تاریخ انتشار: ۹ فروردین ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
نظرسنجی از توریست‌ها در‌باره بهترین و بدترین شهرهای اروپا

لندن گران‌ترین و کثیف‌ترین شهر اروپا

درنا کوزه‌گر
روزنامه‌نگار مقیم سوئیس
http://dornako.googlepages.com/
dorna1@gmail.com


بروکسل، پایتخت اتحادیه اروپا دلگیرترین و لندن کثیف‌ترین شهر اروپا قلمداد شده اند. به نوشته بیزینس‌ویک در یک نظرسنجی از 1400 مسافر از نقاط مختلف جهان به مقصد اروپا، بروکسل که برای سیستم بهداشتی، شکلات ها و کتابهای مصورش شهرت جهانی دارد، کسالت بار ترین شهر این قاره لقب گرفته است.

دومین شهر کسالت بار قاره اروپا، زوریخ است که همانند سایر شهرهای سوئیس زندگی و تفریحات شبانه در آن با تعطیلی زودهنگام فروشگاه های عمومی در اوایل بعدازظهر قابل مقایسه با برخی دیگر از شهرهای بزرگ اروپا نیست.

سومین شهر کسالت بار از دید توریست ها بطور مشترک اسلو، ورشو و زاگرب بوده اند. این نظرسنجی که توسط موسسه تریپ ادوایزر صورت گرفته است، اخیرا در نشریات اروپایی بازتاب وسیعی داشته است. در این نظرسنجی اگرچه لندن کثیف ترین شهر اروپا لقب گرفته است اما به دلیل زنده بودن شهر بهترین شهر اروپا برای تفریحات شبانه خوانده شده است.

وجود میلیونها توریست و خدمات نظافت شهری نامناسب که به دلیل ترس از حملات تروریستی با کمبود شدید سطل آشغال در پیاده روها نیز مضاعف شده، لندن را به شهری کثیف بدل ساخته است که در اغلب خیابانها و کوچه های آن منظره کیسه های زباله چشم را آزار می دهد و قابل مقایسه با شهرها و روستاهای کشوری مثل سوئیس نیست، اما در عوض برخلاف زندگی شبانه کسالت بار شهرهای سوئیس، بهترین شهر اروپا برای تفریح و سرگرمی است که به نوعی با موزه های بی نظیر و مراکز فرهنگی متعددش مرکز فرهنگی اروپا محسوب می شود.

پاریس دومین شهر کثیف و رم و آتن بطور مشترک در رده سوم کثیف‌ترین شهرهای اروپا نام گرفته اند.

پس از لندن، آمستردام که به دلیل کلوب های شبانه، بارهای مخصوص و به ویژه محله ردلایت دیستکریت مشهور است و پاریس که شب های آن در مناطق مرکزی شهر حال و هوای دیگری دارد، بهترین شهرها برای تفریحات زندگی شبانه لقب گرفته اند.

آوازه پاریس به عنوان بهترین شهر برای چشیدن طعم انواع غذاها در این نظرسنجی نیز خود را نشان داده و این شهر بهترین شهر برای یافتن بهترین رستورانها لقب گرفته است، شهری که هالیوود نیز همواره از آن به عنوان شهری با آشپزهای افسانه ای یاد کرده است.

با اینکه تنوع رستوران های لندن بسیار چشمگیر است اما این شهر در رقابت با رستورانهای ایتالیایی شانسی نداشته است و دو شهر رم و فلورانس به ترتیب به عنوان دومین و سومین شهر برای غذا خوردن برگزیده شده اند تا شهرت آشپزهای ایتالیایی نیز همچنان محفوظ مانده باشد.

در یک گزینه دیگر لندن در مجموع بهترین شهر اروپا برای مسافرت لقب گرفته است، جایی که به نظر می رسد مقصد اولیه میلیونها توریست از سراسر جهان در سفر به اروپا باشد، پس از لندن آن چنان که قابل حدس است پاریس و رم شهرهای محبوب توریست ها هستند.

