تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

وزرایی که از باب همایون می‌گذرند

شراگیم علی‌پور


داوود دانش جعفری، وزیر اقتصاد

برای آن‌ها که داوود دانش جعفری را از نزدیک می‌شناسند، پذیرفتن وزارت اقتصاد دولت نهم عجیب‌تر از رفتنش از کابینه است. شاید بسیار پیش‌تر از این‌ها داوود دانش‌جعفری می‌بایست با همتایان خود در دولت نهم خداحافظی کند؛ چرا که او بهانه‌ها و دلایل بسیاری خوبی برای ترک کابینه داشت.

اگرچه دیرهنگام، اما خروج او از کابینه قطعی شده است. آقای وزیر وسایل شخصی خود را از ساختمان قدیمی و کهنه باب همایون جمع کرده است تا روز شنبه جانشین خود در وزارت امور اقتصادی و دارایی را برای آشنا شدن او با بخش‌های مختلف این وزارت پرچالش همراهی کند.

اخباری که از داخل وزارت اقتصاد به بیرون درز کرده، خبر از نهایی شدن نام حسین صمصامی برای تکیه زدن بر کرسی وزارت اقتصاد دارد. صمصامی هم‌اکنون رییس کمیسیون اقتصادی دولت نهم است.

با اضافه شدن صمصامی به تیم اقتصادی حاکم بر دولت، حلقه اقتصاددانان دانشگاه شهید بهشتی (دانشگاه ملی سابق) تکمیل خواهد شد و محمد ناصر شرافت جهرمی، رییس دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی پدر معنوی سیاست‌های اقتصادی دولت خواهد بود.

تا این‌جای کار تیم شرافت بی آن‌که اسمی از او برده شود، با حضور پرویز داوودی معاون اول احمدی‌نژاد، علی اکبر عرب‌مازار رییس سازمان امور مالیاتی، حسین صمصامی رییس کمیسون اقتصادی دولت و احمد توکلی نماینده تهران در مجلس هفتم و رییس مرکز پژوهش‌های مجلس، در عمل سکان اقتصاد ایران را در دست داشته است و با ارتقای یکی از اعضای این تیم که از شاگردان جوان شرافت به شمار می رود، این سیطره کامل‌‌تر خواهد شد.


محمود احمدی‌نژاد و داوود دانش جعفری

داوود دانش جعفری که تنها بازمانده از تیم اقتصادی سه‌نفره دولت احمدی نژاد در ابتدای تشکیل این دولت بود، بیش از آن‌که به لحاظ فکری خود را وام‌دار شرافت و حلقه دانشگاه شهیدبهشتی بداند، نزدیک به طیف علامه است.

دانش جعفری درباره دلایل ترک وزارت امور اقتصادی و دارایی گفته است: «با رییس‌جمهوری بر سر برخی مسایل پولی و بانکی اختلاف دیدگاه دارم.»

تغییر نرخ سود بانکی و اصرار رییس دولت نهم به کاهش دستوری آن، تا این‌جای کار چند قربانی گرفته و مهم‌ترین دلیل برکناری ابراهیم شیبانی، رییس کل سابق بانک مرکزی و داوود دانش جعفری، وزیر اقتصاد و عبدالله طالبی، مدیرعامل سابق بانک پارسیان بوده است.

جالب آن‌که در حالی دانش جعفری از کابینه خداحافظی می کند که آن‌چه به عنوان «جراحی بزرگ اقتصاد ایران» از آن نام برده می‌شود، برنامه‌ای است که او بیشتر از همه به آن نزدیک بوده و همواره از پرداخت نقدی یارانه‌ها دفاع کرده است.

دانش جعفری، به میزان یارانه سالانه پرداختی به برخی کالاهای مصرفی نظیر نفت و گاز را حدود ۵۰ میلیارد دلار اعتراض کرده و می‌گوید: «اگر برای فقرزدایی برنامه خاصی وجود داشت، صرفاً این میزان یارانه در کشور مورد نیاز نبود؛ بنابراین یارانه‌ها در عمل ضد عدالت هستند.»


