تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

عشق به ایران، دیزنی‌لند و دلفین‌ها

نازیلا فتحی
برگردان: بنفشه سرتیپی

حسین ثابت هنگام برگزاری نمایش دلفین‌ها درمیان کف زدن‌های هزار و ۲۰۰ تماشاچی وارد مجموعه شد. او که شلوار اسب‌سواری بژ پوشیده بود و چکمه‌های بلند مشکی به پا داشت، دستی برای جمعیت تکان داد و مستقیم به سمت دفترش در پشت استخر روانه شد.

آقای ثابت، تاجر ۵۸ ساله ایرانی که بیشتر وقت خود را در آلمان می‌گذراند‌، اگرچه هنرمند نیست، اما بیش از ۳۰۰ میلیون دلار در هتل‌ها و جاذبه‌های دیدنی کیش از جمله نمایش دلفین‌ها که در خاورمیانه مشابه دیگری ندارد، سرمایه‌گذاری کرده‌است.

او هتل بزرگ داریوش را که تجملی‌ترین تشکیلات جزیره کیش است، با الهام از پایتخت پارسی پرسپولیس که به ۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد، بنا نهاده است. ثابت همچنین مالک ۱۱ هتل در اروپا و جزایر قناری است.

‌جزیره کیش که یکی از جزایر ایران در خلیج فارس است، بدون نیاز به اخذ ویزا، برای خارجی‌ها و ایرانیانی که به دنبال گذراندن تعطیلات خود در یک فضای نسبتاً آرام هستند، قابل دسترس است. با این حال فضای این جزیره آن‌چنان که پیش از به قدرت رسیدن محمود احمدی‌نژاد آرام بودند، آرام به نظر نمی‌رسد.


حسین ثابت، مالک هتل بزرگ داریوش کیش/ عکس از: نیوشا توکلیان، نیویورک تایمز

علاوه بر هتل بزرگ داریوش که به نام داریوش کبیر، فرمانروای قرن ششم قبل از میلاد که سرانجام به وسیله یونانی‌ها در ماراتن شکست خورد، نام‌گذاری شده است؛ ثابت در این‌جا دارای ۵ هتل، یک پارک بزرگ با پرندگان عجیب و غریب، یک آکواریوم، یک ناحیه محصور شده برای پروانه‌ها و نمایش دلفین‌ها است.

او می‌گوید که درحال مذاکره برای برپا کردن نخستین دیزنی‌لند درخاورمیانه است، اما عاشق ایران و هویت ایرانی است. ثابت در مصاحبه‌ای در هتل بزرگ داریوش گفت: «من به نقطه‌ای در زندگی رسیده‌ام که پول دیگر برایم ارزشی ندارد، می‌خواهم مردم را شاد کنم و هویت ۷ هزار ساله این ملت را جان تازه‌ای ببخشم.»

آقای ثابت که در رشته مهندسی تحصیل کرده، خوش‌مشرب، پرانرژی و تندرست است. او دایماً اشعار فارسی می‌خواند و فارسی را با لهجه غلیظ مشهدی که از زمان تولد تا ۲۱ سالگی در آن شهر زندگی کرده‌است، صحبت می‌کند.

ثابت در طول ۱۰ روزی که هر ماه در جزیره کیش سپری می‌کند، هر غروب، به سوارکاری با اسب سیاه عربی خود در ساحل می‌پردازد.

هتل بزرگ داریوش به یک کاخ قدیمی می‌ماند و ترکیبی است از نسخه‌های عینی بناهای برجسته کهن که نماد سرزمین پارس در اوج ثروت و قدرت است؛ زمانی که این امپراطوری بر منطقه‌ای از افغانستان فعلی و هندوستان در شرق گرفته تا مصر و یونان در غرب، تسلط داشت.

در این‌جا نمونه‌های بازسازی شده‌ای از اشیای پرسپولیس‌، مجسمه گاوهای نر، شیرها و انسان‌های اسطوره‌ای با بدن گاو نر، در هرگوشه به چشم می‌خورد. گل نیلوفرآبی که سمبلی از زندگی و پایداری است، روی زمین باغ و مبلمان و درها حک شده است.

‌ورودی هتل، تقلیدی است از دروازه ملل در پرسپولیس که دوطرف آن‌ دو سرباز در حال تعقیب دو موجودی که بدن شیر، بال‌های عقاب، پاهای گاونر و سرانسان هستند.


هتل بزرگ داریوش/ عکس از: نیوشا توکلیان، نیویورک تایمز

پله‌های باغ از پله‌های پرسپولیس الهام گرفته شده‌اند؛ با شیبی تدریجی و پهن که به مردم اجازه می‌دهد به آرامی و با وقار قدم بزنند.

‌یکی از میهمانان که خود را تنها یک استاد دانشگاه معرفی کرده، در دفترچه یادبود هتل نوشته است: «شما مرد شجاعی هستید و به‌خاطر یادآوری گذشته‌مان از شما سپاسگزارم.»

