تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

چرا از کلیساهای سوئیس اذان پخش شد؟

درنا کوزه گر، روزنامه نگار در زوریخ




در روزهای گذشه در اتفاقی نادر به طور همزمان در سه شهر بزرگ سوئیس از کلیسای بزرگ و قدیمی صدای اذان شنیده شد، امری که بسیاری از سوئیسی های محافظه کار را وحشت زده کرد.

فیلم این واقعه را در اینجا ببنید،


در سوئیس به جز زوریخ که یک مرکز اسلامی بزرگ دارد، اغلب مساجد بزرگ در ژنو و شهرهای فرانسه زبان که طبعا جمعیت مسلمان بیشتری هم دارند واقع هستند اما با این حال مسلمانان در اغلب مواقع در کانتون ها (ایالت ها) ی آلمانی زبان با برخی محدودیت های خاص روبرو هستند، این امر از سویی به محافظه کاری سنتی جامعه سوئیس بازمی گردد و از سوی دیگر به رفتار و نگرش های افراطی برخی از این مسلمانان.

با این که مسلمانان بطور رسمی پس از بی دین ها سومین گروه اعتقادی در سوئیس به شمار می روند ولی هنوز به خوبی در جامعه سوئیس جا نیافتاده اند.

در سوئیس نزدیک به 310 هزار مسلمان زندگی می کنند که عمدتا از ترکیه و کشورهای بالکان آمده اند و پنج درصد از جمعیت سوئیس را تشکیل می دهند. بسیاری از این مسلمانان همچنان سنت ها، فرهنگ و ساختارهای اجتماعی خود را در کشوری که اصولا در برخورد با دیگران بسیار محافظه کارتر از هر کشور دیگر اروپایی است، حفظ کرده اند.

این امر سبب شده است تا بسیاری از رسانه های جریان اصلی سوئیس در کنار افکار عمومی و احزاب راست گرای این کشور به سرعت آنها را "دیگر سازی" کنند و به انزوای بیشتر آنها کمک کنند، بسیاری از این رسانه ها در کشوری که آمار قتل و جنایت در آن بسیار کم است و گاه گفته می شود اغلب این جرائم توسط خارجیان انجام می شود، به محض آنکه جنایت یا قتلی رخ می دهد ملیت متهم را ذکر می کنند ، در مقابل به ندرت دیده می شود که یادآوری کنند مظنون مثلا به لهجه سوئیسی سخن می گفت.

اما چرا از سه کلیسای مشهور زوریخ، برن و سنت گالن اذان پخش شد؟

مدتها است که در شهرداری برن بر سر ساخت مسجد و مناره هایی برای پخش اذان بحث و مجادله بین احزاب راست و چپ ادامه دارد، بسیاری در شهرداری برن بطور کلی مخالف ساخت مناره و پخش اذان هستند زیرا معتقدند که پخش اذان سبب سلب آرامش عمومی مردم می شود، این در حالی است که اغلب کلیساهای سوئیس به ویژه در بخش آلمانی زبان که حدود شصت درصد از کشور را تشکیل می دهد بطور دائم به همین کار مشغولند و کلیساها در این کشور یکی از پرسروصداترین کلیساهای جهان هستند که همسایگی با آنها از نظر میزان تولید آلودگی صوتی با همسایگی با مساجد در تهران برابر یا حتی بدتر است.


با این حال به نظر می رسد علت مخالفت با ساخت مسجد جامع (که قرار بود یکی از بزرگترین مراکز اسلامی اروپا با مساحت 23 هزار متر مربع باشد) در برن و یا مناره در این شهر، مفهومی سیاسی داشته باشد.

در انتخابات سال 2003 در سوئیس که منجر به پیروزی قاطع احزاب راست گرا در این کشور شد، شعار اصلی حزب SVP (حزب مردم سوئیس) "سوئیس برای سوئیسی ها" بود، یکی از پوسترهای بحث انگیز این حزب در تبلیغاتش، پوستری بود که در آن چند دست سیاه در حال چنگ اندازی به پاسپورت قرمز رنگ سوئیسی بودند، زیرا این حزب چنین تبلیغ می کرد که درصورت پیروزی احزاب چپ و اعطای تسلیهات بیشتر برای تابعیت خارجی های مقیم این کشور تا چند سال دیگر با توجه به میزان زاد و ولد بیشتر مسلمانان، سوئیس کشوری مسلمان خواهد شد.

اکنون بار دیگر به هنگام نزدیک شدن به انتخابات پارلمانی در سوئیس بحث بر سر خارجی ها و "تهدیدات مسلمانان" در بین احزاب سوئیسی رونق گرفته است.

رشد گرایشات افراطی اسلامی در این کشور و کشف چندین طرح تروریستی وحشت برانگیز در کشوری که همواره امن ترین کشور جهان شناخته می شود، سبب نگرانی های بسیاری شده است، این درحالی است که حمایت سنتی چپ ها از مسلمان ها که برخی از آنها برای سازگاری با جامعه جدید تلاشی به خرج نمی دهند، با انتقاداتی درونی نیز مواجه است.

