تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

باران و سیاست در تهران

ابوذر تهرانی

استمرار بارش باران كه بعداز ظهر روز گذشته در تهران آغاز شد، ترافيك سنگينی را بر پايتخت حاكم كرد.
به گزارش رادیو زمانه، هم اكنون تردد خودروها درمعابر اصلي شهر به سختي صورت مي گيرد و همين امر دستمايه نقد مديريت كلان شهر تهران شده است.

شهرداري- به عنوان متولي نخست ارائه خدمات شهري- با صدور اطلاعيه‌اي اعلام کرده است كه نقاط بحراني شهر را تحت كنترل دارد و نيروهاي معاونت خدمات شهري در سه شيفت طي 24 ساعت گذشته مشغول رفع آبگرفتگي‌ها هستند. ولی به نظر مي‌رسد بحث «باران و ترافيك» به عنوان موضوعی سياسي و نه صرفاً شهري در تهران مطرح است.

سابقه سياسي شدن باران به واپسين ماه‌هاي حضور محمد خاتمي در كاخ رياست جمهوري باز مي گردد. خاتمي كه پس از باراني شدن هوا و راه بندان، 45 دقيقه ديرتر از موعد به دانشگاه تهران رسيده بود آن زمان – در جمع مخاطبان - ضمن انتقاد از شهردار وقت تهران- محمود احمدي نژاد- گفته بود: «باعث تاسف است، بارش باران در تهران همه چيز را به تعطيلي مي‌كشاند.»

اما اين شروع نزاعي سياسي ميان دو جريان رقيب بود. محمود احمدي نژاد يك روز بعد در برابر سوال خبرنگار بخش خبري 20:30 سيما به انتقاد رئيس جمهور اصلاح طلب اينگونه پاسخ گفت: «‌ابراز نگراني آقاي خاتمي از يك جهت من را خوشحال و از يك طرف ناراحت كرد. خوشحال شدم از اينكه بالاخره ايشان هم درد مردم را فهميدند و يك بار فارغ از بگير و ببندهای گارد حفاظت شان، دچار مشكلات مردم عادي شدند و ناراحت از اين بابت كه ايشان چقدر دير به اين مهم پي بردند، يعني پس از 8 سال از صدارت‌شان، تازه در ماههاي آخر درد مردم را چشيدند.»

لحن و بیان بي سابقه احمدي نژاد آن زمان به شدت مورد انتقاد اصلاح طلبان و البته تشويق اصولگرايان قرار گرفت به نحوي كه گروهی نیز در تحليل نتايج انتخابات رياست جمهوري نهم، موضع گيري صريح احمدي نژاد عليه خاتمي را اتفاقي به نفع وي توصيف كردند.

اما امروز در حاكميت يكدست اصولگرا، جريان متفاوت است. محمود احمدي نژاد كه زماني بواسطه حضورنيافتنش در هيات دولت منتقد خاتمي بود، خود از محمد باقر قاليباف براي حضور در جلسات دولت دعوت به عمل نمي‌آورد و در عين حال رسانه‌هاي حامي‌اش، موضوع بارش و ترافيك را به عنوان دستاويزي جهت نقد عملكرد شهردار پايتخت مورد استفاده قرار مي دهند.

در اين ميان، شهردار تهران نيز كه بواسطه حمايت چهره‌هاي اصلاح طلبي چون احمد مسجد جامعي، محمدنجفي و معصومه ابتكار از وي مورد نقد اصولگرايان قرار گرفته، رسانه‌هاي نزديك به خويش را توصيه به شفاف سازي مي‌كند.

شايد بي مناسبت نباشد این روزها در موضوع اختلاف ميان دولت و شهرداري مواضع رسانه‌ها متناظر ذيل را مورد توجه قرار دهيم. خبرگزاري فارس در مقابل خبرگزاري مهر، روزنامه ايران در مقابل روزنامه همشهري، سايت رجاء در برابر تابناک، و روزنامه كيهان در برابر روزنامه تهران امروز.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)