تاریخ انتشار: ۱۱ فروردین ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گفت و گو با فیصل میرزا، شهروند هلندی پاکستانی‌تبار و از نویسندگان وب‌سایت «ما اینجا ماندگاریم»:

«از فیلم فتنه، انتظار بیشتری داشتم»

لیدا حسینی‌نژاد

«ما اینجا ماندگاریم» یک وب‌سایت است که مسلمانان در آن مطالب را به زبان هلندی منتشر می‌کنند و در این مطالب سعی می‌کنند جوانب ‌شناخته نشده مسلمان‌ها را در مقالات مختلف روشن کنند و با جزییات توضیح بدهند. فیصل میرزا ، شهروند پاکستانی‌تبار، یکی از اعضای هیأت تحریریه این وب‌سایت است. او موضع خودش را درباره این فیلم بیان می‌کند:

Download it Here!

من خیلی بیشتر از آن چیزی که دیدم از فیلم فتنه انتظار داشتم. به نظر من خیلی حیف است که تصاویر موجود را فقط در کنار هم، آن هم در یک قالب کاملاً نادرست قرار دادند و متأسفم که هیچ تحقیق درست و خوبی انجام نشده. خیلی از چیزهایی که در فیلم مطرح می‌شود، درست نیست.

از نظر محتوایی، آیا شما مخالف موضع‌گیری ویلدرس در این فیلم هستید؟

جواب این سؤال مشکل است. از نظر محتوا من خیلی بیشتر از این‌ها انتظار داشتم. من یک فیلم «مایکل مور» گونه انتظار داشتم؛ با منابع و نظرات بیشتر. این‌ها فقط تصاویری بودند از متن قرآن. آیه‌هایی که هیچ ارتباطی به هم ندارند و شما آیه‌های قبلی و بعدی مرتبط را نمی‌بینید. این در واقع سوء‌استفاده از ویدئوست. شما هر چیزی را می‌توانید روی فیلم بیاورید. ویلدرس تصاویر را طوری کنار هم چیده که به نفع خودش بشود.

شما دلایل رشد اسلام‌هراسی و برخوردهایی را که در زمینه اسلام‌ستیزی می‌شود، در چه می‌بینید؟

اسلام‌هراسی وجود دارد؛ ولی نه به آن شکلی که آقای ویلدرس نشان می‌دهد. دلیل آن هم چیزهایی مثل این فیلم‌ها است. این فیلم‌ها طوری ساخته می‌شوند که ترس اتفاقاً در مردم بیشتر بشود. طوری که اگر مسلمان‌ها را واقعاً نشناسند،‌ همه فکر می‌کنند اسلام واقعی این است.

ویلدرس فقط با این کار شرایط را بدتر و وخیم‌تر می‌کند. ولی خب، بدتر از این هم می‌توانست بشود. این‌ها همه از عدم شناخت مردم از اسلام نشأت می‌گیرد. مردم اصلاً مسلمان‌ها را آن طور که باید، نمی‌شناسند. من معتقدم که ما باید همدیگر را بهتر بشناسیم.

به نظر شما مسلمان‌ها چه کار می‌توانند بکنند که از این برخوردهای افراطی جلوگیری کنند؟

مسلمان‌ها خیلی کارها می‌توانند بکنند. آن‌ها می‌توانند با مردم دیگر صحبت بکنند، توضیح بدهند و مثال‌های درست بیاورند. ولی فراموش نکنیم پیش از این هم خیلی کارها انجام شده. کسانی هستند که روزهای متوالی در این موارد مناظره می‌کنند، مصاحبه می‌شوند، مقاله می‌نویسند، فیلم می‌سازند، در مساجد سخنرانی می‌کنند؛ ولی سؤال این است که آیا گوش شنوایی هست.

در فیلم ویلدرس خطابه‌هایی را نشان می‌دهد از امامان جماعت در مساجد؛ ولی خب مثلاً چرا به مسجد من نیامده. می‌توانست آن‌جا هم بیاید. ولی خب چرا حتماً آن مسجد خاص را انتخاب کرده. شاید نخواسته این سوی قضیه را هم ببیند.

چیزی که من متوجه شدم این است که انجمن شما، یعنی انجمن «ما اینجا ماندگاریم» به دیالوگ اعتقاد دارد. شما فکر می‌کنید که با دیالوگ می‌شود جلوی این برخوردها را گرفت؟

انجمن ما، یعنی همان انجمن «ما اینجا ماندگاریم» معتقد به دیالوگ است. می‌خواهیم در بحث‌ها شرکت کنیم. می‌خواهیم راجع به خیلی مسائل و تابوها حرف بزنیم که واقعاً در جامعه مسلمانان وجود دارد. ما به خودمان یعنی به جامعه مسلمان‌ها، نگاهی انتقادی داریم. اگر مسائلی در جامعه وجود دارد، ما علاقه‌مندیم که راجع به آن‌ها صحبت کنیم. ولی خب ما به عنوان طرف بحث کسی را می‌خواهیم که واقعاً جدی باشد و روی محتوا تمرکز کند.

ولی این جریان حاضر چیزی به جز جنجال‌آفرینی و تحریک نیست و به نظر من حتی ویلدرس با ساخت این فیلم در این کار هم موفق نبوده است.

Share/Save/Bookmark

وب‌سایت «ما اینجا ماندگاریم»

نظرهای خوانندگان

رادیو زمانه بهتر است یک مقدار جانب تعادل را رعایت بکند متاسفانه اخیرا تبدیل شده به وکیل خیرت ویلدرز.

-- rezar ، Apr 1, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)