تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
وبلاگستان و انتخابات

تام و جری و رد صلاحیت‌ها

رضا شوقی

وبلاگ‌ها امکانی را برای وبلاگ‌نویسان سیاسی ایجاد کرده‌اند که در این فضای مجازی ارتباط بیشتری با مخاطب خود برقرار کرده و نیز راحت‌تر سخن بگویند. به همین دلیل است که به‌ویژه در آستانه انتخابات مجلس افراد گوناگونی را می‌توان یافت که در وبلاگستان قلم می‌زنند، از چهره‌های سیاسی سرشناس گرفته تا نمایندگان فعلی مجلس، کاندیداهای رد صلاحیت شده، نامزدهای تایید شده در رود رسیدگی به اعتراضات و...

عماد افروغ عضو جریان اصول‌گرایان مستقل مجلس هفتم معتقد است: «حضور حداکثری مردم مستلزم آن است که برخورد صرفا قانونی و غيرسليقه‌ای با نامزدهای انتخابات صورت گيرد و از سازوکارهای قابل قبولی برای احراز صلاحيت‌ها استفاده شود.»

افروغ در وب‌گاه شخصی‌اش شیوه تحقیق در مورد نامزدهای ورود به مجلس را نقد می‌کند و می‌گوید: «با تحقيقات محلی چگونه می‌‌توان التزام به ولايت فقيه و قانون اساسی را به دست آورد؟»

این جامعه‌شناس در مورد رد صلاحیت بعضی از چهره‌های سیاسی گفته است: «معتقدم ردصلاحيت برخی باعث شگفتی بود و از اين که با چه سند و مدرک محکمه ‌پسندی برخی رد صلاحيت شدند، شگفت‌زده شدم.»

افروغ اعتراض به رد صلاحیت‌ها را دو گونه دانسته است: «بعضی از فضاسازی‌ها هم قابل قبول نيست و ممکن است از باب تضعيف جايگاه هيأت اجرايی و هيأت نظارت باشد، اما در بعضی موارد تظلم‌خواهی است و اين بخش از نظر من قابل قبول است. آن بخش از تظلم‌خواهی را که به نام تظلم، کليت جايگاه نظارت و احراز صلاحيت‌ها را زير سوال می‌برد را قابل قبول نمی‌‌دانم. کليت موضوع احراز صلاحيت را بايد تأييد کرد، اما در اين راستا بايد مراقبت کرد که برخورد سليقه‌ای و شخصی صورت نگيرد و تمام برخوردها روشمند و قاعده‌مند باشد.»

افروغ در مورد این که چرا نامزد نمایندگی مجلس هشتم نشده است این گونه توضیح می‌دهد: «دلیل مهم برای عدم حضورم در انتخابات به عنوان کاندیدا این است که رفتارهای سیاسی ما از پشتوانه نظری و استراتژیک کافی برخوردار نیست و فکر می‌کنم ما بیش از حد تخم‌مرغ‌هایمان را در سبد سیاست ریخته‌ایم.

کارکرد دو پیوند مبارک اخلاق و سیاست در حال عوض شدن است و به جای آنکه اخلاق به سیاست خط دهد، امروز این قدرت و سیاست است که به اخلاق و فرهنگ نقد و عرصه عمومی ما خط و ربط می‌دهد. به عبارتی حقیقت فدای مصلحت، حقانیت فدای مقبولیت و نقد فدای قدرت می‌شود و فکر می‌کنم حتی مقبولیتی که بی برنامه و آشفته باشد و از استراتژی لازم برخوردار نباشد، علاوه بر اختلالاتی که بوجود می‌آورد و ناموجه نیز هست، یک هدف دست نیافتنی است.»

***

وبلاگ «حامیان دکتر محسن رضایی» نوشته است که محسن رضایی در حاشیه مراسم ختم آیت‌الله توسلی گفته است: «امیدوارم در انتخابات مجلس هشتم که اکثر بزرگان انقلاب بر رعایت اخلاق در آن تاکید دارند و به آن پرداخته‌اند، یک بار دیگر شاهد پیدایش همان اخلاق اولیه نیروهای انقلاب در رقابت‌های انتخاباتی باشیم و افراد حاضر نباشند برای اینکه عروج کنند از تخریب حرمت اشخاص بهره گیرند.»

