تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
توفان دين، شهروند-روزنامه‌نگارها را به صحنه آورد

استمداد سی‌ان‌ان از ساکنین جزایر کارائیب

مصطفی قوانلو قاجار

اگر این روزها بیننده شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان باشید، متوجه می‌شوید که در هر بخش خبری، گویندگان خبری پس از هر خبر از توفان دین، بینندگان را به صفحه‌ای در سایت سی‌ان‌ان ارجاع می‌دهند که مملو از گزارش‌های مردمی است.


صفحه ireports برای دریافت گزارش از بینندگان عادی ساخته شده است. دربالای صفحه نوشته شده: «گزارش‌ها و نظرات خود را درمورد خبرهای روز برای ما بفرستید.»

به طور طبیعی خبرها و گزارش‌ها در مورد توفان دین (که این روزها در خلیج مکزیک غوغا به پا کرده) در اولویت اول قرار دارد. این که چرا سی‌ان‌ان در هر بخش از بینندگان خود می‌خواهد که تصاویر تلفن همراه خود را برای سی ان ان بفرستند، به چه معناست؟

آیا عصر روزنامه‌نگاری حرفه‌ای پایان یافته و عصر روزنامه‌نگاری آماتوری آغاز شده؟ یا سی‌ان‌ان با کمبود نیروی حرفه‌ای روبه‌رو شده است؟
هیچ کدام! روزنامه نگاران حرفه‌ای کار خود را انجام می‌دهند. تحلیل می‌نویسند؛ مستندهای خبری می‌سازند و با ماجراجویی سراغ سوژه‌های نامکشوف می‌روند.

روزنامه‌نگار حرفه‌ای این روزها به دنبال تحقیق و تفحص است. در بایگانی‌ها سرک می کشد و پرونده‌های خاک‌خورده فساد را روی میز می‌گذارد. سی‌ان‌ان نیز با کمبود خبرنگار مواجه نشده و هر ساله نیز، بر حجم فعالیت‌هایش در بخش‌های مختلف می‌افزاید.


عکسی از توفان در خلیج مکزیک در بخش i-reporter سايت CNN

اما چه کسانی بهتر از همان ساکنان محلی خلیج مکزیک می‌توانند از توفان دین بگویند. آن‌ها با این توفان دست و پنجه نرم می‌کنند و هر روز شاهد ویران شدن تأسیساتی هستند که با دست به یکی کردن موج و باد، از میان می‌روند. نهرهایی که بین خیابان‌ها راه افتاده و هر لحظه، بیشتر تبدیل به یک رودخانه خروشان میان منازل مسکونی می‌شود. شهرهایی پر از سکوت در سرتاسر جزایر کارائیب که بیش از هر چیزی، به اطلاع‌رسانی نیاز دارند.

عکس‌ها و ویدیوهایی که کاربران این نواحی برای سی‌ان‌ان فرستاده‌اند و این شبکه در بخش‌های خبری خود، آن‌ها را به نمایش می‌گذارد، نشان‌دهنده این است که رسانه‌های بزرگ جهان (که داعیه حرفه‌ای بودن به تمام معنا را دارند) جایی برای روزنامه‌نگاری آماتوری باز کرده‌اند. آن‌ها می‌دانند که روزنامه‌نگاری آماتوری، نه تنها جای آن‌ها را تنگ نمی‌کند، که بر اعتبار آن‌ها و اعتماد مخاطب می‌افزاید.

-----------------------------
مرتبط:
منبع‌بازهای ژورناليست می‌آيند
ژورنالیسم شهروندی و ايجاد تغيير در اوضاع جهان
شما با يک موبايل «شهروند خبرنگار» هستید

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

عنوان مطلب را بسیار بد انتخاب کرده اید. استمداد به معنی این است که سی ان ان از گزارش گیری محلی عاجز است و طلب کمک کرده در حالی که آی ریپورت، بخش خاصی است که جایگاهی به شهروندان می دهد برای منتقل کردن مشاهدات عینی شان

-- نوشا ، Aug 23, 2007

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)