تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
قم، شهر افراط و تفریط - بخش نخست:

«قم، شهری که ایران را به گروگان گرفته است»

برگردان: م. صبا

در اتوبان تهران - قم راننده ماشین، بهرام، سر صحبت را باز می‌کند. او که تحصیل‌کرده دانشگاه است، از سر ناچاری و چون کار پیدا نکرده، به رانندگی روی آورده است. بهرام خطاب به من می‌گوید: «توی قم چی رو می‌خوای ببینی؟ قم چیزی نداره. اونجا فقط آخوند پیدا می‌شه. من از آخوند‌ها خسته شده‌ام. ۳۰ ساله که دارم مرتب اونا رو می‌بینم.»

بهرام ترجیح می‌دهد در طول سفر به شهری که می‌گوید دوستش ندارد، سی‌دی موسیقی التون انگلیسی را گوش کند.

***

قم یکی از استان‌های سی‌گانه ایران؛ و مرکز آن نیز شهر قم است. در حالی که تهران پایتخت سیاسی ایران است، قم پایتخت معنوی و دینی این کشور و اصفهان پایتخت فرهنگی ایران محسوب می‌شود. قم همچنین دومین شهر مهم دینی ایران پس از مشهد است.

قم محبوبیت چندانی نزد مردم ایران ندارد. چون مردم معتقدند در حال حاضر این قم و حوزه علمیه است که بر کشور حکومت می‌کند. حاکمان تهران و حداقل تعدادی از آنان مثل محمود احمدی‌نژاد، بخش عظیمی از قدرت خود را از قم، و نه از تهران کسب می‌کنند.


بسیاری از ایرانیان تحصیل‌کرده معتقدند که این شهر کوچک، ایران را به گروگان گرفته است. قم در عرض این دو سال که احمدی‌نژاد بر مسند حکومت تکیه زده مزایای بسیاری دریافت کرده است. یکی از آن‌ها این است که ریاست دانشگاه‌های تهران و اصفهان نصیب روحانیون شده است.

اما از سوی دیگر که نگاه کنیم قم دارای محبوبیت زیادی برای طلاب علوم دینی از اقصی نقاط عالم است که برای تحصیل فقه اسلامی به این شهر می‌آیند. به مجموعه‌ای از مدارس علوم دینی، حوزه علمیه گفته می‌شود. در حوزه علمیه، فقه شیعی تدریس می‌شود و گروه زیادی از آیت‌الله‌های بزرگ و معتبر در آنجا زندگی می‌کنند. همان طور که حوزه علمیه طلاب را از همه دنیا در خود جای داده است، اساتید این حوزه هم از تمام دنیا، حتی از آمریکا در قم جمع شده‌اند.

جمعیت قم بالغ بر ۱.۵ میلیون نفر است. این شهر در منطقه‌ای خشک و لم یزرع قرار دارد و تا حد زیادی از فقر اقتصادی و فقر معماری برخوردار است.

آن چه یک توریست در قم می‌بیند تنها خانه‌هایی به غایت ساده (در مقایسه با تهران) خیابان‌هایی ساکت از ازدحام و سر و صدای ماشین‌ها و آخوند‌هایی است که عمامه و عبای سیاه بر سر و تن دارند و سوار بر موتور، از این طرف به آن طرف می‌روند. آب و هوای خشک و کم‌باران، محرومیت از طبیعتی زیبا و باغات و درختان از دیگر خصوصیات شهر قم است.

دست‌اندرکاران صنعت فرش قم سعی می‌کنند برای جبران نیاز روزمره مردم به این چیزها، مناظر طبیعی زیبا و آب و سبزه را بر روی فرش‌ها نقش بزنند. قم از لحاظ ثروت طبیعی فقیر است و اکثر زمین‌های این شهر قابل زراعت نیست؛ مخصوصا زمین‌هایی که سمت دریاچه نمک قرار دارند.

یکی دیگر از اماکن مشهور قم، علاوه بر حوزه علمیه، مقبره حضرت معصومه است. قبل از دفن آن حضرت در قم این منطقه دهاتی ساده بیش نبوده؛ اما پس از این تاریخ مردم رفته رفته در اطراف مقبره حضرت سکنی می‌گزینند و شهر اندک اندک توسعه پیدا می‌کند.