محسن رضایی خواهان رقابت اخلاقی در جریان انتخابات مجلس شده است: «اگر جلوی رقابت‌های سیاسی غیر اخلاقی در کشور گرفته نشود ممکن است اینگونه رقابت‌ها به یک نوع فرهنگ تبدیل شود که آن موقع کار سخت‌تر خواهد شد.»

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سئوال که آیا زمینه انتخابات رقابتی در کشور فراهم شده است یا خیر، افزوده است: «تاکنون در این زمینه اقدامات خوبی صورت گرفته و عده‌ای تایید شده‌اند، اما امیدواریم که با تایید جمع بیشتری از داوطلبان، زمینه رقابتی شدن انتخابات در کشور فراهم شود.

رضایی گفت: «چون احتمال می‌دهم باز هم افراد دیگری تایید شوند، امیدوارم که صحنه رقابتی در انتخابات بیشتر از امروز فراهم آید.»

رضایی اظهار امید واری کرده است که: «با روند تایید صلاحیت‌هایی که در روزهای آینده نیز شاهد آن خواهیم بود، لیست‌های بهتری از آنچه تاکنون مشاهده کردیم، از سوی همه گروه‌های سیاسی ارائه شود.»

این وبلاگ در مطلبی دیگر درباره آخرین تحولات مربوط به رایزنی‌های محسن رضایی با جبهه متحد اصولگرایان از قول او نوشته است: «البته دوستان هنوز به نظرات و توصیه‌های بنده و آقایان لاریجانی و قالیباف عمل نکرده‌اند، اما به هر صورت امیدواریم به وحدت نظر دست یابند.»

رضایی قهر از انتخابات را ناشایسته دانسته و افزوده است: «مجریان مراحل مختلف انتخابات نیز باید توجه داشته باشند که نباید مقدمات قهر گروه‌های سیاسی از انتخابات را فراهم کنند و دستگاه‌هایی چون شورای نگهبان باید با سعه صدر با این مسائل برخورد کنند.»

***

گودرز صادقی، استاد دانشگاه و کاندید رد صلاحیت شده مجلس از حوزه انتخابی ارومیه در وبلاگش در یادداشتی با عنوان «تام و جری و رد صلاحیت‌ها» نوشته همسرش را به این شرح آورده است:

«پسر کوچکم به کارتون علاقه زیادی دارد. از این رو کشوهای خانه ما تبدیل شده به انباری از انواع CD و DVDهای مختلف. از کارتون‌های کاملا جدید و به روز گرفته تا دوست دوران بچگی خودمان پلنگ صورتی. اما نمی‌دانم چرا این روزها این بچه فقط به تام و جری علاقه نشان می‌دهد، بعید نیست تحت تاثیر تب و تاب روز جامعه قرار گرفته باشد چون هر از گاهی هم بحث سیاسی می‌کند و نظرات جالبی می‌دهد.

مثلا سه روز پیش می‌گفت: «آدم باید در هر کاری اول فکر کنه وگرنه آخرش شکست می‌خورد.» یا همین دیروز گفت: «با زور که نمی‌شود همیشه برنده شد، مثل همین تام گربه، هر چه قدر هم دوستاش کمکش می‌کنن بالاخره موشه برنده می‌شه!!!»

گفتم: «مادر جان اما الان زمان انتخابات و رد صلاحیت‌هاست، گفتن این حرف‌ها ممکنه جنبه خوب و خوشی نداشته باشه، این برنامه‌ها همه ساخته استکبار جهانی است و بعید نیست صرفا جهت به انحراف کشیدن ذهن کودکان ما تهیه و تولید شده باشند.

پدرت هم بیست و چند سال از این حرف‌ها زده که امروز برادران محترم هیات نظارت نامه اعمالش را به دست چپش داده‌اند. اما بهتر است بدانی که بعضی‌ها، بعضی وقت‌ها با زور خیلی کارها می‌کنند بزرگ‌تر که شدی منظورم را بهتر می‌فهمی.»

