تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

جیتکس دبی و ایرانی کم‌رنگ‌

مریم ابریشم‌کار

نمایشگاه جیتکس دبی که در منطقه خاورمیانه بزرگ‌ترین و مهم‌ترین رویداد در زمینه صنایع الکترونیک و فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) است، پس از پنج روز به کار خود پایان داد. نمایشگاه جیتکس امسال که از روز هشتم سپتامبر آغاز شده بود با سه عنوان گردهمایی تجاری جیتکس، ارتباطات در خلیج فارس و الکترونیک مصرفی برگزار شد.

از آنجا که گفته می‌شود مدیران و برنامه‌ریزان شهر دبی، در تلاش هستند که این شهر بندری را به مرکز و قطب اصلی تجارت و بازرگانی منطقه خاورمیانه تبدیل کنند، نمایشگاه جیتکس نمود این برنامه‌ریزی در حوزه صنایع رایانه‌ای و ارتباطی است. برگزارکنندگان نمایشگاه جیتکس از طریق برگزاری نمایشگاه‌های عمومی، تمرکز اصلی خود را روی خریداران و بازاریابان کلیدی فن‌آوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی در منطقه و جهان قرار می‌دهند.

به گزارش نشریه اختصاصی «هفته جیتکس» در دبی، نمایشگاه امسال پذیرای ۳۳۰۰ شرکت بین‌المللی از ۷۹ کشور دنیا بود که آخرین محصولات و خدمات خود را در آن به نمایش گذاشتند. ایران نیز در بیست و هفتمین نمایشگاه جیتکس، همچون سال‌های پیشین، همراه برندهای معروفی که به غول‌های دنيای کامپيوتر معروف هستند، حضور داشت. شرکت‌هايی از قبیل مايکروسافت، اپل، سونی، Accer ،Brother ،Sisco ،Epson و HP.

هرچند در میان غرفه‌های نمایشگاه، شرکت‌های مستقل ایرانی مستقر درایران و امارات هم دیده می شد؛ اما به نظر می‌آمد مجموعه غرفه‌هایی با پرچم جمهوری اسلامی ایران، نماینده اصلی ایران در جیتکس باشند که چنین نیز بود.

غرفه‌داران و بازدید کنندگان ایرانی حاضر در نمایشگاه معتقدند که نه تنها حضور ایران هر سال کمتر و کم‌رنگ‌تر می‌شود، بلکه شمار بازدیدکنندگان از این غرفه‌ها نیز کاهش یافته است. همچنان که در مجموعه غرفه‌های ایران که سال گذشته ۱۲ شرکت در آن حضور داشته، امسال تنها هشت شرکت به جیتکس آمده است. هرچند سادگی بی‌حد غرفه‌های ایران در میان دکورهای عظیم و گیرای سایر شرکت‌های حاضر در جیتکس هم بی‌اثر نبود و بازدیدکنندگان را به خود جذب نمی‌کرد.

جالب است بدانید چین با ۱۱۵ شركت، بیشترین غرفه این نمایشگاه را در اختیار داشت و شركت‌های ایتالیایی و بلغاری برای اولین بار در جیتکس امسال شركت كردند.

همچنین گفته می‌شود بیشترين تعداد بازديدکننده به ترتیب از عربستان سعودی، مصر، چين و ايران به دبی آمده است.

به گفته مسؤولان جیتکس، سال گذشته از فروش محصولات و قراردادهای منعقد شده در نمایشگاه بیش از ۲۲ میلیون دلار، سود خالص نصيب دبی شده است که پیش بینی می‌شود امسال این رقم افزایش یابد.

به گزارش نشریه تخصصی «هفته جیتکس»، برآوردهای بازار تکنولوژی‌های اطلاعاتی و ارتباطی نشان می‌دهد که بازار منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، از سال ۲۰۰۳ با صرف هزینه‌ای معادل ۶.۹ میلیارد دلار آمریکا به ۱۳.۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۸ می‌رسد. کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، امسال به تنهایی حدود 5 میلیارد دلار صرف خواهند کرد که در این میان انتظار می‌رود ۴۶.۸ درصد از این سهم متعلق به عربستان سعودی و ۳۰.۴ درصد آن متعلق به امارات عربی‌متحده باشد.

همچنین پیش‌بینی می‌شود منطقه خاورمیانه و آفریقا تا سال ۲۰۰۹، حدود ۲۰.۱۴ میلیارد دلار در بخش سخت‌افزار تکنولوژی‌های اطلاعاتی و ارتباطی صرف کنند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)