تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
همه چیز برای فروش، گزارشی از سومین روز اجلاس داووس

سرمایه‌داران جهان متحد شوید!


نمایی از شهرک داووس در سوئیس

روز جمعه، سومین روز مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس با جلسات متعدد در ساختمان مرکز کنگره برگزار شد و طبق معمول علاوه بر سیاستمداران، دولتمردان (یا دولت زنان)‌، مدیران سازمان های بین‌المللی مانند عفو بین الملل و سازمان‌های خیریه جهانی، اندیشمندان و هنرمندان، صدها نماینده رسانه‌ها نیز در آن حضور داشتند که اغلب شامل سردبیران و یا اعضای شورای تحریریه آنها می‌شوند، مانند فاینشنال تایمز، هرالد تریبون، وال استریت ژورنال، گاردین، بیزینس ویک و نیویورک تایمز به همراه سردبیران خبرگزاری‌های آسوشیتدپرس، رویتر و فرانسه و همینطور سردبیران و خبرنگاران ارشد شبکه هایی چون CNBC و EuroNews.

طبعاً از آنجایی که همه این رسانه‌ها به تعبیر چپ گرایان، رسانه‌های سرمایه‌داری و جریان اصلی محسوب می‌شوند، هیچ اشاره‌ای به مخالفان اجلاس در آنها نیست. در رسانه‌های درون ایران و خبرگزاریهای دولتی و نیمه دولتی ایران نیز هیچگاه هیچ اشاره‌ای به مخالفت‌هایی نمی‌شود که با این اجلاس صورت می‌گیرد و گاه و بیگاه در رسانه‌های سوئیسی و یا درحد یک اشاره کوتاه در رسانه های بین‌المللی نیز نمود می‌یابد.

داووس در دامنه کوه‌های آلپ در نزدیکی شهر خور مرکز کانتون رترو رمانی‌زبان سوئیس (گرابوندن) قرار دارد که با وجود شمار کم ساکنانش، زبان چهارم رسمی در سوئیس محسوب می‌شود.

این شهرک یازده هزار نفری، سالیانه میزبان ده‌ها هزار نفر از اسکی‌بازان اروپا و سایر نقاطِ جهان در طول شش ماه زمستان پر برف و سرد خود است و یکی از اولین مقاصد اسکی‌بازان جهان برای لذت بردن از اسکی و لذت بردن از طبیعت زیبای‌اش.


یکی از شرکت‌کنندگان مسلمان مجمع جهانی اقتصاد

شاه و خاندان سلطنتی نیز در ده سال پایانی حکومت‌شان همواره برای اسکی به داووس می‌آمدند و گویا هنوز کاخی در این محل دارند که یکی از کاخ‌ها و اقامتگاه‌های خاندان پهلوی در سوئیس است.

داووس در فیلم‌های بسیاری به ویژه فیلمهای جیمز باند نیز لوکشین اصلی فیلمسازان بوده است و در کنار مجمع جهانی اقتصاد، چند رخداد دیگر نیز از جمله مسابقات پاتیناژ در آن برگزار می‌شود.

داووس به دلیل آب و هوایش و وجود شمار بسیاری از اقامتگاه‌های تفریحی- پزشکی مقصد بسیاری از سرمایه‌داران سالخورده هم هست که این شهرک را به محل رفت و آمد دائمی سرمایه‌داران بزرگ جهان بدل ساخته است که در کنار برگزاری اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در داووس سبب شده است تا چپ های رادیکال و آنارشیست‌های سوئیسی همواره از این شهرک با تمسخر و نیش و کنایه یاد کنند.

مجمع جهانی اقتصاد (WEF) که در ژنو مستقر است، اجلاس سالیانه خود را در داووس و اجلاس های منطقه‌ای خود را در قاره های مختلف برگزار می‌کند. این مجمع در سال ۱۹۷۱ توسط کلاوس شاوب، اقتصاد‌دان و سرمایه‌دار سوییسی تاسیس شد که اخیراً هم مجمع رهبران جوان جهان را بنا نهاده است.

مجمع جهانی اقتصاد، بیست عضو هیئت مدیره دارد که تونی بلر، نخست وزیر پیشین بریتانیا جدیدترین عضو آن است، تونی بلر اخیراً در موسسه مالی جی پی مورگان برای خود شغلی نیمه‌وقت با درآمد نزدیک به پنج میلیون دلار به عنوان مشاور ارشد دست و پا کرده است که حدود ده برابر شغل تمام وقت قبلی، یعنی نخست‌وزیری بریتانیا برایش در آمد دارد.

تونی بلر امسال رییس اجلاس هم هست و گفته می‌شود که ممکن است سال آینده به عنوان اولین رئیس شورای اروپا انتخاب شود.

