تاریخ انتشار: ۱۰ فروردین ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

رهنورد زریاب از یک سوء قصد نجات یافت

نسیم فکرت
www.kabuli.org
nasim.fekrat@gmail.com

استاد رهنورد زریاب هفته گذشته روز پنج شنبه حوالی ساعت چهار بعد از ظهر از یک سوء قصد، جان سالم بدر برد. این خبر در روز نامه آرمان ملی چاپ امروز شنبه، تاریخ 29 مارچ به نشر رسید. به گفته آرمان ملی، شخص مسلح ناشناس در حالی که در پشت درب منزل استاد زریاب در حال جستجو بوده تا از بودن آقای زریاب اطمینان حاصل کند تصادفا با یک خانم روبرو می‌شود. خانم از مرد ناشناس می‌پرسد که آنجا چه می‌کند. در همین زمان، از سر و صدای این دو همسایه‌ها باخبر می‌شوند و مرد ناشناس دست پاچه می‌شود و ناگهان تفنگچه‌‌اش به زمین میافتد و بلافاصله پا به فرار می‌گذارد.


استاد رهنورد زریاب

این موضوع به زودی به پلیس اطلاع داده می‌شود و گفته می‌شود که بررسی و تحقیق از سوی نیروهای امنیت ملی آغاز شده است. این سوء قصد علیه استاد رهنورد زریاب زمانی صورت می‌گیرد که درست یک هفته پیش مقاله‌ای تحت عنوان "زریاب د زریابی لپاره په فرهنگ پلورنه لاس پوری کری دی" با امضای فردی به نام «فرهنگپال» منتشر شده بود که در آن به صراحت اخطار داده شده بود که اگر جلوی «اقدامات فرهنگ ستیزانه» زریاب گرفته نشود و دوایر دولتی و بخصوص دادستان کل (لوی سارنوال) در این زمینه اقدامی نکند، مسئولیت هرنوع عواقب ناگوار به دوش دولت خواهد بود.

برخی‌ بر این باورند که این سوء قصد شاید توسط اطرافیان عبدالکریم خرم وزیر اطلاعات و فرهنگ طرح‌ریزی شده باشد. چون در پی فارسی ستیزی و جنجال‌های آقای خرم وزیر اطلاعات و فرهنگ در مورد تغییر تابلوهای شهر از زبان فارسی به پشتو و مجازات و اخراج سه روزنامه نگار تلویزیون ملی افغانستان به جرم استفاده از واژه‌های "دانشگاه"، "دانشکده" و "دانشجو"، آقای زریاب به یکی از چهره‌های منتقد جدی عبدالکریم خرم و تیم فارسی‌ستیزی او در رسانه‌های افغانستان ظاهر شد.

استاد رهنورد زریاب یکی از چهر‌ه‌های شاخص ادبیات داستانی فارسی دری در افغانستان و منطقه است. از رهنورد زرياب تا کنون دوازده کتاب منتشر شده است. چهار مجموعه داستان کوتاه، يک رمان با نام "گلنار و آينه"، دو مجموعه مقالات پژوهشی و ترجمه يک مجموعه داستان با نام "پيراهن ها" از آثار اوست. يک کتاب مقالات او با عنوان "چه‌ها نوشتيم" در تهران چاپ شده است.

مطالب مرتبط:
مجازات زبان در سال جهانی زبانها

مخالفت کابینه افغانستان با فارسی ستیزی وزیر فرهنگ

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

دمت گرم رهنورد

-- بدون نام ، Mar 30, 2008

سلام بر تو ای مرد! ای زر ادبیات فارسی در قلمرو خراسان بزرگ. تو ای پدیده نادر!

من به نوبه خودم, توطئه ترور علیه شما را محکوم میکنم و از خداوندگار عمر نوع را برای تان آرزو میکنم

-- یک افغانی ، Mar 30, 2008

Bayads ba in Farsi setizan mobareze kard.inha haman donbalerohaye Taleban dar Afghanistan hastand.ma be wejode chenin Adibani manande Rahnaward Eftekhar mikonim.

-- بدون نام ، Mar 30, 2008

من برایم بسیار تکان دهنده بود این خبر. خطاب به خرم می گویم که زبان پشتو تا سال 2030 می میرد و این تعصبات کور تو هم ره به جایی نخواهد برد. برو و نتایج تحقیقات تازه ی زبان شناسان امریکایی را ببین!

-- سهراب ، Mar 30, 2008

تشکر به خاطر این خبر، دیگر رسانه ها، از جمله بی بی سی که حالا در کنترل قبیله گرایان پشتون است، این خبر را منتشر نکردند، اگر این اتفاق، در مورد یکی از متحدان قبیله گرای آنها در جنوب می افتاد، آن را با آب و تاب فراوان منتشر می کردند.
استاد زریاب، از سرمایه های کمیاب فارسی دری در داخل افغانستان است. او موضع خردمندانه و شجاعانه در برابر هجوم قبیله گرایان پشتون علیه زبان فارسی گرفت و به عنوان مشاور، نقش موثری در عملکرد ستودنی تلویزیون طلوع و رادیو آرمان دارد. طبیعی است که قبیله گرایان، به فکر حذف ایشان باشند.
زنده باد استاد زریاب و خداوند ایشان را برای ما حفظ کند.

-- هروی ، Mar 30, 2008

این هم شد کشور, ما بیچاره ها اینقدر هم حق نداریم که از زبان و فرهنگ خود دفاع کنیم, و اگر هم کنیم, باید که بمیریم!!!!

-- قربانعلی سخی زاده ، Mar 31, 2008

اول سلام.

من از جمله کسانی هستم که آقای رهنورد زریاب رو خیلی دوست دارم و به آقای عبدالکریم خرم هم می گویم که احمق ها سلاح به دست می جنگند ولی عاقلان با نیروی علم خود می جنگند.

اگر فکر می کنی که زبان پشتوی تو خیلی بهتر از زبان دری ما است می توانی به مناظره بنشینی.

اما در مورد وحشیگری ما در مقابل تو شکست خواهیم خورد چون من می دانم که وحشی تر از تو وجود ندارد.

-- ماه مهربان ، Apr 19, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)