تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
عدنان مفتی؛ رییس پارلمان کردستان عراق در گفتگویی اختصاصی با زمانه:

«پژاک و پ.ک.ک به ما مربوط نيستند»

عرفان قانعی‌فرد

مشاور رسانه‌ای و روابط عمومی ریاست پارلمان کردستان عراق درباره بحران ترکیه و عراق، گفت: «در ۲۴ اکتبر ۲۰۰۷ نشست ضروری پارلمان کردستان عراق درباره لشکرکشی ترکیه به مرزهای کردستان انجام شد که قطعنامه‌ای در شش ماده صادر کرد که اصرار داشت گروهی ویژه اعزام شوند تا با بررسی شیوه‌های دیپلماتیک ترکیه را در حل بحران یاری دهند.»

وی افزود: «اما با توجه به این که ترکیه بر خلاف دیگر همسایگان سیاسی–جغرافیایی، پارلمان حکومت فدرال کردستان عراق را به رسمیت نمی‌شناسد، هیچ پاسخی رسمی در این باره صادر نکردند.»

اما پیش از آغاز این کنفرانس خبری و نشست اضطراری، عدنان مفتی ریاست پارلمان کردستان عراق در گفتگو با رادیو زمانه می‌گوید:


عدنان مفتی، رییس پارلمان اقليم کردستان عراق

همیشه بر موضع‌گیری صلح‌آمیز مسالمت‌آمیز تأکید کرده‌ام. چون که به راستی با بر افروزی شعله جنگ چیزی درست نمی‌شود و جز خسارت، سودی در بر نخواهد داشت و در سال‌های اخیر ترکیه با بیش از ۲۴ بار حمله نظامی برای سرکوبی ترکیه به کمترین موفقیتی دست نیافت.

اگر ترکیه بر خلاف همه اصرارهای ما به اقدام آشتی‌جویانه همچنان در مواضع خود سماجت کند و هجومی نظامی انجام دهد ، باید اعلام داشت که این مسأله‌ای برای استقرار و نهادینه شدن دموکراسی در سیستم فدرالی کردستان عراق خواهد بود و مانعی برای ادامه و توسعه دموکراسی و استقرار در عراق.

حکومت اقلیم کردستان در عراق که هم‌مرز ایران و ترکیه و سوریه است، برای رعایت جوانب همسایگی و دیپلماسی و روابط هم‌جواری احترام خاصی قایل است و همیشه بر رعایت قوانین متقابل و تقویت پیوندها اصرار داشته است.

الان در این ماجرا، کردستان به هیچ وجه از نیروهای پ.ک.ک حمایت و پشتیبانی نخواهند کرد. زیرا این مسأله مربوط به داخل ترکیه است و مشکل داخلی ترکیه را باید خود حکومت ترکیه حل و فصل کند و تنها از راه دیپلماسی و دیالوگ و آشتی می‌توانند به حل و فصل موارد خود بپردازند.


عدنان مفتی، رییس پارلمان اقليم کردستان عراق

وی در خصوص برخورد ایران با گروه ایرانی پژاک که وابسته به پ.ک.ک ترکیه هستند، می‌گوید:

به ایران هم توصیه کردیم که راه نظامی و توپ‌باران مناطق کردنشین درست نیست و خوشبختانه زود پایان یافت. ما حکومت و پارلمان کردستان راضی نیستیم که خاک کردستان، از طرف هیچ کشوری همجوار و همسایه مورد تجاوز نظامی قرار گیرد و اجازه چنین خبط و خطایی را هم به هیچ کشوری و نیرویی نخواهیم داد؛ چون ما همیشه قانون حسن همجواری را رعایت کرده‌ایم.

مسأله تحویل افراد کادر رهبری پ.ک.ک در حیطه صلاحیت ما نیست. ایران و ترکیه با همه توان نظامی و قوای اعزامی خود نتوانسته‌اند که پژاک و پ.ک.ک را از بین ببرند و مسئولین آن را دستگیر کنند. حال ما چگونه می‌توانیم؟

توان نیروی نظامی رسمی عراق و پیشمرگه‌های مسلح کُرد، صرفاً برای کنترل تروریست‌ها و نیروهای مخرب نفوذی به داخل خاک عراق است و نمی‌خواهیم که جان آن‌ها را برای مسأله‌ای که به هیج وجه مربوط به ما نیست، به مخاطره بیندازیم. ما با همه نیروهای مشهور به اپوزیسیون در داخل خاک کردستان عراق، قرار رسمی داریم که تحت هیچ شرایطی حق استفاده از خاک کردستان عراق را علیه مواضع کشورهای همسایه ندارند.

از موضع‌گیری جناب مالکی و حکومت فدرال در مرکز عراق استقبال می‌کنیم که گروهی متشکل از سه نیروی بریتانیا و آمریکا و عراق با ترکیه وارد مذاکره شوند تا مشکل را به نحوی دیپلماتیک حل و فصل کنند.

ما هیچ گونه پیوندی با پ.ک.ک و پژاک نداریم و اجازه ورود و عبور و مرور آزادانه در داخل کردستان عراق ندارند و نمی‌دانیم که تجهیزات و ادوات خود را از کجا تأمین می‌کنند و کسی هم نمی‌داند که مقر‌های نظامی ایشان کجا هستند.

امیدواریم که تهدید‌های نظامی جدی نباشد و آمریکا مسئول اصلی کنترل و برخورد با هم‌پیمان خود ترکیه است. چون زمانی که یک کشور، کشوری دیگر را اشغال نظامی می‌کند، مسئولیت حفظ و کنترل آن کشور را تا زمان استقرار کامل حکومت بر عهده دارد و آمریکا هم تحت هیچ شرایطی بنا به پیمان‌های منعقد شده فی مابین دو کشور، نخواهد گذاشت که ترکیه به داخل خاک عراق تجاوز کند و قطعاً در این باره کردستان را حمایت خواهد کرد.

هر چند تصور می‌کنیم که ترکیه با چنین شرایطی توانایی انجام تهدیدات را ندارد. زیرا در این زمینه نارضایتی کشورهای همجوار مانند ایران و اروپا و آمریکا را در پی خواهد داشت.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)