تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
اعتراض وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان
به نشر مجدد کاریکاتورهای پیامبر اسلام

اعتراض به بازچاپ کاریکاتورهای پیامبر اسلام

لینا آریا

وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان نشر مجدد کاریکاتورهای پیامبر اسلام را نقض آزادی بیان می‌پندارد. چندی پیش کاریکاتور پیامبر اسلام در یکی از نشریه‌های دانمارکی به نشر رسیده و به پیامبر اسلام هتک حرمت شده بود. این عمل سبب خشم شمار زیادی از پیروان دین اسلام در سراسر جهان شد.

این بار نیز همان کاریکاتورها در بخشی از نشریه‌های بزرگ و کوچک دانمارکی و یک نشریه سوئدی به نشر رسیده است. نظر به اظهارات مسئولین رسانه‌های دانمارکی که این کاریکاتورها را دوباره نشر کرده‌اند، این کار به خاطر این بوده که کاریکاتوریست نشریه‌ای که دو سال پیش برای اولین بار این کاریکاتورها را انتشار داده بود به مرگ تهدید شده است.

دو سال پیش عکس‌العمل‌های گسترده‌ای در جهان دربرابر این موضوع نشان داده شد و افغانستان نیز از جمله آن کشورها بود که مردم با راهپیمایی‌های گسترده به نشریه دانمارکی، اعتراض کردند. اکنون بار دیگر کشورهای اسلامی به خاطر نشر مجدد این کاریکاتور، عکس‌العمل‌های نسبتا جدی صورت گرفته است که روز جمعه‌ی گذشته بعضی از شهروندان کابل نیز نشر مجدد این کاریکاتور را محکوم کردند.

امروز نیز برخی از شهروندان مزار شریف با تظاهرات گسترده‌ای از دولت افغانستان خواستند تا روابط دیپلماتیک خود را با کشور دانمارک، قطع نماید.

دین‌محمد مبارز راشدی، معاون نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ نیز با محکوم کردن نشر این کاریکاتورها با انتقاد شدید از نشر آنها، این عمل را نقض آزادی بیان خواند.

«برای ما روشن است که توهین به پیامبر اسلام به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شود و محکوم می‌کنیم و این حرکت را مورد تردید قرار می‌دهیم و می‌گوییم که این خلاف آزادی است.

پیشنهاد ما به کشور دانمارک و به تمام کشورهایی که واقعا می‌خواهند فضای خوب و همزیستی مسالمت‌آمیز را مراعات بکنند و در واقع به آزادی بیان و آزادی رسانه‌ها احترام قائل هستند و نباید این مسائل تکرار شود. برای اینکه امنیت دنیا را به مخاطره می‌اندازد. امروز یکی از مشکلات پیش رو، امنیت دنیا است که مسائلی از این قبیل قرار دارد.»

در همین حال شیر محمد ابراهیمی، رییس وزارت ارشاد، حج و اوقاف می‌گوید:

«ما به دولت پیشنهاد کرده‌ایم که از طریق روابط دیپلماتیک با کشور دانمارک در تماس باشد و جلوی چنین فعالیت‌های ضد اسلامی گرفته شود. در غیر آن، روابط افغانستان و دانمارک قطع گردد.

ما از جناب رییس جمهور خواهش کردیم که تماس دیپلماتیک برقرار شود و درصورتی که کشور دانمارک یا هر کشور دیگری، خواهش کردیم که این تماس‌های دیپلماتیک قطع شود یا از طریق تماس‌های دیپلماتیک جلوی چنین اعمال غیر انسانی گرفته شود.»

حاجی محمد محقق، رییس کمیسیون دینی و فرهنگی مجلس نمایندگان می‌گوید:

«شورای ملی افغانستان، این عمل نشریه‌های دانمارکی را محکوم می‌کند و از کشور دانمارک خواستار محترم شمردن همه‌ی ادیان جهان شد.

ما می‌خواهیم که مسائل جهان اسلام را در نظر بگیرند و جلوی اهانت به فرهنگ یک ملتی که یک میلیارد نفوس را در کره خاک تشکیل می‌دهد، در نظر بگیرند و نگذارند این کار را بکنند. ما محکوم می‌کنیم و می‌گوییم این حرکت بر خلاف مصالح بشریت است.

مردم مسلمان در تمام دنیا از این کار متاثر شده‌اند و باید دولت افغانستان نظر به قانون و افکار و پیشنهادات مردم عمل کنند. مردم جهان از این اقدام متاثر هستند و دولت باید اقدامات مقتضی را برای افکار عمومی مردم جهان، و دولت باید عکس‌العمل نشان دهد.

هرچند بسیاری از پیشنهادات مردم به دولت افغانستان مربوط می‌شد، ما خواستیم از جانب ریاست جمهوری و وزارت خارجه نظری را در گزارش بگنجانیم، اما آن‌ها حاضر به ابراز نظر دراین رابطه نشدند.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

لطفا یک خورده درشت تر بنویسید چون اصلا خوانده نمی شود

-- بدون نام ، Mar 7, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)