اما پیش خود اندیشیدم چگونه ممکن است یک کودک پنج ساله متوجه چنین قضیه‌ای باشد و جفاکنندگان نه؟ آیا ممکن است کودکی به خاطر ناحقی که نسبت به یک موجود خیالی می‌شود گریه کند و عده ای به دهها نفر افترای عدم التزام به اسلام بزنند و به سادگی دیده بر هم نهند؟
و باز با افسوس بیشتری اندیشیدم که چگونه می‌توانم به فرزندم درس ایثار، آزادگی و یکرنگی دهم در حالی‌که می‌بینم آزادگان و ایثارگران جامعه‌ام را به چوب تهمت می‌رانند.

نمی‌دانم... شاید هم او از همه ما نکته سنج‌تر است و می‌خواهد با زبان خود از همه کسانی که به ناحق مورد تهمت و افترا قرار گرفته اند دلجویی کند و تلنگری زده باشد به آنان که خود را به خواب غفلت زده‌اند. کسانی که اگر هم نخواهند، باید بدانند در مقابل خداوند، آنچه که می‌کنند و نیز آینده فرزندان این جامعه مسئولند.»

این استاد دانشگاه هم چنین در وبلاگش نظر خانم زهرا اشراقی، نوه آیت‌الله خمینی را در مورد انتخابات این گونه نقل کرده است: «نوه‌ی حضرت امام (ره) در ادامه با تصریح بر اینکه در انتخابات کیفیت بیش از کمیت اهمیت دارد تصریح کرده‌اند: البته این نظر شخصی من است. معتقدم اگر بتوانیم در مجلس تعداد انگشت شماری نماینده که مانع از سقوط کشور در پرتگاه شوند داشته باشیم حضور آنها بهتر از برخورداری از تعداد زیادی نماینده است که هیچگاه صدای آنها در نمی‌آید. هر چند که تعداد آرا است که مانع تغییر قوانین می‌شود.

اشراقی در ادامه با اشاره به اینکه بهانه‌ی رد صلاحیت بسیاری از چهره‌های اصلاح‌طلب مخالفت با اسلام اعلام شده است گفت: در این مساله برای کسانی که مسلمان هستند جای شکایت شرعی و قانونی وجود دارد و حتی به اعتقاد من از آنجا که این مساله تهمت غیر مسلمان بودن به فردی مسلمان است، می‌تواند از سوی علما نیز مورد پرسش قرار گیرد.»

***

دکتر محمدحسین فرهنگی، نماینده مردم تبریز، آذر شهر و اسکو در مجلس، در وبلاگش
به مقایسه عملکرد مجلس ششم و هفتم پرداخته و می‌نویسد:

«مجلس ششم همچون همه مجالس، تلاش های سودمندی داشته که در قالب برخی مصوبات آن قابل توجه و بررسی است. اقداماتی مانند تصويب قانون جديد نظام صنفی، بازنگری قوانين برخی سازمان‌ها، تصويب قانون برنامه چهارم توسعه و نظاير آنها در حوزه‌های مختلف، نتيجه تلاش های مجلس ششم است اما فضای کلی و جهتگيری اساسی مجلس ششم در ارتباط با ايجاد تنش‌های سنگين در داخل، کم توجهی به مقوله عدالت، انحراف افکار عمومی از توجه به اولويت های اساسی کشور، کم توجهی به منافع ملی در موضوعات و چالش‌های مهم خارجی از جمله ابعاد قابل نقد است که می‌توان درباره اين مجلس به بررسی آنها پرداخت.»

