تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

پوشش انتخابات توسط شهروندان روزنامه‌نگار

مصطفی قوانلو قاجار

پنج نفر در پنج ایالت مختلف آمریکا یک وظیفه واحد را انجام می‌دهند. آنها به دنبال نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده هستند تا از آنها سوالات روزمره مردم رابپرسند.

تامارا بریگمن مادر سه بچه است که روزها را در‌خانه می‌ماند و شب‌ها به دنبال تهیه برنامه از مناظره‌های سیاسی می‌رود. او یکی از پنج شهروند روزنامه‌نگاری است که سایت purple states را بنیانگذاری کرده‌اند. در این سایت ویدئوهایی از گردهمایی‌ها و مناظره‌های نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به نمایش در آمده است.


تامارا بریگمن یکی از شهروندان روزنامه‌نگار آمریکایی

خانم بریگمن در جلسات مناظره نامزدها حضور می‌یابد از آنها تصویر و گزارش تهیه می‌کند و بر روی سایت قرار می‌دهد. او همچنین سعی‌ می‌کند سوالات عادی مردم را از نامزدها بپرسد. خانم بریگمن می‌گوید: «همه آن چیزی که در این مناظره‌ها اتفاق می‌افتد را می‌دانم اما سایر مردم نمی‌دانند. بنابراین ما یک تیم هستیم که سوالات مردم عادی را از نامزدها می‌پرسیم و جواب آنها را به مردم می‌گوییم.»

خانم بریگمن از ایالت کالفرنیا و سایر دوستانش از ایالت‌های کارولینای جنوبی، ایوا و فلوریدا «شهروندان روزنامه‌نگاری» هستند که در این پروژه پنج نفره همکاری دارند. آنها شهروندانی عادی هستند و به هیچ حزب یا گروهی وابستگی ندارند. آنها سعی دارند به مسایل و سوال‌هایی بپردازند که ممکن است خوشایند احزاب دموکرات و جمهوری‌خواه نباشد.

خانم بریگمن می‌گوید: «انتخابات مهم‌ترین اتفاق سال 2008 است و ما این شانس را داریم که خودمان تاریخ را بسازیم. تغییر زندگی به دست خودمان است.» خانم بریگمن قصد دارد تا سوالاتش را بیشتر به حوزه سلامت معطوف کند چرا که به عقیده او مسئله سلامت و خدمات درمانی برای مردم بسیار مهم است.


سایت purple states پس از آن که مورد استقبال مردم قرار گرفت با یک پیشنهاد جالب از طرف روزنامه نیویورک تایمز روبه‌رو شد. بخش آنلاین روزنامه نیویورک تایمز هم اکنون ویدئوهای purple states را بر روی بخش آنلاین روزنامه به نمایش گذاشته است.

مسئولان سایت purple states اکنون به فکر سهیم کردن دیگران در این پروژه هستند. آنها از مردم می‌خواهند تا سوال‌های خود از نامزدهای ریاست جمهوری را برایشان بفرستند و اگر مایل به همکاری و تهیه ویدئو هستند به این پروژه بپیوندند. آنها همچنین از بلاگرها خواسته‌‌اند که با معرفی این سایت و گفتگو درباره محتوای ویدئوها به این پروژه کمک کنند.

خانم بریگمن می‌گوید: «پروژه purple states تلاشی نوع‌دوستانه برای مشارکت هرچه بیشتر شهروندان در انتخابات و کمک به پروسه سیاسی ارتباط دولت با شهروندان است.»

شهروندان به واسطه اینترنت اکنون این امکان را یافته‌اند که فارغ از رسانه‌های رسمی به تهیه خبر و گزارش از مسایل مورد علاقه خود بپردازند و کاربران را در خبرها و اطلاعات خود سهیم کنند. آنها اکنون مستقیم و بدون واسطه با نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به گفتگو می‌نشینند و در قالب تصویر آن را برای دیگر شهروندان به تصویر می‌کشند.

در یکی از پهناورترین کشورهای دنیا اکنون مردم می‌توانند به وسیله اینترنت از گردهمایی یا مباحثاتی که در ایالتی با هزاران کیلومتر فاصله اتفاق افتاده با خبر شوند. «گاهی اوقات شهروندان خود جلساتی در مورد نامزدهای انتخاب برگزار می‌کنند، وقتی ما از این نشست تصویر تهیه می‌کنیم و آن را روی سایت می‌گذاریم انگار که همه مردم آمریکا و یا جهان در آنجا حضور داشته اند و می‌توانند از آن اتفاق با خبر شوند و این کار اکنون با روزنامه‌نگاری شهروندی به تحقق پیوسته است.»

خانم بریگمن اضافه می‌کند: «البته ما نگران آینده این پروژه هستیم و نیاز داریم که هزینه‌های حمل و نقل و مسافرت با هواپیما را به نحوی حل کنیم. ما نمی‌دانیم دامنه ادامه این پروژه تا کجا خواهد بود. اما در ادامه باید بتوانیم از خدماتی که سایر رسانه‌ها از آن بهره‌مند می‌شوند استفاده کنیم.»


مرتبط: وب سایت purple states

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

ايكاش تو ممكلت ما هم چنين مسائلي ممكن بود

-- farzad ، Jan 15, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)