پراگ، بوداپست و لیسبون بهترین شهرهایی هستند که توریست ها پول کمتری برای اقامت، غذا و گردش می پردازند و لندن گران ترین شهر اروپا برای توریست هاست، جایی که یک بطری کوچک نوشابه بهایی دو برابر زوریخ (که یکی از گران ترین شهرهای دنیاست) دارد. به علاوه قیمت همین بطری نوشابه در یک فروشگاه بزرگ در مرکز لندن با قیمت آن در فرودگاه بسیار متفاوت است.

رومانتیک ترین شهرهای اروپا نیز قابل حدس هستند جایی که مقصد سفر ماه عسل یا مسافرت بسیاری از زوج هاست: پاریس، رم و ونیز، شهرهایی که پس از سالها همچنان شهرت رومانتیک خود را حفظ کرده اند.

در عوض زوریخ تمیزترین شهر اروپا نام گرفته است، پس از زوریخ استکهلم و کپنهاک تمیزترین شهرهای اروپا از نظر توریست ها به حساب آمده اند و لندن، پاریس و رم کثیف ترین شهرها.




برخورد با توریست ها در دابلین بیش از همه دوستانه بوده و مردم با علاقه به آنها کمک می کنند در حالی که پاریسی ها کمتر روی خوشی به توریست هایی که از در و دیوار شهر بالا می روند نشان می دهند، نظری که همان نگرش سنتی پاریسی های بی اعتنا و نسبتا مغرور را تقویت می کند.

پس از دابلین، آمستردام و لندن شهرهایی با مردم گشاده رو خوانده شده اند و در همین حال در یک گزینه دیگر لندن و مسکو نیز پس ازپاریس شهرهایی با مردم ترشرو قلمداد شده اند.

بهترین شهر برای خرید هم همچنان که قابل حدس است پاریس قلمداد شده است و با اینکه به نظر می رسد مراکز خرید لندن بیش از همه متمرکز و در دسترس باشد این شهر در رتبه دوم قرار گرفته و پس از آن نیز رم سوم شده است.

بهترین پارک ها در لندن با وجود چندین پارک بزرگ از جمله هاید پارک و رجنت پارک قرار دارند که محل فیلمبرداری بسیاری از فیلم های مشهور سینمای کلاسیک بوده است و پس از آن پاریس دارای بهترین پارک ها از جمله تویلری در میدان کنکورد و روبروی شانزه لیزه است.

پس از پاریس، سه شهر بارسلونا، آمستردام و کپنهاک از این نظر در رده سوم قرار گرفته اند.

چشمگیرترین نقاط دیدنی از نظر این توریست ها در رم، پاریس و استکهلم قرار داشته است.

انتشار این نظرسنجی بحث های بسیاری در میان رسانه ها و حتی وبلاگ های اروپایی پدید آورده است اما نکته قابل توجه در این بررسی غیبت چشمگیر شهرهای آلمان بوده است و آن چنان که پیداست شهرهایی مثل فرانکفورت، برلین، مونیخ و هامبورگ بطور کلی در هیچ یک از این گزینه ها در رده های اول تا سوم جای نگرفته اند.

در باره انتخاب زوریخ به عنوان دومین شهر کسالت بار اروپا، کاربران سایت تعاملی انگلیسی زبانهای سوئیس ضمن تایید این امر اغلب گفته اند کسالت بار بودن را به فقدان امنیت ترجیح می دهند.

در سالهای گذشته زوریخ امن ترین یا یکی از امن ترین شهرهای جهان لقب گرفته است، ارزیابی های بین المللی از شهرهای جهان نیز زوریخ را درصدر شهرهای جهان قرار داده و بهترین شهر برای زندگی معرفی کرده است.

براساس معیارهای خدمات بهداشتی، آموزش، سیستم حمل و نقل و عواملی چون ثبات سیاسی، اقتصادی و متغییرهای زیست محیطی و اجتماعی در سال 2006 زوریخ بهترین شهر جهان برای زندگی معرفی شد. دومین شهر برتر جهان در میان 215 شهر بزرگ مورد بررسی در ارزیابی بین المللی موسسه "خدمات مشاوره نیروی انسانی مرکر"، ژنو، دومین شهر بزرگ سوئیس بوده است.

