تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

خشم علویان آلمان از اتهام زنای با محارم

برگردان: رضا شوقی

یکی از شبکه‌های تلویزیونی آلمان خشم مسلمانان علوی ساکن این کشور را برانگیخته و آنان را به تظاهرات واداشته است.

تظاهرکنندگان که اکثرشان اصالتاً ترک بودند، به این مسأله اعتراض داشتند که کانال تلویزیونی ARD که شبکه‌ای دولتی است، در یکی از قسمت‌های جنایی سریال پلیسی «صحنه جرم» که به تازگی پخش شده، آنان را مورد افترا قرار داده است.

در این تظاهرات حدود ۲۰ هزار نفر از اعضای جامعه مسلمانان علوی آلمان از سراسر این کشور در نزدیکی کلیسای جامع شهر کلن گرد هم آمده بودند و شعار اصلی تجمع آنان «مخالفت با ترور شخصیت علویان به وسیله تلویزیون ARD» بود.


تظاهرات مسلمانان علوی آلمان علیه «ترور شخصیت علویان به وسیله تلویزیون ARD»

احیای تعصب‌ها
علویان شکایت‌نامه‌ای را علیه NDR شبکه‌ای که تهیه‌کننده این برنامه بوده است، تنظیم کرده‌اند که در بر دارنده اتهام «تحریک و برانگیختن تنفر نژادی» است.

دبیر کل جامعه علویان آلمان، علی ارتان تپراک، در این مورد گفته است: «ما می‌ترسیم رسانه‌های عمومی و قانونی در این دوران دوباره تعصبات و پیش‌داوری‌های قدیمی را زنده کنند.»

علویان می‌گویند آن‌ها در طول تاریخ از جانب مسلمانان سنی‌مذهب مورد اتهام زنای با محارم قرار داشته‌اند و دلیل آن هم این است که طبق اعتقادات این گروه، زنان و بچه‌ها هم در مراسم و عبادات دینی علویان شرکت می‌کنند.

اعضای جامعه علویان در برلین کوشیده‌اند که پخش قسمت‌های مربوطه از این سریال را از تلویزیون متوقف کنند؛ اما این تلاش نافرجام بوده است.


آنجلیکا مک‌کارون، نویسنده و کارگردان سریال «صحنه جرم»

دفاع شبکه تلویزیونی
شبکه تلویزیونی ARD آلمان اما در پاسخ به شکواییه علویان، در تیتراژ این سریال آورده است که این برنامه یک داستان خیالی بوده و به هیچ روی قصد نداشته است که احساسات دینی مخاطبان رابیازارد یا آتش تعصب علیه جامعه علویان را بار دیگر برافروزد.

عنوان برنامه مورد بحث «احترام شایسته چه کسانی است؟» بوده و در مورد زنای با محارم و قتل در خانواده‌های علوی‌مذهب که در آلمان زندگی می‌کنند، است. در داستان این فیلم کارآگاهان می‌فهمند که یک دختر علوی پس از آن که مسأله بارداری خواهرش را با پدر خود روبه‌رو می‌کند، توسط پدرش به قتل می‌رسد.

نویسنده و کارگردان این برنامه، آنجلیکا مک‌کارون، در مصاحبه‌ای با ایستگاه رادیویی رادیو آلمان از این برنامه دفاع کرده است. او گفته است به هیچ وجه قصد آزار هیچ گروه دینی را نداشته و واکنش علویان کاملاً او را غافل‌گیر کرده است. او افزوده است :«برای من سخت نیست که بگویم به نحو باورنکردنی متأسفم.»


ماریا فورت‌وانگلر و آیلین تزل، دو بازیگر قسمت مناقشه برانگیز

فولکا هرس، مسؤول برنامه‌ریزی NDR هم گفته است: «ما به هیچ وجه قصد نداشتیم که با این نمایش جنایی، احساسات دینی کسی را جریحه‌دار کرده یا وجود تعصب علیه یک گروه دینی را مستند نماییم.»

هرس هم چنین گفته است این فیلم مسأله پیچیده‌ای به بار آورده که «به طور قطع آن چه ما می‌خواستیم نبوده است.» او می‌افزاید جریان داستان زنای با محارم در این فیلم یک تراژدی شخصی بوده و نباید با هیچ پیش‌زمینه دینی اشتباه شده یا جنبه عمومی پیدا کند.

او هم‌چنین گفته است :«علوی‌ها باید به آزادی هنر احترام بگذارند و شکایت خود مبنی بر هتک حرمت نژادی را که شکایتی کاملاً بی‌اساس است، پس بگیرند.»

علویان زیر مجموعه ای از مسلمانان شیعی دانسته شده‌اند که مراسم عبادی خود را به جای مسجد، در محافل خانگی انجام می‌دهند. حدود ۲۰ درصد از مسلمانان در ترکیه علوی هستند و تخمین زده می‌شود که حدود ۷۰۰ هزار علوی در آلمان زندگی می‌کنند.

Share/Save/Bookmark

برگرفته از: قنطره

نظرهای خوانندگان

قابل توجه صدا و سیما ایران

-- بدون نام ، Jan 8, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)