تاریخ انتشار: ۱ فروردین ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

شورش در زندان پلچرخی کابل

لینا آریا

برای آرام ساختن شورش در زندان پلچرخی، مذاکرات بین زندانیان و نمایندگان دولت، شورای ملی و سازمان ملل متحد آغاز شد.


زندان پلچرخی کابل

پس از فرار شماری از زندانیان (که گفته می‌شود وابسته به گروه طالبان بوده‌اند) حدود دو هفته قبل، مسؤولین امنیتی، برخی از کسانی را که برای ملاقات زندانیان آمده بودند، بازداشت کردند.

از همان روز، اعتصاب شماری از زندانیان آغاز شد. روز سه‌شنبه خبرهایی منتشر شد که در هنگام درگیری و خشونت‌ها بین سربازان ارتش ملی و زندانیان، ۱۰ تن از زندانیان و پنج سرباز ارتش مجروح شده‌اند.

اما وزارت دفاع ملی، برخورد مسلحانه و زخمی شدن هر دو طرف را رد کرده و می‌گوید : «ما به خاطر خاموش ساختن شورش در این زندان وارد عمل شده‌ایم و سربازان خود را در اطراف زندان جابه‌جا نموده‌ایم.»

ژنرال ظاهر عظیمی سخنگوی وزارت دفاع ملی افغانستان گفت که امروز چهارشنبه هیأتی متشکل از نمایندگان شورای ملی، یوناما، کمیسیون مستقل حقوق بشر، وزارت عدلیه و صلیب سرخ با نمایندگان زندانیان پلچرخی وارد مذاکره شده‌اند.

«از مدتی به این طرف، یک تعداد وسایل غیرمجاز مثل موبایل و بعضی چیزهای دیگر داخل بلاک‌ها است که ما می‌خواهیم بازرسی (تلاشی) کامل کنیم تا مطابق قوانین زندان (محبس) آن را تنظیم کنیم. در حال حاضر مشغول گفتگو با هیأت پارلمان هستند؛ نمایندگان حقوق بشر، یوناما و پارلمان را وزارت دفاع دعوت کرده‌اند که بیایند. اگر همین خواسته از راه صحبت حل شود که نیازی به این نباشد که کدام برخورد صورت بگیرد.»

اما یک تن از زندانیان پلچرخی می‌گوید: «در حال حاضر وضعیت زندان بسیار بحرانی است و ارتش ملی اطراف زندان را محاصره کرده‌اند.»

«وضعیت امروز بسیار زیاد خراب است. شلیک (فیر) از طرف اردوی ملی شده؛ پنج نفر هم از آنان زخمی شده‌اند. حالا که زندان محاصره است و دو سه روز شده که محاصره شدید شده است، اردوی ملی در اطراف زندان خیمه زده‌اند. دیروز به بلاک سه و هفت حمله کردند و شلیک کردند که چند نفر زخمی شدند و دوباره بیرون آمدند.

پلیس می‌گوید که موبایل و این چیزها را جمع می‌کنیم. ان‌ها باید در قدم اول مواد مخدر را جمع کنند؛ تعداد زیادی اینجا معتاد شده‌اند. دوم این‌که تا پول ندهی، کار پرونده‌ات را پیش نمی‌برند و تعداد زیادی هستند که تنها برای ضمانت این‌جا هستند.»


ورود سربازان به زندان پلچرخی

از سوی دیگر «گل پادشاه مجیدی» رییس کمیسیون مصونیت و امتیازات وکلا در شورای ملی می‌گوید که فساد اداری و رشوه‌ستانی در داخل زندان پلچرخی، سبب بی‌نظمی‌ها شده و وی خواستار برکناری هرچه زودتر فرمانده زندان پلچرخی شد:

«دیوارهایی که کنده شده است، این کار بدون دست داشتن کسی نمی‌شود و شاید فرمانده زندان و کارمندان آن در این کار دست داشته باشند و رشوه هم گرفته باشند. کندن دیوارها، زمان و وسایل لازم دارد و ما می‌خواهیم که فرمانده زندان به زودترین فرصت برای تحقیقات به دادگاه خواسته شود و یا این‌که از وظیفه‌اش برکنار گردد.»

این در حالی است که دو روز پیش سرور دانش وزیر عدلیه گفته بود که هیچ مشکلی در زندان پلچرخی وجود ندارد و تمام بازداشت‌شدگان که ملاقات‌کنندگان بوده‌اند، رها شده‌اند.

«فعلاً مشکلی وجود ندارد؛ چون موضوع ملاقات‌کنندگان حل شد. دو نفر یا سه نفر دیگر مانده‌اند که شاید ان‌ها هم رها شده‌اند؛ من آگاهی ندارم. این‌ها یک گروه شش یا هفت نفری بودند که قصد فرار از زندان داشتند. چهار نفر آن‌ها از داخل زندان بازداشت شدند؛ درباره دو نفر آن‌ها، منسوبین زندان هم مطمئن نیستند؛ شاید فرار کرده باشند، شاید داخل زندان باشند و یا هم بین ملاقات‌کنندگان رفته باشند.

همین اکنون هم چند تن از منسوبین زندان تحت تحقیق در دادستانی و ریاست امنیت قرار دارند و این تحقیقات جدی هم است. ببینیم که نتیجه این به کجا می‌رسد. ما از آن‌ها خواستیم که تحقیقات جدی‌تر داشته باشند تا برای ما مشخص شود که چه کسی در قضیه دخیل بوده و کسانی که مقصر بوده‌اند، باید مجازات شوند.»

هر چند، مسؤولین دولتی از پایان اعتصاب و شورش در زندان پلچرخی خبر می‌دهند، اما تا به حال اختلاف میان زندانیان و دولت حل نشده است.

این بار اول نیست که زندانیان در زندان پلچرخی کابل دست به اعتصاب می‌زنند و یا از زندان فرار می‌کنند.

قابل یادآوری است که چندی پیش، چند تن از زندان آمریکاییان در بگرام افغانستان نیز فرار کردند که به زودی به طالبان پیوسته بودند و این بار زندانیانی که فرار نموده‌اند، از پیوستن خود به طالبان خبر دادند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

به نظر من در فرار زندانیان از زندان پلچرخی 100% دست مسولین زندان میباشد واین فقط یک زمیه سازی است وبس با مسولین زندان از وظیفه شان برکنار ومورد باز پرس قرار داده شوند زیرا در وقع هچو حوادث امکان از رفتن زندگی انسان ها مطرح میباشد جی زندان ویا ومسولین اهنیتی . زیرا این موضوع تکرار بلا تکرار شده وهتآ خواسته من از اعضائی پارلمان این است تا درقسمت برکناری وزیر عدلیه ویا گرفتن مسولیت امنیت زندان از وزارت عدلیه به ریاست امنیت ملی اقدام نمایند

-- هارون ، Mar 22, 2008

این یک دسیسه علیه مبارزن طالب زندانی در زندان پلچرخی می باشد .

-- بدون نام ، Apr 16, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)