تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
از نفس افتاده، گزارشی از روزآخر اجلاس داووس- گزارش چهارم

همه چیز رو به راهه

گزارشگر زمانه در سوئیس

روزهای پایانی اجلاس داووس برای نمایندگان ایران در اجلاس، روزهای پرکاری بود.
نخست جلسه‌ای با عنوان "ایمان و مدرنیزاسیون" با شرکت حجت السلام مهدی هادوی، مدیر موسسه های اسلامی در سوئیس، هلند و تایلند، دیوید هریس مدیر اجرایی کمیته یهودیان آمریکا، کادرینال تئودر مک کاریک اسقف اعظم واشینگتن، عبدالله احمد بدوی، نخست وزیر مالزی و ریک وارن محقق مذهبی در جلسه‌ای با مدیریت تونی بلر به بررسی نقش مذهب در دنیای کنونی پرداختند.


هادی مهدوی، در جلسه بررسی مذهب و مدرنیته

هادی مهدوی در پاسخ به این سوال که چگونه مذهب می‌تواند به جای پراکنده کردن مردم آنها را گرد هم آورد گفت: بین مذهب و مدرنیته اگر برپایه ارزشها بنا شده باشند، هیچ تعارضی وجود نخواهد داشت. وی افزود که مذهب باید از پس پاسخگویی به نیازهای جدید سیاسی و اجتماعی مردم برآید.

این استاد دانشگاه که در این جلسه به زبان انگلیسی سخن می گفت اشاره کرد که اسلام در همه زمینه ها دارای راه حل برای مشکلات جدید است.

در جلسه دیگری با حضور محمد جواد لاریجانی، معاون بین‌الملل قوه قضاییه تحت عنوان انرژی هسته‌ای در برابر گسترش سلاح هسته‌ای برگزار شد. در این جلسه در باره مسائل مختلف آلودگی‌های محیط زیست و خطرات زیست محیطی انرژی اتمی بحث شد.


محمد جواد لاریجانی، در جلسه بررسی عدم گسترش سلاح‌های اتمی و انرژی هسته‌ای

لاریجانی در این جلسه به سوالاتی پیرامون پایبندی ایران به پیمان الحاقی منع گسترش سلاح‌های اتمی پاسخ گفت و افزود: این پیمان با وجود مسلح بودن اسرائیل به سلاح‌های هسته‌ای و زرادخانه‌های اتمی قدرت‌های بزرگ عملاً نادیده گرفته شده است.

از سوی دیگر محمد باقر قالییاف، شهردار تهران نیز در جلسه‌ای با حضور شهرداران برخی از کلان شهرهای جهان شرکت کرد.

او در این جلسه که روز جمعه تحت عنوان بازسازی شهرنشینی برگزار شد و شهرداران لندن و سانفرانسیسکو نیز حضور داشتند؛ راهکارهای عملی در زمینه حل مشکلات مرتبط با ترافیک را مورد اشاره قرار داد و تاکید کرد که مهم‌ترین مشکل تهران، آلودگی هوا است.

در همین حال، حضور یک هیات چند ده نفره از سوی ایران در اجلاس امسال با توجه رسانه‌های سوئیسی روبرو شد.


یک مهمانی در فضای باز برای شرکت کنندگان اجلاس

از جمله روزنامه مشهور لو ماتن (در بخش فرانسوی زبان که پرتیراژترین روزنامه فرانسوی زبان این کشور است) با اشاره به سومین حضور خاتمی در داووس نوشت: اگر تیتر دایس مهربان با ایرانی‌های بدجنس چکار دارد را انتخاب می‌کردیم، برای یک ماجرای پلیسی مناسب بود، ولی چرا ژوزف دایس (وزیر اقتصاد پیشین سوئیس) با کسانی می‌گردد که مشکوک به سلاح هسته‌ای هستند؟

دایس می‌گوید: من خاتمی را می‌شناسم. در برن وقتی رئیس شورای حکومتی کنفدراسیون بودم میزبان او بودم و برای من مهم بوده است که خاتمی، سوئیس را به عنوان مرکز بنیاد گفتگوی تمدنهای خودش انتخاب کرده است.

این روزنامه نوشته است: از زمان انقلاب ۱۹۷۹ ایران در انزوا قرار داشته که این امر با روی کار آمدن محمود احمدی‌نژاد تشدید شده است.


به نوشته این روزنامه، خاتمی در سیاست ایران شریک نیست و به دو چیز شهرت دارد یکی اصلاح‌طلبی و دیگری اینکه در راه پیشبرد اصلاحات کاری از دستش برنمی‌آید.

آنهایی که می‌خواهند او را خراب کنند او را "ملای خندان" می‌نامند و می‌گویند این "ملای خندان" می‌خواهد تصویر رژیم را در جهان بدون تغییری در بنیادهای حاکمیت بهبود ببخشد.


مقاله روزنامه لوماتن در باره خاتمی و مرکز گفتگوی تمدن‌ها در سوئیس

به نوشته لوماتن، مرکز گفتگوی تمدن‌ها در حالی در سوئیس مستقر شده است که اولریش شلوئر که علیه ساخت مناره‌ها در سوئیس مبارزه می‌کند تبلیغات بسیاری در زمینه خطرآفرین بودن رادیکالیزم اسلام به راه انداخته در حالی که این مرکز قصد ایجاد یک گفتگوی همیشگی بین مردم و نزدیکی دین‌های مختلف را دارد و می‌خواهد به پیشبرد صلح طلبی در جهان یاری برساند.

این روزنامه با اشاره به نقش میانجیگرانه سوئیس در مناقشه هسته‌ای ایران اشاره می‌کند که موضع نرم میشل کلمی ره، وزیر خارجه سوئیس در برابر ایران با انتشار گزارش سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا در باره عدم پیگیری تسلیحات اتمی در چهار سال گذشته توسط ایران، تقویت شده است.