داوود دانش جعفری، وزیر اقتصاد

محمود احمدی‌نژاد با تلاش برای تغییر وزیر اقتصاد، به دنبال رهایی از تبعات و پیامدهای منفی سیاست‌هایی است که امروز گریبان‌گیر این دولت شده و تغییر وزیر اقتصاد برای عوام جامعه می‌تواند به معنای نارضایتی احمدی‌نژاد از این وضعیت و برخورد جدی وی با عامل این بحران یعنی وزیر اقتصاد باشد.

دانش‌جعفری نه سکان‌دار اقتصاد ایران بوده‌، نه قرابتی با بسیاری از این سیاست‌ها ‌داشته است. هر چند که او باید هزینه ماندن در کابینه‌ای این‌چنینی را با رفتنی چنین بپردازد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

خانه از پای بست ویران است خواجه در فکر نقش ایوان است. مشکل اصلی 110 علت دارد!

-- دادا خودی ، Apr 16, 2008

با سلام
من دانشجوی داوود دانش جعفری بودم در دانشکاه علامه و با طرز تفکر وی نیز آشنا هستم.در اصل او در این تیم اقتصادی وصله ناجور بود .آخر چگونه کسی که پایه گذار اصل 144 قانون اساسی در حمایت از اقتصاد باز است می تواند در اقتصاد تماما دستوری این دولت دوام بیاورد.او باید زودتر از اینها این پست را ترک میکرد.با این حال او بهترین وزیر کابینه بود.
دانشجوی حلقه علامه

-- احسان ، Apr 16, 2008

تلاش احمقانه ای دیگرازرییس جمهوردرپیروی از خط مقام معظم در جهت تحقق "نواوری" و "شکوفایی" غافل از اینکه نواوری فقط توسط نیروی جوان وسالم ممکن است وازرهبر گرفته تا رییس جمهوروشورای نگهبان وغیره بهتر است تا دیر نشده از ملت حداقل عذرخواهی کرده وهمگی خود را به خانه سالمندان معرفی کنند. در غیر صورت این فرسوده گان و مرده دلان مملکت را بدون شک به نابودی خواهند کشاند.

-- بدون نام ، Apr 16, 2008

شاید قبلا احمد توکلی می خواست در سیاست های اقتصادی دولت مانور بدهد و نظراتش جاری شود ولی امروز او از کابینه فاصله دارد و با امثال خوش چهره و... کاملا منتقد سیاست های اقتصادی دولت هستند و مثالش هم همین چند روز پیش بود که توکلی از سیاست های عمرانی احمدی نژاد منمتقد شد و بیماری هلندی را به سیاست اقتصادی دولت نهم نسبت داد
بهرحال این اقتصاد بیمار معلوم نیست سرنوشتش با رفتن ایشان چه شود

-- مجتبی ، Apr 17, 2008

اقتصادی که بودجه ای معادل طرح مارشال پشتیبان ان بود هم اکنون به ورطه نابودی کشانده شده ا ست حال بعد از از بین رفتن این بودجه کار حضرت استاد دانشگاه علامه تمام شده است و ایشان مشغول به تدریس تجربه های گرانقدر و سازنده خویش در بهترین دانشگاهها ایران خواهند شد عافل از اینکه علم بله چشم حضرت استاد فقط به درد محیطی نظامی مثل پادگان می خورد که گروهبانی بی سواد اوامر فرمانده خود را بی چون و چرا اجرا کند

-- بدون نام ، Apr 17, 2008

یعنی میشه وضع مملکت درست بشه؟؟؟؟؟

-- فرشید ، Apr 23, 2008

رئیس جمهور بعدی=دانش جعفری

-- مهندس آقایی ، Apr 24, 2008

چه می شود گفت خودشان می برند و خودشان می دوزند

خدا به داد این ملت عزیز برسد و فقط همین

-- حسین شیخ خوراسگانی ، Apr 24, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)