تاریخ انتشار: ۵ فروردین ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
روابط ایران و روسیه در سالی که گذشت

«سعی می کنیم نوروز گرمی در مسکو داشته باشیم»

رسول شادان

گفتگوی کوتاه رسول شادان در مسکو با غلامرضا انصاری سفیر ایران در روسیه که می‌گوید مناسبات دو کشور در سال جدید در زمینه‌های مختلف اقتصادی و فرهنگی، رو به گسترش است.

Download it Here!

آقای انصاری، مهمترین زمینه‌های همکاری بین دوکشور در سالی که گذشت چه بود؟

ـ روابط ایران و روسیه در سال 2007، سال گذشته، روابط بسیار خوبی بود. در بخش اقتصادی و همچنین در بخش سیاسی. در بخش سیاسی، یکی از کارهای بزرگی که انجام شد، سفر آقای پوتین به تهران بود و مذاکرات بسیار خوبی که با مقامات جمهوری اسلامی ایران داشتند درمورد توسعه روابط در بخش‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی.

موضوع دیگری که در سال گذشته بسیار با اهمیت بود، ارسال سوخت نیروگاه بوشهر بود و امیدوار هستیم که در سال 2008 این پروژه به پایان برسد. این، قدم بسیار بزرگ و خوب روس‌ها در ایران بود و امیدواریم که آغازی باشد برای پروژه‌های هسته‌ای در آینده. همچنین ما در سال گذشته، کمیسیون اقتصادی دو تا کشور را داشتیم که بسیار کمیسیون موفقی بود و شاید بزرگ ترین و بهترین دستاورد آن، برنامه درازمدت اقتصادی ایران و روسیه بود.

امیدواریم بتوانیم در سال 2008، اولا بتوانیم طرح‌هایی را که در سال گذشته پیش بینی کرده بودیم را به اجرا در بیاوریم و همچنین بتوانیم در بحث توسعه روابط بخش‌های مختلف اقتصادی و سیاسی، انشاء‌الله تلاش کنیم.

در عرصه فرهنگی ایران و روسیه چطور؟

ـ در بخش فرهنگی هم ما برنامه‌های بسیار خوبی داریم. یک نشست گفتگوی تمدن‌ها داریم بین جهان اسلام و مسیحیت که احتمالا در آینده‌ای بسیار نزدیک برگزار خواهد شد. هفته فرهنگی ایران در مسکو را داریم که تقریبا یک ماه دیگر خواهد بود. یک هفته‌ی فرهنگی است که فیلم‌های ایرانی، موسیقی ایرانی در اینجا به نمایش درخواهد آمد و رفت و آمدهای فرهنگی داریم. به‌زودی ریاست صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران از مسکو بازدید خواهد کرد برای همکاری در بخش صدا و سیما و زمینه‌های مختلفی در بخش‌های کارهای فرهنگی در آینده داریم.

طبیعتا نوروز در ایران بسیار بسیار گرمتر است با توجه به تنوعی که در برنامه‌ها وجود دارد. ولی امسال ما سعی کردیم که نوروز گرمی را در مسکو داشته باشیم. با حضور ملیت‌هایی مثل تاجیک‌ها، مثل آذری‌ها و ملت‌هایی که نوروز را جشن می‌گیرند.

آنها به همت شهرداری مسکو بود که برگزار می‌شد. ما امسال درخواست داشتیم که همه کشورها بیایند و شرکت بکنند. ولی به نظر من مثل اینکه شهرداری مسکو، امسال برنامه‌ای با آن بزرگی ندارد. برنامه‌ای هست که فردا برگزار می‌شود و برنامه‌ی مختصرتری است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

ننگ به شما مزدوران که با این جنایتکار مصاحبه کردید. شما دشمن مردم ایران هستین

-- reza ، Mar 26, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)