تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
ده روز پس از بزرگترین سرقت هنری اروپا

دو نقاشی سرقت شده در زوریخ کشف شدند

درنا کوزه‌گر
روزنامه‌نگار مقیم سوئیس
http://dornako.googlepages.com/
dorna1@gmail.com


تابلوی پسربچه با جلیقه قرمز اثر سزان ارزشی معادل نود و یک میلیون دلار دارد

ده روز پس از سرقت چهار نقاشی برجسته امپرسیونیستی در زوریخ، پلیس از یافته شدن دو تابلوی نقاشی ون گوگ و مونه خبر داده است.

ابتدا در روزچهارشنبه ششم فوریه دو اثر بسیار مهم پابلو پیکاسو از نمایشگاه خصوصی اشپرنگل در دهکده ففیکون در نزدیکی زوریخ به سرقت رفت.

سارقان پس از تعطیلی این نمایشگاه این دو اثر پیکاسو به نام های سر اسب و لیوان و پارچ را از بین 20 نقاشی پیکاسو ربوده بودند. ارزش این تابلوها پنج میلیون فرانک برآورد شده است.

دو روز بعد سه سارق مسلح به مجموعه امیل بیوله در موزه بورل یورش بردند و پس از تهدید نگهبانان چهار تابلوی مشهور نقاشان امپرسیونیست یعنی پل سزان، ادگار دگا، ونسان ون گوگ و کلود مونه را به سرقت بردند.

در این سرقت که بزرگترین سرقت تاریخ سوئیس نام گرفته است مهم ترین تابلوهای نقاشان امپرسیونیست به ارزش 163میلیون دلار به سرقت رفت و پلیس سوئیس آن را بزرگترین سرقت تاریخ سوئیس و شاید اروپا خواند.

این سرقت های مسلحانه پیاپی در کشوری که به چنین وقایعی عادت ندارد، زنگ خطر را برای پلیس سوئیس به صدا درآورد و اقدامات وسیعی برای ردیابی سارقان که گفته می شود احتمالا هر دو سرقت توسط یک گروه که ممکن است برخی از اعضای آن ملیت اروپای شرقی داشته باشند، به عمل آمد.

روز سه شنبه نوزدهم فوریه، پلیس زوریخ از کشف دو تابلوی ون گوگ به نام شاه بلوط های شکوفا و تابلوی شقایق ها در وتوی اثر مونه در خودروی در نزدیکی یک بیمارستان روانپزشکی در نزدیکی نمایشگاه امیل بیوله خبر داد.


پلیس سوئیس عملیات وسیعی برای دستگیری سارقان آغاز کرده است

دو نقاشی دیگر یعنی پسربچه با جلیقه قرمز اثر سزان و لودویک لوپیک و دخترانش اثر دگا همچنان در دست سارقان است و اکنون پلیس می گوید ممکن است سارقان برای آنکه با خطر کمتری بتوانند دو تابلوی دیگر را از کشور خارج کنند و یا به فروش برسانند از دو تابلوی مسروقه دیگر دست کشیده اند.

زیرا نقاشی سزان خود به تنهایی نود ویک میلیون دلار ارزش دارد و به نظر می رسد سارقان به همین میزان قناعت کرده اند.

به گزارش خبرگزاری سوئیس، کارشناسان هنری می گویند، سارقان ارزشمندترین آثار ممکن را از موزه ای که از حفاظت کمی برخوردار بوده به سرقت برده اند بدون آنکه متوجه باشند که فروش چنین آثاری عملا ممکن نیست و یا ارزش واقعی آن را تخمین زده باشند.

لوکاس گلور، مدیر موزه بورل می گوید که این سرقت به وسیله کسانی که از دانش هنری برخوردار باشد صورت نگرفته است زیرا آنها دو تابلوی بزرگتر را بازگردانده اند.

به گفته مدیر این موزه، سارقان به دلیل مشکل حمل و نقل این دو تابلو آنها را بازگردانده اند ولی آنها هنوز شاهکار سزان را که ارزشی بالغ بر صد هزار فرانک دارد در اختیار دارند.

پلیس سوئیس می گوید این سرقت نه تنها بزرگترین سرقت تاریخ سوئیس بلکه بی سابقه ترین سرقت هنری اروپا بوده است.

سخنگوی پلیس می گوید سه سارق نقاب پوش، پس از آنکه یکی از آنها با اسلحه خود نگهبانان را وادار به خوابیدن بر روی زمین کرد، به ورودی نمایشگاه رفتند و اولین چهار تابلویی را که دیده اند با خود برده اند و با وجود آن که این چهار تابلو بسیار ارزشمند بوده اند، آنها قادر به تشخیص ارزش تابلوی کناری این چهار تابلو یعنی نقاشی از چهره خود سزان به ارزش تقریبی نود میلیون فرانک نبوده اند.


لودویک لوپیک و دخترانش اثر دگا یکی از تابلوهای مسروقه است

در همین حال کارل هاینز کیند مدیر بخش آثار هنری پلیس بین الملل می گوید برای سارقان بسیار مشکل است که خریداری برای آثار مسروقه مشهور خود بیابند زیرا برخلاف فیلم های هالیوودی که معمولا این سرقت ها به سفارش یک مجموعه دار انجام می شود، یافتن مجموعه داری که ریسک خرید چنین آثاری را بکند بسیار بعید است، اتفاقی که در مورد تابلوی فریاد مونش افتاد و سارقان ناچار شدند پس از دو سال آن را برگردانند.

بخش اعظم آثاری که متعلق به موزه بولر است از پناهندگان یهودی به دست آمده است که ناچار شده اند برای فرار از تعقیب در آلمان نازی به سوئیس بگریزند و تابلوهای ارزشمند نقاشی قرن نوزدهم خود را به قیمت نازل به این موزه بفروشند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)