تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

دو میلیارد بیننده؛ مخاطب بزرگ‌ترین کنسرت محیط زیست

پدرام نراقی

کنسرت بزرگ بحران آب و هوای «زمین زنده»، روزگذشته (۷/۷/۲۰۰۷) در ۹ کشور جهان از استرالیا تا برزیل و آمریکا، با هدف ترویج مقابله با تهدیدات گرم شدن هوای جهان برگزارشد. ال گور، معاون سابق رییس جمهوری آمریکا، که طی سال‌های گذشته از پیشگامان طرح موضوع تبعات گرم شدن زمین بوده و با فیلم «یک حقیفت نامطبوع» (An Inconvenient Truth) نگاه‌ها را در این زمینه به خود خیره کرد، یکی ازحامیان این برنامه بود. او در آغاز این برنامه گفت‌وگوهایی را با شبکه‌های تلویزیونی مختلف انجام داد. ال گور درکنسرت کوچکی که درواشنگتن و در «موزه‌ی ملی سرخپوستان آمریکا» برگزار شد گفت که بسیاری از گروه‌هایی که به این کمپین پیوسته‌اند، خود پیشرو مسایل محیط زیستی هستند و خیلی‌های دیگر نیز تازه به این کمپین پیوسته‌اند. کمپینی که سه تا پنج سال برای نجات آب و هوا ادامه خواهد داشت.


تعهدات هفت‌گانه‌ی محیط زیستی

گور تعهدات هفت‌گانه را با دهها هزار شرکت‌کننده در کنسرت نیویورک مطرح کرد. او از دو میلیارد ببننده‌ی برنامه‌های روز گذشته خواست که با عمل کردن به این هفت بند در جهت مقابله با بحران یادشده گام‌های جدی بردارند:

«ـ تعهد به خواستن از دولت برای پیوستن به معاهدات بین‌المللی ظرف دوسال آینده که آلودگی هوا را درکشورهای درحال توسعه به میزان نود درصد کاهش می‌دهد.
ـ تعهد به اقدام شخصی برای حل مسأله‌ی بحران آب و هوا برای کاهش دی‌اکسید کربن به هرمیزان که امکان پذیر باشد.
ـ تعهد به مبارزه برای جلوگیری از رشد کارخانه‌هایی که بدون تجهیزات مانع ورود دی‌اکسید کربن زغال سنگ مصرف می‌کنند.
ـ تعهد به فعالیت برای چندین برابر کردن بهره‌وری انرژی درخانه، محل کار، مدرسه، عبادتگاه و وسایل نقلیه.
ـ تعهد به مبارزه برای گسترش قوانین و سیاست‌هایی که استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر را توسعه می‌دهد و کاهش وابستگی به نفت و زغال سنگ.
ـ تعهد به کاشتن درخت و پیوستن به دیگران برای نگهداری و حفاظت ازجنگل‌ها.
ـ و درنهایت، تعهد به خرید کردن ازشرکت‌ها و پیروی کردن از رهبرانی که از تعهدات من برای حل بحران آب وهوا استفاده می‌کنند تا جهان پایدار، عادلانه و پررونقی در قرن بیست‌ویکم داشته باشیم».

برگزارکنندگان امیدوارند که این کمپین، جنبشی جهانی برای حفاظت از آب و هوا ایجاد کند. روز گذشته دو میلیارد نفر در سراسر جهان برای حفظ زمین با صدوپنچاه خواننده‌ی بزرگ در سراسر جهان همراه شدند. ژوهانسبورگ، توکیو، شانگهای، لندن، هامبورگ، نیویورک، توکیو، سیدنی و ریودوژانیرو شهرهایی بودند که شاهد حضور صدها هزار بیننده و دهها خواننده و هنرمند مشهور جهانی بودند که به ندای برگزارکنندگان برای توجه به این پیام محیط زیستی پاسخ مثبت داده بودند.

