تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

ایران در رده‌های آخر آزادی اقتصاد جهان


براساس گزارش بانک جهانی، اقتصاد ایران با چهار پله سقوط نسبت به سال قبل در قعر جدول آزادی اقتصاد کشورهای جهان قرار گرفته است.

گزارش بانک جهانی درباره شاخص های اقتصادی ایران از نظر آزادی و پیش بینی وضعیت آن در سال جاری نشان می‌دهد که ایران در رتبه ۱۳۵ از میان ۱۷۸ کشور جهان قرار دارد.

رتبه ایران در زمینه تسهیلات مرتبط با آغاز به کار تجاری ۷۷ بوده است که نسبت به سال قبل ۱۱ رتبه پایین‌تر است.

تنها نکته مثبت در بهبود اقتصادی در سال جاری در ایران، تسهیلات آسان‌تر مربوط به استخدام کارگران و کارمندان بوده است که به رتبه ۱۴۱ ارتقاء یافته است.

در گزارش بانک جهانی، سنگاپور دارای بالاترین آزادی اقتصادی در جهان است که تسهیلات مرتبط با فعالیت‌های اقتصادی و تجاری در این کشور بسیار زیاد است.

براساس یافته‌های این گزارش، ایران در میان بسیاری از کشورهای منطقه از وضعیت بدتری در زمینه تسهیلات تجاری و اقتصادی برخوردار بوده است.


همانگونه که جدول یک نشان می‌دهد رتبه ایران در مقایسه با برخی از کشورهای همسایه و کشورهای آسیایی نشانگر وضعیت دشواری در زمینه آزادی اقتصادی است.

کشورهای منطقه شامل: گرجستان(۱۸)، عربستان سعودی (۲۳)، اسرائیل (۲۹)، ارمنستان (۳۹)، کویت (۴۰)، عمان (۴۹)، ترکیه (۵۷)، امارات متحده عربی (۶۸)، قزاقستان (۷۱)، پاکستان (۷۶)، اردن (۸۰)، لبنان (۸۵)، آذربایجان (۹۶)، یمن (۱۱۳)، فلسطین (۱۱۷) و مصر (۱۲۶) رتبه بالاتری نسبت به ایران قرار داشته‌اند.

در زمینه آغاز فعالیت تجاری هشت مرحله نام تجاری، بازکردن حساب تجاری، ثبت شرکت، مالیات ثبت، اعلان، تکمیل مراحل بانکی، دریافت پروانه کار، دریافت مجوز استخدام در مجموع ۴۷ روز کاری و ۵۵۵۰۰ هزار تومان هزینه اداری به اضافه واریز دو درصد از مجموع سهام در بانک در بردارد.

کسب پروانه اشتغال، ثبت مالکیت، مالیات و سایر امور مرتبط با فعالیت تجاری نیز مستلزم طی مراحل اداری و پرداخت هزینه‌های دیگری است که به میلیون‌ها تومان و صرف مدت زیادی برای انجام مراحل اداری نیازمند است.

رتبه ایران در زمینه تسهیلات مرتبط با آغاز فعالیت تجاری هشت و زمان لازم برای آن ۴۷ روز است که در سطح منطقه ۲۷/۹ روز است. در عوض هزینه آغاز فعالیت تجاری در ایران از سطح منطقه به مراتب پایین‌تر است.

در نقشه زیر وضعیت کشورهای جهان از نظر آزادی اقتصادی قابل مشاهده است


در این نقشه کشورهای مشخص شده با رنگ سبز روشن آزاد‌ترین، سبز آزاد، خاکستری متوسط، صورتی بسته و قرمز کاملا بسته هستند.

ارزیابی آزادی اقتصادی کشورها با استفاده از نظریات کارشناسی ده‌ها اقتصاددان و در نظرگرفتن مقالات علمی منتشر شده، صورت می‌گیرد.

کارشناسان شامل بیش از ۵۰۰۰ مقام دولتی، حقوقدان، مشاور اقتصادی، حسابرس و متخصص در زمینه‌های اقتصادی و تجاری می‌شود.

ده کشور برتر در زمینه آزادی اقتصادی به ترتیب عبارتند از: سنگاپور، نیوزیلند، ایالات متحده آمریکا، هنگ کنگ، دانمارک، بریتانیا، کانادا، ایرلند، استرالیا و ایسلند.

در همین حال پیش بینی شده است که رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۰۸ به حدود 5 درصد می رسد. براساس پیش بینی بانک جهانی این میزان به نسبت سالهای گذشته از رشد کمتری برخوردار است و ممکن است سیر نزولی بیابد، اما از سوی دیگر برخی برآوردهای دیگر حاکی از سیر نزولی رشد اقتصادی ایران به ویژه در مقایسه با کشورهای منطقه است.

به عنوان نمونه در گزارش اخیر اکونومیست رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۰۸ با بیش از یک درصد کاهش به ۴/۳ درصد تنزل یافته و این روند نزولی در سالهای آتی نیز ادامه می یابد.

در همین حال رشد تورم به ۱۹ درصد افزایش می‌یابد و بودجه غیر رسمی کشور نیز کاهش می‌یابد، اکونومیست پیش بینی کرده است که ارزش پول ملی کشور در سال جاری باز هم کاهش یافته و نرخ برابری ریال در برابر دلار به ۹۸۸۰ ریال خواهد رسید که بیش از ۴۰۰ ریال نسبت به سال قبل از ارزش آن در برابر دلار آمریکا کاسته خواهد شد.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)