سال گذشته پلیس سوئیس، یک سایت اینترنتی را که مسلمانان را به اقدامات افراطی تشویق می کرد مسدود کرد و دو تن از دست اندرکاران آن را بازداشت کرد، این در حالی بود که چندی پیش اعلام شد پلیس توطئه حمله به هواپیمای ال آل با آر پی جی هفت را در فرودگاه زوریخ که توسط چند پناهنده عرب زبان در دست اجرا بود، خنثی کرده است.

به علاوه اظهارات جنجال برانگیز طارق رمضان که رهبر فکری مسلمان سوئیس خوانده می شود و به کشورهای فرانسه و آمریکا برای حمایت از تروریسم ممنوع الورود بود، هر از چند گاه سبب می شود تا رسانه های محافظه کار سوئیسی بهانه ای برای یادآوری"خطر اسلام گرایان" بیابند.

اکنون یوهانس گیز و دوستانش تصمیم گرفته اند راسا وارد معرکه شوند و به حمایت از جامعه مسلمانان سوئیس برخیزند و با استفاده از بلندگوهای ابداعی خود در کلیساهای جامع به پخش اذان بپردازند، این بلندگوهای دوسویه (که سازندگانش نام بمب صوتی به آن داده اند) با دستگاه پخش برای کار گذاشتن در کلیساها ساخته شده است، آنها در شهر سنت گالن این بلندگو را در ساعت 21.15 در کلیسای سنت لوزرن کار گذاشتند که مردم و همسایه ها را به وحشت انداخت.



ویدئوی تولید این بلندگو ها را ببنید و دانلود کنید

در همین حال جامعه مسلمان برن اعلام کرد که طرحی برای ساخت یک مرکز اسلامی دیگر با نام ابوعلی سینا، دانشمند ایرانی با بودجه 80 میلیون فرانکی در دست بررسی دارد.

چپ گرایان سوئیسی هم اکنون در حال جمع آوری امضاء برای درخواست رفراندمی برای لغو ممنوعیت ساختن مناره در شهرهای سوئیس شده اند زیرا به اعتقاد آنان این امر با دمکراسی مستقیم و روح قانون اساسی کنفدراسیون سوئیس مغایر است.

برخی از نمایندگان راست گرای پارلمان سوئیس که اکثریت آن را به دست دارند و این موضوع بهانه خوبی برای جلب نظر اکثریت جامعه در انتخابات آتی به شعارهای تبلیغاتی خود به دست شان داده است حتی تا آنجا پیش رفته اند که می گویند مناره های مساجد در سوئیس نمادی از "غلبه اسلام بر این کشور" است.

یوهانس گیز و دوستانش که سازماندهی پخش اذان از کلیساها در سه شهر سوئیس را برعهده داشته اند، می گویند مسلمانان هم باید مانند سایر مذاهب در این کشور برای انجام فرائض مذهبی خود آزادی کامل داشته باشند.

با این حال، به نظر می رسد که برخورد جامعه سوئیس با مسلمانانی که بسیاری از آنها برای سازگاری با جامعه به اندازه کافی تلاش نمی کنند و در چارچوب های فرهنگی و سنتی بسته خود باقی مانده اند، به چالش بزرگی در انتخابات پارلمانی پیش رو در این کشور بدل خواهد شد.

سایت یوهانس گیز و همراهانش

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

انسانها خوب است باور کنند که تبعیض کار ناپسندی است
...................
اسلام هم یک دین مثل بقیه دین هااست
و در چهار چوب قوانین کشور میزبان میتواند خود را عرضه کند
.................
اگر مذهبی یا روش فکری نتواند خود را سرپا نگهدارد
خود زیر پا میرود
خوب است وحشت نکنیم
که آزادی یعنی جامعه رنگارنگ

-- 'Rahim ، Aug 14, 2007

اين غربي ها فقط ياددارن از آزادي صحبت کنند

-- بدون نام ، Aug 14, 2007

این روشنفکران سوئیسی هم سوراخ دعا را اشتباهی گرفته اند، فکر می کنند با حمایت از مسلمانان دارند به دمکراسی خدمت می کنند، حال آنکه همین مسلمانان اگر بتوانند ریشه دمکراسی را در سوئیس می خشکانند، امیدوارم سوئیس به بلیه انگلستان دچار نشود!

-- تینا از زویخ ، Aug 14, 2007

تینا جان فقط می توانم بگویم برایت متاسفم.
نسرین از تهران

-- نسرین ، Aug 15, 2007

eslam vaghi baraye mandgari ehtiyaj be kasi nadarad

-- بدون نام ، Aug 16, 2007

این عین دموکراسیه که همه برای تبلیغ مرام و مسلکشون آزاد باشن و تبعیضی وجود نداشته باشه! هیچ کس حق نداره به جای دیگران تصمیم گیری کنه!
کاش یوهانس گیزای بیشتری تو دنیا داشتیم!!!
برای امثال خانم تینا متاسفم که عملکرد بد و رفتار ناپسند تعدادی از مدعیان پیروی از یک مذهب یا جریان فکری را به همه ی پیروان آن تعمیم می دهند!
به صرف اینکه کسی ادعای مسلمانی بکند نمی توان او را مسلمان دانست.

-- سجاد ، Aug 17, 2007

آقا، خانم من اعتراض دارم، چرا نظر مخالف من در باره اسلام درج نمیشود؟

-- شراره؛ آمستردام ، Aug 21, 2007

با تینا از زوریخ بشدت موافقم (:

-- برنادت ، Sep 12, 2007

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)