تاریخ انتشار: ۴ فروردین ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

روزنامه‌نگار مسلمان ایتالیایی، کاتولیک شد

کاوه اسفندیاری

گرویدن یک روزنامه‌نگار مسلمان در ایتالیا به مسیحیت در جریان مراسم شب‌زنده‌داری عید پاک در واتیکان، نه تنها در اروپا، بلکه در خاورمیانه خبرساز شده است.

«مجدی علام» سرشناس‌ترین مفسر مسلمان در رسانه‌های ایتالیا شناخته می‌شود. این روزنامه‌نگار مصری‌تبار معاون سردبیر روزنامه «کوریره دلا سرا» چاپ ایتالیاست و همسری کاتولیک دارد.

مجدی علام گفته است نه نماز می‌خوانده و نه روزه می‌گرفته؛ ولی در سال ۱۹۹۱ همراه مادر مذهبی خود به حج رفته است. برای همین دلیلی نمی‌دیده که مسلمان اسمی باقی بماند.

او در زندگی‌نامه‌اش «غلبه بر ترس» نوشته که از همان بدو ورود به ایتالیا در فکر گرویدن به مسیحیت و پیوستن به کلیسای کاتولیک بود تا بتواند هم‌رنگ جامعه میزبان شود.

با وجود برجسته شدن این خبر در رسانه‌های ایتالیایی، جامعه مسلمانان این کشور واکنشی آرام به تغییر دین آقای علام نشان داده است.

اتحادیه اجتماعات اسلامی ایتالیا که اغلب از سوی این روزنامه‌نگار به داشتن رابطه با گروه فلسطینی حماس متهم شده، اعلام کرد: «غسل تعمید، انتخابی شخصی است.» سخنگوی این گروه گفت: «او فردی بالغ است و حق دارد راهش را انتخاب کند.»

البته در جوامع اسلامی مجازات کسانی که از اسلام روی برمی‌گردانند و اصطلاحاً «مرتد» شناخته می‌شوند، عمدتاً مرگ است.


مجدی علام، روزنامه‌نگار مسلمان ایتالیایی که مسیحی شده است

حامی اسراییل
این اولین باری نیست که مجدی علام واکنش مسلمانان را برمی‌انگیزد.

او پیش‌تر نیز به خاطر انتقاد از گروه‌های تندرو اسلامگرا و جانبداری از اسراییل خشم برخی از مسلمانان را برانگیخته بود و حتی می‌گوید از سوی حماس به خاطر نفی حملات انتحاری این گروه فلسطینی علیه غیرنظامیان اسراییلی تهدید شده بود.

در نتیجه یکی از این تهدیدها، در سال ۲۰۰۳ دولت ایتالیا برنامه امنیتی مفصلی برای حفاظت از جان مجدی علام ترتیب داد. همین تهدیدها او را ترغیب کرد که کتابی با عنوان «زنده باد اسراییل» بنویسد.

آقای علام به رسانه‌های ایتالیا گفته: «بعد از آن که (از سوی تندروها) به مرگ محکوم شدم، مدت‌ها درباره ارزش زندگی فکر کردم و دیدم در ورای ریشه این ایدئولوژی نفرت، خشونت و مرگ، تبعیض علیه اسراییل نهفته است. همه حق دارند؛ به جز کشور یهودی اسراییل و ساکنانش. امروزه اسراییل نمونه حق حیات است.»

البته اسراییلی‌ها نیز حمایت مجدی علام را ارج نهادند. دو سال پیش، او همراه سه روزنامه‌نگار دیگر برنده جایزه یک میلیون دلاری «دن دیوید» شد که از سوی یک کارآفرین اسراییل به همین نام پایه‌گذاری شده است. آقای علام به خاطر «تلاش بی‌وقفه در پرورش تفاهم و تسامح بین فرهنگ‌ها» مورد تقدیر قرار گرفت.

مجدی علام که دانش‌آموخته رشته جامعه‌شناسی از دانشگاه رم است، سه کتاب علیه اسلام تندرو نوشته: «بن لادن در ایتالیا» «جهاد در ایتالیا» و «کامیکازه ساخت اروپا»


مجدی علام

نقش پاپ
جدایی مجدی علام از اسلام و پیوستن به کلیسای کاتولیک، آن هم در حضور پاپ بندیکت شانزدهم، یقیناً کمکی به بهبود روابط واتیکان با جهان اسلام نخواهد کرد. سخنگوی واتیکان برای فرو نشاندن خشم احتمالی مسلمانان از تغییر دین این روزنامه‌نگار در حضور پاپ گفت که رهبر کاتولیک‌های جهان بدون فرق گذاشتن بین افراد، ورود آن‌ها به کلیسا را خوش‌آمد می‌گوید.

