تاریخ انتشار: ۱۰ فروردین ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
دبیر حزب «روتردام، شهر قابل زندگی»:

«باید بشود از قرآن هم انتقاد کرد»

لیدا حسینی‌نژاد

دبیر حزب «روتردام، شهر قابل زندگی»، رونالد سورنسن یکی از بزرگ‌ترین احزاب شورای شهر در روتردام در هلند است که یکی از موافقان ساخت و پخش فیلم «فتنه» در هلند هم است.

با او درباره محتوای فیلم و مسائلی که در فیلم به‌عنوان رابطه اسلام و تروریسم عنوان شده،‌ صحبت کردم:

Download it Here!

به نظر من فیلم آن چنان هم که انتظار می‌رفت زننده نبود. من خودم سی سال است که معلم هستم در مدرسه‌ای که روز به روز تعداد مسلمانان آن بیشتر می‌شود. در حدود بیست سال پیش قرآن را خواندم و به‌عنوان یک هلندی پروتستان از آن وحشت کردم. انتظار داشتم نقل قول‌های بیشتری از قرآن در این فیلم ببینم و توضیحات بیشتری. من در واقع با پروفسور هانس یانسن موافقم که در فیلم هیچ بی‌نزاکتی دیده نمی‌شود.

به نظر شما محتوای فیلم نسبت به مسلمانان توهین آمیز بود یا اینکه فکر می‌کنید که فتنه یک فیلم آگاه کننده است؟

به نظر من فیلم اصلا آگاه‌کننده نبود. برای اینکه هرچه در فیلم گفته می‌شد من از قبل می‌دانستم. این به هر فرد مسلمانی بستگی دارد که با دیدن این فیلم احساس توهین بکند. چیزی که همیشه برای من جالب توجه بوده این است که بین مسلمانان زمانی که مشکلی به‌وجود می‌آید، یک اتحاد مذهبی به‌وجود می‌آید و الان هم این اتحاد وجود دارد.

در فیلم تعدادی صحنه‌های خشونت‌آمیز از جانب مسلمانان تندرو می‌بینیم، ولی از طرفی ویلدرز هم هیچ راه حلی پیش پا نمی‌گذارد.

ما در روتردام فورتاونیست هستیم و همیشه با یک راه‌کار جلو می‌آییم. ویلدرز ابتدا مشکل را نشان می‌دهد و این ترتیب کار است. اول مشکل را نشان می‌دهید و بعد راهکار را ارائه می‌دهید. فکر کنم در این کشور باید راهکارها را پیش اداره کننده‌های کشور جستجو کنید.

این خیلی غیر واقعی است که به ویلدرز ایراد بگیریم که چرا با راه حل جلو نیامده است. چون او تا به حال چند تا راه حل پیشنهاد داده از جمله متوقف کردن ساختن مساجد، پس فرستادن کسانی که دارای هویت دوگانه ملی هستند و مرتکب کاری خلاف قانون می‌شوند. پس او واقعا با راه‌حل جلو آمده است.

در فیلم هیچ راه حلی نشان داده نمی‌شود، جز ممنوع کردن قرآن که آن را با پاره کردن چند صفحه از آن نشان می‌دهد.

نه، او می‌گوید که مسلمانان خودشان باید این کار را بکنند. باید سوال کرد، آیا عجیب نیست در کشوری زندگی می‌کنیم که همه مسیحی هستند و در قرآن چیزهایی درباره مسیحیت آمده که اصلا جالب نیستند. شاید باید خود مسلمانان به این نتیجه برسند که از قرآن دوری کنند. این چیزی است که ویلدرز می‌گوید. او می‌گوید شاید بهتر است که مسلمانان میانه‌رویی که هیچ وقت از آنها نمی‌شنویم، خودشان به این نتیجه برسند.

بله او خودش صفحات را پاره نمی‌کند، ولی در واقع ممنوع کردن قرآن را یک راه چاره نشان می‌دهد، ولی آیا واقعا این مشکلی را حل می‌کند؟

به نظر من راه حل این نیست که یک کتاب را ممنوع کنیم. از نظر من هر کتابی می‌تواند وجود داشته باشد، ولی باید بشود به هر کتابی هم انتقاد کرد. از همین الان می‌بینم که ویلدرز بسیار محتاطانه عمل می‌کند و همه فراموش می‌کنند که این مرد دیگر زندگی ندارد. به خاطر اینکه از حق آزادی بیان استفاده می‌کند، باید محافظ داشته باشد. این خیلی وحشتناک است که وضعیت این کشور به اینجا رسیده. در این رابطه من صددرصد با او موافق هستم.