یک بار دیگر گور و دی‌کاپریو


ال‌گور و دی‌کاپریو

لئوناردو دی‌کاپریو، که یک بار در مراسم اسکار سال گذشته ال‌گور را معرفی کرده بود، این بار درنیویورک در اجتماع دهها هزارنفری گور را «پیام‌رسان جهانی ِ امید» نامید و از او خواست چند جمله‌ای برای مردم صحبت کند. گور بعد از چند جمله، او کیث اربن، خواننده‌ی سبک کانتری آمریکا، را برای اجرای برنامه به روی صحنه خواند. کیث همسر نیکول کیدمن است. او نیز آهنگ مشترکی را با الیشاکیز خواند.

کامرون دیاز، هنرپیشه‌ی مشهور هالیوود، و البته دوست دختر سابق دی‌کاپریو، درلندن با جملاتی گروه «پلیس» را به رهبری استینگ هنرمند و خواننده‌ی محبوب معرفی کرد. او گفت که بیست سال قبل این گروه برای حقوق بشر روی صحنه آمد و امروز برای نگرانی از «گرم شدن آب و هوا درجهان. دیاز بی‌علاقه نیست در این عرصه حضوری فعال داشته باشد؛ مانند آنجلینا جولی که هم اینک پیام‌آورصلح سازمان ملل به شمار می رود و فعالیت‌های انسان‌دوستانه‌اش نقل محافل مختلف است.

ال‌گوردر گفت‌وگوی تلویزیونی با شبکه‌ی ان.بی.سی گفت: «این بزرگ‌ترین برنامه‌ی تفریحی برای ترویج حفاظت از آب و هوا و محیط زیست درطول تاریخ است». ال‌گور که هر جا می‌رود با این سؤال مواجه می‌شود که آیا در انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا می‌شود یا نه، بار دیگر در برابر سوال زیرکانه‌ی مجری این شبکه جای خالی داد. مجری پرسید که اگر فکر کنید دولت آینده‌ای که می‌آید موضوع گرم شدن جهان را در دستور کار قرار نمی‌دهد، آیا ممکن است کاندیدای ریاست جمهوری شوید؟ گور گفت: «رییس جمهوری آمریکا خیلی موقعیت مهمی دارد. اما مردم مهم‌تر هستند. تغییر از سوی مردم است که اتفاق می‌افتد». مجری پرسید آیا شانس کمی هم وجود ندارد؟ گور گفت که همیشه شانس کمی وجود دارد.

ان.بی.سی با بلومبرگ، شهردار میلیاردر نیویورک، نیز در خصوص اعتقادش به شهر سبز صحبت کرد. بلومبرگ گفت تا سال ۲۰۱۲ همه‌ی تاکسی‌های این شهر بزرگ باتری-بنزینی (هایبرید) خواهند شد.

تلاش برای جلب افراد، بخش خصوصی ودولت‌ها

این کمپین محیط زیستی که قرار است چند ساله باشد تلاش خواهد کرد افراد، بخش خصوصی و دولت‌ها را برای حل بحران آب و هوا تشویق کند. کنسرت بزرگ «زمین زنده» نیز با همکاری بسیاری از گروه‌های بزرگ محیط زیستی برگزار شد. «زمین زنده» توسط کوین وال، مدیر اتاق کنترل، یا همان شرکتی که کنسرت‌های مختلفی را در سراسر جهان برگزار می‌کند، ایجاد شده است. ال‌گور، یکی از اعضای "ائتلاف برای حفاظت ازآب و هوا" و همچنین از شرکای برگزاری کنسرت یادشده بود. گور امسال در فهرست صد نفره‌ی مجله‌ی تایم با توجه به فعالیت سال‌های اخیرش در زمینه‌ی مبارزه با تبعات گرم شدن جهان، به عنوان یک "متفکر" حضور داشت تا یک "سیاستمدار".

ام.اس.ان (MSN) دربرنامه‌ی «زمین زنده» برای این‌که همه‌ی مردم درسراسر جهان به آن دسترسی داشته باشند، همکاری نزدیکی با برگزارکنندگان داشت. مجموعه‌ی ۴۵ وب‌پورتال محلی ام.اس.ان میزبان ۴۶۵ میلیون بازدیدکننده در ماه هستند.