سخنان سپتامبر ۲۰۰۶ پاپ بندیکت شانزدهم در دانشگاهی آلمانی که با نقل قول از یکی از امپراتورهای بیزانس، اسلام را دین شمشیر خوانده بود، نه دین صلح، روابط واتیکان و کشورهای مسلمان را شدیداً تیره کرد. در دو سال گذشته، پاپ قدری توانسته از این کدورت بکاهد؛ که از جمله می‌توان به سفرش به ترکیه اشاره کرد.

هم‌چنین قرار است پاپ در پاییز آینده میزبان شماری از علمای اسلام باشد که در یک سمینار مشترک با رهبران مسیحی در رم شرکت می‌کنند. مضمون این سمینار «عشق به خداوند، عشق به همسایه» اعلام شده است.

با این حال، اسامه بن لادن، رهبر القاعده در پیامی صوتی که چهارشنبه گذشته از وی منتشر شد، رهبر کاتولیک‌های جهان را به نقشی مهم در راه اندازی «یک جنگ صلیبی تازه» علیه اسلام متهم کرد. عمده اشاره بن لادن به ماجرای چاپ کاریکاتورهایی از پیامبر اسلام در روزنامه‌ای دانمارکی در سال ۲۰۰۶ بود که به گفته رهبر القاعده، سکوت واتیکان را به همراه داشت.

اما سخنگوی واتیکان ادعای اسامه بن لادن را بی‌اساس دانسته و گفته پاپ بندیکت مکرراً از چاپ کاریکاتورهای پیامبر مسلمانان در دانمارک و جاهای دیگر انتقاد کرده و خواهان احترام به باورهای دینی دیگران شده است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

مطلب تازه و عجیبی نیست، پیش از این هم افراد فراوانی از فلاسفه، هنرمندان، صاحبان اندیشه و ثروت غرب به اسلام گرویده اند و آثار آنها موجود است. باید به انتخاب افراد احترام گذاشت.

-- تهرانی ، Mar 23, 2008

من فکر میکنم که محور شرارت یعنی آمریکا و اسراییل قصد دارند عملیات تروریستی دیگری از نوع بمب گزاری قطار که دراسپانیا صورت گرفت را درجای دیگری به اجرا دراورند برای همینست که این روزها از بن لادن که به گفته مشرف و بی نظیر بوتو سالهاست درقبر خود خفته است مرتب پیغام پخش می شود که ما اینکار و آن کار را می کنیم. خب این آقا کاتولیک شده که شده کی به این موضوع اهمیت میدهد. یک میلیون و دویست هزار نفرمردم عراق را کشته اند. هر روز مردم فلسطین را قتل عام میکنند. مسلمانان و مردم دنیا چرا در مورد این جنایات همچنان خاموش مانده اند؟ محور شرارت دارد زمینه را برای براه انداختن یک عمل تروریستی دیگر آماده میکند که با ترساندن مردم ، هم مک کین را بر مسند نشاند و هم بهانه برای ادامه اشغال و کشتار مردم عراق بخیال خود داشته باشد. آمریکا از عراق و خاورمیانه باید
بیرون رود.

-- بدون نام ، Mar 25, 2008

نباید بحث آزادی اراده را فراموش کرد . انسان همیشه در پی یافتن مسیری برای تکامل فکری و ایجاد آرامش روحی می باشد و به همین دلیل نیز اقدام به گرویدن به مسلک و ایین خاصی می کند.
بنابر این ،این موضوعی فردی است و اساسا گرویدن فرد یا افراد خاص یا مشهور به یک دین ،نمی تواند به عنوان دلیلی برای برتر بودن آن و به تبع آن به عنوان دلیلی برای اثبات یا نفی حقانیت آن دین قرار گیرد.کمااینکه بسیاری از مسیحیان نیز به دین اسلام تغییر دین داده اند و بالعکس.اما انچه که به عنوان یک مسیحی برای بنده قابل پذیرش نیست اقدامات تبلیغی است که مورد سو استفاده ی هر دو گروه قرار گرفته و از چنین موضوعاتی بهره برداری می کنند.ضمن اینکه بسیاری از مسیحیان نیز از چنین اقداماتی خرسند نیستندو به عقاید هموطنان مسلمان خود احترام فراوانی قائل هستند . دامن زدن به چنین مباحثی هیچ دست آوردی ندارد.

-- بدون نام ، Mar 25, 2008

او خداوند را حقيقتا شناخت

-- بدون نام ، Mar 10, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)