازی و همچنین تکمیل پروژه‌های ‌سد‌ آب به کار می‌روند هم مورد گفتگو قرار گرفت که جزییات این موضوع بعداً مورد بحث ‌قرار خواهد گرفت.»

درهمین حال محمد شفیع، رییس شرکت تجارتی نواب احمد‌ی که یکی از وار‌کنندگان مواد غذایی است، می‌گوید که از روز گذشته تا به حال بهای هر ۵۰ کیلو آرد، ۳۰۰ افغانی (‌حدود شش دلار) کاهش رو نما یافته است.

«گپ‌های شب که در تلویزیون‌ها بود، همان گپ‌ها تاثیر کرده است، همین الان هم کاهش قیمت در بازار به دویست تا سیصد رسیده، اگر دروازه تورخم (‌مرز افغانستان با پاکستان) را باز کنند، بسیار تاثیر می‌کنند حتی به هزار یا هزار و پانصد می‌رسد.»

در عین حال کارشناسان اقتصادی هم به این باورند که با آغاز واردات مواد غذایی از پاکستان، قیمت گندم و آرد به زودی کاهش می‌یابد.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)