تاریخ انتشار: ۷ فروردین ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

بورس دو میلیون دلاری برای اندیشه‌آفرینان

کاوه اسفندیاری

نهاد «جامعه‌ی باز» که حکومت ایران آن را به راه‌اندازی انقلاب نرم متهم کرده، در ابتکاری نو به «اندیشه آفرینان» در حوزه‌های امنیت ملی، حقوق و مشارکت شهروندان و درک حکومت‌های خودکامه بورس می‌دهد.

این موسسه در وب‌سایت خود از ایجاد صندوقی برای تامین اعتبار پیشنهادهای «افراد حرفه‌ای نوآور» نظیر روزنامه‌نگاران، فعالان و استادان دانشگاه خبر می‌دهد، که قرار است در سال جاری میلادی، دو میلیون دلار به این امر اختصاص یابد.

جورج سورس هنگام اعلام این خبر گفت کسانی که در این طرح با موسسه‌اش همکاری خواهند کرد، «اندیشه آفرین» خواهند بود.

محورهای حساس
واجدان شرایط باید در پروژه‌هایی کار کنند که از نظر این موسسه، بحث عمومی پرمعنی به راه می‌اندازند، به سیاستگذاری عمومی شکل می‌بخشند و درون موسسه جامعه‌ی باز، «جنب‌وجوش فکری» می‌آفرینند.

این موسسه که متعلق به جورج سورس، ثروتمند جنجال آفرین آمریکایی است، چهار محور اصلی برای طرح اندیشه‌های بدیع مشخص کرده است:
1. امنیت ملی و جامعه‌ی باز
2. شهروندی، عضویت و به حاشیه رانده شدن
3. استراتژی‌ها و ابزارهای طرفداری و مشارکت شهروندان
4. درک استبداد

طرفه این که هر چهار موضوع برای حکومت‌هایی نظیر ایران بسیار حساس است، زیرا منتقدانش اغلب می‌گویند جمهوری اسلامی آزادی‌های مدنی مانند آزادی بیان را به بهانه صیانت از امنیت ملی محدود می‌کند، تاب تحمل تشکل‌های دانشجویی و کارگری را ندارد، حقوق اقلیت‌ها را نادیده می‌گیرد و امکان ایجاد جامعه‌ای باز و تکثرگرا را نمی‌دهد.

نهاد جامعه‌ی باز می‌گوید صاحبان اندیشه می‌توانند از سراسر دنیا برای دریافت بورس‌های یک ساله اقدام کنند تا در صورت تایید، اندیشه‌های بدیع و تاثیرگذار خود را به‌صورت کتاب، فیلم‌های مستند و آموزشی و سایت‌های اینترنتی خلق کنند.

این موسسه تشکلی خصوصی است که می‌گوید رسالتش ایجاد حکومت‌های مردم‌سالار پویا و بردبار است که به شهروندان خودش پاسخگوست. اما حکومت ایران نهاد جامعه‌ی باز را به تلاش برای براندازی جمهوری اسلامی از طریق به خدمت گرفتن روشنفکران ایرانی متهم کرده است.

به اسم دموکراسی
یک سال پیش وزارت اطلاعات یحیی کیان تاج‌بخش، پژوهشگر علوم اجتماعی و از مشاوران نهاد جامعه‌ی باز را به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و جاسوسی بازداشت کرد.

پیش‌تر دو پژوهش‌گر آمریکایی ایرانی‌تبار دیگر به نام‌های هاله اسفندیاری، مدیر بخش خاورمیانه مرکز ودرو ویلسون در واشنگتن و علی شاکری، فعال سیاسی به اتهامی مشابه دستگیر شده بودند. دستگاه امنیتی ایران هر سه را از عوامل «براندازی نرم» معرفی کرد و گفت آنها به این کار اعتراف کرده‌اند.

در حالی که چند ماه از این بازداشت‌ها می‌گذشت، در تابستان پیش، تلویزیون دولتی ایران برنامه «به اسم دموکراسی» را با حضور یحیی کیان تاج‌بخش و رامین جهانبگلو، روشنفکر ایرانی و خانم اسفندیاری پخش کرد که جمهوری اسلامی از آن به عنوان «اعترافات» این افراد نام می‌برد. آقای جهانبگلو نیز دو سال پیش به اتهام جاسوسی چهار ماه زندانی بود.

آقای تاج‌بخش در برنامه «به اسم دموکراسی» گفت که نهاد جامعه‌ی باز در زمینه ایران سه نوع طرح دارد:
1. برنامه‌های آشکار
2. نهادسازی، فرهنگ‌سازی و شبکه‌سازی
3. پیاده کردن فلسفه‌ی جامعه‌ی باز در ایران.

آقای تاج‌بخش همچنین گفت چون نهاد جامعه‌ی باز به خط فکری دموکرات‌های آمریکا نزدیک‌تر است، این نکته که دولت جمهوری‌خواه جورج بوش اجازه می‌دهد آن روی پروژه‌های ایران کار کند، نشان می‌دهد نوعی دیدگاه مشترک در واشنگتن برای برخورد با ایران موجود است.

پخش این برنامه‌ی تلویزیونی اعتراض آمریکا و حتی اصلاح‌طلبان ایرانی را برانگیخت، زیرا این گونه اعترافات را غیرواقعی و برآمده از فشار می‌دانستند.

سرانجام آقای تاج‌بخش، پژوهشگر نهاد جامعه‌ی باز، به قید وثیقه آزاد شد.


اصل مطلب به زبان انگلیسی

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)