در این ارزیابی پاریس سی و سومین، لندن سی و نهمین و نیویورک چهل و ششمین شهر مطلوب برای زندگی بوده اند.

براساس این نظرسنجی زوریخ همچنین با وجود آنکه یکی از گران ترین شهرهای جهان است بهترین شهر برای کار کردن و دریافت حقوق است، حقوق ماهیانه یک روزنامه نگار در این شهر بطور متوسط با سابقه نزدیک به ده سال برابر با هفت هزار و پانصد فرانک است که تقریبا یک و نیم برابر حقوق یک روزنامه نگار مشابه در آمستردام، برلین، لندن و پاریس است.


زوریخ آن چنان که قابل انتظار است بهترین شهر جهان برای ارائه خدمات بانکی و خدمات مشاوره تجاری نیز با وجود دارا بودن بانک ها و موسسات خصوصی بسیار و دو بانک عظیم جهانی کردیت سوئیس و یو بی اس است.

زوریخ و ژنو در این رده بندی در سالهای 2005، و 2006 و2007 به ترتیب بهترین شهرهای جهان بوده اند و در سه سال اخیر این مقام را حفظ کرده اند پس از این دو شهر در سوئیس، ونکور در کانادا سومین شهر مطلوب برای زندگی محسوب شده است.

رتبه بندی بعدی بهترین شهرهای جهان برای زندگی به ترتیب چنین است: وین، آکلند، دوسلدرف، فرانکفورت، مونیخ، برن و سیدنی.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

گزارش جالبی بود ولی یهو دلم اروپا خواست .. از زمستون طولانی کانادا خسته شدم.

-- مرتیا ، Mar 29, 2008

بالاخره لندن ترش رو شد یا گشاده رو؟
"پس از دوبلین، آمستردام و لندن شهرهایی با مردم گشاده رو خوانده شده اند و در همین حال لندن و مسکو نیز پس ازپاریس شهرهایی با مردم ترشرو قلمداد شده اند."

-- سعید ، Mar 29, 2008

خب پس تکلیف مان معلوم شد، عید نمی رویم لندن. همان رودهن خودمان خوب است هم کثیف است هم گران و هم پر از دیدنی و تفریحات شبانه:)

-- مسی ، Mar 29, 2008

سعید جان بستگی داره گیر کی بیفتی اگه گیر لندنی خوب بیفتی گشاده روس اگه گیر لندنی اخمو بیفتی ترشرو، در یک نظرسنجی ممکنه یک شهر در دو گزینه متفاوت دو تا جواب مغایر بگیره لابد یک عده از توریست ها تجربه خوب داشتند یک عده تجربه بد که این جوری شده، مگه ندیدی توی دختر لر طرف به دختره میگه میای بریم تهرون؟ دختر لر میگه تهرون؟ تهرون میگن جای خوبیه فقط مردمش بدن، خب اون دختر صد سال پیش توی اون فیلم تعریف بد شنیده بوده یا تجربه بد داشته ولی مرده احتمالا تجربه خوب، حالا تو اگه رفتی لندن سراغ آدمهایی برو که لبخند می زنند یحتمل بیشتر لندنی ها شوخ و شنگ باشن.

-- لندنی ، Mar 29, 2008

عالی

-- بدون نام ، Apr 23, 2008

دمت گرم-با این مطلبی که منتشر کردی حسابی حال کردم.پس به طور کلی پاریس بهترین شهر دنیاست با وجود برج ایفل و شانزلیزه و موزه ی لوور و... .
فقط جای تهرون خیلی خالی بود مخصوصا توی کثیف ترین شهرهای دنیا.

-- امید ، Nov 19, 2008

پاریس مردمش ترش رو هستند ؟؟؟؟؟ سخت در اشتباهید.... رم هم شهر خیلی شلوغی هست من زیاد باهاش حال نمی کنم. بروکسل هم شهر خیلی قشنگ و دل انگیزی هست... آمار زیادی پرته... تازه لندنیها چه مهاجراش چه خودشون آدمهای از دماغ فیل افتاده ای هستند... حال نکردم با این گزارش

-- خودم ، Feb 17, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)