در طول یک سال، حدود ۵۷ دفترچه با پیام‌هایی مشابه پرشده است.
‌مقامات مذهبی ایران هیچ علاقه‌ای نسبت به میراث پیش از اسلام این کشور نشان نداده‌اند. حتی یکی از روحانیون برجسته انقلابی در سال‌های اولیه انقلاب اسلامی پیشنهاد کرده بود تا آخرین بازمانده‌های پرسپولیس با خاک یکسان شود.

اما اکنون حتی محافظه‌کاران مذهبی نیز به دنبال راهی برای آشتی با گذشته کشورشان هستند. احسان بنکدار ۲۵ ساله، به همراه همسر محافظه کار خود، ملبس به چادری سیاه که ازسر تا پایش را پوشانده بود، به دربان هتل بزرگ داریوش گلایه می‌کرد که در اتاقش به حد کافی سمبل‌های پرسپولیس وجود ندارد.

بنکدار گفت: «این هتل به جهان اعلام می‌کند که ما چه بوده‌ایم.» او با اشاره به پافشاری احمدی‌نژاد بر تداوم برنامه هسته‌ای کشور افزود: «ما دوباره به آن نقطه نزدیک می‌شویم و تحت حاکمیت این دولت، دوباره به قدرت می‌رسیم.»

۱۸ دلفین اوکراینی آقای ثابت، چهره‌های محبوب جزیره شده‌اند. یکی از کارمندان که به خاطر ترس از دست دادن شغلش، خواست نامش فاش نشود، گفت: «حتی مقامات محلی هم دلفین‌ها را دوست دارند. روحانی جزیره هر هفته برای اطمینان از سلامت آن‌ها به دیدارشان می‌آید و مدام گلایه می‌کند که موسیقی مورد استفاده ما چندان شاد نیست و ممکن است موجب افسردگی دلفین‌ها شود.»


ورودی هتل بزرگ داریوش

مقامات ایران که پس از انقلاب، دارایی بسیاری از تجار را مصادره کرده و در بخش خصوصی مداخله می‌کنند، این کشور را برای سرمایه‌گذاران خطرناک کرده‌اند. در واقع، ایران با فرار سرمایه مواجه شده‌است.

سعید لیلاز، اقتصاددان تهرانی در مورد آقای ثابت می‌گوید: «او از معدود کسانی است که در ایران سرمایه‌گذاری کرده است. البته من فکر می‌کنم این سرمایه‌گذاری بازده مطلوبی داشته و او توانسته در این‌جا سریع‌تر از هر جای دیگری در جهان، پول دربیاورد.»


آقای ثابت هم تصدیق می‌کند که تجارت در کیش، خوب و حتی بهتر از هتل‌هایش در جزایر قناری بوده‌است. قیمت اتاق‌های هتل بزرگ داریوش از ۱۸۰ دلار شروع می‌شود و تا ۶۸۰ دلار برای اتاق‌های مجلل هتل می‌رسد، اتاق‌ های این هتل، به ندرت خالی هستند.

‌برنامه بعدی آقای ثابت ارج گذاشتن به فردوسی، شاعر قرن دهم میلادی و سراینده اثر حماسی «شاهنامه» است. او می‌خواهد در نزدیکی مقبره فردوسی در شهر توس، واقع در شمال شرقی کشور، یک هتل، یک دانشگاه و یک کتابخانه بسازد.

ثابت درباره فردوسی که پس از غلبه اعراب بر ایران در قرن هفتم، زبان فارسی را جان تازه بخشید، گفت: «‌ما ۲۰۰ سال به زبان عربی صحبت می‌کردیم و این مرد با زندانی کردن خود به مدت ۳۰ سال و نوشتن حماسه‌ای بدون استفاده از کلمات عربی، زبان فارسی ما را نجات داد.»

ثابت با اشاره به صخره‌های عظیم بالای دیوارها که نقوشی از پرسپولیس برآن‌ها حک شده است، پرسید: «چه کسی می‌تواند این‌ها را بلند کند؟ هر کدام حدود ۱۸ تن وزن دارند. این‌ کارها را تنها با عشق و ازخود گذشتگی می‌توان انجام داد و این کاری است که من انجام داده‌ام.»

منبع: نیویورک تایمز

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

"پایتخت پارسی پرسپولیس" دیگر چه صیغه‌ای است. نام آن‌جا در فارسی سلیس تخت جمشید است. لطفاً از وارد کردن نام‌های خارجی برای یک محل کاملاً ایرانی به زبانمان خودداری کنید. مایه سرافکندگی است که یک ایرانی از پارسه (تخت جمشید) با واژه‌ای یونانی نام ببرد.

-- فرزان ، Apr 25, 2008

فکرمیکنم دلتمردان ما باید یکم از این آقا یاد بگیرن ....