شاه عباس اول برای این مقبره ضریح می‌سازد و این نقطه عطفی در پیشرفت شهر و مسافرت مردم و شیعیان حتی از خارج ایران به قم می‌شود. غیرمسلمانان حق ندارند وارد مرقد مطهر شوند و در حرم تدابیر امنیتی شدیدی در این مورد اتخاذ شده است و البته قم مجموعاً تحت کنترل امنیتی شدید قرار دارد.

در اطراف و اکناف شهر پوستر‌ها و تابلو‌های ادعیه و یا نوشتارهای دینی مثل «یا فاطمه» «یا ابوالفضل» و «یا حسین» به چشم می‌خورد. این بیرق‌ها و علایم را همه جا، در بازار لباس‌های زنانه، پشت شیشه وسایل نقلیه عمومی و خصوصی، در غذا خوری‌ها، طبعاً در مساجد و مدارس دینی می‌توان دید.

مرقد حضرت معصومه اگر چه نتوانسته این شهر را به یک مرکز تجاری و اقتصادی تبدیل کند؛ اما توانسته است از آن یک مرکز آموزش دینی بسازد. طلبه‌ها در حلقه‌های چند نفره در رواق‌های حرم می‌نشینند و به درس استادشان گوش فرا می‌دهند.

کسادی حوزه علمیه نجف که قدمتش به قرن ۱۱ هجری می‌رسد، به سبب رخدادهای سیاسی ۱۰۰ ساله اخیر در عراق، باعث برجستگی حوزه علمیه قم شده است. این حوزه در خلال حکومت صفویان که سرآغاز رسمیت بخشیدن به مذهب تشیع در ایران است، به شهرت و معروفیت قابل توجهی در خارج از ایران نائل شد.

***

بازار قم هم مانند بازار تهران از تاخت و تاز سپاه صنایع چینی در امان نیست. در بازار ساده قم که در وسط شهر قرار دارد، اجناس ساخت چین به وفور یافت می‌شود. این اجناس با قیمت‌های بسیار نازل فروخته می‌شوند و این نعمتی است برای طلاب حوزه که ماهانه حقوق اندکی از اساتیدشان دریافت می‌کنند.

بازاریان قم وقت نهار، بازار را تعطیل می‌کنند و پس از صرف غذا در منزل، دوباره به بازار بر می‌گردند و بازار تا ساعت پنج یا شش عصر باز است. علی‌رغم آن که خرید و فروش در بازار قم رونق چندانی ندارد و مشتری کم است، اما بازاری‌ها برای جلب مشتری فریاد نمی‌کشند و کسی را برای دیدن بساط خود صدا نمی‌کنند.

در وسط شهر قم در ضلع جنوبی میدان شهدا، خانه ساده‌ای وجود دارد که در و دیوارش با شعارهای دینی که به رنگ سیاه نوشته شده، پوشیده است. روی یکی از پارچه‌ها به فارسی نوشته شده: این منزل امام خمینی قبل از تبعید به عراق است.

این خانه واقعاً ساده است و در اطراف آن از حراست خبری نیست و همچنان همانطور است که آیت‌الله خمینی آن را رها کرد و به تبعید رفت.

بر عکس تهران، در قم زن‌ها چادر سیاه بلند می‌پوشند. زنانی هم که از شهر‌های دیگر ایران به قم می‌آیند، ملزم به رعایت این نوع حجاب هستند؛ و الا مورد نگاه‌های خیره خیره مردم و عدم پذیرش آنان در خیابان‌ها قرار می‌گیرند.

چادر زن‌ها اغلب سیاه‌رنگ است؛ اما پوشیه روی صورت زن‌ها نیست و کلاً در همه ایران به ندرت می‌توان زنان نقاب‌زده را دید. تا حدی که گاهی اوقات زنان نقاب‌زده در خیابان‌های قم مورد کنایه بعضی از عابرین قرر می‌گیرند.

***

منبع: روزنامه الشرق الاوسط، ۱۵ مارس ۲۰۰۷، شماره ۱۰۳۴۴

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

دوست من سلام
من یک قمی هستم
خیلی جامع و به طور صحیح قم و شهر قم را تشریح کرده که شاید من قمی نمی توانستم به این خوبی وصف کنم

-- mohammad ، Nov 7, 2007

من یک قمی هستم. مطلب نگاشته شده از ناآگاهی مفرط نویسنده به اوضاع حاکم بر شهر قم حکایت دارد که ذکر دلایل آن مطلب مفصلی می طلبد. پیشنهاد می کنم برای شناخت و معرفی بهتر شهر قم به مطالبی که یک دانشجوی قمی در وبلاگ ساده خود منتشر می کند و ارزش آن دهها بار بیشتر از مطلب روزنامه الشرق الاوسط است مراجعه کنید : http://arianmihan.blogfa.com/post-108.aspx

-- حسین ، Nov 7, 2007

فکر می کنم به دلیل همین نفرت مردم ایران و بلکه جهان از قم است که این شهر یکی از شهرهای پر مسافر و توریستی (توریسم مذهبی) است. و درست به همین دلیل است که در تعطیلات ( حتی غیر مذهبی) این شهر چند برابر ساکنان خود را به عنوان میهمان میپذیرد.

