تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

جورج بوش میهمان یک‌روزه دبی

مریم ابریشم‌کار

جورج بوش، رييس جمهور آمريکا در جریان سفر خاورمیانه، روز يکشنبه ۱۳ ژانويه وارد امارات عربی متحده شد. وی در سخنرانی رسمی خود در مرکز مطالعات و تحقیقات راهبردی در ابوظبی، ايران را تهديدی برای امنیت جهانی معرفی کرد و از همسایگان عرب ایران خواست تا دیر نشده در کنار و همراه با آمريکا با اين خطر مقابله کنند.


بوش و شیخ محمد، حاکم دبی در حال دیدن رقص دختران اماراتی

روز ششم سفر بوش، از مهم‌ترین روزهای استراتژیک شهر دبی بود چرا که این اولین سفر رسمی مقامی آمریکایی در این سطح به دبی بود. این اهمیت تا حدی بود که حکومت دبی روز دوشنبه را که قرار بود جورج بوش از دبی و پروژه های این شهر بازدید کند، تعطیل رسمی اعلام کرد. گفته می‌شود بوش به دعوت شیخ محمد آل مکتوم، حاکم دبی، برای بازدید از بلندترین برج جهان و همچنین جزیره‌های نخل در خلیج فارس به این شهر می‌آید.


شاهین پرنده خوش یمن و نماد کشور امارات

روزنامه گلف نیوز چاپ امارات روز دوشنبه در تیتر اول گزارش تصویری سفر بوش به امارات نوشت: «امارات در مبارزه علیه تروریسم شریک است.» و ادامه داد که ابوظبی علاقمند به گسترش روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی خود با ایالات متحده است. همچنین این روزنامه از نگرانی بوش از رفتارهای سیاسی ایران و حمایت این کشور از تندروهای منطقه و به ویژه شیعیان عراق و حزب الله لبنان تاکید کرد و به نقل از بوش نوشت: «امارات می‌تواند نقش بین المللی مهمی را برای امنیت منطقه در خصوص خطرات ایران ایفا کند.»

همین روزنامه در یادداشت دیگری نوشت که سخنان بوش در ابوظبی سخنان جدیدی نبود و در هفت سال اخیر از وی بارها چنین گفته‌هایی را شنیده‌ایم. انتظار ایده نوینی از این سفر بوش به خاورمیانه می‌شد داشت که برآورده نخواهد شد.


بوش در تور صحرا در مسیر امارت‌های ابوظبی و دبی

استقبال گرم و پذیرایی سنتی و محلی از جوروج بوش گزارش تصویری روزنامه‌های دیروز چاپ امارات بود. شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان، رییس دولت امارات نیز هنگام خروج از ابوظبی هدیه گرانبهایی از جواهر را به ریاست جمهوری آمریکا تقدیم کرد. در این گزارش‌ها آمده است که جورج بوش به تور صحرا نیز رفت. این تور یکی از جاذبه‌های توریستی امارات است. بوش از نزدیک از شاهین‌های تربیت شده محلی دیدن کرد.


بوش به شیوه اماراتی روی سفره نهار نشست

همچنین بوش و هیات همراه‌اش در دبی از منطقه قدیمی این شهر و برج العرب به عنوان مجلل‌ترین هتل جهان دیدن کردند و در ضیافت ناهار همراه با شیخ محمد سر سفره سنتی اماراتی نشستند.

بعد از ظهر دوشنبه 14 ژانویه، رییس جمهور آمریکا از دبی، پایتخت تجاری امارات که اولین شریک اقتصادی ايران هم هست، به عربستان سعودی سفر کرد و پس از آن به مصر خواهد رفت. مصر آخرين مقصد بوش در سفر خاورميانه‌اش خواهد بود.

برخی آگاهان از وضعیت ویژه ویزای امارات به ایرانیان در هفته گذشته خبر می‌دهند. آنها می‌گویند در ده روز گذشته به علت سفر بوش، سفارت و اداره مهاجرت امارات برای دادن ویزا به ایرانیان سخت گیری کرده است. سفر یک روزه بوش برای مسوولان شهر به شدت اهمیت داشت و آنها را وادار کرد با توجه به جمعیت خاورمیانه‌ای ساکن در دبی، برای حفظ امنیت شهر یک روز را تعطیل رسمی اعلام کرده و تمامی بزرگراه‌ها و پل‌های شهر را مسدود نگه دارند.


عکس‌ها از روزنامه گلف نیوز، خبرگزاری فرانسه و AP

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

good

-- بدون نام ، Jan 14, 2008

یادش بخیر 30 سال پیش ایران چه بروبیایی داشت چه آبرو حیثیتی داشت . چه جایگاهی در دنیا داشت . اگر شاه ایران هنوز بر تخت شاهی بود ایران الان پادشاهی می کرد . بیچاره شاه رفت و تاج پادشاهی و قدرت و عظمت را هم با خودش برد . افسوس و صد افسوس .

-- فرهاد ، Jan 14, 2008

من به شخصه بخاطر فرهنك غني ايران منابع استعدادهايي كه دارد و متاسفانه زماني براي بروز ان در دنيا ومنطقه نيست تاسف ميخورم

-- ميلاد ، Jan 16, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)