-- مهرناز ، Apr 25, 2008

http://www.roozna.com/Negaresh_site/FullStory/?Id=58396

حتما مي دانيد اين مقاله بالايي در مورد دلفين ها و مردم گرسنه در اعتماد ملي چه جنجالي كرد كه دو روز راديو و تلوزيون داشتن به خاطر دلفين هاي اون مقاله دودمان نويسنده را به باد مي دادن.

-- ندا دهقان ، Apr 25, 2008

آفرين بر اين مشهدي و ايراني.

-- علي ، Apr 25, 2008

Afarin bar iran va irani.irani har ja ke hast va bashad irani baghi mimanad.payande iran.

---------------------------------
دوست گرامی
لطفاً به خط فارسی بنویسید و از پینگلیش نوشتن خودداری کنید
زمانه

-- بدون نام ، Apr 25, 2008

درد و بلای ایشون بخوره توی سر اجنبی پرستها

-- بابک ، Apr 26, 2008

آقاي ثابت دستتان را مي بوسم.

-- افشين ، Apr 26, 2008

nevisandeh ettela'atesh kheili zaeif boodeh , agar eshtebah nakonam in darius 3 bood ke az yoonaninha shekest khord nah Darius kabir!!!

-------------------------------------------------
دوست گرامی
لطفاً نظرات خود را به خط فارسی بنویسید و از پینگلیش نوشتن خودداری کنید
زمانه

-- mahtab ، Apr 26, 2008

افرین و درود بر این میهن پرستان باشد که مرزهای ایران برای همه ایرانیان مقیم خارج باز شود و بتوانیم به اغوش سرزمین مادریمان بازگردیم

-- حیفا ، Apr 26, 2008

ثابت تو ديگه کی هستی.دست شيطونو بستی

-- من ، Apr 26, 2008

chera az in narahat nemisheh ke migan Fars, ke arabi ast va Pars Iranian.

Jenaab kojaye kaari, daran Takht-e Jamishid va aramgaah Korosh bozorg raa takhrib mikonand va tu in chanadihaa raa migi? Koojaast oon ghairat Iranit?


-------------------------------------------------
دوست گرامی
لطفاً نظرات خود را به خط فارسی بنویسید و از پینگلیش نوشتن خودداری کنید
زمانه

-- Mahin@yahoo.com ، Apr 26, 2008

خطاب به آقای فرزان (اولین کامنت) می نویسم: دوست عزیز و ایرانی من ، ما ایرانی ها باوجود داشتن فرهنگی عمیق و باستانی متاسفانه عادت کرده ایم که مرتب شکایت کرده و از هر چیزی ایرادی بگیریم.... دوست من ، در شرایطی که دیگر به ندرت کسی پیدا می شود که به ایران و تعلقاتش خدمت کند بهتر است بجای ایراد گرفتن و دیدن یک اشکال خیلی بی اهمیت و بزرگنمایی آن ، به کار این مرد بزرگ ارج بنهیم. باشد روزی که سرافرازی و شکوفایی ایران را باردیگر شاهد باشیم

-- رضا از تورنتو ، Apr 26, 2008

"هتل بزرگ داریوش که به نام داریوش کبیر، فرمانروای قرن ششم قبل از میلاد که سرانجام به وسیله یونانی‌ها در ماراتن شکست خورد"
این نویسنده تاریخ بلد نیست یا زبان؟ سرانجام شکست خورد یعنی چه؟ ما که می‌دانیم تا حدود ۲۰۰ سال بعد از داریوش کبیر هخامنشیان برجا بودند.

-- مهران شرق ، Apr 27, 2008

بسیار مصاحبه جالبی بود کاش ایشون هم مثل ثروتمندان یهودی یک هزینه ای رو برای بورس تحصیلی ایرانیانی که استطاعت مالی ندارند و به تحصیل نمی توانند ادامه بدهند در نظر میگرفت.

-- rezar ، Apr 27, 2008

آقای مهران! سندتان برای پابرجایی هخامنشیان پس از اسکندر چیست؟
با آرزوی نابودی سرمایه داری میهنی و جهانی و دنباله روان نادانشان.
مزدک

-- بدون نام ، Apr 27, 2008

آقای مزدک! هخامنشیان با حمله اسکندر منقرض شدند٬ ولی داریوش کبیر ۲۰۰ سال قبل از او زندگی می‌کرده. احتمالا با داریوش سوم اشتباه گرفته اید.

-- مهران شرق ، Apr 30, 2008

اقای ثابت شما که پول برایتان ارزشی ندارد جز ارزش معنوی از شما خواهش میکنم یه 500میلیون تومانی به من بده تا به ارزوهایم برسم

-- علی ، Jun 26, 2008

چو ایران نباشد تن من مباد
درود بر بزرگمرادن پارسی

-- پارمیدا ، Aug 26, 2008

man delam mikhad be kish beravam.

-- اناهيتا ، Nov 10, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)