-- یک پرفسور ، Nov 7, 2007

"... حوزه علمیه نجف که قدمتش به قرن ۱۱ هجری می‌رسد !؟"
فکر می کنم نویسنده به اشتباه 11 میلادی را 11 هجری آورده است. در هر حال 11 هجری در این متن اشتباه است.

-- بدون نام ، Nov 9, 2007

ایول
زدی تو هدف خیلی خیلی دقیق نوشتی عزیزم شهر ما خیلی بدتر از این حرفهاست
به قول یکی از بچه ها تو شهر قم اخوند زیاده و موتور اونم از همه رنگ و مدلی

-- سعید ، Nov 9, 2007

ghadim kasi inharo tahvil nemigereft, halam mardom az tarseshon akhoondaro niga mikonand. dorosteh bayadam ye khooneye sadeh basheh, inha chizi nadashtand, halaast ke ba poole haroomo beytolmal too vilao kaaakh zendegi mikonand, jamaran yeki az behtarin va geroongheymattarin manateghe shomaale tehrane, halaa hamashoon too khoonehhaye ghasbi hastand. khoda naboodeshoon koneh. ye nokteh dar morede ghom begam ke bishtarin mizane fesad too ghomeh, oonam az badtarin nooesh, hamjensbazi ham shenidam too hozehhaaye elmiyeh faravooneh.

-- بدون نام ، Nov 9, 2007

1- پایتخت فرهنگی ایران از دیرباز شیراز شناخته می شده و می شه. اصفهان همین یکی رو سال اخیر و با تبلیغات دولتی عنوان «پایتخت فرهنگی جهان اسلام» رو به خودش گرفت.
2- عنوان «قم، شهر افراط و تفریط» چطور نمود پیدا می کنه؟ اگر بگیم تفریط خوب قبول، ولی در مقابلش مطلبی ذکر نشد که بشه گفت تفریط.
3- زمانه واقعاً معتقد هست که این مطلب رو نباید از دست داد؟ حیف از این همه مطالب وزین زمانه نیست؟

-- امیشکا ، Nov 10, 2007

سلام به همه دوستان
متاسفانه درباره شهر عزيز قم مطالب درستي ننوشته ايد .
شهر قم جايگاه شيعيان مي باشد . و اصلا در اين شهر مطالبه گفته نسبت داده شده صحيح نمي باشد .چرا شما همان حرفهاي بيگانگان را تکرار مي کنيد واقعا شما قم نيامدهايد و از نزديک اين شهر عزيز را نديده ايد
چرا نسبتهاي بي روا به اين شهر مي دهيد
اگر مردم از اين شهر بدشان مي آيد چرا بيش از 4 مليون نفر زائر دارد
اميدوارم به جاي اين همه گزافه گويي کمي به فکر عزت و افتخار اين مملکت باشيد نه اينکه بلندگوي رسانه هاي کفار
با تشکر

-- szhoseyni@yahoo.com ، Mar 24, 2008

با وجود اینکه من مسلمون نیستم میدونم که امام معصوم در شهر مشهد قرار داره چطور قم پایتخت معنوی ایرانه؟!! یکی از دلایل که قم هیچی نشد واسه اینه که این شهر هویت نداره و فقط مرکز مشروعیت بخشی به نظامه.والا مردم ایران با مذهب سرجای خودش مشکل ندارند.من یک یزدی یهودی هستم که در مشهد درس خوندم.بعنوان یک یهودی برای بازدید از اثار معماری حرم امام رضا داخل شدم و مشکلی پیش نیومده در مشهد یهودی و مسیحیان نیز زندگی میکنند انصافا شهر سرزنده و خوبی ،چه از لحاظ معماری و اماکن تفریحی و گردشگری در مقایسه با دیگر شهرهای ایران.به دلیل اینکه از دید مردم مسلمان ایران مشهد دارای هویت مذهبی فرهنگی و تاریخی اصیل است اما قم ....

-- اراد ، Aug 3, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)