این نماینده مجلس در ادامه عملکرد مجلس هفتم را این گونه توصیف می کند:

اما در مجلس هفتم اين فضای کلی به سرعت دگرگون شد. بازگشت آرامش به فضای داخلی کشور و اجتناب از برخوردهای بی حاصل در کنار بحث‌های سنگين کارشناسی در ارتباط با اولويت های اساسی کشور باعث شد بخش وسيعی از فضای رسانه‌های مکتوب و رسانه ملی به جای پرداختن به موضوعات حاشيه‌ای نامربوط يا موضوعات انتزاعی و غيرکاربردی، به سمت مسائل جدی و اولويت‌دار مانند مديريت منابع ملی (بويژه فرآورده‌های نفتی)، محروميت زدايی، توجه به توسعه کشاورزی و روستايی، داشتن راهبرد مشخص در مواجهه با تهديدات مخالفان بين‌المللی جمهوری اسلامی ايران سوق داده شوند و نیزعنايت به مقوله عدالت چه در ارتباط با نظام پرداخت کارکنان دولت و بازنشستگان و چه در ارتباط با رفع موانع توسعه عادلانه خدمات و امکانات در نقاط مختلف کشور، توجه خاص به توسعه عمرانی در بخش های مختلف و توسعه پوشش‌های حمايتی گوناگون از جمله مصاديق رويکرد جديد بود.

البته مجلس هفتم در کنار توفيقات قابل توجه خود کاستی هايی نيز داشت که از آن جمله برخی درگيری‌های بی مورد با دولت در مسائل جزئی، عدم توفيق مناسب در توسعه اشتغال بويژه در بخش صنعت، نداشتن برنامه مناسب برای مسائل قوميت‌های مختلف کشور و توفيق کمتر در ارتباط با مهار تورم بود.»

***

مهندس عماد آبشناس، کاندیدای مستقل از حوزه تهران که صلاحیتش مورد تایید قرار گرفته است، در وبلاگ «معرفی کاندیداهای انتخابات مجلس هشتم» از تردید خود برای شرکت در مبارزات انتخاباتی این گونه می‌نویسد: «تایید صلاحیت خود را دریافت کردم. واقعیت امر نمی‌دانم خوشحال باشم یا ناراحت. من شدیدا معتقد هستم که باید برای اصلاح شرایط و قوانین در مملکت تلاش کنم و فعالیت کنم حتی اگر آخرین نفر موجود باشم اما با این شرایط بوجود آمده واقعا دودل شدم. خیلی‌ها به دلایل مختلف رد صلاحیت شدند که وجودشان در انتخابات قطعا فضایی رقابتی به این انتخابات می‌داد. قطعا هم نتیجه این همه ردصلاحیت‌های پر سر و صدا بی‌دلیل نیست.»

***

وبلاگ «مجلس هشتم سلام» که به انعکاس اخبار انتخابات در حوزه انتخابی قوچان می‌پردازد و احتمالا به تناسب هشتمین دوره تشکیل مجلس در لوگوی خود نوشته است «زلزله هشت ریشتری»، در بخش شنیده‌های انتخاباتی خود آورده است:

«این روزها تنور تبلیغات بعضی از کاندیداها بسیار داغ‌تر شده و از هیچ گزینه‌ای فروگذار نکرده‌اند! بر همین اساس روز چهارشنبه نائبان یکی از نامزدهای انتخاباتی شهرستان قوچان که متشکل از یک کمیته سه نفره‌ی خانم هستند، در غیاب نماینده خود در یک جلسه دوره قرآن زنانه بدون اطلاع قبلی حضور پیدا کرده‌اند و وعده‌های عجیب و قریب داده‌اند ،که یکی از مهم‌ترین وعده‌های آنان ایجاد چاه نفت در قوچان بوده است! خدا را صد هزار مرتبه شکر که ما هم نفتی شدیم!»

این وبلاگ هم چنین آورده است: «از یک کاندیدا می‌پرسند شما که دکترا نگرفتین، چرا به همه می‌گین دکترم؟ کاندیدا می‌گه: مگه به اینا که می‌گن حاج آقا همه مکه رفتن! کی به کیه؟!»


مرتبط:
انتخابات مجلس هشتم و وبلاگستان
انتخابات مجلس و وبلاگستان

عبدی، مرعشی، شکوری راد و انتخابات

وبلاگ نویسان و تحریم انتخابات مجلس

دلایل وبلاگ‌نویسان برای مشارکت در انتخابات

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)