تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
مصاحبه رونو ژیرار از روزنامه فیگارو با شیرین عبادی

«تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، نتیجه عکس می‌دهند»

برگردان: شهرزاد پورعبدالله

شیرین عبادی، وکیل ایرانی که در سال ۲۰۰۳ به خاطر دفاع از زندانیان سیاسی و زنان کشورش برنده جایزه نوبل شد، در سفرش به پاریس، درحالی که با غنی‌سازی اورانیوم مخالفت می‌کند، تحریم‌ها را نیز برنمی‌تابد.


شیرین عبادی (عکس: AP)

آیا نگران جنگ احتمالی بین آمریکا و ایران هستید؟

بله، مثل همه مردم ایران نگرانم. وقتی جورج بوش و کاندولیزا رایس، امکان بمباران ایران را مطرح می‌کنند، البته که جای نگرانی هست.

چه چیزی می‌تواند مانع بروز این جنگ شود؟

منطق، از سوی هر دو طرف. برای طرف ایرانی، منطق، توجه به درخواست‌های سازمان ملل خواهد بود. برای ایرانی‌ها منطقی نیست که دور خود دیوار بکشند و بگویند ما هیچ رابطه‌ای با دنیای بیرون نداریم. همه دنیا از ما می‌خواهند غنی سازی اورانیوم را متوقف کنیم. عدم اجرای این خواسته منطقی نیست.

برای آمریکایی‌ها، منطق،‌ این است که از فاجعه ماجراجویی نظامی در عراق درس بگیرند. آمریکا نباید به ایران حمله نظامی کند. مردم ایران ملتی سربلند و مقاومند و با چنگ و دندان از خودشان دفاع خواهند کرد.

آیا تحریم‌های بازرگانی بهترین وسیله برای تغییر سیاست هسته‌ای ایران است؟

تحریم‌های اقتصادی چیز خوبی نیستند. چرا که همواره مردم را به جای رهبران محروم می‌کنند. مردم ایران هرگز تحریم‌های اقتصادی را تأیید نمی‌کنند. بر عکس، این کار می‌تواند آن‌ها را علیه غرب برانگیزاند. در مقابل، من به مفید بودن تحریم‌های سیاسی معتقدم. پایین آوردن روابط سیاسی با یک رژیم دیکتاتوری معنی‌دار است.

از وقتی پرونده هسته‌ای همه توجه غرب قرار را به خود معطوف کرده، غربی‌ها پایمال شدن مداوم حقوق بشر در ایران را فراموش کرده‌اند. وضعیت زنان و آزادی آن‌ها، روز به روز بدتر می‌شود. آزادی بیان نقض می‌شود: روزنامه‌های مستقل توسط رژیم تعطیل شده‌اند و برخی از روزنامه‌نگاران زندانی شده‌اند. تظاهرات دانشجویان به شدت سرکوب شده‌اند.

آیا مدافع جدایی سیاست از دین در ایران هستید؟

موافقم. ادغام سیاست با دین به سیاست‌مداران ایرانی امکان داده تا از باور‌های عمیق مذهبی اکثریت مردم ایران سوء استفاده کنند. در حال حاضر، اگر کسی از طرف مذهبی‌ها تأیید نشود، امکان نامزد شدن در انتخابات را ندارد. اما این تنها مانع نیست. کنترل سیاست توسط سپاه پاسداران هم وجود دارد.

آیا می‌شود یک روز، اصل اداره ایران توسط روحانیون شیعه (ولایت فقیه) را تغییر داد؟

برای این کار باید همه‌پرسی برگزار شود. همه چیز به اراده مردم ایران، توانایی رژیم در محدود کردن و البته همین طور به وضعیت بین‌المللی بستگی خواهد داشت.

***

منبع: فیگارو</a>

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

salam/
faghat mikhastam az khanoumeh ebadi beporsam keh cheh goneh mitavan jeloyeh atomi shodaneh yek mosht divaneh ra gereft?
va aya agar in hokomat atomi shavad aya khatarash bishtar az sabegh barayeh ham keshvareh khodeman va ham barayeh donya nakhahad bood?
man aslan ba hamleh beh keshvaram movafegh nistam am ba majara joeihayeh hokomatiyan ham movafegh nistam va tanha raheh aramesh mantagheh ra dar taghyeeireh rejimeh iran midanam beh har tarigh keh shodeh.

-- anahita ، Oct 28, 2007

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)