برخی دیگر از رسانه‌های سوئیسی نیز از این فرصت استفاده کرده و به مناسبات اقتصادی گسترده سرمایه‌داران نظام پادشاهی و جمهوری اسلامی با موسسات مالی سوئیس اشاره کردند.

بسیاری از سرمایه‌داران قبلی و کنونی در بانک ها و موسسات مالی سوئیس دارای حساب بانکی هستند که به دلیل محرمانه ماندن آنها، از مقدار آن اطلاعی در دست نیست، اما گفته می‌شود اعضای خاندان سلطنتی ایران علاوه بر کاخ‌ها و اقامتگاه‌هایی در سوئیس، دارای حسابهای بانکی با مبالغ هنگفتی در این کشور هستند.


نمایی از سالن کنگره در داووس

روزشنبه همچنین "مجمع جهانی اجتماع" فراخوانی برای تظاهرات در اعتراض به مجمع جهانی اقتصاد منتشر کرد که در برخی از کشورهای جهان از جمله هندوستان، پاکستان، ترکیه، فلیپین، برزیل، شیلی، ایتالیا، بریتانیا، اسپانیا،سوئیس و فرانسه تظاهرات و جلساتی برگزار شد.

در این بیانیه تحت عنوان "جهانی دیگر ممکن است"، آمده است: "با تکیه بر گوناگونی، تکثرگرایی و راه حل پیشنهادی خود در برابر مشکلات جهانی علیه نئولیبرالیزم، جنگ، استثمار، تبعیض نژادی و دیکتاتوری که به خشونت، استثمار و محرومیت، فقر، گرسنگی و مصائب زیست محیطی منجر شده و مردم را از حقوق انسانی خود محروم می‌سازد، مبارزه می‌کنیم".

روز یکشنبه سی و هشتمین اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در حالی که بازداشت کلاهبرداری که میلیاردها یورو به بانک سوسیته ژنرال فرانسه ضرر رسانده بود، لبخندی از رضایت بر لب سرمایه داران فرانسوی و اروپایی نشانده بود؛ با بیانیه‌ای به کار خود خاتمه داد.

در این بیانیه با عنوان فراخوان به گونه تازه‌ای از رهبری همسو به برخی از دست آوردهای مجمع اشاره شده است:

رهبران اقتصادی و سیاسی با انتشار بیانیه‌ای خواستار شتاب بخشیدن به همکاری بین المللی برای دست یافتن به اهداف توسعه قرن تا سال ۲۰۱۵شده‌اند.

یاسو فوکودا، نخست وزیر ژاپن از اختصاص بودجه‌ای به مبلغ ده میلیارد دلار برای مبارزه با گرمایش زمین خبر داد.

بنیاد بیل و ملیندا گیتس ۳۰۶ میلیون دلار به توسعه کشاورزی برای مزارع کوچک در آفریقا اختصاص داد.

اجلاس امسال گفتگویی سازنده میان مسلمانان و جهان غرب را برای دستیابی به تفاهم دو جانبه سازمان داد.

بیش از دو میلیون نفر از طریق سایت یوتیوب در پرسش مجمع در باره چگونگی همیاری همگانی برای بهبود وضع جهان در سال ۲۰۰۸ پاسخ گفتند.

سه کمپانی بزرگ حمل و نقل تی‌اند‌تی، اجیلیتی و یو‌پی‌اس همکاری خود را برای امداد‌رسانی در مواقع ضروری با سازمان ملل آغاز کردند.

هزینه برگزاری اجلاس امسال بیش از بیست و پنج میلیون فرانک برآورد شده است که بخشی از آن به صورت تسهیلات و امکانات جنبی توسط دولت سوئیس و بخش اصلی آن از سوی موسسات مالی سوئیس تامین شده است و کمپانی‌های بزرگ بین‌المللی نیز حامیان آن محسوب می‌شوند.

در واقع برخلاف نوشته برخی رسانه‌ها از جمله سایت دیپلماسی ایرانی، حق عضویت با حسابی که این سایت بر اساس ویکی‌پدیا به آن دست یافته برای کشوری که دومین اقتصاد شکوفای جهانی را دارد مبلغ ناچیزی محسوب می‌شود. مضافاً بر اینکه هزینه و درآمد این مجمع ربطی به دولت سوئیس ندارد.


بونو، بیل گیتز و مدیر شرکت دل کمپین سرخ را برای امداد رسانی راه انداختند

با این حال برخی از مطبوعات سوئیس روز گذشته اشاره کردند که درآمد مجمع جهانی اقتصاد در سال گذشته بیش از ۳۵۰ میلیون دلار بوده است که تنها نیمی از آن از طریق عضویت کمپانی‌ها، افراد و یا حق شرکت در اجلاس‌ها توسط اعضا تامین شده است.

اجلاس داووس در حالی پایان یافت که دهها جلسه، میزگرد، سخنرانی و کارگاه در طی چهار روز در این نشست که بزرگترین مجمع سالیانه جهان سرمایه‌داری محسوب می‌شود در باره مسائل مختلف جهانی برگزار شد.

زوریخ، ۲۹ ژانویه ۲۰۰۸


مطالب مرتبط:
هسته‌ای شدن یا نشدن، مساله این است

چرا از کلیساهای سوئیس اذان پخش شد؟

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

مرسی به خاطر این گزارش خوب و جامع، جالبه که در باره یک اجلاس دنیای سرمایه داری می شود نوشت و از یک جریان چپ یاد کرد، مرسی به این گزارشگر

-- تینا از زوریخ ، Jan 30, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)