تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
دور از اجتماع خشمگین، گزارشی از روز دوم اجلاس داووس و سخنرانی محمد خاتمی

خاتمی، ۲۷ رهبر و ۱۱۳ وزیر در داووس

دومین روز از سی و هشتمین مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس، روز پنج شنبه با سخنرانی ها، همایش ها و میزگردهای جنبی در سالن های متعدد برگزار شد.

بیست و هفت رهبر و ۱۱۳ وزیر در کنار صدها مدیر، صاحب نظر، اندیشمند و هنرمند از ۸۸ کشور جهان در اجلاس امسال گردآمده‌اند.

همزمان با حضور رهبران کشورهای جهان و مدیران ارشد کمپانی‌های عظیمی چون مایکروسافت و پپسی در این اجلاس، هزاران نفر از چپ‌های رادیکال در شهرکهای اطراف در میان سرما و یخ‌بندان گرد آمده به تظاهرات وبرگزاری سخنرانی و جلسات بحث و بررسی علیه اجلاس جهانی اقتصاد مشغول شده‌اند.


پلیس تظاهرکنندگان چپ رادیکال در برن را در محاصره گرفته است.

پلیس با یاری ارتش تمام منطقه را محاصره کرده است تا مانع از نفوذ و ورود چپ‌گرایان به شهرک داووس شود.

سال گذشته اما یک گروه از اسکی‌بازان طی یک راهپیمایی طولانی و سخت از دامنه آلپ، موفق به دور زدن نیروهای پلیس و ارتش شده و توانستند خود را تا نزدیکی داووس برسانند.

با این حال اجلاس داووس به باور گردانندگانش، جایی است برای بحث و بررسی گرایش‌ها و تحولات اقتصاد در جهان. و به باور مخالفانش، جایی است برای تصمیم‌سازان جهان در جهت تقسیم منافع و بررسی شیوه‌های جدید استثمار نوین.

پس از افتتاحیه رسمی این اجلاس توسط پاسکال کوشپن رئیس، شورای حکومتی سوئیس و کاندالیزا رایس، وزیر خارجه آمریکا در شامگاه چهارشنبه، جلسات روز پنج شنبه با سخنرانی‌ها و میزگردهای صاحب نظران و مدیرانی چون بیل گیتس، مدیر مایکروسافت و نیز رهبران سیاسی چون رانیا آل‌عبدالله، ملکه اردن هاشمی دنبال شد.


میزگرد گفتگوی آزاد با حضور خاتمی در باره مذهب و دولت‌های سکولار

حجت‌السلام محمد خاتمی یکی از شرکت کنندگان در میزگرد روز دوم این اجلاس در جلسه ای با عنوان مجمع آزاد بود. خاتمی که همواره در سوئیس بسیار مورد استقبال قرار گرفته، برای سومین بار در داووس حضور یافته و به نوعی مهمان همیشگی این اجلاس شده است.

سال پیش سخنرانی خاتمی و حضور خبرنگار یکی از روزنامه های پرتیراژ اسرائیلی در محل سخنرانی وی جنجال برانگیز شد. زیرا این خبرنگار مدعی مصاحبه‌ای با وی شد که کمی بعد از سوی نزدیکان خاتمی تکذیب شد. عین این ماجرا در مورد همصحبتی خاتمی با موشه کاتساو نیز البته تکرار شده بود، با این حال امسال تا اینجا حضور خاتمی و هیات همراهش، بدون جنجال سپری شده است.

به هر روی خاتمی در میزگرد جنبی تحت عنوان: بازگشت مذهب، خطری بالقوه برای دولت‌های سکولار به همراه چند صاحب نظر دیگر از وزارت خارجه سوئیس، انستیتوی علوم سیاسی دانشگاه سنت گالن، اینگرید ماتسون، رئیس جامعه مسلمانان آمریکای شمالی سخنرانی کرد.

خاتمی در سخنان خود گفت که سکولاریسم، پاسخ غرب به جنگ‌های دیرینه عقیدتی بوده است. اما جنگ‌های بسیاری هم بدون مبنای مذهبی شکل گرفته‌اند. مانند جنگ‌های اول و دوم جهانی که اروپا فاقد حکومت‌های مذهبی بود.

وی گفت: "ما باید به تعریفی از مذهب دست یابیم که با حقوق بشر و مبانی مذهبی سازگار باشد، این نوع از مذهب نه تنها مشکل‌زا نیست، بلکه به حل مشکلات کمک می‌کند".


خاتمی در حال پاسخگویی به سوالات حضار در میزگرد آزاد اجلاس داووس

خاتمی در پاسخ یکی از شرکت کنندگان در این باره که نظرش در باره بنیادگرایی مذهبی چیست، ایران را با افغانستان مقایسه کرد و گفت در ایران تحت حکومت اسلامی ما همواره "بهترین دمکراسی در منطقه" را دارا بوده‌ایم.

هنگامی که مدیر جلسه و روزنامه نگار قدیمی تلویزیون آلمانی زبان سوئیس است، درباره اجرای حکم سنگسار در ایران و در زمان ریاست جمهوری خودش از وی پرسید، خاتمی گفت: مشکل ما مذهب یا بنیادگرایی نیست، مشکل ما متعصبان مذهبی هستند که به سخت‌گیری و درک قالبی از اسلام عقیده دارند. آنها با درک سطحی از اسلام تصور می‌کنند که ارزشهای ظاهری، مقدس هستند. آنها برانگیزنده نفرت در دیگران هستند و سبب دین‌گریزی مردم می‌شوند.

مدیر جلسه باردیگر از خاتمی پرسید پس چرا ما هیچگاه سخنی در مخالفت با آنها از زبان ملایان میانه‌رو نمی شنویم، شما به عنوان آخوندهای لیبرال از هیچ حمایتی برخوردار نیستید؟

خاتمی پاسخ داد: "بنیادگرایان سروصدای بیشتری دارند و معتقدند که هر کسی با ما نیست علیه ماست و در نتیجه ما مجازیم تا هر کاری علیه دشمنانمان بکنیم" .
خاتمی افزود که البته این تفکر در غرب هم مشابه است.

رئیس جمهور پیشین ایران همچنین تصریح کرد که مخالفت‌ها با ایران جنبه سیاسی دارد و مبتنی بر دفاع از حقوق بشر یا مسایل دیگر نیست.

خاتمی هچنین در پاسخ به سوال یک خبرنگار اتریشی درباره توهین یکی از نامزدهای حزب راست‌گرای آن کشور به مسلمانان گفت: ما در فارسی مثلی داریم که می‌گوید به حرف دیوانه اعتنا نکنید.


مرتبط:

رایس: آماده عادی‌سازی روابط با ایران هستیم
آغاز اجلاس جهانی اقتصاد در داووس سوئیس

ابطحی: خاتمی در باره هولوکاست مصاحبه نکرده است

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)