شاید از هیجان‌انگیزترین بخش‌های کنسرت‌های یادشده، بتوان به حضورگروه پینک فلوید و راجر واترز در نیویورک اشاره کرد که با آهنگ "دیوار" (The Wall) هیحانی زیاد به وجود آوردند تا شرکت کنندگان از نسل‌های مختلف آهنگ از یاد نرفتنی آنها را با هم زیر لب زمزمه کنند. حضور بن جوی (Bon Jovi)، خواننده‌ی مشهور آمریکایی، البته دراین برنامه چندان عجیب نبود. او یکی از خوانندگان بسیارمشهوری‌است که علاقه‌مند به فعالیت‌های انسان‌دوستانه و البته از دوستان ال‌گور است. او حتی درکمپین انتخاباتی ال‌گور در سال ۲۰۰۰ نیز در برنامه‌های متعددی شرکت کرده بود. ال‌گور به ان.بی.سی گفت که اگر تا ده سال دیگر، اقدامات برای رفع تهدیدات گرم شدن هوای جهان به توقف این روند منجر نشود، کار از کار خواهد گذشت و به مرحله‌ی برگشت ناپذیر خواهد رسید.

این کنسرت ترویجی بیست و چهار ساعته، از سیدنی با خوانندگی جک جانسون، ولف مادر، کراودد هاوس شروع شد و در ریودوژانیر به پایان رسید. در بین برنامه‌ها نیز پیام‌هایی در توجه دادن مردم به مسایل محیط زیستی پخش می‌شد.

پیام‌های پاکیزه‌ی تبلیغاتی

کلی کلارکسون، برنده‌ی جایزه‌ی آمریکن ایدول دو سال پیش، الشکیز در نیویورک، سارا رایتمن در شانگهای، بلاک آیپیز، دوران دوران، فیل کالینز و مدونا در لندن، شکیرا در هامبورگ از جمله دیگر خواننده‌های مشهوری بودند که دراین کنسرت مشارکت کرده بودند. کنسرت لندن در استادیوم ویمبلی با حضور شصت و پنج هزار شرکت کننده برگزارشد. (دوران دوران، خواننده‌ی محبوب اواخر دهه‌ی هشتاد و اوایل دهه‌ی نود، همسری نیمه‌ایرانی دارد به نام یاسمن غوری).


استینگ در حال اجرای برنامه

بسیاری از شرکت‌های مشهور جهانی ویدیوهای ترویجی محیط زیستی را از کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی گرفته تا مصرف بنزین، به مناسبت برگزاری این کنسرت تاریخی به شبکه‌های مختلف هدیه کرده بودند. از جمله برخی شعارهای محیط زیستی می‌توان به چند نمونه‌ی زیر اشاره کرد:

ـ رایانه‌ها وقتی روی حالت خواب (Sleep) هستند ۷۰ درصد برق کمتر مصرف می‌کنند تا وقتی که درحالت اسکرین‌سیور باشند.

ـ اگر از پنج لامپ فلورسنت کم‌مصرف استفاده کنید، معادل آن است که ده میلیون خودرو را از خیابان‌های آمریکا بیرون بکشند.

ـ اگر سه قرار کاری را که با هواپیما می‌روید با تلفن یا ویدیوکنفرانس انجام بدهید، انگار که یک سال یک ماشین را ازجاده‌ها بیرون کشیده‌اید.


نمایی از کنسرت نیویورک

از دیگر نکته‌های جالب برنامه‌ی دیروز حضور یک گروه موسیقی برای ترویج خطرات گرم شدن هوای جهانی درقطب شمال بود که مخاطب‌شان تنها چندین پنگوئن بودند. یکی نیز نقشه‌ی جهان بود که با ۳۲۰۰ بطری بازیافت شده تهیه شده بود. یک روز تاریخی برای محیط زیست جهانی، که تبدیل به بحرانی برای مردم کره زمین شده، پشت سر گذاشته شد. دیروز روز آغازین این کمپین بود و تا دست‌یابی به اهداف آن البته راهی طولانی و دشوار پیش روست.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)