ولی ما در هلند با این‌طور صحنه‌های خشنی که توی فیلم نشان داده می‌شود، هیچ‌وقت مواجه نشدیم.

نه، ما نمی‌خواهیم هم که با آن مواجه بشویم و او هم به ما همین هشدار را می‌دهد.

و سوال آخر اینکه موضع حزب شما در این مورد چیست؟

من سخنگو و دبیر حزب «روتردام، شهر قابل زندگی» هستم و صحبت‌های من از جانب حزب ما است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

خاک برسری آن هلندی هائی که مالیات میدهند تا یک مشت مسلمان تندرو تغذیه شوند و امنیتشان را تهدید کنند دولت هلند باید کسانی را که دوست دارند زیر پرچم قوانین اسلامی زندگی کنند را از این کشور اخراج کنند تا روزی مثل فرانسه درگیر آنهمه عرب نشوند.

-- مهدی ، Mar 29, 2008

من هیچ نظری نمی توانم بدهم تا فیلم را نبینم

-- مسعود ، Mar 29, 2008

http://www.dutchnews.nl/news/archives/
2008/03/arrest_for_discrimination_at_a.php
به به باید از قرآن انتقاد کرد ولی از بقیه نه! به به چه آزادی خوبی!!!

-- amin ، Mar 29, 2008

مشکل اینجاست که لبه تیز انتقاد نه بلکه توهین ها و اتهامات رو به اسلام و قران است
چرا باید از دینی انتقاد کرد؟
چرا نباید گفتگو بین ادیان و گفتگو و مناظره های دینی راه نیفتد
متاسفانه تفسیر غرب از اسلام کوته فکرانه است

-- مجتبی ، Mar 30, 2008

در تعاریف اسلامی پاره کردن قران عملی زشت ، ناپسند و غیرقابل قبول است.
دوم دستور صادر کردن برای اینکه مسلمانان قران را کنار بگذارند خود بدترین نوع توهین و دید از بالا به پایین است.
از طرف دیگر هر انسانی حق دارد و آزاد است تا قران را انتخاب کند یا رد کند. پس اینکه به کسی بگویید قران را ول کن شبیه همان متنی است که میگوید در قران حرفهای بدی در مورد مسیحیت است. هر دو یک چیز میگویند و کسی که خودش چیزی را میگوید چطور میتواند دیگران را از آن منع کند؟

-- بدون نام ، Mar 30, 2008

یک عدد سوال:
"چرا رهبر مسلمین جهان و جانشین امام خمینی فتوای قتل ویلدرس را صادر نمی کند؟"

-- فرهاد (webloggardi.blogfa.com) ، Mar 31, 2008

این گونه نظرات و فیلمها تنها بازار تندروهای اسلامی را گرم می کند.

-- بدون نام ، Mar 31, 2008

با سلام
آنچه قابل انتقاد است عملكرد گروهي است كه نامشان مسلمان است و خود نيز چنين فكر مي كنند ! من به عنوان يك فرد كه به دنبال سوالات خود بارها قرآن ، انجيل ، تورات و تعاليم خوب بودا و زرتشت را مطالعه كردم با اطمينان به اين نتيجه رسيدم كه همه از يك چيز سخن مي گويند و آنچه در حال حاظر متفاوت و زشت است برداشتها و آداب و رسوم غلطي است كه در اثر نا آشنايي عميق با اين كتابها بوجود آمده . من شرمنده ام از اينكه اطراف من اين همه انسان وجود دارد كه فكر مي كنند مسلمانند و با رفتار خود در حقيقت بزرگترين دشمن اسلامند . و عجبا از كساني كه خدا را تقسيم مي كنند ! خداي محمد ، خداي مسيح ، خداي موسي و خداي زرتشت !و بر اساس خدايي كه در ذهن دارند رفتارشان شكل مي گيرد .

-- ,وحيد ، Apr 23, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)