نکته‌ای که مخالفان مجمع علاوه بر سیاست ها و مباحث آن مطرح می‌کنند آن است که بیشتر از هفتاد و پنج درصد شرکت‌کنندگان آن از کشورهای شمالی یعنی اروپا و آمریکا می‌آیند، در حالی که هفتاد و پنج درصد جمعیت جهان در آسیا، آمریکای لاتین و آفریقا زندگی می‌کنند، کمتر از پانزده درصد شرکت‌کنندگان از این قاره‌ها هستند.

علاوه بر چپ‌گرایان، فمنیست‌ها (که اغلب خط و مرز متمایزی در این زمینه با چپ گرایان ندارند) نیز به ترکیب جنسیتی مجمع معترض هستند؛ تا سال ۲۰۰۱ تمام اعضای هیئت اجرایی مجمع مرد بودند که از آن پس چندین عضو زن به آن راه یافتند.

سال گذشته تنها بیست درصد از شرکت کنندگان این اجلاس (به غیر از روزنامه‌نگاران) زن بودند و امسال این درصد به کمتر از بیست و پنج درصد رسیده است هر چند که برخی از سخنرانان اصلی نظیر مدیرشرکت پپسی یا ملکه اردن هاشمی و یا رئیس جامعه مسلمانان آمریکا زن هستند اما مجمع، هنوز سیمایی مردانه دارد.

اما روز جمعه در این مجمع چه خبر بود؟


امضاکنندگان فراخوان برای اقدام در جهت پیگیری اهداف توسعه قرن

روز جمعه در سومین روز مجمع، فراخوان رهبران جهان برای اهداف توسعه قرن منتشر شد که در آن آمده است: در اجلاس آغازین قرن در سال ۲۰۰۰ تصمیم گرفته شد که رهبران، سازمان های بین المللی و کشورهای عضو تا سال ۲۰۱۵ به اهداف مشترکی دست یابند، اکنون در نیمه راه، ما به این منزلگاه رسیده‌ایم:

- سالیانه سه میلیون کودک بیشتر از خطر مرگ نجات می‌یابند
- دو میلیون نفر تحت درمان ایدز قرار دارند

- ۴۱ میلیون کودک بیشتر در مدارس مشغول تحصیل هستند

- واکسناسیون سالیانه دو میلیون نفر را نجات می‌دهد

- فلج اطفال، جذام و کزازِ نوزادان در آستانه ریشه‌کنی قرار دارند

- اقتصاد آفریقا در سال گذشته شش درصد رشته داشته و در سالهای آینده از رشد بیشتری برخوردار خواهد شد

در این بیانیه که توسط بان کی مون دبیرکل سازمان ملل، عمروموسی یا رعدوا رئیس جمهور نیجریه، گوردن بروان نخست وزیر بریتانیا، رانیا آل عبدالله ملکه اردن هاشمی، ویلیام گیتز رئیس مایکروسافت، بونو خواننده و بنیان گزار داتا سازمان امداد‌رسانی به آفریقا و جان چمبرز مدیر اجرایی سیسکو امضا شده ، آمده است که ما همچنان با این چالش‌ها روبرو هستیم:

- ۷۲ میلیون کودک هنوز قادر نیستند به مدرسه بروند و بسیاری از کودکان از آموزشی با کیفیت پایین برخوردارند.
- نیمی از کشورهای درحال رشد، فاقد سیستم پایه بهداشتی هستند. اگر وضعیت کنونی ادامه یابد ۶۰۰ میلیون نفر از دستیابی به اهداف توسعه قرن بازمی‌مانند.

- نزدیک به نیم میلیون زن هر سال در هنگام بارداری و زایمان، با وجود قابل پیشگیری و درمان بودن بیماری‌ها و اختلالات، جان خود را از دست می‌دهند.

- بیش از ۳۳ میلیون نفر مبتلا به ایدز هستند و هرساله یک میلیون نفر به دلیل ابتلا به مالاریا می‌میرند که به معنای یک کودک در هر سی ثانیه است.

- ۹۸۰میلیون نفر همچنان با درآمدی کمتر از یک دلار در روز زندگی می‌کنند.


نخست وزیر بریتانیا و ملکه اردن هاشمی در میزگرد

در این فراخوان آمده است که اهداف پیش رو از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ باید:
نجات ۷۵ میلیون نفر بیشتر از فقر مطلق در آفریقا، فرستادن ۲۵ میلیون کودک بیشتر به مدرسه، نجاتِ جانى چهار میلیون کودک بیشتر باشد و تا سال ۲۰۱۰، ۳۵ میلیون زایمان بیشتر باید توسط متخصصان صورت گیرد و به هفتاد میلیون نفر بیشتر امکان دسترسی به آب سالم داده شود.

در جلسه‌ای که به مناسبت انتشار این بیانیه برگزار شد، بان کی مون گفت: ما می‌خواهیم با صدای بلند و واضح اعلام کنیم که در برابر مصائبی که جهان به آن مبتلا‌ست بی‌تفاوت نخواهیم نشست.

دبیرکل‌ سازمان ملل گفت: این قابل قبول نیست که در جهان در هر پنج ثانیه یک کودک از گرسنگی جان ببازد. این قابل قبول نیست که دو سوم مردم جهان از دسترسی به آب سالم بی‌بهره هستند.

رئیس جمهور نیجریه نیز در سخنانی به وضعیت وخیم آفریقا و دور از دسترس بودن رسیدن به اهداف توسعه قرن تا سال ۲۰۱۵در صورت استمرار شرایط فعلی در آن قاره اشاره کرد.

وی فقر، کمبود نیروی انسانی متخصص و کمبود منابع مالی را چند عامل مهم در استمرار وضعیت نابسامان کنونی در آفریقا خواند.

در این جلسه ملکه اردن تاکید کرد که زمان اقدام همین حالا است و اکنون "زمان عمل به وعده‌هاست."


زیپی لیونی، وزیرخارجه اسرائیل در سخنرانی در میزگرد تروریسم

وی گفت: هفت سال پیش ما فراخوانی برای: فرستادن ۴۴ میلیون دختر به مدرسه، پیشگیری از مرگ سالیانه بیش از نیم میلیون مادر در زمان زایمان، پیشگیری از مرگ سالیانه چهار میلیون نوزاد و پیشگیری از مرگ دو میلیون کودک در هر سال به دلیل ابتلا به اختلالات قابل پیشگیری ارائه کردیم.

اکنون زمانی است که ما به این وعده‌ها عمل کنیم و اقدامات فوری در راه آن به عمل آوریم.

از جمله سخنرانان روز جمعه زیپی لیونیژ، وزیر خارجه اسرائیل بود که بار دیگر از رهبران کشورهای جهان و مدیران شرکت‌های بزرگ خواست ایران را تحت انزوا قرار دهند. وی روز پنج شنبه در میزگرد دیگری در باره تروریسم نیز به خطر رشد بنیادگرایی اسلامی در منطقه و همچنین کشورهای غربی و حمایت ایران از آن پرداخته بود.

وی روز پنج شنبه در این میزگرد گفته بود: "رهبری ایران به صدور تروریسم، بی‌ثبات کردن منطقه، انکار هالوکاست و تهدید به محو کردن کشور من، اسرائیل از روی نقشه می‌پردازد." وی تاکید کرد که اگر ما متحداً در قبال حکومت ایران نایستیم، تاریخ درباره ما قضاوت بدی خواهد داشت.

وزیر خارجه اسرائیل گفت: در حالی که ما در تلاش برای دستیابی به صلح با فلسطینی ها هستیم، با خطر بزرگی از جانب تهدیدات ایران روبرو هستیم.

وی در هر دو سخنرانی خود در روزهای پنج‌شنبه و جمعه خواستار تحریم و انزوای جهانی ایران شد و گفت: "اگر هر شرکت و هر کشور شرکت‌کننده در این اجلاس تصمیم به تحریم و انزوای ایران بگیرد، تهدیدات ایران متوقف خواهد شد".

وی تاکید کرد که ایران یک "تهدید جهانی است و باید توسط شما متوقف شود".


پلیس تدابیر امنیتی شدیدی در این منطقه وضع کرده است

منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران به همراه هیاتی از ایران در اجلاس داووس شرکت دارند. ولی هیچ برنامه‌ای در بخش‌های اصلی این اجلاس برای سخنرانی وی در نظر گرفته نشده است و تنها به ملاقات با برخی از همتایان خود در منطقه در حاشیه این اجلاس پرداخته است.

اجلاس داووس روز یکشنبه در حالی به کار خود خاتمه خواهد داد که دیروز و امروز در اغلب شهرهای سوئیس تظاهراتی علیه آن برپا شده بود و انتظار می‌رود روز شنبه تظاهرات بزرگتری در زوریخ و شهرک‌های اطراف داووس با حضور احزاب چپ رادیکال سوئیسی و اعضای احزاب چپ رادیکال کشورهای جنوب از جمله ایران، عراق، پاکستان، ترکیه و افغانستان برگزار شود و پلیس هم اکنون با استمداد طلبیدن از نیروهای پلیس در کانتون های همجوار در زوریخ به حال آماده باش کامل درآمده است.

زمانه، ۲۵ ژانویه ۲۰۰۸، زوریخ



مطلب مرتبط:

دور از اجتماع خشمگین؛ گزارشی از روز دوم اجلاس داووس و سخنرانی خاتمی

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)